تاثیرات آب استخر بر روی چشم

استخرها، دریاچه ها، پارک های آبی و آبپاش ها همه برای خنک نگه داشتن شما در هنگام گرم شدن هوا عالی هستند. اما آیا باید نگران کلر و آلاینده هایی باشید که باعث سوزش چشم یا عفونت می شوند؟

بسیاری از مردم در مورد اثرات کلر آب استخر بر مو، پوست و ناخن خود صحبت می کنند اما همه نمی توانند تاثیرات بلند مدت آن ها روی چشمان خود درک کنند. ممکن است برای جلوگیری از قرمزی ناشی از شنا از عینک استفاده کنید اما آیا می دانید کلر در واقع چه تاثیری بر قرنیه چشم و سلامت کلی چشم شما دارد؟

در این مقاله از لنز مارکت به تاثیرات آب استخر بر روی چشم می پردازیم.

برای خرید انواع لنز طبی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

وجود کلر در آب استخرها و تاثیر آن بر چشم

نکته استفاده از کلر این است که آب استخرها و پارک های آبی را تا آنجا که ممکن است، تمیز و ایمن نگه دارد. در بیشتر موارد، این محصول کار خود را انجام می دهد. اما از آنجا که کلر یک ماده شیمیایی است، می تواند در سطح چشم واکنش ایجاد کند.

کلر می تواند چشمان شما را کمی قرمز، اشک آور و حساس به نور برای چند ساعت پس از حضور در استخر یا بازی در پارک آبی کند. استفاده از عینک شنا، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی را کاهش می دهد. بهترین راه برای تسکین درد چشم ها این است که آن ها را با آب خنک و تمیز یا محلول نمکی شستشو دهید.

اگر مشکل بیش از چند ساعت ادامه پیدا کند، احتمالا اتفاق جدی تری در راه است.

کلر بیشتر چیزهای مضر را در آب از بین می برد اما همه چیز را نمی کشد. برخی از ویروس ها (از جمله آدنوویروس و چشم صورتی) و باکتری ها ممکن است در آب کلر زنده بمانند و باعث عفونت شوند.

اگر قبلا در هنگام ورود به آب دچار زخم یا سوزش در چشم ها شده اید، احتمالا باکتری ها و ویروس ها مشکلاتی را برای شما ایجاد کرده اند. به عنوان مثال، شنا کردن در آب استخر با لنزهای تماسی می تواند سطح چشم را تحریک کرده و احتمال عفونت را افزایش دهد.

نکته: اگر جراحی چشم انجام داده اید، حداقل دو هفته پس از جراحی از استخر رفتن خودداری کنید یا حداقل سر خود را زیر آب قرار ندهید.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

شایع ترین تاثیرات آب استخر بر روی چشم

روی چشمان شما قرنیه قرار دارد که به عنوان یک سد محافظ در برابر آلودگی ها و میکروب ها عمل می کند. متاسفانه، مقدار زیادی باکتری در آب وجود دارد و در حالی که کلر را در آب استخر می ریزند تا میکروب ها را از بین ببرد، لایه اشکی چشم را نیز از بین می برد و چشمان شما را در برابر عفونت آسیب پذیرتر می کند.

شایع ترین مشکلات مربوط به چشم ناشی از آب کلر دار عبارتند از:

  • ملتحمه:

    این عفونت می تواند باکتریایی یا ویروسی باشد و در آب رشد می کند. ملتحمه باعث سوزش، خارش چشم، قرمزی شدید و پوسته پوسته می شود.

  • قرمزی چشم ها:

    کلر، چشم های شما را کم آب می کند و همانطور که در بالا ذکر شد، غشا اشک آور را از بین می برد. این منجر به تار شدن و گاهی انحراف دید می شود، اما معمولا فقط موقتی است. قرمزی زمانی رخ می دهد که رگ های خونی نزدیک سطح چشم بزرگتر شده و سپس گشاد می شوند.

  • کراتیت آکانتاموبیک:

    آمیب یک ارگانیسم تک سلولی است که در آب یا به عنوان انگل زندگی می کند، به این معنی که استخرها محل ایده آلی برای گسترش آن ها است. اگر با لنزهای تماسی شنا می کنید، در معرض ابتلا به کراتیت آکانتاموبیک هستید، زیرا باکتری ها می توانند بین قرنیه و لنز تماسی شما محبوس شوند. این می تواند منجر به زخم قرنیه شود، برای همیشه به بینایی شما آسیب برساند و باعث عفونت شدید شود. در بدترین موارد، بیماران حتی به پیوند قرنیه برای کمک به بازگرداندن بینایی خود نیاز دارند.

دلیل علمی وجود کلر در آب

دلیل اصلی سوزش چشم بعد از شنا، کاهش سطح pH آب است. سطح pH طبیعی آب، 7 (خنثی) است. زیر 7 سطح اسیدی تر را نشان می دهد و مقادیر بالای 7 سطح قلیایی را نشان می دهد. PH آب استخر باید بین 7.2 تا 7.8 باشد تا برای شناگران ایمن باشد، در حالی که سطح باکتری ها را پایین نگه می دارد.

در حالت ایده آل، کلر موجود در آب استخر دارای PH، 6.5 است، این در زمانی است که 100٪ در برابر باکتری ها موثر است. با این حال، 6.5 برای پوست ما بسیار اسیدی است، به همین دلیل سطح توصیه شده بین 7.2 تا 7.8 است. در این سطح کمتر اسیدی، میکروب ها، چربی ها و روغن های موجود در آب به طور کامل تجزیه نمی شوند، این همان چیزی است که باعث می شود باکتری ها و عفونت ها هنوز در آب باقی بمانند. این ترکیبات تا حدی تجزیه شده هستند و باعث تحریک چشم می شوند زیرا کلر نمی تواند به درستی عمل کند. به طور مشابه، خارش چشم ها می تواند زمانی رخ دهد که کلر بیش از حد در آب وجود داشته باشد.

کلر در واقع یک محصول جانبی از نمک است، بنابراین حتی اگر یک استخر فقط دارای آب شور باشد، هنوز هم مقدار کمی کلر در آن وجود دارد. در حالی که کلر باعث ایجاد تورم در قرنیه چشم می شود، آب شور چنین اثری ندارد. این به این دلیل است که غلظت آب در چشم شما بسیار شبیه به آب دریا است و بنابراین آب چشم های شما بسیار ملایم تر از مواد شیمیایی مانند کلر است.

در نهایت، کلر احتمالا شما را نابینا نمی کند اما قرار گرفتن مکرر قرنیه در معرض کلر، به ویژه برای مدت زمان های طولانی، هرگز چیز خوبی نیست و باید در صورت امکان از آن اجتناب کرد.

تاثیرات آب استخر بر روی چشم 2آب تازه در دریاچه ها و حوضچه ها

بر خلاف آب کلر دار، آب تازه در دریاچه ها و حوضچه ها می تواند حاوی باکتری ها و موجودات دیگر از جمله آکانتاموبا باشد. این ارگانیسم باعث عفونت نادری می شود که درمان آن مشکل است. این باکتری ها و موجودات همچنین در آب چاه ها نیز شایع هستند.

این بیماری (کراتیت آکانتاموبا) در افرادی که به طور نادرست از لنزها استفاده می کنند نیز رخ می دهد. وقتی که لنز در چشم دارید، عفونت با سوزش یا بریدگی وارد چشم ها می شود. شما همچنین می توانید آن را هنگامی که با آب آلوده روی دستان خود چشمان خود را لمس می کنید، پخش کنید.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

نکته: اگر از آب چاه استفاده می کنید، بهترین راه برای جلوگیری از این نوع عفونت این است که قبل از قرار دادن لنزها از خشک شدن کامل دستان خود مطمئن شوید.

کراتیت آکانتاموبا با داروهای تجویزی چشم قابل درمان است اما تشخیص زود هنگام آن مهم است. در صورت عدم درمان، می تواند باعث اختلال بینایی یا حتی کوری شود. با این حال این کراتیت بسیار نادر است.

هنگامی که از شلنگ باغ یا آبپاش برای خنک نگه داشتن خود استفاده می کنید، یکی دیگر از خطراتی که باید به آن توجه داشته باشید، مطرح می شود. به خاطر داشته باشید و به فرزندان خود یادآوری کنید که اسپری کردن یا شلیک آب به چشمان هیچکس در فاصله نزدیک امن نیست. برخورد آب با سرعت زیاد به چشم می تواند باعث آسیب شود.

نحوه تشخیص علائم عفونت چشم با آب استخر

علائم معمول عفونت چشم عبارتند از:

  • قرمزی چشم
  • درد چشم
  • ترشحات زرد رنگ از چشم
  • مشکلات بینایی
  • حساسیت به نور
  • ورم چشم

کراتیت آکانتاموبا با علائم مشابهی ظاهر می شود اما می تواند شامل ریزش بیش از حد اشک از چشم و احساس وجود چیزی در چشم باشد.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

با درمان سریع از بینایی خود محافظت کنید

اگر مشکوک به عفونت چشم هستید، مهم است که بلافاصله برای ارزیابی به چشم پزشک مراجعه کنید.

درمان عفونت چشم بستگی به علت آن دارد. با این حال، درمان آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کمپرس گرم برای تسکین درد
  • کرم ها
  • آنتی بیوتیک ها

اگر عفونت به درستی و سریع درمان نشود، می تواند باعث آسیب چشم و زخم شبکیه شود و این می تواند دید شما را در دراز مدت تحت تاثیر قرار دهد.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

سخن آخر

از آنجا که کلر یک ماده شیمیایی است، می تواند در سطح چشم واکنش ایجاد کند.

شایع ترین مشکلات مربوط به چشم ناشی از آب کلر دار عبارتند از: ملتحمه، قرمزی چشم ها و کراتیت آکانتاموبیک.

در حالت ایده آل، کلر موجود در آب استخر دارای PH، 6.5 است. با این حال، 6.5 برای پوست ما بسیار اسیدی است، به همین دلیل سطح توصیه شده بین 7.2 تا 7.8 است.

بر خلاف آب کلر دار، آب تازه در دریاچه ها و حوضچه ها می تواند حاوی باکتری ها و موجودات دیگر از جمله آکانتاموبا باشد.

اگر مشکوک به عفونت چشم هستید، مهم است که بلافاصله برای ارزیابی به چشم پزشک مراجعه کنید.

درمان عفونت چشم بستگی به علت آن دارد. با این حال، درمان آن ممکن است شامل موارد زیر باشد: کمپرس گرم برای تسکین درد، کرم ها و آنتی بیوتیک ها.

کلر موجود در آب استخر احتمالا شما را نابینا نمی کند اما قرار گرفتن مکرر قرنیه در معرض کلر، به ویژه برای مدت زمان های طولانی، هرگز چیز خوبی نیست و باید در صورت امکان از آن اجتناب کرد.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

منابع:

https://health.clevelandclinic.org/how-does-chlorine-affect-your-eyes/

https://www.optimax.co.uk/blog/how-chlorine-damages-eyes/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *