چشم مانند هر اندام دیگری نیاز به پزشک متخصص خود دارد تا از بیماری های احتمالی جلوگیری کند. چشم یکی از حساس ترین اندام های بدن است که وجود آن برای ادامه زندگی فرد ضروری است. تردید برای مراجعه به چشم پزشک یا اپتومتریست به خاطر عدم شناخت کافی از تخصص هرکدام است این سوال را به وجود آورده که موقع بروز مشکلات چشم فرد به کدام یک مراجعه کند؟

برای خرید لنز بوش با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

اپتومتریست یا چشم پزشک

در ادامه لنز مارکت به بررسی کامل اپتومتریست، چشم پزشک، تحصیلات و خدمات آن ها پرداخته است.

اپتومتریست

اپتومتریست ها چشم پزشکانی هستند که موفق به کسب مدرک بینایی شده اند و مراقبت‌های اولیه بینایی را انجام می‌دهند. این افراد چشم را جهت تشخیص مشکلات بینایی معاینه می‌کنند و با تجویز عینک و لنز، بیماری‌های بینایی را درمان می‌کنند. در برخی کشورها اپتومتریست ها مجاز به تجویز دارو برای درمان برخی از مشکلات چشم و بیماری‌های آن هستند.

برای خرید لنز بوش اند لومب با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

دامنه مراقبت‌های پزشکی که توسط این دسته از پزشکان ارائه می‌شود، توسط قانون تعیین می‌شود. همچنین دامنه حقوق این افراد، طبق بررسی‌های انجام‌شده و اعلام دفتر آمار کار در سال ۲۰۱۸، در آمد متوسط اپتومتریست ها ۱۱۱ دلار بود. اپتومتریست ها معاینات جامع چشم و تست‌های بینایی را انجام می‌دهند، لنز و عینک تجویز می‌کنند و برخی از مشکلات چشم را تشخیص می‌دهند.

برای خرید لنز طبی جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

به طور معمول، این پزشکان مجوز لازم جهت انجام عمل جراحی چشم را ندارند. اما مراقبت‌های قبل و بعد از عمل چشم را انجام می‌دهند. آنها همچنین نکات لازم برای مراقبت از چشم‌ها پس از عمل را به بیماران یادآوری می‌کنند.

سطح تحصیلات اپتومتریست

برنامه‌ای جهت تحصیلات تکمیلی این افراد در نظر گرفته می‌شود که به طور معمول ۴ سال زمان می برد. برنامه درسی این افراد شامل: تکنیک‌های اساسی و پیشرفته معاینه چشم، مطالعه بیماری‌های چشمی افراد، گذراندن دوره هایی نظیر اپتیک و داروسازی، آموزش عملی افراد در سال آخر تحصیل است.

خدمات اپتومتریست

برخی افراد جهت معاینه سالانه چشم‌هایفز خود و موارد مختلف به پزشکان بینایی سنج مراجعه می‌کنند. این افراد خدمات زیر را به بیماران ارائه می‌دهند که شامل: معاینات سالانه چشم، تشخیص شرایط غیرعادی چشم، تجویز عینک، لنز و سایر وسایل بینایی، مراقبت از چشم‌ها قبل و بعد از عمل، تجویز داروهای خاص است.

چشم پزشک 

چشم پزشک، پزشکی یا اپتومتریستی است که تخصص چشم و بینایی دارد. بر خلاف پزشکان بینایی‌سنجی، این افراد تخصص بینایی چشم را دارند. چشم‌پزشکان جهت انجام معاینات چشم، تشخیص و درمان بیماری، تجویز داروها و انجام جراحی چشم مهارت دارند. دامنه حقوق این افراد در سال ۲۰۱۸، به طور متوسط ۲۹۰ دلار تخمین زده شده است.

سطح تحصیلات چشم پزشک

تمام چشم‌پزشکان باید دوره عمومی را بگذرانند. بسته به تخصص افراد، برنامه پزشکی تغییر خواهد کرد. این برنامه دارای موارد زیر است: تشخیص و مدیریت بیماری‌های داخلی و خارجی چشم، آموزش مشکلات مربوط به چشم، آموزش جراحی چشم.

خدمات چشم پزشک 

این افراد نسخه‌هایی را برای استفاده از عینک یا لنز می‌نویسند. به طور کلی، چشم‌پزشکان زمان بیشتری را برای تحصیل در این زمینه صرف می‌کنند و مهارت بیشتری در رابطه با درمان مشکلات بینایی دارند و روش‌های درمانی مختلف نظیر لیزیک یا جراحی آب‌مروارید را انجام می‌دهند. در نتیجه، خدمات زیر از جمله مواردی است که چشم‌پزشکان انجام می‌دهند: خدمات اولیه برای مشکلات بینایی، جراحی بیماری‌های چشم، خدمات توانبخشی بعد از جراحی چشم.

اپتومتریست یا چشم پزشک؟ کدام چشم پزشک برای شما مناسب است؟

اگر در انتخاب بین چشم پزشک یا اپتومتریست مردد هستید، لازم است بدانید اپتومتریست و چشم پزشک هر دو چشم‌ها را معاینه می‌کنند و در صورت نیاز، نسبت به تجویز عینک یا لنز اقدام خواهند کرد. اگر جراحی چشم شما توسط چشم پزشک انجام شود، ممکن است اپتومتریست در مراقبت‌های قبل و بعد از عمل کنار شما باشد.

برای خرید لنز طبی مارک جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

در اغلب کشورها اپتومتریست ها مجوز لازم برای جراحی چشم را ندارند. اما بسته به قوانین کشور، ممکن است هر دو اجازه انجام عمل جراحی را داشته باشند. با این تفاوت که اپتومتریست‌ها جراحی‌های محدودی را انجام می‌دهند. اما پزشکان هر نوع جراحی را انجام می‌دهند. به طور کلی قبل از انتخاب پزشک بایستی به سوالات زیر پاسخ دهید:

نگرانی شما در چه حد است؟

بیشتر انسان‌ها با کارهایی مانند استفاده طولانی از رایانه، مشکلاتی نظیر تاری چشم و سردرد را مشاهده می‌کنند. این موارد از جمله موارد شایع و کم‌اهمیت است. بنابراین، برای بهبود آنها به اپتومتریست مراجعه کنید. اما در برخی موارد مانند درد چشم و حالت تهوع، که از نشانه‌های گلوکوم یا آب سیاه است، نیاز به چشم پزشک دارید. 

آیا فکر می‌کنید به جراحی نیاز دارید؟

بدون اطلاع از شرایط دقیق چشم، بیان این موضوع که به جراحی چشم نیاز دارید یا خیر، چالش‌برانگیز خواهد بود. با این حال، اگر علایم شما به اندازه کافی قوی باشد، ممکن است لازم باشد به چشم پزشک مراجعه کنید که در انجام جراحی لازم شما را کمک خواهد کرد. یکی از دلایل انجام عمل جراحی، آب‌مروارید است.

آیا چشمانتان به دارو احتیاج دارد؟

اگر برای رفع نگرانی‌های ناشی از خشکی چشم و موارد دیگر به قطره چشم و دارو نیاز دارید، دستیار پزشک یا اپتومتریست به شما کمک خواهد کرد. اما اگر جهت درمان مشکلات جدی‌تر نظیر آب سیاه نیازمند دارو هستید، باید به چشم پزشک مراجعه کنید.

آیا به سنجش بینایی نیاز دارید؟

شما ممکن است به مشکلاتی نظیر تنبلی یا انحراف چشم دچار شده باشید. ضعیف شدن چشم‌ها نیز در این گروه از مشکلات قرار می‌گیرند. جهت درمان و تشخیص راهکارهای مناسب می‌توان به هر دو گروه، یعنی اپتومتریست و چشم پزشک مراجعه کرد.

سخن پایانی در باب اپتومتریست یا چشم پزشک

به طور کلی اگر چشمان شما سالم است و نیازی به درمان تخصصی یا جراحی ندارد، ترجیح شخصی شما در این انتخاب دخیل خواهد بود. اپتومتریست و چشم پزشک هر دو معاینات معمول چشم را انجام می‌دهند. هر دو جهت تشخیص و مدیریت بیماری‌های چشم آموزش می‌بینند. اگر از قبل، مشکل چشم مانند آب‌مروارید دارید، لازم است متخصص چشم ماهر و با تجربه را انتخاب کنید.

برای خرید لنز طبی مارک مورنينگ با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

در این موارد، اپتومتریست ها شما را به متخصص چشم ارجاع می‌دهند. اغلب پزشکان بینایی‌سنجی برای مشکلات شایع چشم نظیر خشکی و عفونت ناشی از لنز درمان پزشکی ارائه می‌دهند. شما برای خرید هرگونه لنز تماسی باید دقت فراوانی به خرج دهید تا دچار مشکلات چشمی نشوید.

برای خرید لنز طبی مارک فستيوال با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

یکی از فروشگاه های معتبر در این زمینه لنز مارکت است که می توانید برای خرید لنز به آن مراجعه کنید. در این بین برخی از اختلالات چشم نیاز به معالجه توسط چشم پزشک دارند. به خصوص در زمانی که نیاز به جراحی یا سایر مراقبت‌های ویژه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *