عینک ها انواع مختلفی دارند. این ها شامل یک عدسی تک دید با یک قدرت در کل عدسی، یا یک عدسی دو کانونی یا سه کانونی با قدرت های متعدد در کل عدسی هستند. اما اگر برای دیدن اجسام دور و نزدیک به قدرت های متفاوتی در عدسی های خود نیاز دارید، بسیاری از عدسی های چند کانونی با یک خط قابل مشاهده طراحی شده اند که نقاط مختلف تجویزی را از هم جدا می کنند. اگر یک عدسی چند کانونی بدون خط را برای خود یا فرزندتان ترجیح می دهید، یک لنز پروگرسیو (PAL) ممکن است یک گزینه مناسب برای شما باشد. در ادامه این مقاله به این موضوع می پردازیم که عدسی پروگرسیو چیست و مزایا و معایب آن کدام است.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

عدسی پروگرسیو چیست؟

عدسی پروگرسیو، نوعی عدسی چند کانونی است که مخصوص افرادی است که برای دیدن اشیاء دور و نزدیک به عدسی های اصلاحی نیاز دارند. به بیان ساده تر، این عدسی ها به شما این امکان را می دهند که در فواصل مختلف بدون خط دو کانونی، به وضوح ببینید.

نیاز به یک عدسی پروگرسیو با افزایش سن، افزایش می یابد. در سنین 35 یا 40 سالگی، بسیاری از افراد در تمرکز چشمان خود بر روی اشیاء نزدیک، دچار مشکل می شوند. این به عنوان پیرچشمی شناخته می شود و برای جبران این مشکل تمرکز، برخی از افراد از عینک های تک بینایی برای فاصله دور و همچنین برای مطالعه از نزدیک استفاده می کنند.

در حالی که این رویکرد می تواند کار کند، عدسی های پروگرسیو راه حل ساده تر و راحت تری برای مشکلات بینایی مرتبط با سن ارائه می دهند:

  • قسمت بالایی یک عدسی پروگرسیو، قدرتی را فراهم می کند که شما برای دیدن واضح در دوردست به آن نیاز دارید.
  • قسمت پایینی، قدرتی را که برای دیدن واضح از نزدیک نیاز دارید، فراهم می کند.
  • قسمت میانی به شما کمک می کند تا در فواصل متوسط به وضوح ببینید.

این عدسی ها، انتقال تدریجی قدرت را از بالا به پایین ارائه می دهند.

اگرچه برخی از افراد با افزایش سن نیاز به عدسی های پروگرسیو دارند، این عدسی ها برای کودکانی که برای نزدیک بینی و دوربینی به عینک نیاز دارند نیز گزینه مناسبی هستند.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

عدسی پروگرسیو چیست؟مزایای عدسی های پروگرسیو چیست؟

عدسی های پروگرسیو نه تنها گزینه ایی برای اصلاح نزدیک بینی و دوربینی هستند، بلکه می توانند آستیگماتیسم را نیز اصلاح کنند. آستیگماتیسم زمانی است که نور به دلیل شکل نامنظم قرنیه به طور یکنواخت بر روی شبکیه متمرکز نمی شود و منجر به تاری دید می شود. در کنار اصلاح مشکلات بینایی، مزایای دیگر عدسی های پروگرسیو عبارتند از:

  • فقط به یک عینک نیاز دارید:

    برخی افراد دریافتند که عدسی های پروگرسیو بهتر از عدسی های تک بینایی هستند زیرا به آن ها اجازه می دهد بدون نیاز به استفاده از عینک دوم، در فواصل مختلف به وضوح ببینند. یک عدسی پروگرسیو کار یک عدسی تک دید و عینک خواندن را انجام می دهد، به طوری که شما فقط یک جفت عینک در دست دارید.

  • بدون خط دو کانونی ناخوشایند:

    عدسی های پروگرسیو مزایای یک عدسی چند کانونی اما بدون خط چند کانونی را ارائه می دهند و از آنجایی که یک تغییر تدریجی در قدرت عدسی با یک عدسی پروگرسیو وجود دارد، لازم نیست با تغییرات ناگهانی در وضوح، که در خطوط چند کانونی رایج است، مقابله کنید.

  • ظاهری مدرن و جوان پسند:

    عینک های دو کانونی و سه کانونی گاهی با سن بالا مرتبط هستند. بنابراین استفاده از عینک با خط دو کانونی ممکن است به شما احساس خجالت بدهد. از آنجایی که یک خط قابل مشاهده وجود ندارد، ممکن است با یک عدسی پروگرسیو احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

معایب عدسی های پروگرسیو چیست؟

در حالی که یک عدسی پروگرسیو می تواند وضوح بصری “بدون خط” را ارائه دهد، درک معایب این عدسی ها نیز بسیار مهم است. تعدادی از معایب عدسی های پروگرسیو شامل موارد زیر است:

  • شما باید یاد بگیرید که چگونه از طریق عدسی های پروگرسیو ببینید:

    عدسی های دو کانونی و سه کانونی دارای یک خط قابل مشاهده هستند، بنابراین تعیین مکان برای دید واضح آسان تر است. از آنجایی که عدسی های پروگرسیو خط ندارند، یک منحنی یادگیری وجود دارد و ممکن است یک تا دو هفته طول بکشد تا روش صحیح نگاه کردن از طریق این عدسی ها را یاد بگیرید.

  • انحرافات موقت بینایی:

    قسمت پایینی یک عدسی پروگرسیو، بزرگنمایی می‌شود زیرا برای مطالعه طراحی شده است. بنابراین، اگر هنگام پایین آمدن از حاشیه راه یا بالا رفتن از پله ها، چشمان شما به سمت پایین نگاه می کنند، ممکن است پاهای شما بزرگتر به نظر برسند و اندازه گیری قدم شما دشوار می شود. این می تواند باعث زمین خوردن شما شود. برای جلوگیری از بروز مشکل در هنگام راه رفتن، باید چشمان خود را طوری آموزش دهید که به جای قسمت مطالعه، از طریق قسمت دور عدسی پروگرسیو نگاه کنند. عدسی های پروگرسیو همچنین می توانند هنگام حرکت دادن چشم ها از یک طرف به سمت دیگر باعث انحراف محیطی شوند. این جلوه های بصری با تطبیق چشمان شما با عدسی ها، کمتر قابل توجه می شوند.

  • برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.
  • گرانتر از عدسی های تک دید و عدسی های دو کانونی:

    تفاوت هزینه بین عدسی های پروگرسیو، عدسی های تک دید و عدسی های دو کانونی را در نظر داشته باشید. عدسی های پروگرسیو گران تر هستند زیرا شما اساسا سه عینک را در یک عینک می گیرید. علاوه بر این، شما برای راحتی و زمان اضافی که صرف ایجاد یک عینک چند کانونی بدون خط می شود، پول پرداخت می کنید. اما با توجه به راحتی و سادگی عدسی های پروگرسیو، برخی افراد احساس می کنند که هزینه اضافی ارزش آن را دارد.

انواع عدسی پروگرسیو:

عدسی های پروگرسیو هیچ خطی ندارند، بنابراین اگر به دنبال یک عدسی بدون خط هستید، این عدسی ها برای شما مناسب هستند. آن ها ظاهر یک عدسی تک دید را دارند و به شما امکان می دهند در تمام فاصله ها ببینید.

عدسی های پروگرسیو گزینه های مختلفی دارند و انتخاب این عدسی ها بیشتر به سبک زندگی شما بستگی دارد. برخی از انواع محبوب عدسی های پروگرسیو عبارتند از:

  • عدسی پروگرسیو استاندارد: این ها برخی از ارزان ‌ترین عدسی های پروگرسیو هستند که میدان دید زیادی دارند.
  • عدسی پروگرسیو Short-Corridor: این ها بهترین عدسی های پروگرسیو برای فریم های کوچک هستند اما فاقد قسمت مطالعه زیاد هستند.
  • عدسی پروگرسیو کامپیوتر: این ها برای افرادی که زمان زیادی را مشغول کار با کامپیوتر هستند، گزینه خوبی هستند. با این حال، هیچ فردی به طور صددرصد به عدسی های پروگرسیو کامپیوتر نیاز ندارد. اگر این عدسی های پیشرفته را انتخاب کنید، به یک عینک دیگر برای استفاده روزانه نیاز خواهید داشت.
  • عدسی پروگرسیو ویژه: این ها بهترین گزینه عدسی های پروگرسیو هستند زیرا برای تناسب با فریم، نسخه شما و چشم واقعی شما طراحی شده اند. این عدسی ها نسبت به سایر انواع عدسی های پروگرسیو نیز راحت تر هستند.
  • عدسی پروگرسیو Ground-View: این ها برای افرادی که اغلب به کامپیوتر یا زمین نگاه می کنند، گزینه فوق العاده ایی هستند. این عدسی ها همچنین برای ورزشکاران مناسب هستند.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

چگونه تشخیص دهیم که عدسی های پروگرسیو برای ما مناسب هستند؟

حتی با وجود اینکه یک عدسی پروگرسیو به شما امکان می دهد فواصل دور و نزدیک را به وضوح ببینید، این عدسی ها انتخاب مناسبی برای همه نیستند.

برخی از افراد هرگز با عدسی های پروگرسیو، سازگار نمی شوند. اگر این اتفاق برای شما بیفتد، ممکن است دچار سرگیجه مداوم، مشکلات درک عمق و انحراف محیطی شوید.

به‌علاوه، اگر با رایانه کار می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که یک عدسی پروگرسیو معمولی شفافیت مورد نیاز شما را در فاصله متوسط ارائه نمی دهد.

درعوض، ممکن است به عدسی های پروگرسیو حرفه ایی یا کامپیوتری نیاز داشته باشید، که قدرت قوی تری را برای فواصل متوسط ارائه می دهند. این می تواند خستگی چشم را کاهش دهد.

تنها راه برای دانستن اینکه آیا عدسی های پرگرسیو برای شما کار می کنند یا خیر این است که آن ها را امتحان کنید و ببینید که چگونه آن ها طبق چشمان شما تنظیم می شوند. اگر این عدسی ها بعد از دو هفته با چشمان شما تطبیق نداشتند، اپتومتریست شما ممکن است قدرت عدسی شما را تنظیم کند. اگر مشکلات ادامه یابد، عدسی دو کانونی ممکن است برای شما مناسب تر باشد.

سخن آخر:

عدسی های پروگرسیو برای نزدیک بینی و دوربینی عالی هستند، اما یک منحنی یادگیری وجود دارد و برخی از افراد هرگز با این عدسی ها سازگار نمی شوند.

برای کمک به تنظیم چشم ‌ها، در ابتدا تا حد امکان از عدسی های پروگرسیو خود استفاده کنید. همچنین عادت کنید به جای اینکه چشمان خود را از این طرف به طرف دیگر حرکت دهید، سر خود را بچرخانید و به اشیا نگاه کنید. نگاه کردن به کناره عینک می تواند دید شما را مختل کند. با این حال، هنگام مطالعه، چشمان خود را به جای سر خود حرکت دهید.

تکنولوژی عینک همیشه در حال پیشرفت است. بنابراین اگر امروز نمی توانید از یک عدسی پروگرسیو استفاده کنید، ممکن است در آینده بتوانید از آن استفاده کنید.

اگرچه عدسی های پروگرسیو دارای مزایا و معایب زیادی هستند، درست مانند عدسی های دو کانونی، هر نوع عدسی می تواند به شما کمک کند. نکته کلیدی این است که بدانید چگونه عدسی های عینک مناسب را برای نیازها و سبک زندگی منحصر به فرد خود انتخاب می کنید.

منابع:

https://www.healthline.com/health/what-are-progressive-lenses

https://www.foreyes.com/blog/which-is-better-progressive-or-bifocal-lenses/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *