برخی از افراد دارای نواقصی در چشم خود هستند. برای پوشاندن این نواقص می توان از لنز بلک پوپیل استفاده کرد. لنز بلک پوپیل، نوعی از لنز چشمی پروتزی است که برای افرادی که دارای شرایط خاصی هستند، پیشنهاد می‌شود. لنزهای بلک پوپیل معمولا مختص زیبا سازی ظاهر چشم افرادی هستند که عنبیه چشم آن ها سفید و کدر شده‌ است.

در ادامه این مقاله از لنز مارکت می خواهیم مطالب بیشتری را در مورد لنزهای بلک پوپیل عنوان کنیم.

معرفی لنز بلک پوپیل 

لنزهایی که معمولا می ‌شناسیم مثلا لنزهای رنگی، دارای قسمت مردمک روشن و عنبیه رنگی هستند اما لنزهای بلک پوپیل دارای مردمک تیره یا مات هستند.

در واقع لنزهای چشمی بلک پوپیل، یک لنز مسدود کننده مردمک چشم هستند. قسمت عنبیه‌ لنزهای بلک پوپیل، می ‌تواند شفاف یا رنگی باشد.

لنزهای بلک پوپیل طوری طراحی شده ‌اند که از رسیدن نور اضافه به پشت چشم‌ ها جلوگیری می‌ کنند تا خیرگی چشم را کم و راحتی آن را زیاد کنند.

لنزهای بلک پوپیل نیز مانند لنزهای معمولی در دو نوع سخت نفوذپذیر به گاز و نرم به جنس هایدروژل و سیلیکون هایدروژل تولید و عرضه می ‌شوند.

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، لنز بلک پوپیل نوعی لنز چشمی‌ برای زیبا سازی ظاهر چشم افرادی است که یا نابینا بوده و یا به بیماری ‌های مادرزادی چشمی مبتلا هستند. همچنین کسانی که چشمشان آسیب دیده و فرم اصلی خود را از دست داده است نیز می توانند از لنزهای بلک پوپیل استفاده کنند.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

علت استفاده از لنزهای بلک پوپیل چیست؟

به علت های مختلفی می توان از لنزهای بلک پوپیل استفاده کرد.

افراد مختلف ممکن است به دلایل متفاوتی از جمله آسیب دیدگی چشم ها از لنز بلک پوپیل استفاده کنند. این آسیب های چشمی می ‌تواند از بدو تولد وجود داشته باشد و یا بعدا در اثر رخداد ثانویه ایی اتفاق بیفتد. در هر صورت می توان گفت که استفاده از لنز بلک پوپیل در شرایطی کارایی دارد که چشم ها فاقد بینایی هستند و شکل طبیعی ندارند.

افراد نابینا یا افرادی که دارای آسیب های چشمی هستند، از لنزهای چشمی بلک پوپیل برای شبیه‌ سازی حالت طبیعی در ظاهر چشم های خود، استفاده می ‌کنند.

لنزهای بلک پوپیل دارای رنگ‌ دانه‌ هایی متراکم هستند. این تراکم رنگ دانه ها باید به حدی باشد که بتواند جای زخم یا آسیب و نقص را به طور کامل بپوشاند.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

مزایا استفاده از لنز بلک پوپیل چیست؟

لنزهای بلک پوپیل می ‌توانند در بر دارنده مجموعه‌ ایی از مزیت ‌های زیبایی، درمانی و روانی باشند.

گاها تغییر ظاهری یک فرد، می‌ تواند تمام زندگی او را تغییر دهد و این لنزها می توانند برای افراد دارای مشکل چشمی، کمک کننده باشند و ظاهر آن ها را زیباتر کنند.

در مواردی که شکل قرنیه چشم فرد، از حالت طبیعی خارج شده است، لنزهای بلک پوپیل می ‌توانند ظاهری طبیعی برای فرد ایجاد کنند.

تغییر شکل ظاهری چشم ها ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. برخی از این موارد به بدو تولد مربوط می شوند و برخی دیگر به صورت ثانویه پدید می ‌آیند. به‌ هر ترتیب می توان گفت که همه‌ این موارد ناخواسته و حتی خارج از اراده‌ فرد هستند. در این شرایط، فرد در کنار برخی ناتوانی ‌های روزمره و مشکلات جسمی و روحی باید فشارهای دیگری را نیز تحمل کند. این فشارهای مضاعف به دلیل تفاوت ظاهری که فرد با دیگران دارد، به او تحمیل می ‌شود.

لنزهای بلک پوپیل می ‌توانند بسیاری از مشکلاتی را که چشم فرد را از حالت طبیعی خارج می کنند، بپوشانند. همچنین لنز بلک پوپیل می ‌تواند ظاهری طبیعی و نرمال به چشم ها ببخشد. به این ترتیب، افرادی که حتی از بینایی طبیعی نیز بهره ‌مند نیستند، می توانند از مزایای یک ظاهر طبیعی بهره مند شوند. این موضوع می‌ تواند باعث تقویت اعتماد به نفس افراد شود و همچنین باعث شود که آن ها روابط اجتماعی بهتری داشته باشند.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.مزایا استفاده از لنز بلک پوپیل چیست؟

از لنز بلک پوپیل در چه مواردی استفاده می شود؟

لنزهای چشمی رنگی به ‌طور کلی به دو دسته‌ تقسیم بندی می‌ شوند. دسته اول از این لنزها برای افرادی کاربرد دارد که مایل هستند رنگ چشم خود را تغییر دهند، این افراد می خواهند تنوعی در ظاهر خود ایجاد کنند. دسته ‌دوم از این لنزها برای افرادی مناسب هستند که به دلایل مختلفی شکل طبیعی چشم آن ها تغییر کرده است و یا بیمار هستند.

به طور کلی از لنزهای بلک پوپیل در شرایط زیر استفاده می شود:

  • کولوبومای عنبیه (iris coloboma):

    کولوبومای چشمی، یک نوع ناهنجاری است که در نتیجه رشد معیوب چشم ها به وجود می آید. در این بیماری یک چشم یا هر دو ممکن است دارای سوراخ یا شکاف در قرنیه، عنبیه، جسم مژگانی، عدسی، لایه مشیمیه، شبکیه یا صفحه بینایی باشند. عارضه کولوبوما، در بسیاری از بیماران ممکن است همراه با مشکلات دیگری مانند میکروفتالمی، فقدان چشم و یا ناهنجاری های دیگر در بخش های مختلف بدن ظاهر شود. از هر ۱۰ هزار تولد در حدود ۷.۵ مورد کولوبوما دیده می شود. دلیل این بیماری ممکن است، جهش ژنتیکی یا عوامل سمی در محیط زندگی باشد.

  • آنیریدیا (aniridia):

    سندرم آنیریدیا، یک سندرم ژنتیکی چشم است که معمولا در هنگام تولد تشخیص داده می شود. مهم ترین مولفه این سندرم، این است که نوزاد تازه متولد شده دارای چشمان تیره ایی است و رنگ واقعی شبکیه چشم او مشخص نیست. سندرم آنیریدیا به علت عدم رشد و تکامل ساختارهای چشمی جنین از جمله عصب بینایی و شبکیه در حین بارداری مادر، ایجاد می شود. بنابراین نوزاد با دید کم و یا حتی نابینایی کامل متولد می شود. در واقع در این افراد، ناحیه تکامل نیافته عنبیه، نسج ضخیمی است که به خوبی کامل نشده است. همچنین ماهیچه هایی که مردمک را باز و بسته می کنند نیز کلا ایجاد نخواهند شد. از آنجا که آنیریدیا یک بیماری ژنتیکی است، تکامل نیافتگی ساختارهای چشمی در افراد مختلف یکسان نیست. یک نکته حائز اهمیت آن است که در بیشتر موارد، عارضه های پزشکی سندرم آنیریدیا ممکن است در هر زمانی، از تولد گرفته تا سنین جوانی بروز پیدا کنند.

  • لکوکوریا (Leukocoria):

    یکی از شایع ترین علایم و نشانه های رتینوبلاستوما، مشاهده رفلکس سفید (چشم گربه) حین تابیدن نور به چشم است که در اصطلاح به آن لکوکوریا گفته می شود. چنین نشانه ‌ایی حاکی از یک طیف وسیع از اختلالات داخل چشمی است. لکوکوریا در۵۶ درصد از مبتلایان به رتینوبلاستوما دیده می شود. تحقیقات نشان می دهد که 94 تا 96 درصد از پزشکان اطفال در هر ویزیت، چشم کودک را از نظر لکوکوریا معاینه و بررسی می کنند.

  • آلبینیسم چشمی (ocular albinism):

    آلبینیسم چشمی با نام زال چشمی نیز شناخته می ‌شود. این وضعیت ناشی از یک بیماری ژنتیکی است که در نخستین مرحله در چشم نمود پیدا می کند. آلبینیسم سبب کاهش رنگدانه ‌ها در عنبیه‌ چشم می‌ شود که وجود آن‌ها برای بینایی ضروری است. استفاده از لنز بلک پوپیل می‌ تواند این حالت از چشم را پوشش دهد. آلبینیسم چشمی نوع 1 (OA1) یا آلبینیسم چشمی مرتبط با X، متداول ترین شکل آلبینیسم چشمی می باشد.

  • دو بینی (Diplopia):

    دوبینی که به آن دوگانگی دید نیز می ‌گویند، نوعی اختلال دید است که از یک جسم واحد، دو تصویر در ذهن احساس می ‌شود. این مشکل معمولا ناشی از ماهیچه‌ های بیرونی چشم است به صورتی که هر دو چشم به صورت عملکردی سالم هستند اما نمی‌ توانند بر روی یک هدف مشخص تمرکز کنند. دو بینی می ‌تواند یکی از اولین نشانه ‌های یک بیماری همستی مانند موارد مربوط به فرایندهای پردازش عضلات و یا اعصاب باشد که می ‌تواند منجر به ایجاد اختلال در تعادل، حرکت و یا توانایی خواندن شخص شود. یک مزیت لنز بلک پوپیل این است که مانع از رسیدن نور به چشم می ‌شود. در نتیجه برای حل عارضه دو بینی مناسب است.

  • لکوما (leukoma):

    لکه سفید روی قرنیه با نام لکوما شناخته می ‌شود. این عارضه در اثر التهاب، ضربه یا زخم پدید می ‌آید.

در بالا به برخی از مشکلات قرنیه که ظاهر چشم را از حالت طبیعی خارج می ‌کنند، آشنا شدید. افرادی که دچار این مشکلات چشمی هستند، باید از لنزهای پروتزی که یک نمونه‌ از آن‌ ها لنزهای بلک پوپیل است، استفاده کنند.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

سخن آخر:

لنزهای بلک پوپیل طوری طراحی شده ‌اند که از رسیدن نور اضافه به پشت چشم‌ ها جلوگیری می‌ کند تا خیرگی چشم را کم و راحتی آن را زیاد کنند.

لنز بلک پوپیل برای افرادی مناسب است که عنبیه‌ چشم آن ‌ها مشکل دارد و چشمشان را از فرم طبیعی خارج کرده است. این افراد در برخوردهای روزمره و روابط اجتماعی خود ممکن است واکنش ‌هایی را از سوی مخاطبان دریافت کنند. استفاده از لنزهای بلک پوپیل به تمام افراد که دارای نقص عنبیه هستند و تمایل دارند یک ظاهر عادی داشته باشند، توصیه می‌ شود.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

لنزهای بلک پوپیل نیز مانند لنزهای معمولی در دو نوع سخت نفوذپذیر به گاز و نرم به جنس هایدروژل و سیلیکون هایدروژل تولید و عرضه می ‌شوند.

لنزهای بلک پوپیل دارای رنگ‌ دانه‌ هایی متراکم هستند. این تراکم رنگ دانه ها باید به حدی باشد که بتواند جای زخم یا آسیب و نقص را به طور کامل بپوشاند.

به طور کلی از لنزهای بلک پوپیل در شرایط زیر استفاده می شود: کولوبومای عنبیه (iris coloboma)، آنیریدیا (aniridia)، لکوکوریا (Leukocoria)، آلبینیسم چشمی (ocular albinism)،ردو بینی (Diplopia) و لکوما (leukoma). افرادی که دچار این مشکلات چشمی هستند، باید از لنزهای پروتزی که یک نمونه‌ از آن‌ ها لنزهای بلک پوپیل است، استفاده کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *