[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no” woodmart_inline=”no”]ما در  این مقاله می خواهیم تاثیرات قهوه در سلامت چشم را بررسی کنیم.

قهوه یکی از نوشیدنی های پر مصرف در جهان است. مانند بسیاری از افراد، احتمالا روز خود را با یک فنجان قهوه شروع می کنید. این نوشیدنی به عنوان یک تحریک کننده مغز و عامل بیدار نگه داشتن شما شناخته شده است.

[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no” woodmart_inline=”no”]

نوشیدن قهوه ممکن است از بینایی شما محافظت کند:

ممکن است قبلا شنیده باشید که نوشیدن قهوه برای شما مضر است، دلیل اصلی آن کافئین موجود در آن است. حتی ممکن است به بچه های خود گفته باشید که نمی توانند قهوه بنوشند زیرا این امر می تواند باعث جلوگیری از رشد آن ها و لک شدن دندان هایشان شود. اما مطالعات اخیر نشان می دهد که نوشیدن قهوه می تواند برای سلامتی شما از جمله محافظت از سلامت چشم شما، فوایدی داشته باشد.

ترکیبی که در دانه های قهوه خام وجود دارد به نام اسید کلروژنیک یا CGA که یک آنتی اکسیدان است و دارای بسیاری از فواید برای سلامتی است، مانند کاهش فشار خون و کمک به افراد برای کاهش وزن. CGA همان چیزی است که طعم اسیدی و عطر و طعم تلخی به قهوه می دهد.

یک دانه قهوه حاوی بین هفت تا نه درصد CGA است که ممکن است زیاد به نظر نرسد اما این مقدار کم در واقع تاثیر زیادی بر سلامت بدن، از جمله چشم شما دارد.

CGA و چشمان شما:

محققان دانشگاه کرنل (از مطرح ترین دانشگاه‌ های آمریکا و جهان) مطالعه ایی را منتشر کرده اند که نشان می دهد CGA می تواند از تحلیل رفتن شبکیه جلوگیری کند. شبکیه در پشت چشم قرار دارد و شامل سلول های حساس به نور و سلول های عصبی است. این سلول ها همان چیزی هستند که به چشم شما این امکان را می دهند که اطلاعاتی را که می بیند دریافت و سازماندهی کند اما این سلول ها به بیماری به نام هیپوکسی حساس هستند.

هیپوکسی باعث می شود که قسمت هایی از بدن شما از اکسیژن محروم شده و منجر به آسیب شدید آن نواحی شود. وقتی اکسیژن از شبکیه چشم محروم شود، آسیب می بیند که می تواند منجر به بیماری های مختلف چشم مانند رتینوپاتی دیابتی، تخریب ماکولا و آب سیاه شود. همه این شرایط می تواند در درجات مختلف منجر به نابینایی شود.

از آنجا که CGA برای سایر قسمت های بدن شما نیز مفید است، دانشمندان علاقه مند شدند ببینند چه تاثیری در جلوگیری از هیپوکسی و تحلیل رفتن چشم دارد. این مطالعه که در مجله Chemistry of Agricultural and Food منتشر شد، روی موش ها انجام شد و نتیجه آن نشان می دهد که ممکن است CGA و عصاره قهوه بتوانند از تحلیل رفتن شبکیه جلوگیری کند.

همچنین از CGA می توان به عنوان یک اقدام پیشگیرانه قابل اطمینان برای شرایط سلامتی مانند دیابت و عمدتا آب مروارید دیابتی، استفاده کرد. با این حال، برای یادگیری کامل تاثیر آن در مورد موارد انسانی، هنوز باید زمان و تحقیق بیشتری انجام شود.

کافئین و خشکی چشم:

اگر از خشکی چشم ناامید شده اید، منطقی است که به فکر تغییر برخی از عادت های خود باشید تا علائم خشکی چشم خود را متوقف کنید.

اگرچه تماشای کمتر صفحه نمایش و استفاده کمتر از الکل ممکن است به شما کمک کند اما در اینجا یکی از مواردی است که نیازی به ترک آن ندارید و آن قهوه است.

بعضی از افراد دارای خشکی چشم، قهوه و چای نمی خورند، با این فرض که این مسئله می تواند مشکل را بیشتر کند اما برخی تحقیقات خلاف این را نشان می دهند.

کافئین ممکن است به کنترل علائم خشکی چشم کمک کند.

قهوه چگونه به خشکی چشم کمک می کند؟

وقتی چشم شما خشک است، بدن شما به اندازه کافی اشک تولید نمی کند یا ممکن است اشک برای حفظ رطوبت چشم شما سازگاری مناسبی نداشته باشد. این بدان معنی است که شما به اندازه کافی برای محافظت از سطح چشم خود و پاک کردن گرد و غبار چشم آماده نیستید. بنابراین چشمان شما می تواند احساس خراشیدگی و تحریک کند. این جایی است که کافئین و قهوه می تواند کمک کند. دو مطالعه کوچک نشان داده است که به نظر می رسد قهوه می تواند میزان اشک چشم شما را افزایش دهد.

در یک مطالعه که در ژاپن انجام شد، محققان 78 نفر را به دو گروه تقسیم بندی کردند. افراد بسته به وزن خود، کپسول هایی با 200 میلی گرم تا 600 میلی گرم کافئین دریافت کردند. این مقدار کافئین تقریبا در 2 تا 6 فنجان قهوه است. گروه دیگر کپسول های دارویی را دریافت کردند. محققان دریافتند اشک افرادی که کافئین دریافت کرده اند، بیشتر شده است.

یک مطالعه کوچکتر که در کشور غنا انجام شد نتایج مشابهی را نشان داد که افزایش تولید اشک از کافئین را نشان می دهد. این مطالعات با تحقیقات قبلی مطابقت دارد که نشان می دهد میزان خشکی چشم در افرادی که از کافئین استفاده می کردند، کمتر است.

آیا قهوه درمان خوبی برای خشکی چشم است؟

در حالی که تحقیقات امیدوار کننده است اما مطالعات در این مورد اندک بوده است. در حال حاضر، پزشکان چشم اطلاعات کافی در مورد اثرات کافئین برای توصیه آن به عنوان یک درمان رسمی ندارند.

البته باید به خاطر داشته باشید که کافئین می تواند از طریق دیگر از جمله ایجاد اضطراب بیشتر، فشار خون بیشتر و مشکل خواب بر سلامتی شما تاثیر بگذارد. بنابراین اگر از قبل نوشیدنی های کافئین دار نمی نوشیدید، خشکی چشم دلیل خوبی برای شروع آن نیست.

از طرف دیگر، اگر روز خود را با قهوه یا چای شروع می کنید، هیچ دلیلی برای توقف آن وجود ندارد. می توانید مقدار نوشیدنی خود را تنظیم کنید تا ببینید آیا در علائم شما تفاوتی ایجاد می شود یا خیر. متخصصان می گویند به نظر می رسد حداکثر 400 میلی گرم کافئین در روز، مقدار موجود در حدود 4 فنجان قهوه برای اکثر افراد بی خطر است اما بهترین راهنمای شما این است که کافئین چه احساسی در شما ایجاد می کند.

اگر با خشکی چشم دست و پنجه نرم می کنید، به پزشک مراجعه کنید. خشکی چشم یک بیماری شایع است، به ویژه با افزایش سن و … می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از افراد ممکن است برای بهبودی نیاز به تغییر در داروهای خود، درمان با نسخه یا سایر روش ها داشته باشند.

فواید قهوه برای سلامتی:

در ادامه این مقاله می توانیم به فواید دیگر قهوه برای سلامتی بپردازیم.

  • قهوه می تواند سطح انرژی را بهبود ببخشد و شما را هوشمندتر کند.
  • قهوه می تواند به شما در سوزاندن چربی کمک کند.
  • قهوه می تواند عملکرد بدنی را به شدت بهبود ببخشد.
  • قهوه حاوی مواد مغذی ضروری است.

یک فنجان قهوه حاوی:

  • 11 درصد ریبوفلاوین (ویتامین B2)
  • 6 درصد اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)
  • 3 درصد منگنز و پتاسیم
  • 2 درصد منیزیم و نیاسین (ویتامین B3)
  • قهوه ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.
  • قهوه ممکن است از شما در برابر بیماری آلزایمر و زوال عقل محافظت کند.
  • قهوه ممکن است خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش دهد.
  • قهوه ممکن است از کبد شما محافظت کند.
  • قهوه می تواند با افسردگی مبارزه کند:

افسردگی بسیار رایج است زیرا حدود 4.1٪ از افراد در ایالات متحده در حال حاضر معیارهای افسردگی بالینی را دارند. در مطالعه هاروارد که در سال 2011 منتشر شد، زنانی که روزانه 4 فنجان یا بیشتر قهوه می نوشیدند، 20٪ خطر افسردگی کمتری داشتند. مطالعه دیگر روی424 نفر نشان داد که کسانی که روزانه 4 فنجان یا بیشتر قهوه می نوشند، 53٪ کمتر خودکشی می کنند.

  • قهوه ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد.
  • قهوه باعث بیماری های قلبی نمی شود و حتی ممکن است خطر سکته مغزی را نیز کاهش دهد:

برخی مطالعات نشان داده است که افرادی که به طور مرتب قهوه مصرف می کنند، 20٪ کمتر به سکته مغزی مبتلا می شوند.

  • قهوه ممکن است به شما کمک کند تا طولانی تر زندگی کنید.
  • قهوه بزرگترین منبع آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی است.

سخن آخر:

قهوه یکی از نوشیدنی های پر مصرف در جهان است.

مطالعات اخیر نشان می دهد که نوشیدن قهوه می تواند برای سلامتی شما از جمله محافظت از سلامت چشم شما، فوایدی داشته باشد.

ترکیبی که در دانه های قهوه خام وجود دارد به نام اسید کلروژنیک یا CGA که یک آنتی اکسیدان است و دارای بسیاری از فواید برای سلامتی است. محققان دانشگاه کرنل مطالعه ایی را منتشر کرده اند که نشان می دهد CGA می تواند از تحلیل رفتن شبکیه جلوگیری کند.

از CGA می توان به عنوان یک اقدام پیشگیرانه قابل اطمینان برای شرایط سلامتی مانند دیابت و عمدتا آب مروارید دیابتی، استفاده شود.

کافئین ممکن است به کنترل علائم خشکی چشم کمک کند. دو مطالعه کوچک نشان داده است که به نظر می رسد قهوه می تواند میزان اشک چشم شما را افزایش دهد.

مطالعات مختلف نشان می دهد میزان خشکی چشم در افرادی که از کافئین استفاده می کردند، کمتر است.

متخصصان می گویند به نظر می رسد حداکثر 400 میلی گرم کافئین در روز، مقدار موجود در حدود 4 فنجان قهوه برای اکثر افراد بی خطر است.

اگر از قبل قهوه می نوشیدید، هیچ دلیلی وجود ندارد که این عادت خود را ترک کنید زیرا قهوه علاوه برب سلامت چشم، خواص زیاد دیگری نیز دارد.

منابع:

 

https://iris.ca/en/blog-post-detail/how-does-caffeine-affect-your-eyesight

https://nationwidevision.com/vision-guide/eye-health/can-drinking-coffee-be-good-your-eyes

https://www.webmd.com/eye-health/caffeine-dry-eye

https://www.healthline.com/nutrition/top-13-evidence-based-health-benefits-of-coffee[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *