موضوع مورد بررسی، نکات مراقبت از چشم دربرابر اشعه آبی می باشد. چشم، یکی اندام های بدن است، که نسبت به بقیه ی اندام از حساسیت بیشتری برخوردار است .با توجه به وضعیت دنیای امروز، استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت ها اجتناب ناپذیر است و به همین دلیل مراقبت از چشم در برابر Blue Light برای بسیاری از خانواده‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

برای خرید لنز طبی مارک فستيوال با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

نکات مراقبت از چشم در برابر اشعه آبی

خیره شدن به صفحه نمایش کوچک گوشی موبایل برای ساعت‌های طولانی می‌تواند در بهترین حالت خستگی چشم و در بدترین حالت آسیب های غیرقابل جبران برای چشم به بار بیاورد. اما در عین حال نمی‌توانیم ادامه‌ی زندگی را بدون گوشی موبایل هوشمند تصور کرد. قرار گرفتن بیش از حد در برابر صفحه نمایش گوشی هوشمند و کامپیوتر باعث تاثیر هرچه بیشتر اشعه آبی بر چشم می شود.

برای خرید لنز بوش با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

با لنز مارکت همراه باشید تا با نکات مراقبت از چشم در برابر اشعه آبی آشنا شوید.

اشعه آبی چیست؟

اشعه آبی با طول موج ۴۵۰ الی ۴۹۵ نانومتر دارای کوتاه ترین طول موج و بیشترین انرژی است. این نور که به طور طبیعی طیفی از نور خورشید را تشکیل می دهد، از نمایشگر دستگاه های الکترونیکی، لامپ های LED و فلوروسنت (لامپ های کم مصرف پیچی) نیز تولید می شود. هر چند که مواجهه با آن در طول روز مفید بوده و باعث بهبود عملکردهای شناختی مانند توجه، هوشیاری و سرعت عکس العمل می شود، اما مواجهه با آن در طی شب می تواند الگوی خواب و چرخه شبانه روزی بدن را مختل کند و موجب انواع بیماری های جسمانی و روانی شود.

برای خرید لنز بوش اند لومب با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

می توان گفت اشعه آبی در همه جا وجود دارد. خورشید مهم ترین منبع تولیدکننده Blue Light طبیعی است. اما به غیر از خورشید منابع غیرطبیعی دیگری هم وجود دارد که اشعه blue تولید می کنند. از جمله این منابع غیر طبیعی می توان به Blue Light تلویزیون ها، نمایشگر رایانه ها، لپ تاپ ها، گوشی تلفن همراه، تبلت، لامپ های فلورسنت (لامپ های کم مصرف) و لامپ های LED اشاره کرد.

عوارض اشعه آبی مصنوعی بر بدن

در این قسمت به عوارض اشعه آبی بر سلامت بدن پرداخته می شود. اشعه blue طبیعی که از نور خورشید ساطع می شود برای بدن مفید و ضروری است. این نور که در طول روز از خورشید دریافت می کنید باعث می شود در طول روز هوشیار و سرحال باشید و احساس خواب آلودگی نداشته باشید.

این در حالی است که تشعشع مصنوعی اشعه آبی احتمال دارد برای سلامتی مضر باشد و می تواند تولید ملاتونین، (هورمونی که خواب و ریتم کاردینال بدن را تنظیم می‌کند) را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که کاهش سطح ملاتونین در بدن در دراز مدت می تواند باعث بروز بیماری هایی مثل چاقی، دیابت و سرطان شود.

برای خرید لنز طبی جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

چشم انسان می تواند تا ۹۹ درصد اشعه UV یا فرابنفش را خنثی کند. اما نمی تواند اشعه آبی را مانند اشعه UV فیلتر کند، به همین دلیل اشعه blue به شبکیه می رسد. قرار گرفتن بیش از حد چشم در معرض این نور به سلول های حساس به Blue Light در شبکیه آسیب های جدی می رساند و حتی ممکن است منجر به بیماری تباهی لکه زرد یا Macular Degeneration شود و یا فرد برای همیشه بینایی خود را از دست بدهد.

عوارض ناشی از اشعه آبی

از دیگر عوارض ناشی از اشعه آبی می توان به تاری دید، مشکل در تمرکز، سردرد، خشکی، تورم و قرمزی چشم اشاره کرد. همچنین خستگی چشم ناشی از اشعه blue تاثیر جدی در یادگیری مغز و راندمان یادگیری فرد دارد. لازم است به این نکته توجه داشت که اشعه آبی (Blue Light) برای افرادی که مشکل آب مروارید دارند بسیار خطرناک است و تا حد امکان نباید در معرض این نور قرار گیرند.

اشعه آبی به دلیل انرژی بیشتر باعث مهار هورمون ملاتونین (هورمون خواب) به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در  بدن می شود و شواهد نشانگر آن است که پایین آمدن سطح ملاتونین ممکن است با سرطان در ارتباط باشد. نتایج مطالعات انجام شده در دانشگاه هاروارد نشان داد که نور شبانه با تغییر تدریجی در ریتم سیرکادین منجر به افزایش قند خون و سطح لپتین می شود.

برای خرید لنز طبی مارک جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

Blue Light باعث کاهش کمیت و کیفیت خواب می شود و از طرفی محققان نداشتن خواب کافی را با افزایش ریسک ابتلا به افسردگی و بیماری های قلبی و عروقی و دیابت مرتبط می دانند.

نکات اساسی مراقبت از چشم در برابر اشعه آبی

  • از لامپ های با دمای رنگ پایین (زرد متمایل به قرمز) برای روشنایی شب استفاده کنید. لامپ های با دمای رنگ پایین کمترین قدرت را برای تغییر ریتم شبانه روزی و سرکوب ملاتونین دارند.
  • نور صفحه نمایش گوشی یا رایانه را در حد امکان کم کنید. و بعد از تاریک شدن هوا از گوشی تلفن همراه و رایانه استفاده نکنید؛ اما اگر مجبور هستید، نور آن را تا حد امکان کم کنید. تا کم تر در معرض اشعه آبی قرار بگیرید.
  • حذف اشعه یا نور آبی از نمایشگر با استفاده از برنامه های فیلترکننده Blue Light یکی از راه حل های خوب برای پیشگیری خطرات اشعه آبی استفاده از نرم افزار های فیلترکننده Blue Light نمایشگر است. این نرم افزارها نمایشگر گوشی را فیلتر می کنند تا کمتر در معرض اشعه blue قرار گیرید.
  • یکی از این نرم افزارها که برای ویندوز طراحی شده F.lux است. این برنامه قادر است نور شب و روز را تشخیص دهد و متناسب با آن نور صفحه نمایش را تنظیم کند. بیشتر گوشی های موبایل هوشمند نیز داری نرم افزاری مشابه هستند که نیازمند فعال سازی آنها در شب است.
  • استفاده از عینک های ضد اشعه آبی یکی دیگر از نکات مراقبت از چشم در برابر Blue Light است. این عینک ها، اشعه آبی را فیلتر می کنند. شیشه این عینک ها که ضد اشعه بلولایت است اجازه نمی دهد تا Blue Light به چشم برسد.

سخن پایانی

همانطور که دریافتید؛ Blue Light طبیعی که از نور خورشید به بدن می رسد، برای انسان مفید است. و هیچ مشکلی برای فرد به وجود نمی آورد. اما اشعه blue مصنوعی که از وسایل دیجیتالی به چشم برخورد می کند باعث بروز مشکلات جدی در چشم می شود. به همین علت لنز مارکت شما را در این مطلب با نکات مراقبت از چشم در برابر Blue Light. همچون عینک های مخصوص، استفاده از برنامه هایی برای کاهش اشعه آبی و… آشنا کرد.

برای خرید لنز طبی مارک مورنينگ با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *