آیا لنز چشم سایزبندی دارد؟

در بسیاری از مواقع در زندگی، یک اندازه واحد برای همه و در همه جا می تواند واقعا عالی باشد! این، استرس را برای یافتن تناسب مناسب از بین می برد و اغلب سریع، آسان و راحت است. اما وقتی صحبت از لنزهای چشمی می شود، همه چیز نه تنها ناراحت کننده نیست بلکه یک مفهوم بالقوه است که می تواند منجر به مشکلات جدی بینایی و چشم شود. لنزهای چشمی عموما مستقیما روی قرنیه قرار می گیرند، بنابراین بسیار مهم است که اندازه گیری لنزهای چشمی شما 100٪ دقیق باشد تا از تناسب راحت و سالم، اطمینان حاصل کنید. این کار از عفونت چشم و سایر بیماری های چشمی مانند سایش قرنیه جلوگیری می کند که یک خراش دردناک در سطح چشم است که حتی پلک زدن را سخت می کند!

در ادامه این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا لنز چشم سایزبندی دارد یا خیر.

استفاده از لنزهای چشمی:

لنزهای چشمی یکی از پرطرفدارترین انتخاب های درمانی برای بیمارانی است که دچار عیوب انکساری چشم هستند و آن ها را ملزم به استفاده از لنزهای تجویزی برای اصلاح بینایی خود می کند. با این حال، برخلاف آنچه که در برخی افراد وجود دارد، همه لنزهای چشمی یکسان نیستند. انواع مختلفی از لنزها و همچنین طیف وسیعی از اندازه ها موجود است. دلیل این امر این است که چشم هر بیمار منحصر به فرد است.

تغییر عینک به لنزها یا تغییر نسخه لنزهای چشمی، فرآیندهایی است که به بهترین وجه تحت نظارت یک متخصص مراقبت از چشم انجام می شود و چشمان شما را به درستی اندازه گیری می کند و بهترین گزینه را برای شما پیدا می کند.

چشم های ما بسیار حساس هستند و می توانند با کوچکترین چیزی، تحریک شوند. همچنین آن ها به راحتی آسیب می بینند. لنزهای چشمی مستقیما روی خود قرنیه قرار گرفته و در واقع آن را لمس می کنند. به همین دلیل، لنزهای چشمی شما باید کاملا متناسب باشند. با این وجود، یک رویکرد همه جانبه نمی تواند و نباید در مورد لنزهای چشمی استفاده شود و تلاش برای انجام این کار نه تنها باعث ضعف بینایی می شود، بلکه ناراحتی قابل ملاحظه ایی نیز به همراه دارد و در برخی موارد به چشم شما آسیب می رساند.

اندازه گیری چشم:

چشم هر فرد فقط کمی با چشم فرد دیگر متفاوت است. برخی از قرنیه ها شیب دار هستند، در حالی که برخی دیگر کم عمق هستند. برخی از مردم آستیگماتیسم خفیفی دارند، در حالی که آستیگماتیسم دیگران شدیدتر است و برخی دیگر اصلا آستیگماتیسم ندارند. همه این ملاحظات و موارد دیگر، اندازه گیری مناسب قرنیه را نقطه شروع بسیار مهمی می کند.

ابتدا انحنای چشم شما با استفاده از یک دستگاه اندازه گیری معروف به نام کراتومتر اندازه گیری می شود. این یک روش بسیار ساده است که در آن شما به سادگی چانه خود را روی یک تکیه گاه قرار می دهید، در حالی که دستگاه از چشم شما عکس می گیرد. این عکس ها برای تجزیه و تحلیل بازتاب نور قرنیه شما استفاده می شود تا به پزشک کمک کند تا انحنای دقیق چشم شما و اندازه لنزهای چشمی مورد نیاز را تعیین کند.

در موردی که بیمار دارای قرنیه سخت است، بر اساس انحنای غیرمعمول چشم، اغلب با استفاده از توپوگرافی قرنیه اندازه گیری های کامپیوتری بیشتری انجام می شود و تصویر دقیق تری از شکل سطح قرنیه ایجاد می شود.

سطح چشم دارای آستیگماتیسم، نامنظم است و باعث تمرکز ضعیف فرد می شود. در این مورد لنزهای چشمی توریک که به طور خاص برای اصلاح اعوجاج چشم ناشی از آستیگماتیسم ساخته شده اند که نیاز به اندازه گیری و سایزبندی دقیق تری نسبت به یک لنز استاندارد دارند.

همچنین اندازه گیری دقیق مردمک، دهانه جلوی چشم در محل ورود نور و همچنین قسمت رنگی چشم یعنی عنبیه، بسیار مهم است. این، یا با خط کش یا با دستگاه خودکار اندازه گیری می شود.

پزشک چشم شما همچنین ممکن است برای ارزیابی اینکه آیا شما مستعد خشکی چشم هستید، ارزیابی غشا اشک چشم را انجام دهد. در این صورت، چشم پزشک ممکن است بتواند لنزهای ویژه ایی را برای شما تجویز کند که به هیدراته نگه داشتن چشم کمک می کند و از علائم خشکی چشم مانند قرمزی، خارش و ناراحتی چشم جلوگیری می کند.

تناسب لنزهای چشمی:

پس از اتمام تمام اندازه گیری های مورد نیاز، چشم پزشک می داند که به چه نوع و چه شکلی از لنزهای چشمی نیاز دارید. بسیاری از پزشکان یک جفت لنز آزمایشی به بیماران خود می دهند تا آن را در این مرحله آزمایش کنند.

ممکن است از ابزاری به نام بیومیکروسکوپ برای بزرگنمایی قرنیه با لنزها استفاده شود تا تناسب را ارزیابی کند. این ابزار همچنین می تواند برای تشخیص و ارزیابی هرگونه تغییر در سلامت چشم ها پس از شروع استفاده از لنزهای چشمی، استفاده شود.

به احتمال زیاد پس از استفاده اولیه از لنزها، تعدادی ویزیت پیگیری خواهید داشت. این ویزیت ها به منظور اطمینان از سلامت چشم شما با استفاده از لنزهای چشمی است. پزشک شما باید بتواند نسخه دائمی لنز شما را پس از ویزیت دوم یا سوم تجویز کند، با این فرض که از جفت لنز آزمایشی آسیبی به چشم شما نرسیده است و صلاحیت مناسب را تایید کرده است.

این مهم است که لنزها به طور مناسب بر روی چشمان شما قرار گیرند تا حداکثر راحتی و سلامتی را در هر زمان داشته باشید.

سایزبندی لنزهای چشمیسایزبندی لنزهای چشمی:

لنز‌های چشمی برخلاف نمره عینک ها، دارای سه مشخصه قطر لنز، میزان انحنای لنز و نمره لنز هستند. هر سه این موارد ممکن است در افراد مختلف، متغیر باشد.

برخی از افراد ممکن است بیان کنند که لنز در چشم آن ها حرکت می‌ کند. در هر صورت و در حالت عادی، لنز نباید به قرنیه بچسبد و باید یک حرکت خیلی ملایم روی سطح قرنیه داشته باشد ولی اگر لنز چشمی متناسب با اندازه قرنیه انتخاب نشود، ممکن است حرکت بیش از اندازه در چشم داشته باشد.

قطر لنزهای نرم معمولا بیشتر از قطر عنبیه و قطر لنزهای سخت کمتر از قطر عنبیه هستند.

سایزبندی لنزهای چشمی نرم از ۱۳.۸ میلی‌ متر شروع می شود و تا ۱۴.۲ میلی متر ادامه دارد. سایز لنز بر اساس شکاف پلکی بیمار و در اصطلاح عامیانه، میزان درشت بودن چشم او، تجویز می ‌شود.

به قطر لنز، دیامتر هم گفته می شود. دیامتر در بین لنزهای چشمی رنگی بسیار مهم است. کسانی که سیاهی چشم، درشت‌ تر و بزرگتری نسبت به بقیه افراد دارند باید از لنزهایی با دیامترهای بالاتر از ۱۴.۰۰ میلی متر استفاده کنند. اگر اینگونه نباشد، رنگ چشمان فرد از زیر لبه‌ های لنز بیرون می ‌زند و او از نظر زیبایی دچار مشکل خواهد شد.

لنزهای چشمی نرم، علاوه بر پوشش تمام عنبیه اغلب 2 تا 3 میلی ‌متر دورتر از آن را هم پوشش می دهند و استفاده راحت ‌تری نیز دارند.

لنزهای نرم چون شکل عنبیه را به خود می ‌گیرند، نمی‌ توانند آستیگماتیسم قرنیه را اصلاح کنند. به همین دلیل این لنزها برای آستیگماتیسم ‌های بالاتر از ۱.۵ دیوپتر تجویز نمی‌ شوند زیرا دید خوبی را برای بیمار فراهم نخواهند کرد.

چگونگی مراقبت از لنزهای چشمی:

مراقبت و تمیز کردن لنزهای چشمی بستگی به نوع لنزها دارد. همه لنزها به نظافت و نگهداری منظم نیاز دارند.

استفاده کنندگان از لنزها با استفاده روزانه و استفاده طولانی مدت باید به ویژه مراقب روتین توصیه شده برای تمیز کردن، شستشو، ضد عفونی و تمیز کردن محفظه لنز خود باشند.

برای همه لنزها، همیشه محلول های استریل تجاری را خریداری کنید. هرگز از محلول های نمکی خانگی استفاده نکنید! آن ها خطرناک هستند.

چشم پزشک شما می تواند اطلاعات و دستورالعمل هایی را برای مراقبت مناسب از لنزهای چشمی ارائه دهد.

لنزهای چشمی آرایشی که اغلب لنزهای بدون قدرت یا پلانو نامیده می شوند، می توانند کاملا مد روز باشند. اما وقتی این لنزهای بدون نسخه از بوتیک ها، مغازه های ساحلی، سالن های آرایشی و سایر خرده فروشان غیرحرفه ایی خریداری می شوند، خطرات جدی برای سلامتی ایجاد می کنند. همیشه زیر نظر چشم پزشک از لنزهای چشمی استفاده کنید.

سخن آخر:

لنزهای چشمی یکی از پرطرفدارترین انتخاب های درمانی برای بیمارانی است که دچار عیوب انکساری چشم هستند.

چشم هر فرد فقط کمی با چشم فرد دیگر متفاوت است.

لنز‌های چشمی برخلاف نمره عینک ها، دارای سه مشخصه قطر لنز، میزان انحنای لنز و نمره لنز هستند. هر سه این موارد ممکن است در افراد مختلف، متغیر باشد.

سایزبندی لنزهای چشمی نرم از ۱۳.۸ میلی‌ متر شروع می شود و تا ۱۴.۲ ادامه دارد. سایز لنز بر اساس شکاف پلکی بیمار و در اصطلاح عامیانه، میزان درشت بودن چشم او، تجویز می ‌شود. قطر لنزهای نرم معمولا بیشتر از قطر عنبیه و قطر لنزهای سخت کمتر از قطر عنبیه هستند.

لنزهای چشمی نرم، علاوه بر پوشش تمام عنبیه اغلب 2 تا 3 میلی ‌متر دورتر از آن را هم پوشش می دهند و استفاده راحت ‌تری نیز دارند.

مراقبت و تمیز کردن لنزهای چشمی بستگی به نوع لنزها دارد. همه لنزها به نظافت و نگهداری منظم نیاز دارند. چشم پزشک شما می تواند اطلاعات و دستورالعمل هایی را برای مراقبت مناسب از لنزهای چشمی ارائه دهد.

لنز مارکت عرضه کننده انواع لنزهای چشمی رنگی و طبی با سایزبندی های مختلف است. همچنین لنزهای عرضه شده در سایت لنز مارکت دارای برندهای معتبر و بالاترین کیفیت ها هستند.

منابع:

https://www.paulvisioncare.com/2018/04/10/proper-contact-lens-measurements-and-fitting/

https://www.mapleeyeandlaser.com/post/the-importance-of-proper-contact-lens-measurements-and-fitting.html

https://preventblindness.org/wearing-contact-lenses/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *