بسیاری که از لنزهای رنگی استفاده می کنند این ترس را در خود دارند که آیا لنزهای چشمی وارداتی آلوده به کرونا هستند؟ در این مقاله این شک بی مورد را برای شما به طور کامل رفع می کنیم.

اطلاعاتی در مورد زمان و نحوه پیدایش ویروس کرونا

در اینجا اطلاعاتی در مورد شیوع بیماری ویروس کرونا ارائه می شود که توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است. ویروس کرونا که توسط سازمان بهداشت جهانی به نام Covid-19 خوانده می شود، از چین سرچشمه گرفته و از خانواده ویروس SARS است.

ویروسهای کرونا گروه بزرگی از ویروسها هستند که در بین حیوانات رایج هستند اما این ویروسها قابلیت سرایت به انسان را نیز دارند و می توانند انسانها را بیمار کنند علائم ویروس کرونا شامل آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، احتمالاً سردرد و شاید تب است که می تواند تا دو روز ادامه یابد.

مختصری از تاریخچه پیدایش ویروس کرونا

1-در 31 دسامبر 2019 (10 دی 1398) مواردی از ذات الریه در ووهان چین به سازمان بهداشت جهانی گزارش شد. در این گزارش عنوان شده است که ویروس عامل بیماری ناشناخته است به گفته مرکز بهداشت شهرداری ووهان این موارد در فاصله بین 12 تا 29 دسامبر (21 آذر تا 8 دی) رخ داده است.

2-در 1 ژانویه 2020 (11 دی 1398) مقامات بهداشتی چین بعد از اینکه کشف کردند که حیوانات وحشی فروخته شده در بازار غذاهای دریایی شهر ووهان ممکن است منبع ویروس باشند، آن بازار را تعطیل کردند.

3-در 5 ژانویه 2020 (15 دی 1398) چین اعلام کرد که موارد ذات الریه ناشناخته در ووهان ناشی از ویروس های SARS یا MERS نیست و کمیسیون بهداشت و درمان شهرداری ووهان اعلام کرد که تحقیقی را درباره پیشینه ویروس ناشناخته آغاز کرده است.

4-در 7 ژانویه (17 دی) مقامات چینی تائید کردند که ویروس یک ویروس جدید است و آن را به عنوان یک ویروس کرونای جدید معرفی کردند که ابتدا توسط سازمان بهداشت جهانی 2019-nCoV نام گرفت.

5-در 11 ژانویه (21 دی) کمیسیون بهداشت شهرداری ووهان اولین مرگ ناشی از ویروس کرونا را اعلام کرد که یک مرد 61 ساله بوده که در بازار غذاهای دریایی در معرض ابتلا به ویروس قرار گرفته است و در 9 ژانویه (19 دی) بر اثر نارسائی تنفسی ناشی از ذات الریه شدید درگذشته است.

6-اولین مشاهده در خارج از چین در تاریخ 13 ژانویه (23 دی) مقامات تایلندی یک مورد عفونت ناشی از ویروس کرونا را گزارش کردند، فرد آلوده یک تبعه چینی بوده که از ووهان وارد این کشور شده است.

7-اولین ابتلای یک فرد غیر چینی به ویروس کرونا در 16 ژانویه (26 دی) مقامات ژاپنی اعلام کردند که یک فرد ژاپنی که به ووهان سفر کرده بود به این ویروس آلوده شده است..

8-اعلام همه گیری جهانی ویروس کرونا بالاخره در 11 مارس (21 اسفند) سازمان بهداشت جهانی بیماری ناشی از ویروس کرونا را همه گیری جهانی اعلام کرد.

روند ورود لنزهای چشمی به کشور

لنزهای چشمی وارداتی جزء کالاهای پزشکی محسوب می شوند و قوانین خاصی برای ورود آنها به کشور وجود دارد. لنزها اکثرا از کشورهای اروپایی، آلمان، روسیه، ترکیه و بعضا کشورهای چین، ژاپن، کره و ….. وارد کشور می شوند. برای واردات لنزهای چشمی باید طبق اصول و قوانین خاصی پیش رفت که در ادامه سعی میشود خلاصه ای از روند کاری واردات لنز های چشمی توضیح داده شود.

لنزهای چشمی وارداتی 41-ثبت شركت در اداره كل تجهزات پزشكي

یک شرکت برای اینکه بتواند در زمینه واردات لنزهای چشمی فعالیت کند به دلیل ارتباط خاصی که لنزهای چشمی و در کل کالاهای پزشکی با سلامت کاربران دارند باید از اداره کل تجهیزات پزشکی مجوز فعالیت اخذ کند.

سپس شرکت برای واردات یک کالای خاص باید از یک شرکت معتبر و تایید شده نمایندگی داشته باشد، شرکت اصلی خارجی باید حتما به تایید اداره کل تجهیزات پزشکی برسد بعد از تایید شرکت خارجی، مشخصات شرکت نماینده و شرکت اصلی در اداره کل تجهیزات پزشکی ثبت می شود.

تعيين كد وسيله

توليد كننده خارجي و شركت نماينده آن بايد نسبت به تعيين كد وسيله مربوطه اقـدام و در هنگـام انجـام عمليـات واردات، ترخيص، توزيع و…. از اين كد استفاده نمايند.

تعيين كلاس خطر وسيله

وسايل پزشكي وارداتی که لنزها نیز از جمله آنها هستند با توجه به سطح خطر آنها در چهار كلاسA ،B،C و D قرار مي گيرند. وسايل كـلاس A پـايين تـرين سطح خطر و وسايل كلاس D بالاترين سطح خطر را دارا مي باشند. شركتهاي توليدكننده و نمايندگي ها بايد قبل از اقدام به ثبت بر اساس ضوابط طبقه بنـدي وسـايل پزشـكي كـلاس خطـر وسيله مورد نظر را تعيين نمايند. تعيين كلاس خطر وسيله تنها زماني نهايي مي شود كه به تاييد اداره كل تجهيزات پزشكي برسد.

تكميل فرم ثبت وسيله توسط شركت توليدكننده خارجي

هدف از ثبت وسيله پزشكي در اداره كل تجهيزات پزشكي انجام امور كارشناسي كيفـي و ارزيـابي وسـيله پزشـكي از نظـر ايمني و اثربخشي می باشد در مرحله ثبت وسيله پزشكي منجمله لنزهای چشمی وارداتی توليد كننده خارجي و شركت نمايندگي بايد بر اساس ضوابط مورد تاييـد اداره كـل تجهيـزات پزشكي ايمني و اثر بخشي وسيله را احراز نمايند.

صدور مجوز ورود

مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز ورود شامل موارد زیر هستند:

  • تکمیل فرم درخواست صدور مجوز ورود و تکمیل جدول مشخصات کالا
  • ارائه پروما، در پروما مواردی مثل (آدرس و مشخصات شرکت خارجی فروشنده، مشخصات خریدار یا واردکننده، نام تجاری شماره کاتالوگ و شرح کالا، شماره استاندارد کالا، نام کشور سازنده و کارخانه سازنده، وسیله حمل، زمان و مبدا حمل) ذکر گردد.

صدور مجوز ترخیص

مدارک مورد نیاز برای صدور مجوز ترخیص عبارتند از:

  • کپی قبض انبار و بارنامه
  • گواهی مبدا
  • ارائه فاکتور، در فاکتور باید مواردی مثل (آدرس شرکت خارجی فروشنده، شماره فاکتور و تاریخ صدور

آن، نام تجاری و شماره کاتالوگ کالا، تاریخ تولید و تاریخ انقضا، نام کارخانه و کشور سازنده) ذکر گردد.

شناسه گذاری و اصالت کالا

به موجب مبارزه با قاچاق کالاهای پزشکی از تاریخ 1/9/1398 کلیه کالاها و تجهیزات پزشکی وارداتی منجمله لنزهای چشمی باید برچسب اصالت کالا دریافت کنند این برچسب باید حتی بر روی کوچکترین بسته بندی محصولات نیز الصاق گردد.

حال که با تاریخچه پیدایش ویروس کرونا به گواهی سازمان بهداشت جهانی و روند واردات لنزهای چشمی به کشور آشنا شدیم می توانیم به پرسش اولیه به راحتی پاسخ دهیم.

از آنجا که روند واردات بسیار روند زمانبری می باشد و مراحل زیادی دارد و هر کدام از این مراحل ممکن است بین 1 ماه و یا حتی بیشتر طول بکشد به عنوان مثال فقط فرآیند ترخیص کالا از گمرک بین 45 تا 75 روز طول می کشد پس حداقل یک بازه زمانی 6 الی 7 ماهه از زمان تولید محصول تا ورود آن به بازار کشور زمان لازم است در حالی که مطابق با مدارک سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونا نهایتا 3 الی 4 ماه است که شیوع پیدا کرده است پس بنا بر این شواهد، غیرممکن است لنزهای چشمی وارداتی آلوده به ویروس کرونا باشند..

منبع:

 

https://edition.cnn.com/2020/02/06/health/wuhan-coronavirus-timeline-fast-facts/index.html

http://imed.ir/

companyregister

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *