در عمل آرتیزان یا کاشت دائمی لنز با ایجاد برش در کناره قرنیه، لنز داخل چشمی را در قسمت قدامی و در جلوی عنبیه و عدسی اصلی بیمار قرار داده می شود.  سپس برش ایجاد شده با ظرافت دوخته می شود.

در ادامه این مقاله از لنز مارکت می خواهیم بیشتر با عمل آرتیزان آشنا شویم.

عمل آرتیزان یا عمل کاشت دائمی لنز چیست؟

آرتیزان یک لنز داخل چشمی است. در طول یک عمل جراحی در مقابل عدسی طبیعی چشم شما، بین قرنیه و عنبیه قرار می گیرد. این نوع لنزهای دائمی، TOL فاکیک نامیده می شوند. زیرا چشم در عمل کاشت دائمی لنز، هنوز عدسی طبیعی خود را دارد.

برای خرید انواع لنز طبی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

این عمل از سال 1990 بر روی هزاران بیمار در ایالات متحده انجام شده است. مطالعات بالینی عمل آرتیزان در سال 1997 آغاز شد. در سال 2003 به پایان رسید. در آن مدت، بیش از 1000 لنز در چشم بیش از 500 بیمار کاشته شد. در طول مطالعه در ایالات متحده، بیش از 84 درصد از افراد بدون استفاده از عینک یا لنزهای چشمی، بینایی 40/20 یا بهتر را به دست آوردند.

لنز LOL از همان نوع پلاستیکی ساخته شده است که از آن برای ساخت لنزهای داخل چشم برای جراحی آب مروارید استفاده می شود. مدت های طولانی است که از پلاستیک در ساخت این نوع محصولات استفاده می شود.

هدف از عمل کاشت دائمی لنز، اصلاح نزدیک بینی است. چشم پزشک، قدرت لنز (دیوپتر) مناسب را برای اصلاح نزدیک بینی شما انتخاب می کند. هنگامی که لنز آرتیزان در چشم شما کاشته شد و چشم شما بهبود یافت، نور وارد شده به چشم شما می تواند به درستی بر روی شبکیه متمرکز شده و در نتیجه بینایی را بهبود ببخشد.

این عمل، نیاز به عینک مطالعه را برطرف نمی کند. در برخی موارد، ممکن است بعد از عمل به عینک مطالعه نیاز داشته باشید، حتی اگر قبلا به آن نیاز نداشتید.

بعد از اینکه، چشم پزشک تشخیص داد که اولین چشم شما به اندازه کافی بهبود یافته است، ممکن است چشم دوم شما ایمپلنت را دریافت کند. معمول است که جراحی ایمپلنت چشم دوم را ظرف 3 ماه از اولین چشم انجام می دهند. شما باید این موضوع را با چشم پزشک خود در میان بگذارید.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

آیا کاندید خوبی برای عمل آرتیزان هستید؟

داوطلبان عمل آرتیزان یا کاشت دائمی لنز باید دارای معیارهای زیر باشند:

  • باید حداقل دارای 21 سال سن باشید.
  • باید دارای چشم های سالم بدون بیماری های چشمی، عنبیه یا ناهنجاری قرنیه باشید.
  • باید دارای نزدیک بینی باشید. که با لنزهای بین 5- تا 20- دیوپتر تا حداکثر 2.5 دیوپتر آستیگماتیسم قابل اصلاح باشد.
  • چشم شما باید دارای انحراف پایدار باشد، همانطور که توسط چشم پزشک شما تعیین شده است. (این بدان معناست که نزدیک بینی شما به مدت 6 ماه قبل از عمل بیش از 0.5 دیوپتر تغییر نکرده باشد).
  • فرم رضایت آگاهانه برای عمل جراحی کاشت دائمی لنز را درک کرده و امضا کرده باشید.

خطرات عمل آرتیزان یا عمل کاشت دائمی لنز:

کاشت دائمی لنز، یک روش جراحی است . به همین دلیل خطرات بالقوه جدی را به دنبال دارد. مطالعه بالینی نشان داده است که خطرات عمل آرتیزان، شامل موارد است:

  • جداشدگی شبکیه:

جداشدگی شبکیه، جدایی شبکیه از اتصال آن در پشت چشم است. این جداسازی، معمولا ناشی از پارگی شبکیه است. این سطح خطر ممکن است با کاشت دائمی لنز افزایش یابد. این به این دلیل است که التهاب در نتیجه روش جراحی می تواند منجر به تسریع توسعه آب مروارید شود که پیامدهایی برای جدا شدن شبکیه دارد.

برای خرید انواع لنز هرا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

  • پیشرفت آب مروارید:

آب مروارید، کدر شدن عدسی است که بینایی طبیعی را مختل می کند. بیمارانی که میزان نزدیک بینی بالایی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به آب مروارید هستند. این سطح خطر ممکن است با کاشت دائمی لنز، افزایش یابد.

  • تاری عدسی:

رابطه بین عمل آرتیزان و تاری عدسی و جدا شدن شبکیه، نامشخص است.

  • ورم قرنیه:

ورم قرنیه زمانی اتفاق می افتد که قرنیه آب بیشتری از آنچه می تواند جذب کند به خود می گیرد. به این معنی که قرنیه متورم شده و شفافیت کمتری پیدا می کند.

انتظارات قبل از عمل کاشت دائمی لنز:

اگر علاقمند به عمل آرتیزان هستید، باید به بررسی صلاحیت چشم خود بپردازید تا مشخص شود چشم شما سالم است و برای جراحی مناسب است یا خیر. این شامل شرح حال کامل چشم و معاینه کامل هر دو چشم خواهد بود.

قبل از عمل جراحی آرتیزان، برای معاینه سلامت عمومی خود تحت معاینه قرار خواهید گرفت که به پرسنل جراحی در آماده سازی برای نیازهای خاص شما، کمک می کند. چشم پزشک ممکن است قطره های چشمی یا داروهای دیگری را که باید قبل از جراحی مصرف شود، تجویز کند و همچنین ممکن است از شما خواسته شود تا داروهایی را برای مراقبت های بعد از عمل خود تهیه کنید.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

قبل از عمل، حتما در مورد هر دارویی که مصرف می کنید یا به آن حساسیت دارید، به چشم پزشک خود اطلاع دهید. در مورد آمادگی قبل از عمل مانند غذا و نوشیدنی، حمل و نقل، زمان ورود و … دستوراتی را از چشم پزشک و مرکز جراحی دریافت خواهید کرد. در همه موارد، شما باید ترتیبی دهید که شخصی شما را بعد از جراحی و قرار ملاقات بعدی، به خانه برساند. تا زمانی که از چشم پزشک خود اجازه نگرفته باشید، نمی توانید رانندگی کنید.

عمل کاشت دائمی لنز یا عمل آرتیزان چیست؟پروسه انجام عمل کاشت دائمی لنز:

اگر از لنزهای چشمی استفاده می کنید، باید در روز عمل، استفاده از آن ها را متوقف کنید. پس از ورود و تکمیل معاینه مرکز جراحی، به محل پیش از عمل منتقل می شوید و برای انجام عمل آماده می شوید (این فرایند بر اساس محل متفاوت است).

بسته به نوع بیهوشی که باید انجام شود، شما برای بیهوشی آماده خواهید شد. بسته به نیاز شما، ممکن است یک قطره داخل وریدی نیز دریافت کنید. چشم شما آماده دریافت ایمپلنت لنز خواهد بود. قطره هایی به چشم شما ریخته می شود تا مردمک چشم شما کوچکتر شود.

شما به مجموعه اتاق عمل منتقل می شوید، که در آن چشم شما تمیز شده و برای دریافت لنز آماده می شوید. چشم پزشک ابزاری را روی پلک های شما قرار می دهد تا به تثبیت چشم شما کمک کند. از این ابزار برای دور نگه داشتن پلک ها و دسترسی بهتر به کره چشم استفاده می شود. این می تواند ناراحت کننده باشد اما اکثر بیماران، ناراحتی را برای جراحی کوتاه تحمل می کنند.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

در حین عمل جراحی، چشم پزشک برشی در چشم شما ایجاد می کند تا لنز را وارد کند. پس از ایجاد برش، یک محلول ژل مانند (ویسکوالاستیک) در چشم قرار می گیرد تا در هنگام قرار دادن لنز، کمک کند.

چشم پزشک، لنز را در قسمت جلویی (حفره قدامی) چشم شما بین قرنیه و قسمت مرکزی رنگی چشم (عنبیه) قرار می دهد. لنز دائمی به عنبیه شما چسبانده می شود و پس از عمل در محل خود باقی می ماند. اگر هر یک از محلول های ژل مانند در چشم شما باقی بماند، با مکش (آسپیراسیون) برداشته می شود. بعد از این مراحل، چشم پزشک برش را می بندد.

یک محافظ موقت روی چشم قرار می گیرد تا از آن، در دوره بلافاصله بعد از عمل محافظت کند. شما تا زمانی که ثبات خود را حفظ کرده اید و آماده رفتن به خانه هستید (پس از تقریبا یک ساعت) به منطقه بهبودی منتقل می شوید. بعد از اینکه وضعیت شما ثابت شد، از شما خواسته می شود که به خانه بروید و بقیه روز را بدون بلند کردن وسایل سنگین، ورزش و سایر فعالیت های سنگین، استراحت کنید.

اقدامات بعد از عمل کاشت دائمی لنز:

پس از انجام عمل جراحی، معمولا ظرف 60 دقیقه به شما اجازه داده می شود به خانه بروید اما نباید خودتان رانندگی کنید. چشم پزشک ممکن است قطره های چشمی به شما بدهد تا هنگام بازگشت به خانه استفاده کنید و دستورالعمل هایی در مورد زمان و نحوه استفاده از قطره چشم به شما بدهد. شما فقط باید بعد از عمل آرتیزان، ناراحتی جزئی داشته باشید اما در صورت احساس درد زیاد، حتما با چشم پزشک خود تماس بگیرید.

شما روز بعد از عمل برای ارزیابی به آزمایشگاه مراجعه خواهید کرد تا نتایج جراحی خود را مشخص کنید. در آن زمان، چشم پزشک مراقبت از چشم، اقدامات احتیاطی را برای شما توضیح می دهد و زمان ویزیت پیگیری بعدی شما را برنامه ریزی می کند.

تمام دستورالعمل های بعد از عمل که توسط چشم پزشک و مرکز جراحی به شما داده شده است را دنبال کنید. چشم های خود را مالش ندهید زیرا ممکن است باعث اختلال در زخم یا ورم قرنیه شود.

برای خرید انواع لنز آستیگمات با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

سخن آخر:

آرتیزان یک لنز داخل چشمی است. در طول یک عمل جراحی در مقابل عدسی طبیعی چشم شما، بین قرنیه و عنبیه قرار می گیرد.

هدف از عمل کاشت دائمی لنز، اصلاح نزدیک بینی است. این عمل، نیاز به عینک مطالعه را برطرف نمی کند.

داوطلبان عمل آرتیزان یا کاشت دائمی لنز باید دارای معیارهای مشخصی باشند. از جمله اینکه: باید حداقل دارای 21 سال سن باشند. همچنین باید دارای چشم های سالم بدون بیماری های چشمی، عنبیه یا ناهنجاری قرنیه باشند.

کاشت دائمی لنز، یک روش جراحی است. به همین دلیل خطرات بالقوه جدی را به دنبال دارد. مطالعه بالینی نشان داده است که خطرات عمل آرتیزان، شامل موارد است: جداشدگی شبکیه، پیشرفت آب مروارید، تاری عدسی و ورم قرنیه.

بعد از عمل آرتیزان نباید چشم های خود را مالش ندهید زیرا ممکن است باعث اختلال در زخم یا ورم قرنیه شود.

منبع:

https://www.accessdata.fda.gov/cdrh_docs/pdf3/P030028d.pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *