تومورهای داخل چشمی را می توان با توجه به طیف گسترده ایی از متغیرها، از جمله پتانسیل بدخیم، بروز، سن بروز، محل تشریحی در چشم، بافتی که تومور از آن ایجاد می شود، ارتباط با بیماری سیستمیک و محل اولیه منشا تقسیم بندی کرد.

ما در ادامه این مقاله می خواهیم به شایع ترین تومورهای داخل چشمی، بپردازیم.

شایع ترین تومورهای داخل چشمی:

بیماران مبتلا به تومورهای داخل چشمی ممکن است با علائم حاد مربوط به بینایی مانند کاهش قدرت بینایی، نقص میدان بینایی، فلاش زدن نور یا شناور چشمی، همراه باشند اما بسته به اندازه و محل تومور می توانند بدون علامت نیز باشند.

تعداد قابل توجهی از بیماران بدون علامت که تومور داخل چشمی دارند، در معاینات معمول چشم یا به عنوان بخشی از بررسی های غربالگری برای بیماری های دیگر مانند رتینوپاتی دیابتی تشخیص داده می شوند.

برای خرید انواع لنز طبی و رنگی هرا با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

تومورهای اصلی خوش خیم و بدخیم داخل چشمی که در این مقاله تعدادی از آن ها مورد بحث قرار خواهند گرفت، عبارتند از: رتینوبلاستوما، نائوریت کروریال (لکه مشیمیه)، ملانوما مشیمیه، تومور استخوانی مشیمیه، همانژیوم مشیمیه، همانژیوم مویرگی شبکیه، تومور وازوپرولیفراتیو، کلسیفیکاسیون اسکلروکوروئید و لنفوم داخل چشم.

رتینوبلاستوما:

رتینوبلاستوما شایعترین بدخیمی داخل چشمی دوران کودکی است که با بروز مداوم در سراسر جهان 1 در 15000 تا 1 در 20،000 تولد زنده وجود دارد. در اکثر موارد تومور با جهش در ژن RB1 آغاز می شود و جهش در هر دو ژن RB1 پیش شرط ابتلا به سرطان است.

بیماران رتینوبلاستوما با فرم وراثتی مستعد ابتلا به تومورهای غیر چشمی اضافی نیز هستند و در معرض خطر رتینوبلاستومای سه جانبه نیز قرار دارند.

متوسط سن تشخیص رتینوبلاستومای یک طرفه 24 ماه و رتینوبلاستومای دو طرفه 10 ماه است. رفلکس مردمک سفید که به آن لکوکوریا نیز گفته می شود، شایع ترین علامت بالینی رتینوبلاستوما است. علائم اضافی این بیماری شامل دو بینی و به ندرت، قرمزی چشم، التهاب و علائم غیر اختصاصی اضافی است.

استراتژی های درمان رتینوبلاستوما در طول سال ها به طور قابل توجهی تکامل یافته است. به طور معمول، رتینوبلاستوما با هسته سازی چشم درمان می شود، روش درمانی که هنوز هم در موارد بیماری پیشرفته داخل چشم استفاده می شود.

امروزه بیشتر از شیمی درمانی برای درمان رتینوبلاستوما استفاده می شود.

نائوریت کروریال:

شایعترین تومور شبکیه در بزرگسالان یک نائوریت کروریال (لکه مشیمیه) خوش خیم است که از ملانوسیت های استرومای مشیمیه ناشی می شود که اغلب به عنوان یک یافته اتفاقی کشف می شود و به ندرت دارای علامت می شود.

این یک ضایعه رنگی است اما به ندرت می تواند بدون رنگ نیز باشد. تغییرات بیش از حد مانند تغییرات اپیتلیال رنگدانه دلالت بر مزمن بودن آن دارد.

تقریبا 5٪ از جمعیت سفید پوست دارای لکه مشیمیه هستند و خطر تغییر شکل بدخیم آن کمتر است.

لکه مشیمیه معمولا درمان را تضمین نمی کند با این وجود نشت مایعات به فضای زیر شبکیه و ترشح لیپوفوسین با رنگدانه نارنجی نیاز به مداخله پزشکی دارد.

بیمارانی که در غربالگری عکسبرداری مبتلا به رتینوپاتی دیابتی یا لکه مشیمیه تشخیص داده می شوند، بسته به میزان آن و ارزیابی کامل باید به چشم پزشک، متخصص شبکیه یا حتی یک آنکولوژیست چشم مراجعه کنند.

ملانوما مشیمیه:

ملانوما مشیمیه شایعترین بدخیمی اولیه داخل چشمی در بزرگسالان است که سالانه تقریبا در 6 فرد از یک میلیون نفر رخ می دهد. از این تعداد، 5٪ از آن ها از عنبیه، 10٪ از مژه و اکثر آن ها یعنی 85٪ از مشیمیه درگیر می شوند.

ملانوما مشیمیه عمدتا افراد دارای پوست روشن را تحت تاثیر قرار می دهد، هرچند که ممکن است در افراد دارای پوست تیره نیز اتفاق بیفتد. تعداد کمی از مردان نیز دچار این بیماری می شوند.

برا خرید لنز رنگی لومینوس با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرد.

ملانوما مشیمیه ایی تشخیص داده نشده یا درمان نشده در نهایت نه تنها بینایی، بلکه یکپارچگی کره چشم را تهدید می کند و حتی زندگی را به خطر می اندازد. تشخیص به موقع ملانوما مشیمیه از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اندازه تومور مستقیما با احتمال گسترش متاستاتیک ارتباط دارد.

علائم شایع مربوط به ملانوما مشیمیه شامل تاری دید، شناور چشمی و فتوپسیا است. با این حال، بیماران می توانند بدون علامت نیز باشند. ملانوما مشیمشه به دفعات کمتر، می تواند باعث گلوکوم شدید، آب مروارید و حتی کشش خارجی چشم شود.

متاستاز چشمی:

رسوبات ثانویه از بدخیمی هایی در چشم حاصل می شود. شایعترین سرطان های اولیه که در چشم متاستاز می شوند، سرطان ریه در مردان و سرطان سینه در زنان است. تقریبا در 3/2 موارد، محل اولیه سرطان مشخص است اما در 3/1 موارد دیگر نیازمند بررسی سریع و تصویربرداری از بقیه بدن است. اگر سرطان اولیه یافت نشد، ممکن است نیاز به نمونه برداری از تومور چشم باشد.

متاستازهای مشیمیه به صورت رسوبات زیر شبکیه زرد رنگ ظاهر می شوند و به سرعت رشد می کنند.

درمان شامل کنترل محل تومور اولیه با درمان موضعی چشم با EBRT، درمان فوتودینامیکی visudyne (PDT) یا رادیوتراپی است تا سعی شود بینایی را تا آنجا که ممکن است، حفظ کنند.

غده استخوانی مشیمیه:

غده استخوانی مشیمیه یک تومور داخل چشمی خوش خیم است که از استخوان کامل تشکیل شده است و به طور معمول جایگزین ضخامت کامل مشیمیه می شود.

این تومور به طور معمول به صورت پلاکی به رنگ زرد و نارنجی در اعماق شبکیه در ناحیه ماکولا ظاهر می شود. این به طور معمول به عنوان یک وضعیت یک جانبه در زنان جوان سالم در دهه های دوم یا سوم زندگی مشاهده می شود.

بیماران مبتلا به غده استخوانی مشیمیه ممکن است بدون علامت باشند. هنگامی که علائم وجود دارد، می تواند شامل تاری دید خفیف تا شدید، دگردیسی و نقص در زمینه بینایی مربوط به محل تومور باشد.

عوارض بالینی غده استخوانی مشیمیه شامل بزرگ شدن قطر پایه آن، نشت مایع زیر شبکیه و ایجاد نوواسکولاریزاسیون زیر شبکیه با یا بدون خونریزی است.

همانژیوم مشیمیه:

همانژیوم های مشیمیه، همارتومای عروقی خوش خیمی هستند که در دسته های محدود شده یا منتشر شده طبقه بندی می شوند. شکل محدود شده آن به صورت پراکنده اتفاق می افتد در حالی که شکل منتشر شده مربوط به سندرم استورج وبر است، یک سندرم عصبی-چشمی- پوستی غیر ارثی که در کودکان ظاهر می شود.

همانژیوم های مشیمیه معمولا بین دهه های دوم و چهارم زندگی رخ می دهند و معمولا نیز بدون علامت هستند اما ممکن است با علائم بینایی، از جمله کاهش بینایی، دگردیسی، شناور چشمی و فتوپسیا نیز همراه باشند.

در معاینات بالینی، همانژیوم های مشیمیه به صورت توده هایی به رنگ نارنجی و دارای مرزهای نامشخص ظاهر می شوند.

گزینه های مدیریتی برای همانژیوم های مشیمیه ایی شامل نظارت بر موارد بدون علائم، استفاده از مسدود كننده های بتا در دهان، انعقاد نوری لیزری و ویسودین PDT و برای تومورهای مقاوم یا بزرگ، EBRT یا براکی تراپی است.

عوامل خطر ابتلا به تومورهای داخل چشمی:

برخی از عوامل خطر ابتلا به تورموهای داخل چشمی شامل موارد زیر است:

  • سن و نژاد: ملانوم اولیه داخل چشمی به طور کلی در افراد بالای 50 سال با میانگین سنی تشخیص 55 سال، دیده می شود. این نوع سرطان چشم در کودکان و افراد بالای 70 سال نادر است. همچنین این نوع سرطان بیشتر در سفیدپوستان دیده می شود. زنان و مردان به طور مساوی تحت تاثیر ملانوم داخل چشمی قرار می گیرند.
  • تاریخچه پزشکی: سرطان سلول پایه، کارسینوم سلول سنگفرشی، کارسینوم سباسه و ملانوم بدخیم از انواع سرطان های پلک هستند. افرادی که دارای رنگدانه اضافی چشم یا پوست در اطراف چشم هستند، لکه هایی مانند خال در چشم یا چند خال مسطح که به شکل یا رنگ نامنظم دارند، احتمال بیشتری دارد که به ملانوم داخل چشمی مبتلا شوند.
  • سابقه خانوادگی: ملانوم داخل چشم گاهی اوقات در خانواده ها دیده می شود. این سرطان معمولا به دلیل جهش یا تغییر ژن ایجاد می شود. نور خورشید یا برخی مواد شیمیایی نیز ممکن است خطر ایجاد ملانوم داخل چشم را افزایش دهد. رتینوبلاستوما یک نوع سرطان چشم است که کودکان کم سن تر را مبتلا می کند و ناشی از یک جهش ژنتیکی است. این سرطان از شبکیه شروع می شود. سلول های عصبی شبکیه شروع به رشد و تکثیر می کنند، سپس معمولا در چشم و احتمالا به سایر قسمت های بدن گسترش می یابند.

اگر هر یک از عوامل خطر مرتبط با ابتلا به سرطان چشم را دارید، باید هر ساله برای معاینه دقیق به چشم پزشک مراجعه کنید. همچنین، حتما با استفاده از عینک آفتابی از چشم خود در برابر اشعه ماورا بنفش (UV) محافظت کنید.

اگر خال غیرمعمول یا رشد پوستی دیگری روی چشم یا اطراف آن مشاهده کردید، با چشم پزشک خود مشورت کنید.

سخن آخر:

بیماران مبتلا به تومورهای داخل چشمی ممکن است با علائم حاد مربوط به بینایی مانند کاهش قدرت بینایی، نقص میدان بینایی، فلاش زدن نور یا شناور چشمی، همراه باشند اما بسته به اندازه و محل تومور می توانند بدون علامت نیز باشند.

تومورهای اصلی خوش خیم و بدخیم داخل چشمی عبارتند از: رتینوبلاستوما، نائوریت کروریال (لکه مشیمیه)، ملانوما مشیمیه، تومور استخوانی مشیمیه، همانژیوم مشیمیه، همانژیوم مویرگی شبکیه، تومور وازوپرولیفراتیو، کلسیفیکاسیون اسکلروکوروئید و لنفوم داخل چشم.

برخی از عوامل خطر ابتلا به تورموهای داخل چشمی شامل موارد زیر هستند: سن و نژاد، تاریخچه پزشکی و سابقه خانوادگی.

اگر هر یک از عوامل خطر مرتبط با ابتلا به سرطان چشم را دارید، باید هر ساله برای معاینه دقیق به چشم پزشک مراجعه کنید.

 

منابع:

 

https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-18757-6_8

https://www.verywellhealth.com/eye-tumors-overview-4427967

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *