ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که حساسیت چشم به لنز ، چگونه درمان می شود.

اگر از لنزهای چشمی استفاده می کنید، می دانید که وقتی حساسیت یا عفونت، چشم شما را تحریک می کند، اوضاع را بدتر می کند اما ممکن است شما را شگفت زده کند اگر بدانید که ممکن است به خود لنزها یا محلول مورد استفاده آن ها، حساسیت داشته باشید.

بسیاری از حساسیت هایی که چشم ها را تحت تاثیر قرار می دهند فصلی یا محیطی هستند و اگر از آن ها رنج می برید، احتمالا با خارش و ناراحتی و چشم های قرمز و تحریک شده آشنا هستید. با این حال، برخی از افراد به محلول های لنزهای چشمی و یا حتی در موارد نادر، به خود مواد لنز نیز حساسیت پیدا می کنند.

حساسیت چشم به لنز

اهمیت مراقبت دقیق از چشم ها و تا بهبود حساسیت چشم به لنز :

لنزهای چشمی می توانند شما را به سمت زندگی بهتر سوق دهند. عده ایی ظاهر طبیعی و بدون عینک را دوست دارند و برخی دیگر خود را از شر عینک خلاص می کنند تا بتوانند ورزش کنند یا فعالیت های خود را انجام دهند. لنزهای چشمی راه حل شما برای دوری از عینک است، البته به جز جراحی لیزر چشم.

ما درباره چیزهایی که در صورت استفاده از لنزهای چشمی باید بدانید، کارهایی که باید انجام دهید و آنچه که نباید انجام دهید تا مبانی اولیه ایی که باید در صورت استفاده، آن ها را بدانید، صحبت می کنیم. این توصیه ها را برای محافظت از چشم خود به دو دلیل عمده خواهید دید:

  1. لنزهای چشمی نامناسب خطر عفونت چشم را افزایش می دهند و در صورت عدم درمان، برخی از عفونت ها می توانند منجر به کاهش بینایی یا نابینایی شوند.
  2. نمی توانید تشخیص دهید که سوزش چشم یک مشکل جدی است یا یک حساسیت ساده.

حتی اگر در مورد مراقبت از لنزهای چشمی تمام کارهای درست را انجام دهید، باز هم ممکن است چشم های شما تحریک شوند.

خواه حساسیت و یا عفونت باعث ایجاد مشکل شود، باید بیشتر مراقبت کنید. شما می توانید از این موارد پیشگیری کنید اما مهم است که بدانید اصول اولیه چیست و اگر چشم شما را اذیت می کند چه باید بکنید.

درمان حساسیت چشم به لنز :

اگر از لنزهای چشمی استفاده می کنید، علائم حساسیت اغلب بارزتر می شوند. قرمزی، خارش، آبریزش یا سوزش چشم از علائم اصلی حساسیت چشم ها هستند.

هنگامی که متوجه شدید که حساسیت است، می توانید قطره چشمی بدون نسخه حساسیت را امتحان کنید. در صورت اینکه نتوانستید آن را بدون نسخه خریداری کنید، می توانید نسخه چشم قطره را از چشم پزشک خود دریافت کنید.

برخی از نکات دیگر:

  • همیشه برچسب لنزها را با دقت بخوانید و طبق دستور از آن ها استفاده کنید.
  • دریابید که آیا می توانید هنگام استفاده از لنزهای چشمی، از قطره ها استفاده کنید.
  • اگر فکر می کنید محلول لنز شما مشکل ساز است، سعی کنید محلول لنز از برند دیگری را خریداری کنید.
  • با پزشک چشم خود در مورد گزینه های دیگر مانند حساسیت به مواد موجود در لنزها صحبت کنید. تعویض لنزهای خود با لنزهای ساخته شده از ماده ایی دیگر ممکن است به کاهش حساسیت چشم شما کمک کند.

علاوه بر حساسیت های چشم، ممکن است احساس درد یا حساسیت فوق العاده ایی به نور داشته باشید.

درمان عفونت ناشی از حساسیت چشم به لنز

درمان عفونت چشم، بستگی به علت ایجاد عفونت دارد. این مهم است که به چشم پزشک خود مراجعه کنید تا بفهمید که چه خبر است. بسیاری از عفونت های چشمی به خودی خود از بین می روند اما تنها یک چشم پزشک می تواند به شما بگوید که چه چیزی پشت این عفونت ها است.

به چشمان دچار حساسیت خود اجازه دهید تا از لنزها فاصله بگیرند. استفاده از لنزها در هنگام تحریک چشم، هرگز ایده خوبی نیست، مهم نیست که چه عواملی باعث تحریک آن شده باشند.

حتما یک عینک با نسخه به روز در دست داشته باشید و اگر لنزها، چشمان شما را اذیت می کند به سراغ آن بروید. ممکن است لازم باشد تا زمانی که عفونت از بین نرود یا حساسیت های شما کنترل نشود، از عینک خود استفاده کنید.

اگر سوزش و حساسیت چشم شما در طی یک روز از بین نرفت، در اسرع وقت به چشم پزشک خود مراجعه کنید و در صورت احساس درد چشم، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

5 مشکل متداول حساسیت چشم به لنز :

  1. حساسیت چشم به لنز به نوع قرمزی چشم:

لنزهای چشمی می توانند محرک هایی مانند دود، گرده، گرد و غبار، مواد آرایشی و … را به دام بیندازند. تجمع این مواد می تواند باعث قرمزی، خارش یا سوزش چشم شود و حتی می تواند به التهاب ملتحمه منجر شود. قرمزی، بیشتر نشانه تحریک چشم است!

قرمزی چشم، کاملا رایج است و اولین علامتی است که نشان می دهد استفاده از لنز چشمی شما به خوبی پیش نمی رود. اگر مشکل فقط قرمزی است، ابتدا اطمینان حاصل کنید که عادت ها و تکنیک های تمیزکاری لنزها به خوبی پیش می رود. اطمینان حاصل کنید که لنزها را با محلول مورد تایید اپتومتریست خود تمیز کرده اید و دستورالعمل های تمیز کردن را دنبال کرده اید! این توصیه، می تواند تقریبا در هر مشکلی که ممکن است با لنزهای چشمی خود داشته باشید به شما کمک کند.

  1. حساسیت چشم به لنز به نوع سوزش و خارش چشم :

سوزش و خارش همراه با قرمزی پس از استفاده از لنز ممکن است به خاطر واکنش های آلرژیک باشد. از نظر فنی، علائمی که تحت واکنش آلرژیک قرار می گیرند، تحت التهاب ملتحمه آلرژیک هستند. اگر فقط هنگام استفاده از لنزهای چشمی دچار این مشکل می شوید، ممکن است در واقع به مواد لنز یا محلول تمیزکننده ایی که استفاده می کنید، واکنش آلرژیک داشته باشید.

متخصص بینایی ممکن است برای درمان واکنش آلرژیک شما آنتی هیستامین، قطره چشم ضد التهاب یا استروئیدی تجویز کند. اگر علت این مسئله، لنز یا تمیز کننده آن باشد، ممکن است پزشک چشم شما آزمایش های پوستی، آزمایش خون یا خراش ملتحمه (برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی) انجام دهد تا این مسئله را تشخیص دهد. اگر به یک محلول پاک کننده تجویز شده و فاقد موادی که برای شما آلرژن شده اند، نیاز دارید، ممکن است بینایی سنج بتواند جایگزینی برای آن پیدا کند. سوزش یا خارش به تنهایی می تواند نشان دهنده واکنش آلرژیک به لنزها باشد اما سوزش و خارش همراه با ترشحات مخاطی می تواند عفونت باکتریایی یا ویروسی را نشان دهد.

  1. ترشح چشم ناشی از حساسیت چشم به لنز :

چشم صورتی در واقع شامل ورم ملتحمه باکتریایی، ویروسی و آلرژیک است. هنوز هم ممکن است بهتر باشد که به التهاب ملتحمه آلرژیک جدا از انواع باکتریایی و ویروسی فکر کنیم. تفاوت اساسی آن ها در ترشحات چشمان شما است.

متخصص بینایی احتمالا برای درمان عفونت باید قطره چشمی آنتی بیوتیکی برای شما تجویز کند. اما تا آنجا که استفاده از لنزهای چشمی پیش می رود، این به عادت های تمیز کردن لنز برمی گردد. تمیز کردن کامل لنزها، ویروس ها و باکتری ها را قبل از اینکه در چشم ریشه بزنند، از بین می برد. اگر لنزها را به خوبی تمیز نکنید، سطح چشم شما به یک محل پرورش برای میکروارگانیسم ها تبدیل می شود.

  1. حساسیت چشم به لنز به نوع حالت وجود شن در چشم:

حالت وجود شن در چشم ممکن است به دلیل چشم صورتی باشد یا ممکن است به مواد تحریک کننده لنز بازگردد. این اتفاق وقتی رخ می دهد که عفونت باکتریایی یا ویروسی در چشم شما به دام می افتد. نرمی اجسام کوچک خارجی می تواند قرنیه شما را خراشیده و با آسیب دیدگی، بینایی شما را کم کنند.

اگر هنگام استفاده از لنز، یک جسم خارجی در چشم شما گیر کرد، لنز را با دقت برداشته، در یک ظرف استریل نگهداری کنید و چشمان خود را با آب خنک، تمیز بشویید. اگر به دلیل مشکل چشم صورتی احساس وجود شن در چشم می کنید، همان راه حل های مربوط به خارش و سوزش چشم نیز می توانند این احساس را برطرف کنند. سپس می توانید مجددا روی عادت های تمیز کردن لنزها تمرکز کنید تا اطمینان حاصل کنید که لنزهای چشمی شما منبع عفونت مجدد احتمالی نیستند.

  1. حساسیت چشم به لنز به نوع واکنش به نور:

استفاده از لنز برای مدت طولانی می تواند منجر به زخم قرنیه شود که باعث حساسیت فوق العاده چشم به نور می شود. سایر علل احتمالی حساسیت به نور، شامل آلودگی، ذرات شن و داروهای خاص هستند.

چشمان شما نیاز به استراحت دارند. استفاده از لنزها برای مدت زمان طولانی می تواند به چشم شما آسیب برساند.

سخن آخر در مورد حساسیت چشم به لنز :

اگر از لنزهای چشمی استفاده می کنید، علائم حساسیت اغلب بارزتر می شوند. قرمزی، خارش، آبریزش یا سوزش چشم از علائم اصلی حساسیت چشم ها هستند.

برای درمان حساسیت چشم ناشی از لنز می توانید از قطره های چشمی بدون نسخه استفاده کنید، می توانید برند لنز دیگر و یا حتی برند محلول لنز دیگری را امتحان کنید، این کارها می تواند به کاهش حساسیت چشمان شما منجر شوند.

درمان عفونت چشم، بستگی به علت ایجاد عفونت دارد. این مهم است که به چشم پزشک خود مراجعه کنید تا او دلیل غفونت را پیدا کند.

غیر از حساسیت، 5 مشکل متداول لنزهای چشمی شامل موارد زیر هستند: قرمزی چشم، سوزش و خارش چشم، ترشح چشم، حالت وجود شن در چشم و حساسیت به نور.

به چشمان دچار حساسیت خود اجازه دهید تا از لنزها فاصله بگیرند. استفاده از لنزها در هنگام تحریک چشم، هرگز ایده خوبی نیست، مهم نیست که چه عواملی باعث تحریک آن شده باشند.

منابع مقاله حساسیت چشم به لنز :

https://health.clevelandclinic.org/allergic-contact-lenses-solution/

https://youreyesite.com/4-common-contact-lens-problems-and-their-solution/

مشاهده برخی لنزهای طبی با حساسیت حداقلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *