لنزهای تماسی دور ریختنی

آیا تا به حال یک لحظه جمله “اوه نه” را بعد از اینکه آخرین جفت لنز تماسی خود را کنار گذاشتید و مجبور به استفاده از عینک شدید، تجربه کرده اید؟ یا شاید شما از آن دسته افرادی هستید که با لنزهای تماسی خود مانند انبوهی از ظروف آغشته به غذا که یک هفته در سینک ظرفشویی شما قرار دارند، رفتار می کنید! اگر چنین است، در مقاله زیر در مورد همه چیزهایی که باید در مورد لنزهای تماسی دور ریختنی بدانید، اما از پرسیدن آن ها می ترسید، بخوانید. در این مقاله از لنز مارکت به راهنمای لنزهای تماسی دور ریختنی می پردازیم.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

لنزهای تماسی دور ریختنی چیست؟

لنزهای تماسی دور ریختنی که توسط شرکت جانسون اند جانسون در سال 1987 معرفی شدند، زندگی بسیاری از استفاده کنندگان از لنزهای تماسی را تغییر دادند. و بیش از 30 سال بعد، لنزهای دور ریختنی این شرکت هنوز هم به عنوان یکی از محبوب ترین برندهای لنز تماسی از شهرت خوبی برخوردار هستند.

برخلاف لنزهای تماسی معمولی و سنتی، لنزهای دور ریختنی به گونه ایی طراحی شده اند که برای مدت کوتاهی از آن ها استفاده می شود و پس از استفاده، دور انداخته می شوند. اکثر متخصصان چشم، لنزهای تماسی دور ریختنی را سالم ترین گزینه در نظر می گیرند، زیرا این لنزها خطر تجمع رسوبات کمتری دارند و زمانی که به درستی استفاده شوند، رطوبت را حفظ خواهند کرد. لنزهای دور ریختنی یکبار مصرف، نیازی به تمیز کردن ندارند!

لنزهای تماسی دور ریختنی از پلاستیک نرم و انعطاف پذیر ساخته شده اند که اجازه می دهند اکسیژن به قرنیه برسد. لنزهای تماسی نرم ممکن است راحت ‌تر از لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز باشند. مواد جدیدتر لنزهای نرم شامل سیلیکون-هیدروژل هستند تا در حین استفاده از لنز، اکسیژن بیشتری به چشم شما ارائه کنند.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

انواع لنزهای دور ریختنی:

  • لنزهای یکبار مصرف روزانه: این لنزها را نباید با لنزهای روزمره اشتباه گرفت، لنزهای یکبار مصرف روزانه در بسته بندی های جداگانه عرضه می شوند و فرد هر روز از لنزهای جدیدی استفاده می کند. لنزهای یکبار مصرف روزانه در یک محلول استریل بسته بندی می شوند که برای انعکاس اشک های طبیعی طراحی شده است اما پس از 14 ساعت به طور قابل توجهی خشک می شوند. استفاده از آن ها بیش از حد توصیه شده می تواند منجر به واکنش های آلرژیک و کاهش اکسیژن به قرنیه شود. کاهش اکسیژن قرنیه می تواند باعث عفونت و حتی آسیب دائمی به چشم شما شود. لنزهای یکبار مصرف روزانه برای اکثر نسخه های اولیه، آستیگماتیسم و اصلاح پیرچشمی در دسترس هستند.
  • لنزهای تماسی دور ریختنی هفتگی: این لنزها به گونه ایی طراحی شده اند که به مدت 1 تا 2 هفته استفاده می شوند و سپس دور انداخته می شوند. این لنزها معمولا ضخیم تر از لنزهای روزانه هستند، به این معنی که دوام بیشتری دارند و کمتر در معرض پارگی هستند. این لنزها باید هر شب در محلول تمیز، نگهداری شوند.
  • لنزهای تماسی دور ریختنی ماهانه: این لنزها برای استفاده به مدت 30 روز طراحی شده اند و پس از آن دور انداخته می شوند. شما باید زمان باز کردن بسته را در نظر داشته باشید و هر شب آن ها را به درستی در یک محفظه تمیز با محلول جدید نگهداری کنید. حتی اگر در طول این دوره یک ماهه هر روز از آن ها استفاده نمی کنید، باید در پایان این بازه زمانی دور انداخته شوند. اگر نسخه شما با لنزهای یکبار مصرف روزانه موجود نیست، لنزهای دور ریختنی ماهانه ممکن است جایگزین خوبی باشند.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

آیا استفاده از لنزهای تماسی دور ریختنی راحت است؟

زمانی که برای اولین بار از لنزهای تماسی استفاده می کنید، احساس سوزش خفیف، یک احساس متداول است. چشم به تدریج با کاهش حساسیت خود در طی ده روز، با این ناراحتی سازگار می شود. به همین دلیل، بهتر است به تدریج زمان استفاده از لنزهای تماسی را افزایش دهید. همچنین معقول است که پس از پنج روز اول، زمانی که با استفاده از لنزهای تماسی سازگار شدید، یک روز استراحت داشته باشید. با چهار ساعت استفاده از لنز در طول روز شروع کنید و این را یک ساعت در روز افزایش دهید.

معمولا دو دلیل برای ناراحتی لنزها هنگام قرار دادن آن ها در چشم وجود دارد:

  1. لنز پشت و رو است: لنز را بردارید و آن را به سمت درست بچرخانید.
  2. اشیا باقیمانده روی لنزها: لنز را بردارید و قبل از قرار دادن دوباره آن را به خوبی تمیز کنید.

اگر این دو مرحله سوزش را برطرف نکرد، لنزهای تماسی خود را بردارید و برای معاینه با بینایی سنج خود قرار ملاقات بگذارید.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

چگونه لنز تماسی، بینایی را اصلاح می کند؟

یک لنز تماسی دور ریختنی نرم می ‌تواند نزدیک ‌بینی، دور بینی و آستیگماتیسم را اصلاح کند که در آن دید دور و نزدیک می‌ تواند تار شود. از آنجایی که لنز دقیقا روی چشم شما قرار می گیرد، دید جانبی بسیار بهتر و در کل دید واضح تری را ارائه می دهد. همچنین اگر در نسخه بین چشمان شما تفاوت وجود داشته باشد، این اثر در لنزهای تماسی به حداقل می رسد.

لنزهای تماسی دور ریختنی نرم چه مدت دوام خواهند داشت؟

لنزهای تماسی دور ریختنی در طرح های روزانه، دو هفته ایی و ماهانه موجود هستند و در این فواصل زمانی، تعویض می شوند.

استفاده بیش از حد از لنزهای تماسی می تواند منجر به تحریک یا عفونت شود، در حالی که لنزهای تماسی کاملا جدید به چشمان شما احساس طراوت می دهند، درست مانند پوشیدن لباس های تمیز. لنزهای تماسی خود را طبق توصیه اپتومتریست تعویض کنید تا خطر ناراحتی را کاهش دهید.

بسیاری از مردم اگر استفاده از لنز را به 8 تا 10 ساعت در روز محدود کنند، راحت ‌تر هستند. حداکثر زمان استفاده از لنز تماسی بین افراد متفاوت است اما ممکن است بتوان از لنز برای 12 تا 14 ساعت در روز استفاده کرد.

چگونه لنزهای تماسی دور ریختنی را در چشم خود قرار دهیم؟

1) دست های خود را بشویید و با حوله آن ها را خشک کنید.

2) لنز تماسی را روی نوک انگشت اشاره خود قرار دهید (انگشت نباید از چشم یا لنز تماسی، مرطوب تر باشد) و انگشتان دیگر را از آن دور کنید.

3) پلک پایینی خود را با انگشت وسط به سمت پایین بکشید. همزمان با انگشت وسط و انگشت حلقه به آرامی پلک بالایی خود را به سمت بالا بکشید.

4) لنز تماسی را روی عنبیه (قسمت رنگی چشم خود) طوری قرار دهید که ابتدا لبه پایینی لنز تماسی را لمس کند.

5) به آرامی لنز تماسی را از طریق پلک ها در جای خود قرار دهید و سپس چندین بار پلک بزنید.

6) هنگامی که لنزها در چشم شما قرار گرفتند، محفظه آن ها را با محلول چند منظوره تمیز کنید و بگذارید تا در معرض هوا خشک شود. شما باید هر سه ماه یکبار، محفظه لنز را تعویض کنید.

چگونه لنزهای تماسی دور ریختنی را از چشم خود خارج کنیم؟

1) دست های خود را بشویید و آن ها را با حوله خشک کنید.

۲) پلک پایینی خود را با انگشت میانی به سمت پایین بکشید. همزمان با انگشت وسط و انگشت حلقه به آرامی پلک بالایی خود را به سمت بالا بکشید.

3) لنز تماسی را بدون فشار دادن زیاد، با انگشت شست و سبابه از روی چشم بردارید.

4) اولین لنز تماسی را قبل از برداشتن لنز دوم تمیز کنید و در محفظه قرار دهید.

 لنزهای تماسی دور ریختنی 2

نکات کلی برای استفاده موفق از لنزهای تماسی دور ریختنی:

  • همیشه قبل از دست زدن به لنزهای تماسی یا چشم های خود، دست های خود را بشویید.
  • همیشه تاریخ انقضای محلول لنز خود را بررسی کنید. هنگامی که یک بطری جدید را باز می کنید، تاریخ مورد نیاز برای دور ریختن آن را در جایی یادداشت کنید. از محلول های لنز قدیمی استفاده نکنید.
  • باکتری ها می توانند در لنزهای تماسی جمع شوند. پس از گذاشتن لنزهای تماسی، محفظه باید همیشه خالی بماند و در هوا خشک شود. محفظه فقط باید تا نیمه با محلول پر شود.
  • هرگز لنز تماسی را بیشتر از زمانی که برای آن طراحی شده است، استفاده نکنید. استفاده از لنزهای تماسی پس از این تاریخ توصیه نمی شود، زیرا لنزها از نظر ساختاری یا عملکردی برای دوام بیشتر طراحی نشده اند. ماده لنزها اغلب پس از این تاریخ تجزیه می شود و باعث تحریک چشم و بینایی ضعیف می شود. اگر فقط گاهی اوقات از لنز استفاده می کنید، بهتر است از لنزهای تماسی یکبار مصرف روزانه استفاده کنید.

سخن آخر:

لنزهای دور ریختنی به گونه ایی طراحی شده اند که برای مدت کوتاهی از آن ها استفاده می شود و پس از استفاده، دور انداخته می شوند.

اکثر متخصصان چشم، لنزهای تماسی دور ریختنی را سالم ترین گزینه در نظر می گیرند، زیرا این لنزها خطر تجمع رسوبات کمتری دارند.

انواع لنزهای دور ریختنی شامل موارد زیر است: لنزهای یکبار مصرف روزانه، لنزهای تماسی دور ریختنی هفتگی و لنزهای تماسی دور ریختنی ماهانه.

متداول است که پس از پنج روز اول، زمانی که با استفاده از لنزهای تماسی سازگار شدید، یک روز استراحت داشته باشید. با چهار ساعت استفاده از لنز در طول روز شروع کنید و این را یک ساعت در روز افزایش دهید.

بسیاری از مردم اگر استفاده از لنز را به 8 تا 10 ساعت در روز محدود کنند، راحت ‌تر هستند. حداکثر زمان استفاده از لنز تماسی بین افراد متفاوت است اما ممکن است بتوان از لنز برای 12 تا 14 ساعت در روز استفاده کرد.

منابع:

https://www.lensdirect.com/blog/contact-lenses/disposable-contact-lens-guide/

https://eye5.com.au/what-we-do/contact-lenses/soft-disposable-contact-lenses/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *