چشم ها نرم و منعطف هستند . به نظر می رسد که هر لحظه می توانند به راحتی آسیب ببینند و کور شدن با لنز اتفاق بیفتد. از لنزهای چشمی برای اصلاح مشکلات بینایی استفاده می شود.

ما در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا کور شدن با لنز حقیقت دارد یا خیر.

استفاده از لنزهای چشمی در آب و کور شدن با لنز:

اگر شما یکی از افرادی هستید که از لنزهای چشمی استفاده می کنید، احتمالا در مورد برخی از رعایت ها اطلاع دارید. این موارد از نیاز به بیرون آوردن لنزها قبل از خواب تا ناراحتی های ایجاد شده در هنگام تمیز کردن صحیح آن ها است. فاکتورهای مختلفی وجود دارد که مردم باید در هنگام استفاده از لنزهای چشمی آن ها را رعایت کنند . یکی از اصلی ترین آن ها خطر استفاده از لنزها در آب است.

مثلا اگر از لنزها استفاده می کنید اما قبل از بیرون رفتن به یک دوش سریع نیاز دارید. خب، شما مجبورید لنزها را بیرون بیاورید . سپس آن ها را قبل از قرار دادن دوباره تمیز و ضد عفونی کنید . یا آن ها را دور بیندازید و به طور کامل از یک جفت لنز جدید استفاده کنید. یا مثلا شاید شما در تعطیلات هستید . می خواهید به استخر بروید اما لنز در چشم دارید. این مشکلات جزئی در زندگی روزمره است. افراد را ترغیب می کند تا در هر جایی که می توانند از میانبر استفاده کنند .  اغلب به نظر می رسد لنزهای چشمی خود را قبل از رفتن به داخل آب از چشم خارج نمی کنند.

کراتیت آکانتامبا (AK)، عفونتی است که به طور کلی نادر است . اما وقتی اتفاق می افتد معمولا دراستفاده کنندگان از لنزهای چشمی رخ می دهد.

در حقیقت، هر ساله بین 1 تا 21 مورد عفونت در هر یک میلیون نفر از افراد دارنده لنزها رخ می دهد. AK یک عفونت انگلی در قرنیه است که لایه جلویی چشم است.

در حالی که آب لوله کشی در بسیاری از کشورها قبل از رسیدن به خانه ها ضد عفونی می شود . اما هنوز حاوی برخی از میکروب های باکتریایی و ویروسی است . اگرچه معمولا بی ضرر هستند. با این حال، انگل آکانتامبا همیشه فیلتر نمی شود . این همان چیزی است که منجر به عفونت AK می شود.

این عفونت معمولا در استفاده کنندگان لنزها هنگامی رخ می دهد . که از آن ها در زیر دوش یا استخر از لنزها استفاده می کنند . یا هنگامی که افراد سعی می کنند لنزهای خود را با آب شیر تمیز کنند. لنزها، محیط مناسبی برای پناه دادن و انتقال میکروارگانیسم ها به چشم هستند . انگل اغلب می تواند بین لنز و قرنیه چشم گیر بیفتد و محیطی ایده آل را برای آن ایجاد کند.

آیا کور شدن با لنز حقیقت دارد؟

در اصل کور شدن با لنزها اتفاق نمی افتد . اگر به طور صحیح از آن ها استفاده شود و هیچ تماسی با آب نداشته باشند . هیچ مشکلی ایجاد نخواهند کرد . اما تعدادی از موارد نابینایی ناشی از عفونت های AK وجود دارد. تقریبا همه این موارد در نتیجه تماس لنزها با آب اتفاق افتاده است. در بعضی موارد، با حمله آکانتامبا به قرنیه، این کوری ناگهانی بروز می کند. علائم منجر به این کاهش ناگهانی بینایی می تواند شامل درد، تاری دید و حساسیت به نور باشد. همچنین ممکن است یک لکه سفید یا زرد روی عنبیه ظاهر شود. این انگل همچنین می تواند باعث ایجاد زخم در قرنیه شود و آب مروارید ایجاد کند . که هر دو به طور جزئی یا به طور کامل، بینایی را مختل می کنند.

خوشبختانه، درمان عفونت AK به صورت پیوند قرنیه هم در دسترس است. این کار جایگزینی بافت قرنیه آسیب دیده با بافت سالم قرنیه از اهدا کننده است.  و بینایی را بازیابی می کند.

جراحی آب مروارید همچنین برای هر کسی که مبتلا به آب مروارید باشد و در نتیجه عفونت AK ایجاد شده باشد نیز در دسترس است. این شامل بیرون آوردن عدسی طبیعی چشم شما می شود . که کدر خواهد شد و جایگزینی آن با یک عدسی مصنوعی برای ایجاد دید واضح دوباره است.

نظرسنجی های اخیر نشان داده است که اکثر افراد استفاده کننده از لنزها در واقع از تاثیر گرفتن آب روی لنزهای خود و یا حتی خوابیدن با آن ها آگاهی ندارند. نظرسنجی YouGov در سال گذشته موارد زیر را نشان داده است:

  • افرادی که لنزهای خود را با آب تمیز می کنند: 54٪
  • افرادی که با لنزهای خود می خوابند: 47٪
  • افرادی که لنزهای خود را در دهان خود تمیز می کنند: 15٪
  • افرادی که می دانستند نباید لنزها را با آب شیر تمیز کنند: 27٪

افزایش آگاهی در مورد روش های صحیح تمیز کردن لنزها و اقدامات بهداشتی برای قرار دادن آن ها، در مبارزه با افزایش عفونت های AK مهم است.

آیا لنزها می توانند پشت چشم گم شوند؟

این موضوع، نگرانی بسیاری از مردم است و چه آن را باور کنید و چه باور نکنید، این یک موضوع بی اساس است.

یک مانع واقعی به نام ملتحمه در چشم وجود دارد . که پلک را می کشد و قسمت سفیدی چشم را می پوشاند. بنابراین لنزهای چشمی هرگز در پشت چشم، گم نمی شوند چون یک مانع فیزیکی وجود دارد که هر چیزی را از قرار گرفتن در پشت چشم، محافظت می کند.

یک لنز چشمی می تواند تا شود . می تواند پشت پلک قرار بگیرد، یافتن آن دشوار می شود و مردم فکر می کنند که ممکن است لنز گم شده باشد . اما واقعا اینگونه نیست.

آیا استفاده از لنزهای چشمی بیشتر از دوره مصرف آن ها خطرناک است؟

برای این سوال می توان مثال زیر را بیان کرد، مثلا شما از لنزی استفاده می کنید که قرار است هر دو هفته یکبار لنز تعویض شود . ولی شما به مدت دو ماه از آن ها استفاده می کنید.

اتفاقی که در مورد لنزهایی که قرار است مثلا دو هفته استفاده شوند و بعد دور انداخته شوند . اما به جای آن یک ماه از آن ها استفاده می شود . سپس دور انداخته می شود، رخ می دهد این است که اغلب تغییر شکل می دهند. آن ها ممکن است کمی کوچک شوند، تنگ شوند و دیگر مناسب نباشند. این کار خطر ابتلا به عفونت یا سایش قرنیه یا نوعی آسیب را افزایش می دهد . که ممکن است منجر به یک بیماری تهدیدکننده بینایی شود. توصیه می شود، سعی نکنید با این کار خود به نوعی، پس انداز کنید زیرا شما فقط یک جفت چشم دارید.

این کار تقریبا مانند خوردن غذایی است که منقضی شده است، گاهی ممکن است خوش شانس باشید و اتفاقی برای شما نیفتد اما در موارد دیگر ممکن است اینگونه نباشد و کور شدن با لنز منجر شود.

به چشمان خود احترام بگذارید و برای خرید لنزهای چشمی جدید اقدام کنید. اگر این کار را نکنید، ممکن است پشیمان شوید.

استفاده از یک محلول لنز برای چند روز، چقدر خطرناک است؟

این کار بسیار خطرناک است. در واقع، اگر از لنزها استفاده نمی کنید و آن ها را فقط در محلول نگه داشته اید، باز هم توصیه می شود که هر روز محلول لنز خود را تغییر دهید. از آنجا که به خاطر داشته باشید، محیطی که این لنزها در آن نگهداری می شوند، می تواند گرم باشد، می تواند مرطوب باشد، ممکن است تاریک باشد. در هر صورت باکتری های دست شما به لنز و از آنجا به محلول انتقال پیدا می کنند. بعضی از این باکتری ها توسط محلول از بین می روند و برخی از بین نمی روند اما قدرت محلول پس از چند ساعت مشخص، کاهش پیدا می کند. اینگونه نیست که اگر آن ها را طولانی تر نگه دارید، میکروب های بیشتری را از بین می برید چون در واقع قدرت مایع به مرور، کاهش پیدا می کند.

همچنین هیچوقت لنزهای چشمی خود را با آب شیر نشویید زیرا آمیب وحشتناکی به نام Acanthamoeba در آب لوله کشی وجود دارد و می تواند از طریق لنزها وارد چشم شما شود و کور شدن با لنز اتفاق بیفتد. بنابراین شما باید لنزهای چشمی خود را با محلول لنز، تمیز کنید و باید قبل از لمس لنزهای چشمی، دست ها را با آب و صابون شستشو داده و با وسیله ایی یکبار مصرف مانند دستمال یا حوله، خشک کنید. نباید با دستان خیس، لنزها را لمس کنید زیرا می توانید Acanthamoeba را از آب لوله کشی به لنزها انتقال دهید.

سخن انتهایی:

کراتیت آکانتامبا (AK)، عفونی است که به طور کلی نادر است اما وقتی اتفاق می افتد معمولا دراستفاده کنندگان از لنزهای چشمی رخ می دهد.

در اصل کور شدن با لنزها اتفاق نمی افتد و اگر به طور صحیح از آن ها استفاده شود و هیچ تماسی با آب نداشته باشند، هیچ مشکلی ایجاد نخواهند کرد اما تعدادی از موارد نابینایی ناشی از عفونت های AK وجود دارد. تقریبا همه این موارد در نتیجه تماس لنزها با آب اتفاق افتاده است

افزایش آگاهی در مورد روش های صحیح تمیز کردن لنزها و اقدامات بهداشتی برای قرار دادن آن ها، در مبارزه با افزایش عفونت های AK مهم است.

از لنزهای چشمی که دور استفاده آن ها تمام شده است دیگر استفاده نکنید. به چشمان خود احترام بگذارید و برای خرید لنزهای چشمی جدید اقدام کنید. اگر این کار را نکنید، ممکن است پشیمان شوید.

برای اینکه مشکلی در رابطه با لنزهای چشمی ایجاد نشود و کور شدن با لنز اتفاق نیفتد، باید از یک لنز باکیفیت که از یک مکان معتبر خریداری می شود، استفاده کنید. یکی از معتبرترین سایت های عرضه کننده لنزهای چشمی مختلف، لنز مارکت است.

لنز مارکت عرضه کننده انواع لنزهای طبی، لنزهای رنگی و لنزهای طبی رنگی با بالاترین کیفیت ها است.

منابع:

 

https://www.oregoneyes.net/am-i-going-to-blind-myself-with-my-contacts/

https://www.optimax.co.uk/blog/blind-contact-lenses/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *