[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no” woodmart_inline=”no”]بعضی از افراد برای اصلاح مشکلات بینایی خود از عینک استفاده می کنند. یکی از انواع عینک ها، عینک آنتی رفلکس است.ما در ادامه این مقاله می خواهیم در مورد عینک آنتی رفلکس اطلاعات بیشتری کسب کنیم.[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no” woodmart_inline=”no”]

عینک آنتی رفلکس چیست؟

روکش آنتی ‌رفلکس نوعی روکش نوری است که به منظور کاهش انعکاس بر روی عدسی ‌ها و دیگر وسایل نوری به کار برده می‌ شود.

عینک آنتی رفلکس (که به آن عینک AR یا عینک ضد تابش خیره کننده نیز گفته می شود) بینایی را بهبود می بخشد، خستگی چشم را کاهش می دهد و چشم ها را جذاب تر نشان می دهد. این مزایا به دلیل توانایی پوشش عینک آنتی رفلکس برای از بین بردن انعکاس، از سطح جلو و عقب لنزهای عینک است.

با از بین رفتن بازتاب ها در عینک آنتی رفلکس، نور بیشتری از لنزهای عینک عبور می کند تا قدرت بینایی را با حواس پرتی های کمتری به خصوص در شب، بهینه کند و لنزهای عینک نیز تقریبا نامرئی به نظر برسند. عینک آنتی رفلکس با جلب توجه بیشتر به چشم ها و کمک به فرد در ایجاد تماس چشمی بهتر با دیگران، ظاهر آن ها را بهتر می کند.

پوشش AR به ویژه در صورت استفاده در لنزهای با شاخص بالا که نور بیشتری از لنزهای پلاستیکی معمولی منعکس می کنند، نیز مفید است. به طور کلی، هرچه شاخص شکست ماده لنز عینک بیشتر باشد، نور بیشتری از سطح لنزها منعکس می شود. به عنوان مثال، لنزهای پلاستیکی معمولی تقریبا 8 درصد از برخورد نور با لنزها را منعکس می کنند، بنابراین فقط 92 درصد از نور موجود برای دید به چشم وارد می شود. لنزهای عینک پلاستیکی با شاخص بالا می توانند تا 50 درصد نور بیشتری نسبت به لنزهای پلاستیکی معمولی منعکس کنند (تقریبا 12 درصد از نور موجود)، بنابراین حتی نور کمتری برای دید در دسترس چشم است. این امر می تواند به ویژه در شرایط نور کم، مانند رانندگی در شب، دردسرساز باشد.

عینک های آنتی رفلکس مدرن

امروزه عینک های آنتی رفلکس مدرن می توانند بازتاب نور از لنزهای عینک را از بین ببرند و به 99.5 درصد نور موجود اجازه می دهند تا از لنزها عبور کرده و برای دید خوب به چشم وارد شوند.

با از بین بردن انعکاس، پوشش AR باعث می شود لنزهای عینک شما تقریبا نامرئی به نظر برسند، بنابراین افراد می توانند چشم ها و حالات صورت شما را با وضوح بیشتری ببینند.

عینک های آنتی رفلکس جذابیت بیشتری نیز دارند، بنابراین شما می توانید در هر شرایط نوری بهترین ظاهر را داشته باشید.

مزایای عینک آنتی رفلکس:

از مزایای بصری عینک های آنتی رفلکس می توان به دید تیزتر با تابش خیره کننده کمتر هنگام رانندگی در شب و راحتی بیشتر در هنگام استفاده طولانی مدت از رایانه اشاره کرد.

پوشش آنتی رفلکس وقتی روی لنزهای فتوکرومیک اعمال می شود، وضوح و راحتی این لنزها را در هر شرایط نوری افزایش می دهد بدون اینکه عملکرد واکنشی آن ها در برابر نور خورشید کاهش پیدا کند.

پوشش آنتی رفلکس ایده خوبی نیز برای عینک آفتابی است زیرا هنگام قرار گرفتن در معرض خورشید، تابش نور خورشید را که از سطح پشت لنزهای رنگی منعکس می شود، از بین می برد. (به طور کلی، پوشش AR فقط در سطح پشتی لنزهای عینک آفتابی اعمال می شود زیرا هیچ مزایای زیبایی و بصری در از بین بردن بازتاب از سطح جلوی لنزهای تیره ندارد.)

بعضی از لنزهای عینک آنتی رفلکس دارای درمان های سطحی هستند که هم آبگریز هستند و هم “اولئوفوبیک” (همچنین لیپوفوبیک نیز نامیده می شوند)، به این معنی که هم آب و هم چربی را دفع می کنند. این درمان های ترکیبی معمولا حاوی مواد فلوئوره شده هستند که به لنزها خصوصیاتی بسیار شبیه به ظروف نچسب آشپزی می دهد.

انتخاب عینک آنتی رفلکس مناسب:

هر تولید کننده پوشش AR فرم اختصاصی خاص خود را دارد اما به طور کلی همه لنزهای آنتی رفلکس از چندین لایه میکروسکوپی از اکسیدهای فلزی با شاخص شکست بالا و پایین متناوب تشکیل شده است. از آنجا که هر لایه بر طول موج های مختلف نور تاثیر می گذارد، هرچه تعداد لایه ها بیشتر باشد، بازتاب های بیشتری را خنثی می کند. برخی از پوشش های AR با کیفیت بالا تا هفت لایه نیز دارند.

بسته به سبک زندگی شما، متخصص بینایی ممکن است مارک خاصی از عینک آنتی رفلکس را پیشنهاد کند. اگر وقت زیادی را صرف کار با کامپیوتر می کنید، ممکن است از پوشش AR که نور آبی را فیلتر می کند بهره مند شوید.

بسته به فرمول پوشش AR، اکثر لنزها با پوشش ضد بازتاب دارای رنگ باقیمانده بسیار ضعیفی هستند، معمولا سبز یا آبی که مشخصه آن مارک خاص عینک است.

لنزهای آنتی رفلکس فوق العاده نازک هستند. کل پوشش چند لایه AR به طور کلی فقط در حدود 0.2 تا 0.3 میکرون ضخامت دارد.

نکاتی که باید در مورد عینک های آنتی رفلکس بدانید:

  • پوشش آنتی رفلکس روی عینک، تابش خیره کننده نور را کاهش می دهد و باعث می شود نور بیشتری به چشم برسد:

پوشش آنتی رفلکس، پوششی است که روی سطح لنز اعمال می شود. هدف از این پوشش ضد بازتاب، کاهش میزان تابش خیره کننده از لنزهای عینک است. این پوشش اجازه می دهد تا نور بیشتری از لنزهای عینک به چشم شما منتقل شود و دید واضح تری به شما ارائه می دهد.

  • پوشش آنتی رفلکس باعث کاهش درخشندگی لنزهای عینک شما می شود و به افراد اجازه می دهد تا به جای لنزهای عینک، چشم های شما را ببینند:

آیا تا به حال وقتی شخصی از شما عکس می گیرد از عینک هایتان استفاده کرده اید؟ اگر بعدا آن تصویر را دیدید، ممکن است فکر کرده باشید، “هی! چشم های من کجا هستند؟” غالبا در عکس ها و نورهای خاص، تابش نور از لنزهای عینک باعث می شود که واقعا چشم هایتان دیده نشود. لنز آنتی رفلکس با کاهش چشمگیر خیره شدن نور روی لنزها، ظاهر شما را با عینک بهبود می بخشد.

  • ثابت شده است که عینک آنتی رفلکس باعث کاهش خستگی چشم می شود:

از آنجا که پوشش عینک آنتی رفلکس عینک باعث می شود نور بیشتری به چشم شما منتقل شود، چشم های شما می توانند هنگام استفاده از عینک کمی راحت تر باشند. دید شما واضح تر می شود و در نتیجه نیاز به فشار و تمرکز شدید برای دیدن نخواهید داشت. با زندگی پرمشغله، مشاغل و استفاده روزافزون ما از فناوری و نور آبی، خستگی چشم در حال افزایش است. بنابراین چرا برای محافظت از چشم ها و راحتی آن ها از عینک های آنتی رفلکس استفاده نمی کنید؟

  • عینک های آنتی رفلکس در دهه گذشته بسیار پیشرفت کرده اند:

  • به نظر می رسد که پوشش آنتی رفلکس روی عینک در سال های گذشته تغییرات مختلفی داشته است اما به لطف فناوری پیشرفته و مترقی، در دهه گذشته AR با جهش هایی رو به رو شده است.
  • همه لنزهای عینک های آنتی رفلکس با هم یکسان نیستند:

  • لنزهای آنتی رفلکس متناسب با نیازهای افراد خاص و سبک زندگی خاص آن ها، متفاوت است.

مراقبت از عینک آنتی رفلکس:

وقتی که عینک آنتی رفلکس خود را تمیز می کنید، فقط و فقط باید از محصولی استفاده کنید که عینک ساز به شما پیشنهاد می کند.

مواد تمیز کننده که دارای ترکیبات شیمیایی سنگین هستند، می توانند به عینک آنتی رفلکس آسیب برسانند.

قبل از اینکه بخواهید شیشه عینک آنتی رفلکس را تمیز کنید سعی کنید که آن را نم دار کنید. استفاده از پارچه خشک بر روی یک لنز خشک می تواند باعث ایجاد خراش بر روی شیشه عینک شود. شیشه های آنتی رفلکس انکسار نوری که پنهان کننده نواقص بر روی سطح لنز است را از بین می برند، بنابراین ایجاد خراش بر روی آن ها باعث می شود این نواقص بیشتر در لنز های آنتی رفلکس نسبت به شیشه های معمولی پدیدار شود.

احتیاط کنید که عینک آنتی رفلکس خود را به جاهای با حرارت بالا نبرید. چشم پزشکان می گویند این عینک ها نباید در مقابل جریان های هوای داغ مانند سشوار و یا در مکان های داغ مانند داشبورد اتومبیل ها قرار بگیرند.

سخن آخر:

عینک آنتی رفلکس بینایی را بهبود می بخشد، خستگی چشم را کاهش می دهد و چشم ها را جذاب تر نشان می دهد. این مزایا به دلیل توانایی پوشش عینک آنتی رفلکس برای از بین بردن انعکاس، از سطح جلو و عقب لنزهای عینک است.

امروزه عینک های آنتی رفلکس مدرن می توانند بازتاب نور از لنزهای عینک را از بین ببرند و به 99.5 درصد نور موجود اجازه می دهند تا از لنزها عبور کرده و برای دید خوب به چشم وارد شوند.

نکاتی که باید در مورد عینک های آنتی رفلکس بدانید: پوشش آنتی رفلکس روی عینک، تابش خیره کننده نور را کاهش می دهد و باعث می شود نور بیشتری به چشم برسد، پوشش آنتی رفلکس باعث کاهش درخشندگی لنزهای عینک شما می شود و به افراد اجازه می دهد تا به جای لنزهای عینک، چشم های شما را ببینند، ثابت شده است که عینک آنتی رفلکس باعث کاهش خستگی چشم می شود، عینک های آنتی رفلکس در دهه گذشته بسیار پیشرفت کرده اند و همه لنزهای عینک های آنتی رفلکس با هم یکسان نیستند.

وقتی که عینک آنتی رفلکس خود را تمیز می کنید، فقط و فقط باید از محصولی استفاده کنید که عینک ساز به شما پیشنهاد می کند.

با همه این مزایا بنابراین چرا برای محافظت از چشم ها و راحتی آن ها از عینک های آنتی رفلکس استفاده نمی کنید؟

منابع:

 

https://www.allaboutvision.com/lenses/anti-reflective.htm

https://visionsource-meadville.com/2017/11/09/anti-reflective-coating-on-glasses-six-things-you-need-to-know/[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *