تاثیر فیلم های سه بعدی بر روی چشم

 در این مقاله از لنز مارکت به این موضوع می پردازیم که آیا فیلم های سه بعدی برای چشم شما مضر هستند یا خیر .

فیلم‌ های سه‌ بعدی بیش از یک قرن است که به شکلی به وجود آمده ‌اند اما محبوبیت آن ‌ها پس از انتشار و رکورد شکستن فیلم آواتار افزایش یافت. فیلم آواتار با پیشرفت ‌های چشمگیر خود در فناوری و جلوه‌ های سه بعدی، تجربه ‌ایی ماورایی را به تماشاگران ارائه می‌ دهد و باعث می ‌شود مخاطب احساس کند که واقعا بخشی از فیلم است. ناگهان، به نظر می رسید که انفجاری در تعداد فیلم هایی که به عنوان یک تجربه سه بعدی ارائه می شوند، رخ داده است. با ادامه انتشار فیلم های بیشتر و بیشتر به صورت سه بعدی و همچنین افزایش تلویزیون های سه بعدی و سیستم های بازی، برخی شروع به تعجب کرده اند که آیا نگرانی های سلامتی بالقوه ایی، به ویژه در زمینه سلامت چشم وجود دارد که باید در نظر گرفته شود یا خیر. در این مقاله به این موضوع می پردازیم که آیا فیلم های سه بعدی برای چشم شما مضر هستند یا خیر.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

فیلم سه بعدی چیست؟

3D مخفف سه بعدی است. فیلم ‌های عادی، دو بعدی هستند. تصاویر دو بعدی دارای دو بعد طول و عرض هستند. اما بسیاری از چیزها در دنیای واقعی، سه بعد دارند. بعد سوم، عمق است. به یک مکعب نگاه کنید، نه تنها طول و عرض دارد، بلکه عمق هم دارد.

وقتی فیلمی را تماشا می کنید، صفحه نمایش دو بعدی است. طول و عرض دارد اما عمق ندارد. از سوی دیگر، فیلم‌ های سه ‌بعدی عمق دارند و شما احساس می ‌کنید که بخشی از تجربه فیلم هستید.

فیلم‌ های سه بعدی و عینک ‌های سه بعدی با هم کار می ‌کنند تا چشم ‌اندازهای متفاوتی از یک تصویر را به هر یک از چشمان شما بفرستند. بسته به نوع دقیق فناوری مورد استفاده، عینک سه بعدی شما از شاترهای مخصوص، فیلترهای رنگی یا لنزهای پلاریزه برای دریافت تصاویر استفاده می کند.

فیلم ‌های جدیدتر سه بعدی از عینک ‌های پلاریزه ایی استفاده می ‌کنند که از این واقعیت بهره می‌ برند که نور می ‌تواند قطبی شود یا جهت ‌گیری‌ های متفاوتی به آن داده شود. مغز باورنکردنی شما، تمام این پردازش های سه بعدی را به صورت خودکار انجام می دهد.

سخت ترین قسمت برای سازندگان فیلم های سه بعدی این است که دوربینی را برای انجام این کار انتخاب کنند که تصاویر مناسبی را برای ارسال به چشمان شما از طریق صفحه نمایش فیلم داشته باشد. برای به دست آوردن یک تصویر سه بعدی خوب، باید دو نسخه از یک تصویر را از زاویه ایی که چشمان شما می بینند، فیلم برداری کنند.

برای ساخت یک فیلم انیمیشن به صورت سه بعدی، انیماتورها اساسا همین کار را انجام می دهند. آن ها دو نسخه از هر تصویر را تولید می کنند تا چشم انداز هر چشم فرد را تکرار کنند.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

آیا فیلم ها یا بازی های سه بعدی برای سلامت چشم مضر هستند؟

ممکن است از خود بپرسید: چگونه یک فیلم سه بعدی می تواند برای چشمان ما مضر باشد؟ آیا ما هر روز سه بعدی نمی بینیم؟ درست است که ما جهان اطراف خود را به صورت سه بعدی می بینیم اما فیلم ها بدون روش های خاص نمی توانند جلوه سه بعدی را به دست آورند. فیلم ‌های سه ‌بعدی باید با دو دوربین مختلف که دارای فیلترهای پلاریزه برای ایجاد جلوه ‌های سه ‌بعدی هستند، فیلم ‌برداری شوند. این افکت تنها زمانی قابل مشاهده است که بیننده از عینک طراحی شده برای فیلتر کردن پلاریزه و جان بخشیدن به افکت سه بعدی استفاده کند. این روش ایجاد تصاویر سه بعدی است که بسیاری گمان می کنند باعث ایجاد مشکلات بینایی می شود.

طرفداران فیلم های سه بعدی با دانستن اینکه ادامه مشاهده این فیلم ها به صورت سه بعدی برای سلامت چشمان شما مضر نیست، خیالشان راحت خواهد شد. متخصصان چشم تایید می کنند که هیچ عارضه جانبی طولانی مدت شناخته شده ایی در ارتباط با مشاهده فیلم های سه بعدی وجود ندارد.

با این حال، حتی اگر عوارض جانبی طولانی ‌مدت مشکلی برای چشم های شما ایجاد نکند، ممکن است در کوتاه ‌مدت برخی از تماشاگران و گیمرها در حین تماشای فیلم های سه ‌بعدی با مشکلاتی مواجه شوند.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

اثرات جانبی کوتاه مدت بر اثر مشاهده فیلم های سه بعدی:

پلاریزاسیون عینک های سه بعدی، نور را برای هر چشم به طور متفاوتی فیلتر می کند. این از ماهیچه های هر یک از چشمان شما می خواهد که به جای هماهنگی با یکدیگر، جداگانه کار کنند. عضلات چشم شما ممکن است شروع به احساس فشار کنند و باعث سردرد، سرگیجه و حالت تهوع شوند.

اگر چه تجربه عوارض جانبی هنگام تماشای یک فیلم یا بازی به صورت سه بعدی غیرمعمول است، اما برخی از افراد، مشکلات جزئی را گزارش می کنند. این عوارض جانبی احتمالی که باید مراقب آن ها بود، عبارتند از:

  • بیماری حرکت
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • سردرد
  • بی قراری
  • خستگی چشم
  • احساس خستگی در طول فیلم یا بعد از آن
  • مشکل یا ناتوانی در دیدن تصاویر سه بعدی

اثرات بالا، معمولا موقتی هستند و می توان با نگاه کردن به دور از صفحه برای چند ثانیه از آن ها جلوگیری کرد.

دلیل اینکه برخی از افراد در مشاهده تصاویر سه بعدی دچار مشکل یا ناتوانی می شوند به این دلیل است که تعداد کمی از مردم توانایی استفاده از هر دو چشم خود با هم به گونه ایی که به درستی تصاویر سه بعدی را پردازش کنند، ندارند. در موارد نادر، افراد به دلیل داشتن دید تک چشمی، اصلا نمی توانند تصاویر سه بعدی را مشاهده کنند. این بدان معناست که فرد فقط از یک چشم خود برای دیدن استفاده می کند، بنابراین استفاده از هر دو چشم برای پردازش جلوه های سه بعدی غیرممکن است.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

کاهش عوارض جانبی اثرات مشاهده فیلم های سه بعدی:

از نظر کاهش یا از بین بردن عوارض جانبی اثرات مشاهده فیلم های سه بعدی، در اینجا چند پیشنهاد مفید برای آزمایش وجود دارد:

  • دورتر از صفحه نمایش بنشینید تا از خستگی چشم و سر درد جلوگیری کنید.
  • به جای هر قسمتی از کادر که خارج از فوکوس هستند، روی حرکات تمرکز کنید (مثلا: اگر شخصیتی روی صفحه وجود دارد، به جای هر قسمتی که تار یا خارج از فوکوس است، روی آن جنبه از کادر تمرکز کنید)

اگر در حین مشاهده فیلم های سه بعدی دچار مشکل یا ناراحتی شدید، مهم است که این موضوع را با اپتومتریست خود در میان بگذارید تا از سلامت کلی چشمان خود اطمینان حاصل کنید. تجربه سردرد یا فشار چشم نه تنها در طول فیلم یک دردسر است، بلکه مهمتر از آن، ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی در سلامت چشم شما باشد.

تاثیر فیلم های سه بعدی و بیناییآیا مشاهده فیلم های سه بعدی مزایای بالقوه ایی دارد؟

علاوه بر ارائه یک تجربه فیلم یا بازی جذاب، تماشای فیلم های سه بعدی می تواند در واقع راهی برای جلب توجه به مشکلات چشمی احتمالی باشد. همانطور که در بالا ذکر شد، اگر فردی در طول یک فیلم سه بعدی احساس ناراحتی کند، این می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی چشمی باشد که قبلا از قلم افتاده است.

با بیان هرگونه نگرانی یا تجربه منفی که در مورد مشاهده فیلم های سه بعدی داشته اید، اپتومتریست می تواند به شما کمک کند تا انواع مختلفی از مشکلات چشمی را که ممکن است در یک غربالگری معمولی ناشناخته باقی مانده است، شناسایی کنید.

در صورت نظارت و پیگیری مناسب، فیلم های سه بعدی در واقع می توانند به عنوان ابزاری برای بهبود سلامت چشم شما عمل کنند.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

آیا نگرانی چشمی خاصی در کودکان وجود دارد که باید در فیلم های سه بعدی در مورد آن ها آگاه بود؟

اگر چه به نظر می رسد مشاهده فیلم های سه بعدی ایمن است، جدای از مشکلات گاه به گاه کوتاه مدت، افراد باید هنگام اجازه دادن به کودکان برای مشاهده فیلم یا بازی به صورت سه بعدی، کمی احتیاط داشته باشند. هر چه سن کودک کمتر باشد، چشمانش کمتر رشد کرده است.

هیچ محدودیت زمانی توافقی برای مشاهده فیلم های سه بعدی در کودکان وجود ندارد اما، مانند هر چیز دیگری، اعتدال ضروری است. نظارت بر قرار گرفتن کودک در معرض تصاویر سه بعدی و مشاهده هرگونه علائم خستگی چشم یا علائم نامطلوب مانند سر درد یا خستگی بسیار مهم است. اگر متوجه شدید که فرزندتان هر نوع فشار یا ناراحتی را تجربه می کند، در مورد نگرانی های خود با اپتومتریست خود مشورت کنید.

سخن آخر:

متخصصان چشم تایید می کنند که هیچ عارضه جانبی طولانی مدت شناخته شده ایی در ارتباط با مشاهده فیلم های سه بعدی وجود ندارد.

اگر چه تجربه عوارض جانبی هنگام تماشای یک فیلم یا بازی به صورت سه بعدی غیرمعمول است، اما برخی مشکلات جزئی را گزارش می کنند. از جمله: بیماری حرکت، حالت تهوع، سرگیجه، سردرد، بی قراری، خستگی چشم و … . این اثرات معمولا موقتی هستند و می توان با نگاه کردن به دور از صفحه برای چند ثانیه از آن ها جلوگیری کرد.

اگر فردی در طول یک فیلم سه بعدی احساس ناراحتی کند، این می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی چشمی باشد که قبلا به آن توجه نشده است.

به طور کلی، اگر برای دیدن فیلم‌ های سه بعدی هیجان ‌زده هستید، می ‌توانید با خیال راحت از این تجربه لذت ببرید بدون اینکه این کار، در دراز مدت به سلامت چشمتان آسیب برساند.

منابع:

https://visionbydesignoptometry.com/3d-movies-harmful-eyes/

https://silversteineyecenters.com/blog/2015/08/are-3d-movies-bad-for-your-eyes/

https://www.wonderopolis.org/wonder/how-does-3d-work

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *