تابستان فرا رسیده است و اگر شما یک طرفدار پر و پا قرص لنز های تماسی هستید، باید در زمینه استفاده از لنز های تماسی در تابستان و خصوصا لنز های تماسی رنگی در این فصل گرما اطلاعات لازم را کسب نمایید. از این رو در این مقاله ما به بررسی اهمیت مایع لنز های تماسی در فصل گرما می پردازیم و به این سوال پاسخ خواهیم داد که اهمیت استفاده از مایع لنز در فصل گرما چیست؟

از جمله جذابیت های تابستان می توان به تعطیلات دریایی و ساحلی، رفتن به استخر و ‌.. اشاره نمود. در تابستات لنز های تماسی بهترین دوست هر فرد خواهند بود زیرا به افراد کمک می کنند تا از تعطیلات خود لذت برده و راحتی وجود شان را افزایش دهند‌. در فصل گرما عینک ها می توانند به ناراحتی تبدیل شوند و لنز های تماسی می توانند راحتی زیادی را به شما ارائه دهند‌. علاوه بر آن زمینه بینایی و دید وسیع تری را هم فراهم خواهند کرد. در واقع در فصل گرما لنز تماسی شما را از شر دسته های آزار دهنده عینک خلاص می کنند. علاوه بر این لنز های تماسی این مزیت را دارند که بخار نمی گیرند و باعث رفلکس های آزار دهنده برای چشمان شما نخواهند شد.

با تمام این ها برای استفاده از لنز های تماسی لازم است تا یک سری توصیه ها را رعایت کنید و حتما از لنز های توصیه شده و تجویز شده توسط چشم پزشک برای هر مورد خاص استفاده نمایید. در ادامه این مقاله ما به بررسی توصیه های کلی در فصل تابستان و گرما می پردازیم و سپس برای شما نکاتی بسیار مهم را در زمینه استفاده از لنز های تماسی بیان می کنیم.

نکاتی در زمینه استفاده از لنز های تماسی در فصل گرما

در این بخش از مقاله قصد داریم در ارتباط با استفاده از لنز های تماسی در فصل تابستان صحبت کنیم و نکات مهمی را در این زمینه برای شما بیان نماییم. در فصل تابستان شرایط استفاده از لنز های تماسی بسیار مهم تر از حالت عادی هستند. چرا که ایجاد عرق و گرمای هوا باعث می شود تا مشکلات بسیاری برای لنز های تماسی به وجود آیند. از این رو لازم است تا در زمینه استفاده از این لنز ها نکاتی را رعایت نمایید.‌ مهم‌ ترین مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که از چشمان خود با لنز های تماسی در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت کنید‌.

استفاده از مایع لنز

محافظت لنز در برابر اشعه ماوراء بنفش

همه ما می دانیم که پوست ما در برابر اشعه ماورا بنفش دارای مشکلاتی خواهد شد اما به این نکته توجه نمی کنیم که چشم خصوصا زمان استفاده از لنز های تماسی نیاز به محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش خواهد داشت. از این رو اگر از لنز های تماسی استفاده می کنید، باید این نکته را بدانید که محافظت از چشمانتان در برابر اشعه ماورا بنفش بسیار مهم است. بهترین راه استفاده از عینک آفتابی دارای مسدود کننده اشعه ماورا بنفش است. این عینک ها به محدود کردن آسیب آفتاب به چشم کمک بسیار زیادی می کنند.

توجه داشته باشید که حتی اگر هوا ابری باشد باز هم اشعه های ماورا بنفش خورشید مشکل ساز خواهند بود. نکته بسیار مهم دیگری که در فصل تابستان باید به آن توجه کنید، استفاده از آب و شنا کردن در زمان وجود لنز های تماسی می باشد.‌ در حقیقت اگر از لنز های تماسی استفاده می کنند باید در رمینه استفاده از آب یا شنا کردن مراقبت بسیاری به خرج دهید. اگر‌در فصل گرما برای خنک شدن نیاز به شست و شوی صورت دارید به یاد داشته باشید که قبل از شست و شو حتما لنز های تماسی را از چشم خود خارج کنید.

فراموش کردن این امر باعث وجود باکتری های مضر از آب به داخل چشم ‌می شود که ‌می تواند منجر به عفونت چشم، سوزش و در نهایت ایجاد شرایط خطرناک در چشم مانند زخم های قرنیه شود. اگر می خواهید شنا کنید و در نهایت تمایل دارید باز هم از لنز های تماسی خود استفاده نمایید بهترین کار این است که با ماسک شنا یا عینک ضد آب شنا کنید تا آب از لنز های شما دور بماند.

مایع لنز و اهمیت استفاده از آن در فصل گرما

در بخش های قبلی مقاله ما در ارتباط با لنز های تماس صحبت کردیم و نکاتی را بیان نمودیم که در زمینه استفاده از لنز های تماسی در فصل تابستان کمک بسیار زیادی به ما می کند. اما در واقعا نکته اصلی استفاده از مایع لنز در فصل گرما است و این که چطور از این مایع استفاده کنیم. قبل از هر چیزی باید به این نکته توجه داشته باشید که یکی از مهم ترین دلایل عفونت یا زخم قرنیه، بی دقتی در استفاده از لنز های تماسی و رعایت آن ها است.

لنز های تماسی یک عضو خارجی در چشمان ما هستند و برای جلوگیری از عفونت های ناشی از مواد و میکروب هایی که در تماس با آن ها هستند، لازم است از آن ها مراقبت کنیم. علاوه بر این در این فصول گرما، مواد شیمیایی موجود در آب استخر و یا نمک موجود در آب دریا باعث تحریک چشم شده و ممکن است باعث ایجاد علائمی مانند قرمزی چشم، لگ، سوزش، حساسیت به نور، پارگی و … شود. از این رو در فصل گرما رعایت نکات مهم خصوصا در زمینه استفاده از مایع لنز بسیار ضرروری است.

نکات نگهداری از لنز

اول از همه این که در نظر داشته باشید هیچ گاه لنز های تماسی را با آب شیر تمیز نکنید.‌ در ادامه این که در فصل گرما سعی کنید که همیشه لنز های خود را در مایع ویژه و محلول های خاص نگهداری کنید و تاریخ تولید و تاریخ انقضا آن را در نظر داشته باشید‌ محلول لنز های تماسی باید در فصل گرما به صورت روزانه تعویض شود تا به درستی بتواند از لنز های تماسی در مقابل شرایط سخت گرما محافظت نماید.‌

علاوه بر آن لازم است تا این مایع به هیچ عنوان در مناطقی که در معرض آفتاب هستند نگهداری نشود. همیشه از مایع مخصوص لنز های خود به درستی استفاده کنید و همچنین محلول های ضد عفونی لنز های تماسی را با دقت مورد استفاده خود قرار دهید. زمانی که از محلول های مراقبتی استفاده می کنید، دستورالعمل های مربوط به این محلول های ویژه لنز را به درستی مطالعه نمایید.

دقت کنید که محلول ها یا مایع های مختلف با هم قابل استفاده نیستند و همه آن ها نیز بدون خطر نخواهند بود. از این رو در فصل گرما همیشه طبق برنامه ای که توسط متخصص چشم در زمینه مراقبت از لنز های تماسی به شما داده شده است پیش روید. لنز های خود را پاک کرده، تمیز کنید و ضد عفونی نمایید. استفاده از آنزیم ها یا هر محلول تمیز کننده دیگری برای جایگزینی مایع لنز یا محلول های ضد عفونی کننده مناسب نخواهد بود.

مراحل مراقبت از لنز های تماسی در فصل گرما

ما در قسمت های قبلی مقاله در ارتباط با لنز های تماسی صحبت کردیم و به بررسی استفاده از لنز های تماسی در فصل گرما پرداختیم. سپس در این باره نکات بسیار مهمی را بیان نمودیم و در نهایت در ارتباط با اهمیت مایع لنز صحبت کردیم. اما بحث ما در این بخش از مقاله بررسی مراحل مراقبت از لنز های تماسی در فصل گرما است و این که چطور می توان از لنز ها در تابستان به خوبی با استفاده از محلول ها مراقبت نمود‌. همان طور که در بخش های قبلی گفتیم، شرایط استفاده از لنز های تماسی در فصل گرما کمی سخت تر از حالت عادی خواهد بود.

استفاده از مایع لنزمرحله اول

در ابتدا لازم است تا لنز خود را به خوبی تمیز کنید. لنز ها را به خوبی با محلول نمکی یا ضد عفونی کننده توصیه شده بشویید تا محلول تمیز کننده تمام کثیفی ها و آلودگی ها را از روی لنز های تماسی پاک کند.‌ دقت کنید که این مرحله را باید با استفاده از دستور العمل های خاص درج شده پیش ببرید. این کار را برای هر دو لنز تکرار کنید. پس از این شست و شوی اولیه لازم است تا لنز را با استفاده از دستور متخصص چشم پزشک ضد عفونی کنید. اما مرحله بعدی یکی از مهم ترین مراحل در این زمینه است.

مرحله دوم

‌ پس از این که لنز های تماسی را ضد عفونی کردید، لازم است تا آن ها را در ظرف قرار دهید و پس از جدا کردم لنز های مورد نظر محل نگهداری لنز را با محلول های پیشنهادی خالی کرده و بشویید. سپس اجازه دهید تا خشک شده و برای استفاده دوبازه با محلول جدید پر کنید‌. شما باید کیس اصلی لنز را در فواصل منظم تعویض کنید‌.

دقت کنید که باید کیس لنز خود را تمیز نگه دارید. آن را با محلول لنز تماسی استریل شسته و به هیج عنوان آن را با آب شیر نشویید و سپس در حالت خالی در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود. دقت کنید که در نداقلی ترین حالت ممکن و یا در صورت ترک توردگی یا آسیب دیدگی حداقل هر سه ماه یک بار کیس را تعویض کرده و از کیس جدید استفاده نمایید. توجه داشته باشید که اگر مایع لنز تماسی را در یک بطری دیگر بریزید، آن محلول دیگر حالت استریل نخواهد داشت.‌

در ادامه اطمینان حاصل کنید که نوک بطری محلول هیچ سطحی را لمس نمی کند.‌ هنگامی که از آن استفاده نمی کنید درب بطری را محکم بسته نگه دارید. اما مهم ‌تر از همه این است که هرگز برای نگهداری لنز های تماسی از محلول نمکی خانگی استفاده نکنید و یا این که لنز های تماسی را در دهان خود قرار ندهید. توجه داشته باشید که لنز های خود را باید حتما با دستان تمیز بشویید و به هیچ عنوان دست آلوده خود را به ان ها نزنید.

آماده سازی کیت مسافرتی لنز تماسی فصل گرما

در این بخش از مقاله قصد داریم در ارتباط با کیت لنز مخصوص فصل گرما برای لنز های تماسی صحبت کنیم. فصل گرما فصلی مخصوص سفر های جذاب به جای جای دنیا است و افراد زیادی به سفر های گرناگون می روند. از این رو اگر از لنز های تماسی استفاده می کنید و قصد دارید در فصل تابستان به سفر بروید، سعی کنید برای خود کیت مسافرتی مخصوص لنز های تماسی مهیا کنید.

مطمئنا در زمان سفر شما می توانید لنز های تماسی و محلول مخصوص لنز های تماس خود را در چمدان قرار دهید اما در صورتی که یک کیت مسافرتی مناسب برای لنز های تماسی داشته باشید، به راحتی می توانید به وسایل مراقبتی لنز های تماسی دسترسی داشته باشید و استفاده از آن ها برای شما راحت تر خواهد بود.‌ کیت های مسافرتی بسیار مفید هستند. برخی از شرکت های کیت های مسافرتی کوچک را تولید می کنند که بسیار جذاب و راحت هستند.

این کیت ها به اندازه ای کوچک هستند که در کیف پول شما هم ‌قرار داده می شوند و به راحتی و سادگی می توانید آن ها را حمل کنید. این کیت ها با این که کوچک هستند اما هر آنچه که نیاز داشته باشید در ارتباط با لنز های تماسی در خود دارند. از جمله چیزی که دارند آینه ای کوچک است که به راحتی می تواند مشکلات شما را در قبال استفاده از لنز های تماسی حل کنند.

استفاده از مایع لنز

نکته مهم آماده سازی کیت لنز

یک نکته دیگر در زمینه آماده سازی کیت های مسافرتی این است که برای این که خودتان کیت های مسافرتی مخصوص لنز های تماسی را داشته باشید و مهیا کنید به هیچ عنوان محلول مخصوص لنز های تماسی را در ظرف دیگری منتقل نکنید. با وجود تمام محدودیت های موجود در سفر ها باز هم این کار را نکنید چرا که می تواند بر سیستم های ضد عفونی این محلول تاثیر منفی بگذارد.‌

پس برای سفر بهترین کار این است که یک محلول با اندازه کوچک تر خریداری شود یا این که بهترین کار این است که روزانه در فصل گرما از لنز های تماسی یک بار مصرف استفاده کنید. این لنز ها هیچ نیازی به محلول یا مواد ضد عفونی کننده نخواهند داشت.


منابع:

http://www.loveyourlenses.com/home/top-tips-for-summer/

https://coopervision.com/blog/5-summer-travel-tips-contact-wearers

https://icrcat.com/en/contact-lenses-the-perfect-match-for-summer/

https://www.aao.org/eye-health/glasses-contacts/contact-lens-care

https://www.bausch.com/your-eye-concerns/wearing-contact-lenses/wearing-and-caring-for-contact-lenses

https://www.allaboutvision.com/contacts/caresoftlens.htm

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *