بررسی بیماری های چشمی در کودکان

بینایی کودکان در حال رشد است، بنابراین آن ها می توانند در برابر بیماری های چشمی آسیب پذیر باشند. عفونت های درمان نشده، عیوب انکساری و چشم های دارای انحراف می توانند به بینایی آسیب برسانند. با یافتن و درمان زود هنگام مشکلات، می توان بینایی سالمی را برای کودکان خود به ارمغان آورید. با شرایط چشم دوران کودکی آشنا شوید و به طور مرتب فرزند خود را برای محافظت از بینایی به غربالگری ببرید.

در ادامه مقاله زیر به شایعترین بیماری های چشمی در کودکان اشاره خواهیم کرد.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

لوچ شدن چشم ها در کودکان:

استرابیسم یا لوچ شدن چشم ها یکی از شایع ترین بیماری های چشمی در کودکان است و ممکن است به چشم های چرخانده، چشمان متقاطع، چشمان خمیده یا چشم های تنبل معروف باشد. استرابیسم زمانی اتفاق می افتد که چشم ها در جهات مختلف یکدیگر قرار می گیرند. وقتی یک چشم مستقیم است، چشم دیگر ممکن است به سمت بیرون، بالا یا پایین باشد.

این مشکل ممکن است مدام قابل توجه باشد یا ممکن است بیاید و برود. همچنین ممکن است هنگام تولد وجود داشته باشد یا بعدا ظاهر شود.

در نوزادان و کودکان مبتلا به استرابیسم (لوچی چشم)، بینایی در چشم چرخیده به طور طبیعی رشد نمی کند. درمان این بیماری بیشتر در هنگام شروع در سنین پایین موثر است و ممکن است شامل عینک، وصله، ورزش چشمی یا جراحی باشد و معمولا ترکیبی از این موارد است.

درمان استرابیسم توسط چشم پزشک و متخصص ارتوپدی (متخصص در ارزیابی، تشخیص و درمان برخی مشکلات چشمی) انجام می شود.

اهداف درمان استرابیسم در کودکان عبارتند از:

  • دید خوب در هر دو چشم
  • ظاهر خوب
  • چشم های هماهنگ

آمبلیوپی یا تنبلی چشم در کودکان:

یکی دیگر از شایعترین بیماری های چشمی در کودکان، تنبلی چشم است. آمبلیوپی یا تنبلی چشم زمانی رخ می دهد که یک چشم تنبل می شود زیرا به اندازه چشم دیگر تصویر واضح دریافت نمی کند.

شایع ترین علل تنبلی چشم در کودکان عبارتند از: استرابیسم، عیوب انکساری (قدرت تمرکز نادرست)، پتوز (افتادگی پلک) و آب مروارید (کدر شدن عدسی).

تنبلی چشم در کودکان در صورت عدم درمان می تواند منجر به بینایی بسیار ضعیف شود. هنگامی که درمان تنبلی چشم در سنین پایین شروع می شود، بینایی اغلب بهبود می یابد.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

شالازیون یا برآمدگی پلک در کودکان:

یکی دیگر از شایعترین بیماری های چشمی در کودکان، شالازیون یا برآمدگی پلک است. شالازیون، یک تورم کوچک پلک است که در غدد پلک بالا یا پایین، انسداد ایجاد می شود.

در این بیماری ممکن است تورم و قرمزی پلک وجود داشته باشد و گاهی اوقات ممکن است ترشحات زرد رنگ ایجاد شود. کودک شما در هر زمان ممکن است تعداد زیادی برآمدگی روی پلک خود داشته باشد و ممکن است در یک یا هر دو چشم او اتفاق بیفتد.

کودک خود را نزد پزشک خانوادگی خود ببرید که درمان اولیه را پیشنهاد می کند. اگر پس از 3 تا 4 ماه درمان، بهبودی حاصل نشد، باید به چشم پزشک (متخصص چشم) مراجعه کنید.

اگر برآمدگی پلک آنقدر بزرگ است که مرکز مردمک چشم کودک (قسمت مرکزی سیاه چشم) را می پوشاند، ممکن است بر بینایی کودک شما تاثیر بگذارد.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

مسدود شدن مجرای اشکی در کودکان:

مسدود شدن مجرای اشکی در کودکان، یکی دیگر از شایعترین بیماری های چشمی در کودکان است. اگر مجاری که اشک را از چشم به بینی تخلیه می کند، مسدود شود، ممکن است اپیفورا یا آبریزش اشک چشم ایجاد شود.

در بسیاری از موارد، مسدود شدن مجاری اشکی به خودی خود بهتر می شود اما اگر این اتفاق مکررا رخ دهد یا عفونت مکرر مشکل ساز شود، ممکن است یک عمل جراحی کوچک لازم باشد.

مسدود شدن مجاری اشکی، تنها علت آبریزش اشک چشم نیست، بنابراین بهتر است یک معاینه چشم برای کودک انجام شود.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

ملتحمه یا چشم صورتی در کودکان:

یکی دیگر از شایع ترین بیماری های چشمی در کودکان، ملتحمه است. ملتحمه شامل تحریک قسمت سفید چشم در اثر عفونت یا حساسیت است.

ملتحمه یا چشم صورتی می تواند ویروسی یا باکتریایی باشد (هر دو به راحتی پخش می شوند یا مسری هستند) یا می تواند آلرژیک (غیر مسری) باشد.

چشمان کودک ممکن است قرمز، دارای خارش، دارای اشک یا ترشحات چسبناک داشته باشد. در صورت داشتن چشم صورتی مسری، فرزند خود را از رفتن به مدرسه منع کنید. چشم صورتی معمولا در طول یک هفته خود به خود از بین می رود. شما معمولا می توانید علائم را در خانه کنترل کنید اما گاهی پزشک قطره چشم آنتی بیوتیک تجویز می کند.

علائم چشمی که باید در کودکان مراقب آن ها باشید:

گاهی اوقات، شرایط جدی می تواند علائم و نشانه هایی مشابه موارد فوق داشته باشد. به همین دلیل کودکان مشکوک به مشکلات چشمی باید معاینه شوند.

اگر نگران چشم کودک خود هستید، به ویژه در موارد زیر، به پزشک خانواده خود مراجعه کنید.

  • یک یا هر دو پلک در کودک، ظاهری غیر معمول یا سفید دارند، این ممکن است در عکس ها مشاهده شود.
  • آبریزش مداوم یا ترشح اشک از چشم کودک
  • به نظر برسد که یک چشم مرتبا چرخانده می شود یا به نظر برسد که چشم ها خوب حرکت نمی کنند.
  • حساسیت شدید به نور یا تابش خیره کننده
  • سر کودک شما همیشه کج است و یا به یک طرف چرخانده می شود
  • کودک شما نزدیک تلویزیون می نشیند و یا کتاب های خود را در فاصله بسیار نزدیک نگه می دارد
  • چشم های کودک شما یکسان به نظر نمی رسد (به عنوان مثال، یک چشم بزرگتر از چشم دیگر است)

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

شایعترین بیماری های چشمی در کودکان2غربالگری معمول برای مشکلات بینایی کودکان:

غربالگری برخی از مشکلات بینایی بلافاصله پس از تولد و سپس در حدود 4 سالگی به عنوان بخشی از برنامه غربالگری مشکلات بینایی برای کودکان انجام می شود. اگر فرزند شما غربالگری خود را از دست داد، مهم است که این آزمایش را در سال اول مدرسه انجام دهد. اما این غربالگری همه مشکلات بینایی را پیدا نمی کند.

آزمایش کامل چشم برای همه نوزادان و کودکان در موارد زیر توصیه می شود:

  • لوچی چشم (استرابیسم)
  • تنبلی چشم (آمبلیوپی)
  • استفاده در عینک های با عدسی قوی در سنین پایین (عیوب انکساری)
  • به دنیا آمدن کودک در زایمان زودرس (30 هفته بارداری یا کمتر)
  • تاخیر رشد

اگر هیچ یک از موارد فوق در مورد فرزند شما صدق نمی کند اما سابقه خانوادگی لوچی چشم، تنبلی چشم یا استفاده از عینک با عدسی قوی در سنین پایین در خانواده شما وجود دارد، پس زمان ایده آل برای معاینه چشم فرزند شما بین 2 تا 2 و نیم سالگی و 3 سال است.

اگر نگرانی دیگری در مورد چشم نوزاد و کودک خود دارید، به یاد داشته باشید که به پزشک خانواده خود مراجعه کنید.

مواد غذایی مناسب برای حفظ بینایی کودک:

حفظ بینایی کودک با رعایت رژیم غذایی مناسب شروع می شود. بسیاری از گروه های غذایی حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی مختلفی هستند که به حفظ سلامت چشم کودکان کمک می کند. در زیر به برخی از مواد غذایی مناسب برای حفظ بینایی کودک اشاره می کنیم:

  • سبزیجات با برگ سبز:

    کلم پیچ، اسفناج و کلم برگ حاوی سطوح بالایی از لوتئین و زآگزانتین هستند. این کاروتنوئیدها دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند که به دفع رادیکال های آزاد در چشم کمک می کنند. به گفته چشم پزشکان، این ها به عنوان یک مکانیسم دفاعی برای جلوگیری از دژنراسیون ماکولا و تشکیل آب مروارید با بزرگ شدن کودک شما عمل می کنند.

  • تخم مرغ و هویج:

    خوردن تخم مرغ غنی از ویتامین A می تواند از شب کوری و خشکی چشم جلوگیری کند. هویج همچنین دارای سطوح بالایی از بتاکاروتن است که پیش ساز این ویتامین است. آن ها یکپارچگی ساختاری چشم کودک را حفظ کرده و عملکرد سالم اجزای چشم او را ارتقا می دهند.

  • آجیل:

    توصیه می شود که بادام، پسته و گردو را در رژیم غذایی کودک خود قرار دهید. این آجیل ها حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین E هستند که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کنند و به حفظ بینایی کودکان شما کمک می کنند. مطالعات همچنین نشان می دهد که خوردن روزانه آجیل، یک داروی موثر برای کنترل نزدیک بینی است.

  • گوشت گاو:

    گوشت گاو و صدف حاوی سطح بالای روی هستند، ماده معدنی که ویتامین A موجود در کبد را به شبکیه چشم کودک می رساند. این یک گام مهم برای اطمینان از تولید مداوم ملانین چشم است.

سخن آخر:

از شایعترین بیماری های چشمی در کودکان می توان به لوچ شدن چشم ها، آمبلیوپی یا تنبلی چشم، شالازیون یا برآمدگی پلک، مسدود شدن مجرای اشکی، ملتحمه یا چشم صورتی و … اشاره کرد.

آزمایش کامل چشم برای همه نوزادان و کودکان در موارد زیر توصیه می شود: لوچی چشم، تنبلی چشم، استفاده در عینک های با عدسی قوی در سنین پایین (عیوب انکساری)، به دنیا آمدن کودک در زایمان زودرس (30 هفته بارداری یا کمتر) و تاخیر رشد.

درمان استرابیسم توسط چشم پزشک و متخصص ارتوپدی انجام می شود. اهداف درمان استرابیسم در کودکان عبارتند از: دید خوب در هر دو چشم، ظاهر خوب و چشم های هماهنگ.

شایع ترین علل تنبلی چشم در کودکان عبارتند از: استرابیسم، عیوب انکساری (قدرت تمرکز نادرست)، پتوز (افتادگی پلک) و آب مروارید (کدر شدن عدسی).

حفظ بینایی کودک با رعایت رژیم غذایی مناسب شروع می شود. در زیر به برخی از مواد غذایی مناسب برای حفظ بینایی کودک اشاره می کنیم: سبزیجات با برگ سبز، تخم مرغ و هویج، آجیل و گوشت گاو.

منابع:

https://www.aao.org/eye-health/tips-prevention/common-childhood-diseases-conditions

https://www.kidshealth.org.nz/common-eye-problems-children

https://www.myopiainstitute.com/eye-care/6-foods-to-help-maintain-your-childs-eyesight/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *