بررسی شرایط نگهداری لنز در یخچال

لنزهای چشمی طبی یک وسیله پزشکی هستند که نیاز به نسخه دارند. هنگام معاینه چشم، متخصص مراقبت از چشم، سلامت چشم شما را ارزیابی می کند و همچنین نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را بررسی می کند. متخصص مراقبت از چشم شما، در حالی که به نمودار چشم نگاه می کنید، بینایی شما را دقیقا اندازه گیری می کند و در صورت لزوم، نسخه ایی از لنزهای اصلاحی را تعیین می کند.

نگهداری لنزهای چشمی، یک امر بسیار مهم است. در ادامه این مقاله می خواهیم به این مبحث بپردازیم که آیا لنز باید در یخچال نگهداری شود یا خیر.

نگهداری لنز در یخچال

آیا نگهداری لنز در یخچال کار درستیه ؟ 

یک سوال مهم در زمینه نگهداری لنز در یخچال این است که آیا می توان لنزهای تماسی خود را در یخچال (نه در فریزر) نگهداری کنیم و آیا به دلیل دمای پایین، تکثیر باکتری ها متوقف می شود. آیا این درست است؟

هرگز مقاله ایی در هیچ مجله ای دیده نشده است که توصیه کند لنزهای تماسی را در یخچال نگهداری کنید. توصیه های متداول به استفاده کنندگان از لنزها به شرح زیر است:

  • همیشه لنزها را در محلول ضد عفونی کننده تازه (قبلا استفاده نشده) نگهداری کنید.
  • قبل از استفاده از لنزهای تماسی، دستان خود را بشویید.
  • محفظه لنزهای چشمی خود را بشویید و اجازه دهید تا در مجاورت هوا خشک شود.
  • شیوه های بالا، تمیزترین شرایط لنز چشمی را تضمین می کند.

برنامه جایگزینی لنزهای چشمی

لنزهای چشمی برای زمان های خاص استفاده، طراحی شده اند. بسته به اینکه چه چیزی برای چشم شما مناسب است، متخصص مراقبت از چشم شما ممکن است یک لنز طراحی شده برای تعویض روزانه یا یک لنز طراحی شده برای تعویض مکرر و برنامه ریزی شده را به شما توصیه کند.

  • لنزهای یکبار مصرف روزانه :

    لنزهای تماسی روزانه پس از هر بار برداشتن، دور انداخته می شوند.

  • لنزهای چشمی برای تعویض مکرر و برنامه ریزی شده :

    لنزهای چشمی هر بار که از چشم خارج شده و بعد از دوره توصیه شده استفاده که توسط متخصص مراقبت از چشم تجویز شده است، تمیز، شستشو و ضد عفونی می شوند.

رعایت برنامه جایگزینی و تعویض لنزها که متخصص مراقبت از چشم به شما داده است، بسیار مهم است. این برنامه به شما می گوید که چه زمانی به لنزهای جدید نیاز دارید. پیروی از آن به سلامت و راحتی چشم شما کمک می کند، بنابراین مطمئن شوید که به آن پایبند هستید.

نگهداری لنز در یخچال نیاز ضروری نیست

نظافت یکی از جنبه های مهم مراقبت صحیح از لنزهای چشمی و استفاده از لنزهای جدید است. هنگام استفاده از لنزها، دستان شما باید تمیز و عاری از هرگونه مواد آلوده باشد:

  • همیشه دستان خود را کاملا با صابون ملایم بشویید و قبل از تماس با لنزهای خود، آن ها را با یک حوله بدون پرز خشک کنید.
  • قبل از دست زدن به لنزها از استفاده از صابون های حاوی کلد کرم، لوسیون و یا لوازم آرایشی روغنی خودداری کنید زیرا ممکن است این مواد با لنزها تماس پیدا کرده و مانع از استفاده موفقیت آمیز از آن ها شود.
  • لنزهای خود را با نوک انگشتانتان نگه دارید و مراقب باشید که از تماس با ناخن ها جلوگیری کنید. کوتاه و صاف نگه داشتن ناخن ها، لازم است.

 نگهداری لنز در یخچال جز کارهای روتین مراقبت از لنزها

برای استفاده ایمن از لنزهای تماسی، روال مراقبت از لنزهای خود را دنبال کنید:

  • همیشه قبل از استفاده از لنزهای چشمی، دست ها را بشویید و خشک کنید.
  • همیشه از محلول های مراقبتی لنز تازه و تاریخ مصرف نگذشته، استفاده کنید.
  • از سیستم مراقبت از لنز توصیه شده، استفاده کنید و دستورالعمل های برچسب گذاری محلول را با دقت دنبال کنید. همیشه نمی توان از محلول های مختلف با هم استفاده کرد و همه محلول ها برای استفاده با همه لنزها، ایمن نیستند. 
  • سیستم های مراقبت از لنز را جایگزین یا مخلوط نکنید، مگر اینکه در برچسب محلول ذکر شده باشد.
  • همیشه طبق برنامه تعویض که توسط متخصص مراقبت از چشم ارائه شده است، لنزهای خود را از چشم خارج کرده، تمیز کنید، آبکشی کنید و ضد عفونی کنید.
  • برای روان یا مرطوب کردن لنزها از بزاق یا هر چیزی غیر از محلول های توصیه شده، استفاده نکنید. لنزها را در دهان خود قرار ندهید.
  • لنزهایی که در برنامه تعویض مکرر، تجویز می شوند باید پس از انقضای مدت زمان استفاده که توسط متخصص مراقبت از چشم تجویز شده است، دور انداخته شوند.
  • هرگز لنزهای خود را با شیر آب، آبکشی نکشید. این امر دو دلیل دارد:
  • آب لوله کشی حاوی ناخالصی های زیادی است که می تواند لنزهای شما را آلوده کرده و یا به آن ها آسیب رسانده و منجر به عفونت یا آسیب چشم شود.
  • ممکن است لنز را در حین شستشو از دست بدهید.
  • ابتدا یکی از لنزها را تمیز کنید (همیشه همان لنز را برای جلوگیری از اشتباه گرفتن در نظر بگیرید)، لنز را کاملا با محلول نمکی یا محلول ضدعفونی کننده توصیه شده بشویید تا محلول تمیز کننده، مخاط و غشا از سطح لنز حذف شود. 
  • دستورالعمل های ارائه شده در برچسب محلول پاک کننده را دنبال کنید. آن لنز را در محفظه مناسب نگهداری لنز قرار دهید. سپس همین روش را برای لنز دوم را تکرار کنید.
  • پس از تمیز کردن و شستشو، با استفاده از سیستم توصیه شده توسط متخصص مراقبت از چشم، لنزها را ضد عفونی کنید. دستورالعمل های ارائه شده روی برچسب محلول ضدعفونی کننده را دنبال کنید.
  • برای نگهداری لنزها، آن ها را ضدعفونی کرده و در محفظه بسته و باز نشده بگذارید تا آماده استفاده شوند.
  • پس از برداشتن لنزها از محفظه لنز، محفظه نگهداری لنز را با محلول های توصیه شده توسط سازنده محفظه لنز، تمیز کرده و آبکشی کنید. سپس اجازه دهید، محفظه لنز در مجاورت هوا خشک شود. هنگام استفاده مجدد از محفظه، آن را با محلول ذخیره سازی تازه پر کنید. 
  • محفظه نگهداری لنز را در فواصل منظم تعویض کنید.
  • متخصص مراقبت از چشم شما ممکن است محلول روان کننده یا مرطوب کننده را برای مرطوب کردن لنزها در حین استفاده برای راحتی بیشتر آن ها، توصیه کند.

تمیز کردن محفظه نگهداری لنز به جای نگهداری لنز در یخچال

ضروری است که از دستورالعمل های متخصص مراقبت از چشم خود و تمام دستورالعمل ها برای استفاده مناسب از لنزها و محصولات مراقبت از لنز، از جمله محفظه نگهداری لنز پیروی کنید. محفظه نگهداری لنزهای تماسی، می تواند منبعی برای رشد باکتری ها باشد.

بعد از هر بار استفاده از محلول ضد عفونی کننده استریل و پاک کننده لنزهای تماسی، محفظه لنزهای تماسی خود را تمیز کنید. هرگز برای این کار از آب شیر استفاده نکنید.

تمیز کردن محفظه ها باید با محلول های ضد عفونی کننده تازه و استریل باشد، همچنین آن ها را باید با دستمال تمیز، پاک کنید.

محفظه نگهداری از لنزها را باید در فواصل منظم و طبق توصیه متخصص چشم خود تعویض کنید.

نگهداری لنز در یخچال

ناراحتی ناشی از لنزهای چشمی به دلیل عدم نگهداری صحیح لنز

در صورت مشاهده هرگونه مشکل در مورد لنزهای تماسی مانند سوزش چشم، خارش چشم، درد چشم، ناراحتی در هنگام استفاده از لنزها، احساس غیرطبیعی چیزی در چشم، آبریزش بیش از حد، ترشحات غیر معمول از چشم، قرمزی، کاهش وضوح در بینایی، تاری دید، دیدن رنگین کمان یا هاله در اطراف اجسام، حساسیت به نور یا خشکی چشم باید:

  • لنزهای خود را فورا بردارید.
  • اگر ناراحتی یا مشکل برطرف شد، به لنز با دقت نگاه کنید. اگر لنز به هر نحوی آسیب دیده است، لنز را دوباره روی چشم خود قرار ندهید. لنز را در محفظه نگهداری قرار دهید و با متخصص مراقبت از چشم خود تماس بگیرید. اگر لنز دارای کثیفی، مژه یا جسم خارجی دیگر است یا مشکل متوقف شده و لنز بدون آسیب دیده می شود، باید لنزها را کاملا تمیز، شستشو و ضد عفونی کنید. سپس آن ها را دوباره در چشم خود قرار دهید. پس از اینکه آن ها را دوباره در چشم خود قرار دادید، اگر مشکل همچنان ادامه داشت، باید فورا لنزها را بردارید و با متخصص مراقبت از چشم خود مشورت کنید.

در صورت ادامه هر یک از مشکلات فوق، ممکن است یک بیماری جدی وجود داشته باشد. تا زمانی که متخصص مراقبت از چشم نتواند مشکل چشم شما را تشخیص دهد، باید لنز را از چشم خود دور نگه دارید و از آن استفاده نکنید.

سخن آخر در بخش نگهداری لنز در یخچال

لنزهای چشمی طبی یک وسیله پزشکی هستند که نیاز به نسخه دارند. نگهداری لنزهای چشمی، یک امر بسیار مهم است. هرگز مقاله ایی در هیچ مجله ای دیده نشده است که توصیه کند لنزهای تماسی را در یخچال نگهداری کنید.

رعایت برنامه جایگزینی و تعویض لنزها که متخصص مراقبت از چشم به شما داده است، بسیار مهم است. همچنین، نظافت یکی از جنبه های مهم مراقبت صحیح از لنزهای چشمی و استفاده از لنزهای جدید است.

برای استفاده ایمن از لنزهای تماسی، باید روال مراقبت از لنزهای خود را دنبال کنید.

محفظه نگهداری از لنزها را باید در فواصل منظم و طبق توصیه متخصص چشم خود تعویض کنید و با نگهداری لنز در یخچال عمر اون بیشتر نمیشه .

در صورت مشاهده هرگونه مشکل در مورد لنزهای تماسی مانند سوزش چشم، خارش چشم، درد چشم و … باید: لنزهای خود را فورا بردارید و مشکل مربوط به آن ها را پیگیری کنید.

یکی از مراکز مهم عرضه کننده لنزهای چشمی رنگی و طبی ، لنز مارکت است. همه لنزهای عرضه شده در سایت لنز مارکت دارای بهترین کیفیت ها هستند و از متریال درجه یک ساخته شده اند. در صورت نگهداری درست از این لنزها، می توانید تا پایان تاریخ انقضا از آن ها استفاده کنید.

منابع مقاله نگهداری لنز در یخچال :

https://www.aao.org/eye-health/ask-ophthalmologist-q/should-i-store-contacts-in-refrigerator

https://www.bausch.com/your-eye-concerns/wearing-contact-lenses/wearing-and-caring-for-contact-lenses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *