[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no” woodmart_inline=”no”]ما در  این مقاله  از لنز مارکت می خواهیم به چگونگی محافظت چشم در برابر گوشی بپردازیم.

ساعت ها خیره شدن به صفحه کوچک یک گوشی هوشمند می تواند در بهترین حالت باعث خستگی چشم و در بدترین حالت باعث آسیب دیدگی غیرقابل برگشت به چشم ها شود. در این دوره به سختی می توان زندگی خود را بدون تلفن هوشمند تصور کرد اما باید در هنگام استفاده از گوشی، راه های محافظت از چشم در برابر آن را پیدا کرد. از آنجا که چند روش موثر برای به حداقل رساندن خطر آسیب به چشمان شما از طریق تلفن هوشمند وجود دارد، دلیلی وجود ندارد که آن ها را امتحان نکنید.

[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no” woodmart_inline=”no”]

تاثیرات گوشی بر سلامت چشم:

به گفته کارشناسان با تماشای صفحه موبایل نمی توانید به طور دائمی به چشمان خود آسیب برسانید. با این حال، قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل صفحه تلفن همراه یا تبلت، می تواند عوارض جانبی آزار دهنده ایی برای شما ایجاد کند.

در هنگام کار طولانی مدت با گوشی ممکن است دچار علائم زیر شوید:

  • خستگی چشم
  • تاری دید
  • سر درد
  • درد گردن یا شانه
  • خشکی چشم
  • افزایش حساسیت به نور

اگر هر یک از موارد بالا را داشته باشید، ممکن است از خستگی چشم کامپیوتری یا فشار چشم دیجیتال رنج ببرید. اگر در محل کار خود از کامپیوتر استفاده می کنید، این کار می تواند بر عملکرد، خلق و خو و سلامتی شما تاثیر سو بگذارد. اگرچه این آثار دائمی نیست اما تا زمانی که نتوانید برای کاهش آن قدمی بردارید، از این نوع مشکلات رنج می برید.

دلیل این امر این است که گوشی های هوشمند، صفحه رایانه و سایر دستگاه ها هنگام مشاهده، نور آبی از خود ساطع می کنند. این همان چیزی است که باعث چشم درد و سر درد شما می شود.

نور آبی چیست؟

نور آبی کمترین مقیاس نور مرئی و نزدیکترین نور به اشعه ماورا بنفش است و دارای مقدار کمی تابش الکترومغناطیسی است. امواج در انتهای بالاتر طیف، مانند قرمز، طول موج طولانی تر و انرژی کمتری دارند، در حالی که نور ماورا بنفش طول موج کوتاه تر و انرژی بیشتری دارد.

نور آبی می تواند کنتراست را کاهش دهد و باعث خستگی چشم شود.

نور آبی در همه جا وجود دارد. در واقع، نور خورشید منبع اصلی نور آبی است و بیشتر ما در خارج از منزل در معرض آن قرار داریم.

با توجه به اینکه ما اغلب در ساختمان هایی با نور فلورسنت زندگی می کنیم، به طور روزانه از چراغ های LED استفاده می کنیم و اغلب از تلفن های همراه و تبلت ها استفاده می کنیم، بیش از حد در معرض نور آبی قرار داریم.

چشم ها در مسدود کردن نور آبی هیچ مهارتی ندارند. چشم مانع رسیدن اشعه ماورا بنفش به شبکیه در پشت کره چشم می شود اما تقریبا هیچ کاری در برابر نور آبی انجام نمی دهد و این یک مشکل است. البته این نکته را نیز ذکر کنیم که نور آبی هم چیز بدی نیست. ما هم به آن نیاز داریم. نور آبی برای سلامتی ضروری است، به حافظه و عملکرد شناختی کمک می کند و همچنین به افزایش روحیه شما منجر می شود.

نور آبی برای تنظیم ریتم شبانه روزی مهم است. نور آبی برای چرخه بیداری و خواب طبیعی بدن شما ضروری است. قرار گرفتن در معرض نور آبی در طول روز به سلامت شما کمک می کند اما نور زیاد در شب می تواند چرخه بدن شما را دچار اختلال کند و باعث خستگی شود.

فیلتر نور آبی

با در نظر داشتن تمام این اطلاعات، بسیار مهم است که بتوانید یاد بگیرید چگونه از چشم در برابر نور آبی صفحه موبایل محافظت کنید، روشنایی را کاهش دهید و سردردهای مزاحم یا خشکی چشم را متوقف کنید.

ساده ترین و شاید موثرترین راه در مورد چگونگی محافظت از چشم در برابر استفاده از صفحه نمایش موبایل، استفاده ساده از فیلتر نور آبی است. بسیاری از جدیدترین تلفن های موجود در بازار، به خصوص تلفن هایی مانند سامسونگ، ال جی، اپل، HTC و وان پلاس دارای فیلتر نور آبی در نرم افزار تلفن خود هستند.

روش های محافظت از چشم در برابر گوشی:

از روش های محافظت از چشم در برابر گوشی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از یک محافظ صفحه ضد انعکاس استفاده کنید:

اکثر گوشی های هوشمند پیشرفته به طور پیش فرض با صفحه نمایش ضد تابش خیره کننده ساخته می شوند اما اگر گوشی شما اینگونه نیست، فورا یکی از آن ها را تهیه کنید. صفحات ضد انعکاس گران نیستند اما تفاوت چشمگیری ایجاد می کنند زیرا میزان نور آبی که به چشم شما می رسد را کاهش می دهند.

  • مرتبا پلک بزنید و چشمان خود را با آب مرطوب کنید:

پلک زدن مکرر هنگام استفاده از کامپیوتر توصیه می شود اما برای گوشی های هوشمند از اهمیت بیشتری برخوردار است. خیره شدن به صفحه گوشی چشمان شما را خشک می کند و روش طبیعی برای مرطوب کردن آن ها، پلک زدن است. این کار باعث کاهش اثرات منفی تابش صفحه می شود. علاوه بر این، اگر چشمان خود را با آب بشویید، این امر به مرطوب شدن آن ها نیز کمک می کند.

  • قانون 20/20/20 را دنبال کنید:

چشم انسان برای خیره شدن طولانی مدت در فواصل کوتاه ساخته نشده است. در عوض، چشم انسان می تواند بعد از چند ثانیه یا چند دقیقه و یک فاصله کوتاه، سازگاری پیدا کند. به همین دلیل است که تماشای هر چیزی از فاصله نزدیک برای ساعت ها، حتی اگر فقط خواندن کتاب باشد، چشمان شما را مجبور به رفتار غیرطبیعی می کند. برای گوشی های هوشمند، به اصطلاح قانون 20/20/20 وجود دارد. این بدان معناست که شما باید هر 20 دقیقه، حداقل 20 ثانیه به چیزی که حداقل 20 فوت دورتر است، نگاه کنید. حتی بهتر است، بعد از هر 40 یا 50 دقیقه کار با گوشی، 10 یا 15 دقیقه از آن فاصله بگیرید. حتی می توانید یک ورزش سریع یا مدیتیشن انجام دهید، این نه تنها به چشم بلکه به سلامت کلی شما نیز کمک می کند.

  • میزان روشنایی، کنتراست و اندازه متن گوشی خود را تنظیم کنید:

روشنایی، کنتراست و اندازه متن سه جنبه گوشی هوشمند است که بیشترین تاثیر را در بینایی دارند. روشنایی و کنتراست خیلی زیاد یا خیلی کم هر دو برای چشم مضر هستند. می توانید این موارد را در تنظیمات دستگاه خود تنظیم کنید. مراحل دقیق آن براساس دستگاه و سازنده آن متفاوت است. اگر از استفاده طولانی مدت از تلفن های هوشمند در محیط کم نور جلوگیری کنید، این کار به شما کمک می کند. هرگز در تاریکی به صفحه گوشی خود خیره نشوید. در مورد اندازه متن ، آن ها را خیلی کوچک نکنید زیرا باعث خستگی چشم ها و کاهش دید می شود، به طور کلی متن بزرگتر، بهتر است.

  • صفحه گوشی خود را تمیز نگه دارید:

شما با انگشتان خود به طور مداوم بر روی صفحه گوشی کار می کنید بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از علائم کثیفی بر روی آن وجود داشته باشد. این کثیفی نه تنها غیربهداشتی است بلکه باعث ایجاد فشار اضافی بر روی چشم شما می شود. فقط یک پارچه نرم بردارید و صفحه خود را مرتبا تمیز کنید. شما برای این کار به آب احتیاج ندارید. یک پارچه میکرو فیبر ساده این کار را انجام می دهد.

  • فاصله مناسب را حفظ کنید:

دلیل متداول دیگر اینکه چشمان شما از گوشی هوشمندتان متنفر است، این است که آن را خیلی به چشمان خود نزدیک می کنید. سعی کنید گوشی خود را 16 تا 18 اینچ دورتر نگه دارید زیرا این یک فاصله مطلوب در نظر گرفته می شود.

  • از فیلترهای نور آبی یا حالت شب استفاده کنید:

فیلترهای نور آبی به شما کمک می کنند تا نور صفحه شما نه تنها چشم بلکه سلامت کلی شما را تحت تاثیر قرار دهد. این موارد می توانند در هنگام استفاده از گوشی هوشمند از چشمان شما محافظت کنند و اگر از تلفن خود قبل از خواب استفاده می کنید، خواب شما را بهبود می بخشد. اگرچه این فیلترها به اندازه صفحه های ضد انعکاس موثر نیستند اما گزینه مناسبی هستند.

سخن آخر:

به گفته کارشناسان با تماشای صفحه موبایل نمی توانید به طور دائمی به چشمان خود آسیب برسانید. با این حال، قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل صفحه تلفن همراه یا تبلت، می تواند عوارض جانبی آزار دهنده ایی برای شما ایجاد کند.

در هنگام کار طولانی مدت با گوشی مدت است دچار علائم زیر شوید: خستگی چشم، تاری دید، سر درد، درد گردن یا شانه، خشکی چشم و افزایش حساسیت به نور.

نور آبی می تواند کنتراست را کاهش دهد و باعث خستگی چشم شود. نور آبی برای تنظیم ریتم شبانه روزی مهم است. نور آبی برای چرخه بیداری و خواب طبیعی بدن شما ضروری است اما نور زیاد در شب می تواند چرخه بدن شما را دچار اختلال کند و باعث خستگی شود.

ساده ترین و شاید موثرترین راه در مورد چگونگی محافظت از چشم در برابر استفاده از صفحه نمایش موبایل، استفاده ساده از فیلتر نور آبی است.

از روش های محافظت از چشم در برابر گوشی، می توان به موارد زیر اشاره کرد: از یک محافظ صفحه ضد انعکاس استفاده کنید، مرتبا پلک بزنید و چشمان خود را با آب مرطوب کنید، قانون 20/20/20 را دنبال کنید: میزان روشنایی، کنتراست و اندازه متن گوشی خود را تنظیم کنید، صفحه گوشی خود را تمیز نگه دارید، فاصله مناسب را حفظ کنید و از فیلترهای نور آبی یا حالت شب استفاده کنید.

منابع:

https://www.maketecheasier.com/protect-eyes-when-using-smartphone/

https://blog.chinavasion.com/51084/how-to-protect-your-eyes-from-your-mobile-screen/

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *