در فصول گرما، همه ما برای گرفتن اشعه های گرانبهای خورشید به نزدیکترین سواحل یا استخرهای روباز می رویم. ما از کرم ضد آفتاب و کلاه آفتابی استفاده می کنیم و امیدوار هستیم که این روش استانداردی برای محافظت از ما باشد، این مهم است که به خاطر داشته باشیم که چشم های ما نیز نیاز به محافظت دارند. در واقع، چشمان ما ده برابر پوست ما نسبت به اشعه فرابنفش حساس تر هستند اما تنها 7 درصد از مردم از خطرات چشم خود در برابر این اشعه آگاه هستند.

در این مقاله از لنز مارکت به این مبحث می پردازیم که آیا لنزهای تماسی می توانند از چشم ها در برابر اشعه های فرابنفش محافظت کنند.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه فرابنفش می تواند به چشم شما آسیب برساند:

چشم ها همانند پوست، در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه فرابنفش در کوتاه مدت، آسیب می بینند. همانطور که پوست ما اشعه ها را جمع آوری می کند، چشم های ما نیز همین کار را می کند.

نواحی چشم که اغلب در معرض آسیب اشعه فرابنفش هستند، شامل عدسی، قرنیه و شبکیه هستند. در حالی که مقداری از سطح اشعه فرابنفش قابل قبول است، تماس مستقیم و طولانی مدت اغلب می تواند منجر به آسیب شود.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

اشعه فرابنفش (UV) چیست؟

اشعه فرابنفش (ماورا بنفش) نام خود را به دلیل اندازه طول موج خود به دست می آورد. نور بنفش، کوتاهترین طول موج نور مرئی را دارد. طول ماورا بنفش حتی کوتاهتر است. سه نوع اشعه فرابنفش وجود دارد: UV-C ، UV-A و UV-B. تابش UV-C توسط لایه ازن جذب می شود و بی ضرر است. از سوی دیگر، اشعه UV-A و UV-B می تواند باعث آسیب دائمی به چشم شده و به بینایی آسیب برساند.

اشعه فرابنفش دارای ویژگی های مفیدی است. هنگامی که این اشعه با پوست انسان در تماس است، به ما در تولید ویتامین D کمک می کند. این می تواند در مبارزه با افسردگی و سایر بیماری ها مفید باشد. برخی از افراد در طول ماه هایی که نور خورشید کمتر است، دچار اختلال عاطفی فصلی می شوند.

اشعه فرابنفش، اثرات منفی نیز دارد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید، به طور خاص در برابر اشعه های UV-A و UV-B موجود در نور خورشید، می تواند به پوست آسیب برساند. این می تواند باعث افزایش ملانین شود، به ویژه برای افرادی که پوست روشن تری دارند. قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش کارهای مشابهی را با چشم انجام می دهد.

قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض نور خورشید، می تواند باعث فوتوکراتیت شود که مانند آفتاب سوختگی روی چشم شما است و باعث تحریک و احساس دردناک یا ناراحت کننده برای مدت کوتاهی می شود. با این حال، قرار گرفتن بیش از حد در معرض این اشعه، می تواند آسیب دائمی ایجاد کند. مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه فرابنفش احتمال ابتلا به آب مروارید را افزایش می دهد و ممکن است به دژنراسیون ماکولا و سایر مشکلات بینایی در آینده منجر شود.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

لنزهای تماسی محافظ اشعه فرابنفش:

عینک آفتابی از چشم ها در برابر بسیاری از اشعه های فرابنفش که وارد چشم ما می شوند، محافظت می کند اما همه چیز را متوقف نمی کند. این همان جایی است که لنزهای تماسی محافظ اشعه فرابنفش وارد می شوند. این لنزهای تماسی پیشرفته همانند لنزهای استاندارد عمل می کنند و دید واضحی را برای شخص فراهم می کنند. اما آن ها مزایای بیشتری دارند. آن ها به عنوان خط دفاعی دیگری در برابر تهاجم ناخواسته اشعه فرابنفش به چشم عمل می کنند.

اگر از لنزهای تماسی محافظ اشعه فرابنفش استفاده می کنید، ممکن است از محافظت در برابر اشعه فرابنفش اطمینان حاصل کنید. اما در حالی که لنزهای تماسی مسدود کننده اشعه فرابنفش محافظ خوبی از داخل چشم ها هستند، مراقبت از قسمت بیرونی چشم ها و پلک ها نیز بسیار مهم است.

اگر چه گذشتن نور از خورشید و رسیدن آن به زمین بیشتر از 8 دقیقه طول می کشد و از جو محافظ عبور می کند اما هنوز هم قدرت آن قابل توجه است. نور خورشید در کنار طیف نور مرئی، همچنین دارای دو باند نور فرابنفش نامرئی (UV) است: UVA و UVB.

UVA با بیماری های چشم از جمله آب مروارید و دژنراسیون ماکولا ارتباط دارد. UVB ممکن است به افزایش سطح ویتامین D ما کمک کند اما همچنین علت اصلی آفتاب سوختگی است و می تواند به چشم های ما نیز آسیب برساند.

هر دو نوع اشعه فرابنفش برای چشم های ما مضر است. مگر اینکه از عینک آفتابی مناسب برای جلوگیری از اشعه فرابنفش استفاده کنیم، در غیر اینصورت ممکن است به بینایی خود آسیب برسانیم.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

مزایای حفاظت از اشعه فرابنفش در لنزهای تماسی:

انجمن بینایی سنجی آمریکا، روش های ورود اشعه فرابنفش به چشم را مشخص کرده است. آن ها مشخص کرده اند، وقتی فردی از عینک آفتابی استفاده می کند، باز هم برخی از اشعه های مضر فرابنفش هنوز هم می توانند از بالا، پایین و از طرف کناره های عینک آفتابی به چشم نفوذ کنند. این آسیب با محافظت در برابر اشعه فرابنفش بر روی لنزهای تماسی، تا زمانی که این لنزها معیارهای خاصی را برآورده کنند، کاهش می یابد. به طور کلی، لنزهای تماسی باید درصد معینی از اشعه فرابنفش را مسدود کنند تا خود را به عنوان لنزهای مسدود کننده اشعه فرابنفش کلاس I یا II، FDA طبقه بندی کنند.

به عنوان یک قاعده کلی، لنزهای محافظ اشعه فرابنفش (UV) باید برای کسانی که شیوه زندگی فعال دارند، به ویژه کسانی که ساعت ها زمان را در خارج از خانه می گذرند، در نظر گرفته شود. این یک قانون گسترده است. با داشتن لنزهای تماسی محافظ اشعه فرابنفش مناسب، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. آن ها به خوبی با عینک آفتابی ست می شوند و محافظت بسیار خوبی در برابر اشعه خورشید دارند.

لنزهای تماسی محافظ اشعه فرابنفشچگونه می توانم از چشم هایم در برابر اشعه فرابنفش محافظت کنم؟

بهترین راه برای محافظت از چشم در برابر اشعه فرابنفش، استفاده از عینک آفتابی است. در حالی که لنزهای تماسی مسدود کننده فرابنفش محافظت خوبی ایجاد می کنند اما فقط این ها کافی نیستند. عینک آفتابی، ناحیه بسیار بیشتری از چشم، از جمله پوست حساس اطراف چشم را می پوشاند.

شما علاوه بر لنزهای تماسی محافظ اشعه فرابنفش به عینک های آفتابی نیز احتیاج دارید تا شما را در برابر اشعه مضر فرابنفش محافظت کند. عینک با عدسی های UV400 با علامت CE یا استانداردهای انگلیسی BS EN ISO 12312-1: 2013 را بررسی کنید، این امر سطح ایمن حفاظت از اشعه فرابنفش را برای شما تضمین می کند. این عدسی ها حدود 99 تا 100 درصد اشعه فرابنفش را پوشانده و سطح نهایی حفاظت را ارائه می دهند.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش:

غیر از چشم ها باید از پوست نیز در برابر اشعه فرابنفش خورشید محافظت کرد. در زیر به نکاتی برای محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش اشاره می کنیم:

  • هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، حتی اگر هوا ابری باشد.
  • از یک اونس ضد آفتاب، حداقل 15 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن استفاده کنید. همچنین از بالم لب یا رژ لب حاوی کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظتی (SPF) حداقل 30 استفاده کنید.
  • ضد آفتابی انتخاب کنید که در برابر اشعه UVA و UVB محافظت ایجاد می کند. مطمئن شوید که این ضد آفتاب در برابر آب مقاوم است و SPF 30 یا بالاتر دارد.
  • هر دو ساعت یکبار ضد آفتاب را مجددا استفاده کنید. اگر شنا می کنید یا عرق می کنید، هر ساعت یکبار باید مجددا از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • در مورد آب و ماسه بیشتر مراقب باشید. این سطوح، اشعه های مضر خورشید را منعکس می کنند که می تواند احتمال آفتاب سوختگی را افزایش دهد.
  • نوزادان زیر 6 ماه را کاملا پوشانده و زیر سایه نگه دارید.
  • مدت زمانی را که بین 10 صبح تا 4 بعد از ظهر در معرض نور خورشید هستید، محدود کنید. این زمانی است که پرتوهای خورشید بسیار شدید هستند. قانون سایه را تمرین کنید: اگر سایه شما کوتاهتر از شماست، پرتوهای خورشید در قوی ترین حالت خود هستند و شما در این زمان نباید در زیر نور خورشید قرار بگیرید.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

سخن آخر:

چشم ها همانند پوست، در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه فرابنفش در کوتاه مدت، آسیب می بینند. نواحی چشم که اغلب در معرض آسیب اشعه فرابنفش هستند، شامل عدسی، قرنیه و شبکیه هستند. قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض نور خورشید، می تواند باعث فوتوکراتیت شود که مانند آفتاب سوختگی روی چشم شما است و باعث تحریک و احساس دردناک یا ناراحت کننده برای مدت کوتاهی می شود.

لنزهای تماسی محافظ اشعه فرابنفش همانند لنزهای استاندارد عمل می کنند و دید واضحی را برای شخص فراهم می کنند. اما آن ها مزایای بیشتری دارند. آن ها به عنوان خط دفاعی دیگری در برابر تهاجم ناخواسته اشعه فرابنفش به چشم عمل می کنند.

به عنوان یک قاعده کلی، لنزهای محافظ اشعه فرابنفش (UV) باید برای کسانی که شیوه زندگی فعال دارند، به ویژه کسانی که ساعت ها زمان را در خارج از خانه می گذرند، در نظر گرفته شود.

برای خرید لنزهای تماسی محافظ اشعه فرابنفش می توانید به لنز مارکت مراجعه کنید. لنز مارکت عرضه کننده انواع لنزهای تماسی محافظ اشعه فرابنفش با کیفیت ها و قیمت های بسیار مناسب است.

منابع:

https://www.leightons.co.uk/blog/contact-lens/the-truth-about-uv-blocking-contact-lenses

https://www.1800contacts.com/eyesociety/protecting-your-eyes-with-uv-blocking-contact-lenses/

https://www.cancer.net/blog/2015-07/10-tips-protecting-your-skin-sun

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *