چشم یکی از مهم ترین عضو های بدن است. مراقبت از چشم از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر موجب شده اکثر مردم نگران بیماری های چشم باشند. از طرفی بسیاری از چشم پزشکان نیز چکاپ دوره ای برای چشم را تجویز می کنند . یکی از بیماری هایی که ممکن است برخی افراد دچار آن شوند، بیماری نوروپاتیک قرنیه چشم است.

بیماری نوروپاتیک قرنیه چشم

این بیماری دارای علام و راه های پیشگیری متفاوتی است. لنز مارکت قصد دارد در این بخش شما را با این بیماری، آشنا کند. اگر شما نیز از افرادی هستید که به سلامت چشم خود اهمیت می دهید، این مطالب را تا انتها مطالعه کنید.

بیماری نوروپاتیک قرنیه چشم چیست؟

نوروپاتی اپتیک یا نوروپاتیک قرنیه چشم که با نام نوریت اپتیک نیز شناخته می‌شود؛ به التهاب شدید عصب بینایی چشم گفته می‌شود. عصب بینایی از رشته ‌های عصبی تشکیل شده است که وظیفه آن انتقال اطلاعات بینایی به مغز است. از آنجا که این عصب نقش کلیدی و بسیار مهمی را در بینایی ایفا می‌کند، آسیب به آن می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

برای خرید لنز بوش با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

گاهی اوقات التهاب شدید این عصب باعث از بین رفتن غلاف میلین می‌شود؛ این اتفاق اغلب زمانی بروز پیدا می ‌کند که فرد به بیماری خود ایمنی نیز مبتلا باشد. در ادامه مطلب در خصوص علائم و علت بیماری نوروپاتی اپتیک توضیحاتی داده می‌شود.

علائم بیماری نوروپاتیک 

نوروپاتیک معمولا بر یک چشم اثر گذاشته و نشانه های آن عبارتند از:

درد:

بیشتر افراد مبتلا به این بیماری، به چشم درد مبتلا هستند. گاهی اوقات فرد دردی مبهم را در پشت چشمان خود حس می کند .

نابینایی:

بیشتر مردم تا حدودی دچار کاهش بینایی می شوند ولی درجه آن در هر فرد متفاوت است .معمولا کاهش بینایی در طی چندین ساعت تا چندین روز و به  صورت قابل توجهی بروز می کند. انجام تمرین های ورزشی، دوش یا حمام اب داغ می تواند نابینایی را شدت بخشد.

برای خرید لنز بوش اند لومب با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

کوررنگی:

نوروپاتیک اغلب بر تشخیص رنگ ها اثر می گذارد و ممکن است  فرد حس کند که رنگ ها به نسبت حالت نرمال چندان روشن و واضح نیستند.

علل به وجود آمدن نوروپاتیک

دلیل اصلی این بیماری مشخص نیست. اگر چه تصور می شود که این بیماری زمانی بروز می کند که سیستم ایمنی به اشتباه مواد پوشش دهنده ی عصب بینایی به نام میلین را هدف قرار می دهد و موجب بروز التهاب و آسیب دیدگی این بخش می شود. به طور معمول، میلین به ایمپالس های الکتریکی کمک می کند تا از چشم به مغز حرکت کنند و در آنجا به اطلاعات بصری تبدیل شوند.

برای خرید لنز طبی جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

نوروپاتیک این فرایند را مختل کرده و بر بینایی فرد اثر می گذارد. اغلب این اختلالات خود ایمنی با نوریت اپتیک مرتبط هستند:

نورومیلیت اپتیکا:

در این بیماری عصب بینایی و ستون فقرات ملتهب می شود .این بیماری شباهت هایی با اسکلرزو متعدد دارد ولی به اندازه ی اسکلرزوز متعدد، در بروز آسیب های اعصاب در مغز موثر نیست. نوریت اپتیک می تواند در اثر نورومیلیت اپتیکا بروز کند.

برای خرید لنز طبی مارک جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

سایر بیماری های خود ایمنی مانند سارکائیدوز و لوپوس اریتمانوی سیستمی، در بروز نوروپاتیک موثرند سایر عوامل موثر در این بیماری عبارتند از:

  • عفونت:

عفونت های باکتریایی مانند بیماری لایم، سیفیلیس و تب ناشی از خراش گربه یا ویروس هایی همانند سرخک، اوریون در بروز این بیماری موثرند.

  • دارو ها:

تعدادی از داروها در بروز این بیماری موثرند، مانند اتامبوتول که برای درمان سل به کار می رود .

مراحل تشخیص بیماری نوروپاتیک 

احتمالا به منظور تشخیص بیماری به یک چشم پزشک مراجعه می کنید و تشخیص هم با توجه به ارزیابی ها صورت می گیرد. احتمالا چشم پزشک از این آزمایشات استفاده می کند:

برای خرید لنز طبی مارک مورنينگ با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

  1. ارزیابی چشمی روتین:

پزشکتان بینایی شما و توانایی تان در مشاهده رنگ ها را بررسی می کند.

  1. معاینه چشم و شبکیه:

در این روش پزشکتان نوری را به داخل چشمانتان انداخته و ساختار پشت چشمانتان را ارزیابی می کند. این روش صفحه بینایی را ارزیابی می کند که در آن اعصاب اپتیک به شبکیه در داخل چشم وارد می شوند. حدود یک سوم افراد مبتلا به نوروپاتیک به تورم صفحه ی اپتیک دچار می شوند .

  1. بررسی واکنش مردمک به نور:

پزشکتان یک چراغ قوه را در برابر چشمانتان گرفته تا نحوه ی واکنش مردمک شما به نور را مشاهده نماید. مردمک افراد مبتلا به ننورو پاتیک به نسبت سایر افراد به میزان یکسانی کوچک نمی شود .

آزمایشات موجود برای تشخیص نوروپاتیک

سایر آزمایشات موجود برای تشخیص نوروپاتیک عبارتند از :

  • پاسخ بصری برانگیخته شده:

در این آزمایش، شما در برابر صفحه ای می نشینید که در آن الگوهای شطرنجی متغیری نشان داده می شود. سیم هایی با برچسب هایی کوچک به مغزتان متصل می شوند تا پاسخ مغزتان به تحریکات بصری را ثبت نمایند.

  • اسکن ام ار ای:

در این روش از میدان های مغناطیسی و امواج رادیویی به منظور تولید تصاویری از بدن استفاده می شود. در طی این روش، به شما ماده ای رنگی تزریق می شود تا عصب بینایی و سایر بخش های مغزتان در تصاویر شفاف تر به نظر بیایند. این روش می تواند ضایعات مغزی را به خوبی نشان دهد. همچنین ام ار ای می تواند سایر دلایل نابینایی مانند تومور را تشخیص دهد.

  • آزمایش خون:

از آزمایش خون به منظور بررسی پادتن  های نورومیلیت اپتیکا استفاده می شود . از این آزمایش برای افراد مبتلا به انواع شدید نوروپاتیک استفاده می شود تا احتمال بروز نورومیلیت اپتیکا برای آنها مشخص شود .

سخن پایانی در باب بیماری نوروپاتیک

همانطور که گفته شد چشم از اهمیت بالایی برای انسان برخوردار است و بدون آن زندگی به شدت دشوار است. بیماری های مختلفی برای چشم وجود دارد. بسیاری از بیکاری های چشمی قابل درمان هستند و نگرانی ای وجود ندارد. اگر شما هم به این بیماری دچار هستید، سعی کنید در مراقبت از چشم هایتان کوشا باشید و حتما به بهداشت آن توجه زیادی کنید.

برای خرید لنز طبی مارک فستيوال با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

اگر دچار عیوب انکساری هستید و از لنز های تماسی استفاده می کنید حتما لنز شما از برند های معروف و با کیفیتی باشد، زیرا لنز بی کیفیت این بیماری را تشدید می کند. لنز با کیفیت را می توانید از سایت لنز مارکت تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *