بسیاری از افراد، هنگام مشاهده صفحات دیجیتال به مدت طولانی ناراحتی چشمی و مشکلات بینایی را تجربه می کنند. افرادی که زیاد از وسایل دارای صفحه نمایش استفاده می کنند، ممکن است به سندرم بینایی کامپیوتر دچار شوند.

در این مقاله از لنز مارکت می خواهیم بیشتر با سندرم بینایی کامپیوتر آشنا شویم.

برای خرید انواع لنز طبی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

سندرم بینایی کامپیوتر چیست؟

به سندرم بینایی کامپیوتر ، فشار چشم دیجیتال نیز گفته می شود. این سندروم گروهی از مشکلات مربوط به چشم و بینایی را توصیف می کند. علت این مشکلات ، استفاده طولانی مدت ازکامپیوتر، تبلت، کتابخوان الکترونیک و تلفن همراه است.

تعداد زیادی از افراد هنگام مشاهده صفحات دیجیتال، برای مدت زمان طولانی ناراحتی های چشمی و مشکلات بینایی را تجربه می کنند. به نظر می رسد سطح ناراحتی چشم با میزان استفاده از صفحه نمایش دیجیتال، افزایش پیدا می کند.

یک کارمند به طور متوسط، هفت ساعت در روز را با کامپیوتر در دفتر یا خانه خود، کار می کند.

برای کمک به کاهش خستگی چشم دیجیتال و کاهش سندرم بینایی کامپیوتر، از قانون 20-20-20 پیروی کنید. هر 20 دقیقه، 20 ثانیه استراحت کنید و به چیزی حدودا 20 فوت دورتر نگاه کنید.برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

علل و عوامل خطر سندرم بینایی کامپیوتر:

مشاهده کامپیوتر یا صفحه دیجیتال اغلب باعث می شود چشم ها بیشتر کار کنند. در نتیجه، ویژگی های منحصر به فرد و تقاضای بصری بالا برای مشاهده کامپیوتر و صفحه نمایش دیجیتال، بسیاری از افراد را مستعد ابتلا به علائم مرتبط با بینایی می کند.

مشکلات اصلاح نشده بینایی می تواند شدت سندرم بینایی کامپیوتر (CVS) یا علائم خستگی چشم دیجیتالی را افزایش دهد.

مشاهده کامپیوتر یا صفحه دیجیتال با خواندن یک صفحه چاپ شده، متفاوت است. اغلب حروف روی کامپیوتر یا تبلت به اندازه کافی دقیق یا واضح نیستند، سطح کنتراست حروف با پس زمینه کاهش می یابد و وجود تابش خیره کننده و انعکاس بر روی صفحه نمایش ممکن است مشاهده را دشوارتر کند.

فاصله ها و زوایای مشاهده شده برای این نوع کارها، اغلب با مواردی که معمولا برای سایر کارهای خواندن یا نوشتن استفاده می شود، متفاوت است. در نتیجه، تمرکز چشم و الزامات حرکت چشم برای مشاهده صفحه دیجیتال می تواند خواسته های بیشتری را بر روی سیستم بینایی ایجاد کند.

برای خرید انواع لنز هرا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

حتی افرادی که نسخه عینک یا لنز تماسی دارند ممکن است متوجه شوند که این فاصله برای فاصله های خاصی از صفحه نمایش کامپیوتر آن ها مناسب نیست. برخی از افراد سر خود را در زوایای عجیب و غریب کج می کنند زیرا عینک آن ها برای نگاه به کامپیوتر طراحی نشده است یا به منظور مشاهده واضح آن به سمت صفحه خم می شوند. وضعیت آن ها می تواند منجر به اسپاسم عضلانی یا درد در گردن، شانه یا پشت شود.

افرادی که هر روز دو ساعت یا بیشتر از کامپیوتر استفاده می کنند یا از یک صفحه نمایش دیجیتال استفاده می کنند، بیشترین خطر را برای سندرم بینایی کامپیوتر دارند.

علائم سندرم بینایی کامپیوتر:

شایع ترین علائم مرتبط با سندرم بینایی کامپیوتر یا خستگی چشم دیجیتال عبارتند از:

  • خستگی چشم
  • سردرد
  • تاری دید
  • خشکی چشم
  • درد گردن و شانه

این علائم ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • نورپردازی ضعیف
  • خیره شدن بر روی صفحه نمایش دیجیتال
  • فاصله های نامناسب با صفحه نمایش
  • وضعیت نامناسب نشستن
  • مشکلات بینایی اصلاح نشده
  • ترکیبی از عوامل بالا

میزان بروز علائم بصری در افراد، اغلب به سطح توانایی های بصری آن ها و زمان صرف شده برای تماشای کامپیوتر بستگی دارد. مشکلات اصلاح نشده بینایی مانند دوربینی و آستیگماتیسم، تمرکز ناکافی چشم ها یا توانایی های هماهنگی چشم و تغییرات پیری چشم مانند پیرچشمی، همه می توانند در ایجاد علائم بینایی هنگام استفاده از کامپیوتر یا دستگاه صفحه نمایش دیجیتال کمک کنند.برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

تشخیص سندرم بینایی کامپیوتر:

سندرم بینایی کامپیوتر یا خستگی چشم دیجیتالی را می توان از طریق یک معاینه جامع چشم تشخیص داد. آزمایش با تاکید ویژه بر نیازهای بصری در کامپیوتر یا دستگاه دیجیتال در فاصله کار، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شرح حال بیمار برای تعیین هرگونه علائمی که بیمار تجربه می کند و وجود هر گونه مشکل کلی سلامت، داروهای مصرف شده یا عوامل محیطی که ممکن است در علائم مربوط به استفاده از کامپیوتر موثر باشد.
  • اندازه گیری های شدت بینایی برای ارزیابی میزان تاثیرگذاری بینایی.
  • اندازه گیری شکست برای تعیین قدرت عدسی مناسب مورد نیاز برای جبران خطاهای انکساری (نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم).
  • آزمایش چگونگی تمرکز، حرکت و کار چشم ها در کنار هم. به منظور به دست آوردن یک تصویر واضح و واحد از آنچه که مشاهده می شود، چشم ها باید تمرکز خود را به طور موثری تغییر دهند و هماهنگ عمل کنند. این آزمایش به دنبال مشکلاتی است که چشم ها را از تمرکز موثر باز می دارد یا استفاده از هر دو چشم را با هم مشکل می کند.

این آزمایش ها ممکن است بدون استفاده از قطره های چشمی برای تعیین نحوه واکنش چشم ها در شرایط عادی دیدن، انجام شوند.برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

درمان سندرم بینایی کامپیوتر:

راه حل های مربوط به مشکلات بینایی مربوط به صفحه نمایش دیجیتال، متنوع است. با این حال، معمولا با مراقبت منظم از چشم و ایجاد تغییر در نحوه نمایش صفحه، می توان آن ها را کاهش داد.

در برخی موارد، افرادی که نیازی به استفاده از عینک برای سایر فعالیت های روزمره خود ندارند، ممکن است از عینکی که مخصوص استفاده از کامپیوتر تجویز شده است، استفاده کنند. علاوه بر این، افرادی که قبلا از عینک استفاده کرده اند، ممکن است متوجه شوند که نسخه فعلی عینک آن ها، بینایی مطلوبی برای مشاهده کامپیوتر ندارد.

  • عینک یا لنزهای تماسی که برای استفاده عمومی تجویز شده اند، ممکن است برای کارهای کامپیوتری مناسب نباشند. لنزهایی که برای برآوردن نیازهای بصری منحصر به فرد برای مشاهده کامپیوتر تجویز شده اند، ممکن است مورد نیاز باشند. طرح های ویژه لنز، قدرت لنزها یا رنگ یا روکش های لنز ممکن است به حداکثر رساندن توانایی ها و راحتی بصری کمک کند.
  • برخی از کاربران کامپیوتر با تمرکز روی چشم یا هماهنگی چشم مشکلاتی را تجربه می کنند که با عینک یا لنزهای تماسی نمی توان آن ها را به اندازه کافی اصلاح کرد. برای درمان این مشکلات خاص ممکن است برنامه ایی از بینایی درمانی مورد نیاز باشد. درمان بینایی که به آن آموزش تصویری نیز گفته می شود، یک برنامه ساختار یافته از فعالیت های بصری است که برای بهبود توانایی های بصری تجویز می شود. این برنامه، چشم ها و مغز را تربیت می کند تا با یکدیگر موثرتر کار کنند. این تمرینات چشمی به رفع نقایص حرکتی چشم، تمرکز چشم و یکپارچگی چشم کمک می کند و ارتباط چشم و مغز را تقویت می کند. درمان ممکن است شامل روش های آموزشی مطب و همچنین آموزش های خانگی باشد.

سندرم بینایی کامپیوتر 2پیشگیری از سندرم بینایی کامپیوتر:

پیشگیری یا کاهش مشکلات بینایی مرتبط با CVS یا خستگی چشم دیجیتالی شامل برداشتن گام هایی برای کنترل روشنایی و تابش خیره کننده بر روی صفحه نمایش دستگاه، ایجاد فاصله مناسب و وضعیت مناسب برای مشاهده صفحه و اطمینان از اصلاح صحیح حتی مشکلات جزئی بینایی است.

توصیه هایی برای مبتلایان به سندرم بینایی کامپیوتر:

  • عینک باید تقاضای کار را برآورده کند:

    اگر از عینک برای دید دور، مطالعه یا هر دو استفاده شود، ممکن است کارآمدترین دید را برای مشاهده صفحه کامپیوتر که در فاصله 20 تا 30 اینچ از چشم است، ارائه ندهد. در مورد وظایف شغلی به پزشک اطلاع دهید و فاصله بینایی حین کار را اندازه گیری کنید. اطلاعات دقیق به بهترین بهبود بینایی کمک می کند. بیماران ممکن است از یکی از طرح های جدید لنز که به طور خاص برای کار با کامپیوتر ساخته شده است، استفاده کنند.

  • ناراحتی های ناشی از نور آبی و تابش خیره کننده را به حداقل برسانید:

    نور آبی از LED و نورهای فلورسنت و همچنین مانیتور، تبلت و دستگاه های تلفن همراه، می تواند در بلند مدت بر بینایی تاثیر منفی بگذارد. با استفاده از فیلتر کاهش تابش خیره کننده، تغییر مکان صفحه یا استفاده از پرده، نور صفحه نمایش کامپیوتر را به حداقل برسانید. همچنین، تمیز نگه داشتن صفحه نمایش و حذف اثر انگشت می تواند نور را کاهش داده و وضوح را افزایش دهد.

  • برای راحتی، قسمت محل کار و کامپیوتر را تنظیم کنید:

    هنگام استفاده از کامپیوتر، بیشتر افراد ارتفاع سطح کار را حدود 26 اینچ ترجیح می دهند. میزها معمولا 29 اینچ ارتفاع دارند. صفحه کامپیوتر را در فاصله 16 تا 30 اینچی قرار دهید. قسمت بالای صفحه باید کمی زیر سطح افقی چشم باشد. بالای صفحه را با زاویه 10 تا 20 درجه به طرف دیگر خم کنید.

سخن آخر:

سندرم بینایی کامپیوتر که به آن فشار چشم دیجیتال نیز گفته می شود، گروهی از مشکلات مربوط به چشم و بینایی را توصیف می کند که ناشی از استفاده طولانی مدت ازکامپیوتر، تبلت و … است.

مشکلات اصلاح نشده بینایی می تواند شدت سندرم بینایی کامپیوتر (CVS) یا علائم خستگی چشم دیجیتالی را افزایش دهد.

شایع ترین علائم مرتبط با سندرم بینایی کامپیوتر یا خستگی چشم دیجیتال عبارتند از: خستگی چشم، سردرد، تاری دید، خشکی چشم، درد گردن و شانه و … .

سندرم بینایی کامپیوتر یا خستگی چشم دیجیتالی را می توان از طریق یک معاینه جامع چشم تشخیص داد.

معمولا با مراقبت منظم از چشم و ایجاد تغییر در نحوه نمایش صفحه، می توان علائم سندرم بینایی کامپیوتر را کاهش داد.

پیشگیری یا کاهش مشکلات بینایی مرتبط با سندرم بینایی کامپیوتر شامل برداشتن گام هایی برای کنترل روشنایی و تابش خیره کننده بر روی صفحه نمایش دستگاه، ایجاد فاصله مناسب و وضعیت مناسب برای مشاهده صفحه و اطمینان از اصلاح صحیح حتی مشکلات جزئی بینایی است.

منبع:

https://www.aoa.org/healthy-eyes/eye-and-vision-conditions/computer-vision-syndrome?sso=y

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *