لنزهای تماسی چند وجهی و دو کانونی

فناوری های پیشرفته امروزی استفاده شده در لنزهای تماسی به افراد مبتلا به پیر چشمی این امکان را می دهند که بدون نیاز به عینک از دید واضح در تمام فواصل لذت ببرند. اگر نسخه شما، خواندن با اصلاح فاصله است، لنزهای تماسی چند وجهی و دو کانونی گزینه مناسبی برای شما خواهند بود!

در این مقاله از لنز مارکت به این موضوع می پردازیم که لنزهای تماسی چند وجهی و دو کانونی چگونه کار می کنند.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

پیر چشمی چیست؟

افراد بالای 40 سال متوجه می‌ شوند که دید نزدیکشان تار می‌ شود و تمرکز روی اشیا از نزدیک برایشان مشکل است. این پدیده پیر چشمی نامیده می شود و به طور طبیعی و به تدریج با افزایش سن اتفاق می افتد.

پیرچشمی به عنوان «سندرم بازوی کوتاه» نیز شناخته می ‌شود، زیرا باید بازوی خود را دراز کنید تا با حروف کوچک یا سایر جزئیات ریز با وضوح بیشتری ببینید.

با افزایش سن، خاصیت ارتجاعی عدسی داخل هر چشم به تدریج از بین می رود و این امر باعث سفت شدن عدسی می شود. در نتیجه، چشمان شما توانایی خود را برای تمرکز بر روی اجسام مجاور از دست می‌ دهند، زیرا اکنون نور به جای بالای شبکیه، در پشت شبکیه متمرکز شده است.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

لنز تماسی چند وجهی و دو کانونی چیست؟

لنزهای تماسی دو کانونی و چند وجهی برای ارائه دید واضح در تمام فواصل برای افرادی که دارای عیوب انکساری هستند و همچنین در حال تجربه کاهش طبیعی بینایی نزدیک مرتبط با سن به نام پیر چشمی هستند، طراحی شده ‌اند.

نشانه اصلی ابتلا به پیر چشمی، که معمولا بعد از 40 سالگی مشخص می شود، این است که باید تلفن، مجلات و سایر مطالب خواندنی خود را دورتر از چشمان خود نگه دارید تا آن ها را به وضوح ببینید.

لنزهای تماسی دو کانونی و چند وجهی را هم با مواد نرم و هم با مواد صلب نفوذپذیر به گاز (GP) تولید می کنند. از برخی از این لنزها می توان به صورت یکبار مصرف استفاده کرد. این بدان معناست که می توانید لنزها را در فواصل زمانی مشخص (حتی روزانه، در برخی موارد) بیرون بیاندازید و آن ها را با لنزهای تازه و جدید جایگزین کنید.

چندین تولید کننده لنز، لنزهای تماسی چند وجهی ساخته شده از مواد هیدروژل سیلیکون را ارائه می دهند. این لنزها به میزان قابل توجهی اکسیژن بیشتری را نسبت به لنزهای نرم معمولی برای راحتی بیشتر به قرنیه می‌ رسانند و هم برای استفاده روزانه و هم برای استفاده طولانی ‌مدت در دسترس هستند.

لنزهای تماسی برای پیر چشمی چگونه کار می کنند؟

لنزهای تماسی چند وجهی و دو کانونی با ایجاد تصحیح بینایی برای دید دور و نزدیک به اصلاح پیر چشمی کمک می کنند. این لنز‌های تماسی چندین نسخه را روی یک لنز قرار می ‌دهند تا به شما کمک کنند در محدوده ‌ایی از فواصل به وضوح ببینید.

لنزهای دو کانونی شامل دو نقطه کانونی مختلف برای فاصله و نسخه خواندن شما هستند، در حالی که لنزهای چند وجهی شامل سه نقطه کانونی برای تصحیح فاصله، متوسط و خواندن هستند.

تفاوت لنزهای تماسی چند وجهی و دو کانونی:

لنزهای تماسی دو کانونی دارای دو نسخه در یک لنز هستند. لنزهای تماسی چند وجهی یا چند کانونی دارای طیف وسیعی از قدرت ها (مشابه لنزهای عینک پیشرونده) در هر لنز هستند.

لنزهای تماسی چند وجهی همچنین به عنوان یک اصطلاح جامع برای همه لنزهای تماسی با بیش از یک توان، از جمله لنزهای تماسی دو کانونی استفاده می شوند.

لنزهای تماسی چند وجهی چگونه کار می کنند؟

لنزهای تماسی دو کانونی و چند وجهی مختلف بسته به طراحی لنز به روش های مختلفی کار می کنند. طرح ها به دو گروه اصلی تقسیم بندی می شوند:

  1. طراحی های دید همزمان: این لنزهای تماسی چند وجهی دارای مناطق خاصی از لنز هستند که برای مشاهده دور و نزدیک (و گاهی اوقات میانی) تعیین شده است. بسته به جسم مورد مشاهده، چشم کاربر از ناحیه های لنز استفاده می کند که واضح ترین دید را ارائه می دهد. دو نوع طراحی دید همزمان وجود دارد: متحدالمرکز و کروی.
  2. طراحی های چند بخشی: این لنزهای چند کانونی سفت و سخت نفوذپذیر به گاز بسیار شبیه عینک های دو کانونی و سه کانونی طراحی شده اند: قسمت مرکزی و بالای لنز دارای قدرت مناسب برای مشاهده اشیاء دور است و قسمت پایینی لنز قدرت بزرگنمایی را برای مشاهده اشیاء نزدیک اضافه کرده است. طرح‌ های چند بخشی گاهی اوقات، طرح ‌های متناوب نیز نامیده می ‌شوند.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

لنز های چند وجهی متحدالمرکز:

لنزهای تماسی چند وجهی متحدالمرکز معمولا دارای قدرت لنز برای دیدن اجسام دور در مرکز لنز هستند، که توسط حلقه‌ های متحدالمرکز با قدرت نزدیک و دور از لنزهای تماسی دو کانونی احاطه شده است.

به طور معمول، حداقل دو حلقه قدرت متحدالمرکز در ناحیه مردمک شما در نور معمولی قرار دارند، اما با گشاد شدن و منقبض شدن مردمک به دلیل شرایط نوری متفاوت، این میزان متفاوت است.

لنزهای دو کانونی متحدالمرکز را می توان از مواد لنز تماسی نرم یا سفت و سخت نفوذپذیر به گاز (RGP یا GP) ساخت.

محل قرارگیری نیروها در یک طرح متحدالمرکز می تواند متفاوت باشد:

  • لنز دو کانونی GP معمولا قدرت فاصله را در مرکز دارند.
  • لنزهای تماسی دو کانونی نرم گاهی اوقات قدرت نزدیکی را در مرکز دارند.
  • برخی از لنز‌های دو کانونی متحدالمرکز برای چشم غالب شما یک طرح فاصله مرکزی (D) و برای چشم غیر غالب شما یک طرح نزدیک مرکز (N) دارند.

لنزهای تماسی چند وجهیآیا لنزهای تماسی دو کانونی برای من کار می کنند؟

لنزهای تماسی دو کانونی سال ‌هاست که وجود داشته ‌اند اما تا همین اواخر چندان محبوب نبودند.

طرح‌ های دو کانونی قدیمی ‌تر بسیاری از افراد را راضی نمی ‌کرد و منجر به نا امیدی در بین استفاده کنندگان و تجویزکنندگان شد.

امروزه فناوری جدید، طرح های موفق تر و همچنین طرح های متنوع تری را تولید کرده است. بنابراین اگر یک طرح برای شما کار نمی کند، دیگری ممکن است برای شما کار کند.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

پزشک شما ممکن است این تکنیک های مرتبط را نیز امتحان کند:

  • مونوویژن: شامل استفاده از لنزهای تک دید برای قرار دادن نسخه نزدیک شما بر روی یک چشم و نسخه دور شما در یک چشم دیگر است.
  • مونوویژن اصلاح شده: از یک لنز تک دید در یک چشم و یک لنز چند کانونی در چشم دیگر استفاده می کند.

اگر لنزهای تماسی چند کانونی یا لنزهای تک ‌ویژن دید کافی را در تمام فواصل برای شما فراهم نمی‌ کنند، یک جایگزین موثر این است که در صورت نیاز از عینک‌ هایی با لنزهای پیشرونده روی لنزهای تماسی خود استفاده کنید. بسیاری از کسانی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، به جای عینک خواندن، استفاده از عینک با لنزهای پیشرفته را ترجیح می دهند.

کدام لنز تماسی دو کانونی برای من مناسب است؟

دو عاملی که چشم پزشک شما در انتخاب یک لنز تماسی دو کانونی در نظر می گیرد، اندازه مردمک چشم و add نسخه شما است.

هیچ قانون سخت و سریعی وجود ندارد. اما به طور کلی، لنزهای تماسی چند وجهی آسفریک برای پیرچشمی خفیف تا متوسط بهترین کارکرد را دارند و لنزهای تماسی چند وجهی متمرکز یا بخش ‌دار اغلب برای پیرچشمی پیشرفته، موثرتر هستند.

ممکن است لازم باشد قبل از پیدا کردن لنزهای مناسب برای خود، طرح‌ های مختلف لنز دو کانونی را امتحان کنید. هزینه لنزهای آزمایشی معمولا با هزینه اتصال لنزهای تماسی چند وجهی لحاظ می شود.

از آنجایی که نصب لنزهای چند وجهی معمولا زمان بیشتری را می طلبد و به تخصص بیشتری نسبت به نصب لنزهای تماسی معمولی نیاز دارد، باید انتظار داشته باشید که برای نصب این لنزهای درجه یک هزینه بیشتری بپردازید. هزینه تعویض لنز نیز بالاتر خواهد بود.

چگونه بفهمم که نسخه من برای کدام یکی از این نوع لنزها است؟

نسخه لنز تماسی شما شامل موارد زیر است: نام تجاری خاص لنزها، قدرت (یا کره)، منحنی پایه، قطر، و قدرت ADD.

همه لنزهای تماسی با هم متفاوت هستند و از مواد مختلفی ساخته می شوند. اگر لنزهایی را امتحان می کنید که تجویز نشده اند، ممکن است ناراحتی یا عفونت برای شما ایجاد شود، بنابراین مهم است که یک نسخه لنز تماسی معتبر داشته باشید تا مطمئن شوید که محصولاتی را که برای چشمان شما مناسب است خریداری می کنید.

سخن آخر:

افراد بالای 40 سال متوجه می‌ شوند که دید نزدیکشان تار می‌ شود و تمرکز روی اشیا از نزدیک برایشان مشکل است. این پدیده پیر چشمی نامیده می شود.

لنزهای تماسی دو کانونی و چند وجهی برای ارائه دید واضح در تمام فواصل برای افرادی که دارای عیوب انکساری هستند و همچنین در حال تجربه کاهش طبیعی بینایی نزدیک مرتبط با سن به نام پیرچشمی هستند، طراحی شده ‌اند.

لنزهای تماسی دو کانونی دارای دو نسخه در یک لنز هستند. لنزهای تماسی چند وجهی یا چند کانونی دارای طیف وسیعی از قدرت ها در هر لنز هستند.

لنزهای تماسی دو کانونی و چند وجهی مختلف بسته به طراحی لنز به روش های مختلفی کار می کنند. طرح ها به دو گروه اصلی تقسیم بندی می شوند: 1. طراحی های دید همزمان و 2. طراحی های چند بخشی.

برای تعیین اینکه آیا لنزهای تماسی دو کانونی برای نیازهای شما مناسب است یا خیر و بهترین لنزها را برای شما تشخیص دهد، باید به چشم پزشک خود مراجعه کنید.

منابع:

https://www.allaboutvision.com/contacts/bifocals.htm

https://www.coastal.com/thelook/how-do-multifocal-bifocal-contacts-work/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *