مقایسه عمل پی آر کی و لیزیک

وقتی به جراحی لیزر چشم فکر می کنید، اولین چیزی که به ذهن شما می رسد چیست؟ اگر به لیزیک فکر می کنید، تنها نیستید. اما نوع دیگری از جراحی لیزر چشم نیز وجود دارد که در واقع پیش از عمل لیزیک وجود داشت و Photorefractive Keratectomy (PRK) نام دارد. گاهی اوقات برخی از ویژگی های ساختاری می تواند فرد را از نامزدی عمل لیزیک محروم کند. جراح شما اندازه گیری های چشم شما را بررسی می کند و تنها آنچه را که فکر می کند، برای چشم شما ایمن تر است، توصیه می کند. در این مقاله از لنز مارکت، تفاوت های لیزیک و پی آر کی را توضیح می دهیم.

تفاوت روش های عمل پی آر کی و لیزیک چیست؟

لیزیک و سایر انواع جراحی های لیزر چشم مانند پی آر کی و لازک دارای پیشینه ایمنی عالی و میزان موفقیت بسیار بالایی هستند. از آن ها برای درمان نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم استفاده می شود زیرا می توانند بدون نیاز به استفاده از عینک یا لنز چشمان شما را درمان کنند.

برای خرید انواع لنز طبی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

تفاوت اصلی بین عمل های پی آر کی و لیزیک در آماده سازی چشم یا عمل است.

در هر دو مورد، قطره های بی حسی به شما داده می شود تا در حین عمل جراحی چیزی احساس نکنید. همچنین یک آرام بخش خوراکی به شما پیشنهاد می شود تا به شما در آرامش کمک کند.

در طی روش پی آر کی، لایه فوقانی قرنیه به آرامی کنار زده می شود تا به قسمتی از چشم که پزشک شما با لیزر اگزایمر آن را شکل می دهد، دسترسی پیدا کنند. این لایه بیرونی حذف شده، طی فرآیند بازیابی به طور طبیعی بازسازی و ترمیم می شود.

در جراحی لیزیک، پزشک شما با استفاده از لیزر فمتوسکوم داخل لازک یک فلپ لولایی روی سطح قرنیه ایجاد می کند. سپس فلپ را برای دسترسی به قسمتی از چشم که با لیزر اگزایمر دستکاری شده است، بلند می کند. پس از اتمام عملیات لیزر ، فلپ مجددا تکمیل می شود.

بخش اصلاحی اصلی جراحی ها در هر دو یکسان هستند. هنگامی که پزشک شما به لایه های عمیق تر بافت قرنیه دسترسی پیدا کرد، از یک لیزر بسیار دقیق، به نام لیزر اگزایمر استفاده می کند تا اصلاح انکساری خاص یا ناهنجاری های چشم شما را برطرف کند. این بخش از فرآیند تنها حدود 30 تا 60 ثانیه طول می کشد. فناوری لیزر مورد استفاده در پی آر کی و لیزیک نتایج یکسانی را به دنبال خواهد داشت.

روند بهبودی و التیام برای این دو روش کمی متفاوت است.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

بهبودی پس از عمل پی آر کی

در پی آر کی، یک باند مخصوص، شبیه به یک لنز تماسی، روی چشم قرار می گیرد تا به لایه سطحی قرنیه کمک کند تا بازسازی و ترمیم شود. این لنز مخصوص بانداژ بلافاصله پس از اتمام عمل توسط دکتر قرار می گیرد. هنگامی که سطح دوباره ترمیم شد، پزشک لنز مخصوص بانداژ را بر می دارد. همانطور که چشم ها بهبود می یابند و شما از لنز بانداژ استفاده می کنید، بینایی عملکردی بهتری خواهید داشت.

ممکن است برای چند روز با بهبود قرنیه کمی تاری دید، سوزش و حساسیت به نور را تجربه کنید. پس از چند روز که بانداژ برداشته می شود. به شما داروهای مسکن داده می شود تا در یکی دو روز اول پس از عمل مصرف کنید. شما همچنین از قطره چشم استفاده خواهید کرد.

در مجموع، روند بهبودی اولیه چند روز طول می کشد. اگرچه بهبود کامل ممکن است حدود یک ماه به طول انجامد اما اکثر بیماران می توانند پس از برداشتن لنز بانداژ، فعالیت های عادی خود را از جمله بازگشت به سر کار را از سر بگیرند. بینایی شما باید در طول روند بهبودی به آرامی روز به روز بهتر شود.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

بهبودی پس از عمل لیزیک

گام اول برای عمل لیزیک این است که تعیین کنید آیا شما واجد شرایط انجام جراحی اصلاح بینایی هستید یا خیر؟ چشم پزشک یک معاینه کامل چشم برای تعیین واجد شرایط بودن شما جهت عمل لیزیک انجام می دهد. او شکل و ضخامت قرنیه شما، عیوب انکساری و اندازه مردمک، رطوبت چشم (برای بررسی سندرم خشکی چشم)، بهداشت عمومی، آخرین تاریخ بررسی چشم های شما و هر دارویی که مصرف می کنید را ارزیابی و بررسی خواهد کرد.

بعد از انجام بررسی ها، حتی اگر واجد شرایط انجام لیزیک نبودید، نگران نشوید. ممکن است هنوز بتوانید بینایی خود را با سایر جراحی های اصلاح بینایی نظیر پی آر کی، لازک یا لنزهای IOL درمان کنید.

بهبودی بعد از عمل لیزیک بسیار سریعتر از پی آر کی است زیرا اکثر بیماران می توانند فعالیت های عادی خود را از روز بعد از سر بگیرند. دید شما قبل از خروج از مرکز درمانی می تواند به طرز چشمگیری بهتر و کاربردی تر شود.

ممکن است چند ساعت پس از عمل احساس ناراحتی یا سوزش خفیف داشته باشید. به شما مقداری داروی ضد درد و قطره چشم برای استفاده بعد از عمل داده می شود.مقایسه عمل پی آر کی و لیزیک 22

آیا پی آر کی بهتر از لیزیک است؟

هر یک از روش های اصلاحی چشم، مزایا و معایب متفاوتی دارد و در سناریوهای خاصی ممکن است یک روش از دیگری بهتر باشد. به مزایا و معایب هر روش در زیر نگاهی بیندازید تا به شما کمک کند تشخیص دهید که آیا پی آر کی برای نیازهای شما مناسب تر است یا لیزیک.

  • مزایای پی آر کی:

  • این روش برای بیماران با قرنیه نازک بهتر است.
  • هیچ عارضه ایی با فلپ قرنیه ایجاد نمی کند.
  • کمتر احتمال دارد که ضخامت قرنیه تحت تاثیر عوارض منفی قرار بگیرد.
  • معایب پی آر کی:

  • زمان بهبودی بسیار طولانی تر است که ممکن است اذیت کننده باشد.
  • برای رانندگی پس از جراحی باید حداقل یک هفته صبر کنید.
  • ممکن است لازم باشد بعد از عمل پی آر کی از کار خود مرخصی بگیرید.
  • شما نمی توانید به مدت یک ماه تا شش هفته پس از جراحی به زیر نور آفتاب بروید.
  • در کل ممکن است بهبودی کمی دردناک تر باشد.
  • در چند روز اول پس از عمل، خطر عفونت چشم افزایش می یابد.
  • مزایای لیزیک:

  • زمان بهبودی بسیار سریعتر است.
  • در حالی که نمی توانید بلافاصله بعد از عمل لیزیک رانندگی کرد اما بسیاری از بیماران می توانند یک روز پس از جراحی رانندگی کنند.
  • به احتمال زیاد بعد از لیزیک نیازی به مرخصی گرفتن از کار خود ندارید.
  • بینایی شما تقریبا فورا بهبود می یابد.
  • خطر عفونت کمتر است.
  • نیازی به پانسمان نیست.
  • به طور معمول به ویزیت های کمتری بعد از عمل نیاز است.
  • به طور معمول به داروهای کمتری بعد از عمل نیاز است.
  • معایب لیزیک:

  • ممکن است برای افرادی که قرنیه نازک دارند، مناسب نباشد.
  • ممکن است خطر عوارض ناشی از فلپ قرنیه را افزایش دهد.
  • بعد از عمل لیزیک، خطر دید ضعیف در شب بیشتر است.
  • احتمال خشک شدن چشم ها افزایش پیدا می کند.

آیا می توان عمل پی آر کی را بعد از عمل لیزیک انجام داد؟

در حالی که اکثریت قریب به اتفاق بیماران بعد از عمل لیزیک بینایی خود را به طور دائمی بهبود می بخشند، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که فردی برای به دست آوردن نتیجه دلخواه خود به روش های اضافی دیگری نیز نیاز داشته باشد. پی آر کی بعد از لیزیک کاملا امکان پذیر است و در واقع ممکن است امن ترین گزینه باشد.

در برخی موارد، انجام عمل جراحی لیزیک چند سال پس از اولین عمل توصیه نمی شود زیرا خطر رشد اپیتلیال بسیار بیشتر است. در این صورت، پی آر کی به عنوان عمل چشم دوم، گزینه توصیه شده خواهد بود.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

کدام گران تر است، پی آر کی یا لیزیک؟

در جراحی لیزیک، جراح از دو لیزر مختلف استفاده می کند، لیزری که فلپ را ایجاد می کند و سپس لیزری که قرنیه را تغییر شکل می دهد.

در پی آر کی، فقط از یک لیزر استفاده می شود. لیزری که شکل قرنیه را تغییر می دهد. از آنجا که تنها یک لیزر در پی آر کی استفاده می شود، ممکن است ارزان تر از عمل لیزیک باشد.

سخن آخر:

لیزیک و سایر انواع جراحی های لیزر چشم مانند پی آر کی و لازک دارای پیشینه ایمنی عالی و میزان موفقیت بسیار بالایی هستند.

تفاوت اصلی بین عمل های پی آر کی و لیزیک در آماده سازی چشم یا عمل است.

روش پی آر کی برای بیماران با قرنیه نازک بهتر است در حالی که عمل لیزیک برای این بیماران مناسب نیست. روش پی آر کی هیچ عارضه ایی با فلپ قرنیه ایجاد نمی کند در حالی که عمل لیزیک ممکن است خطر عوارض ناشی از فلپ قرنیه را افزایش دهد. زمان بهبودی بعد از عمل پی آر کی بسیار طولانی تر از عمل لیزیک است. بعد از عمل پی آر کی برای رانندگی پس از جراحی باید حداقل یک هفته صبر کنید اما برای عمل لیزیک اینگونه نیست و می توانید روز بعد از عمل رانندگی کنید.

پی آر کی بعد از لیزیک کاملا امکان پذیر است و در واقع ممکن است امن ترین گزینه باشد.

در جراحی لیزیک، جراح از دو لیزر مختلف استفاده می کند، در پی آر کی، فقط از یک لیزر استفاده می شود. از آنجا که تنها یک لیزر در پی آر کی استفاده می شود، ممکن است ارزان تر از عمل لیزیک باشد.

منبع:

https://kraffeye.com/blog/the-difference-between-lasik-and-prk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *