استفاده از لنز های چشمی طبی دید بهتری را برای اشخاص فراهم می کنند. لنزها برای بسیاری از مردم به معنای آزادی بصری بیشتر برای داشتن یک سبک زندگی فعال و پویا هستند. لنزها همچنین می توانند این واقعیت را پنهان کنند که افراد به نسخه چشم نیاز دارند و جلوه ایی طبیعی تر و بدون عینک به آن ها می دهند.

ما در این مقاله می خواهیم به 10 توصیه مهم برای همه کسانی که از لنزها استفاده می کنند، بپردازیم.

10 توصیه مهم برای همه کسانی که از لنز استفاده می کنند؟

استفاده از لنز و  10 توصیه مهم برای همه کسانی که از لنز استفاده می کنند، می پردازیم:

1. در مرحله اول، شما باید بدانید که آیا نسخه شما با لنزهای چشمی قابل اصلاح است؟

لنزهای طبی چشمی هم می توانند نزدیک بینی و هم دور بینی را اصلاح کنند و هم می توانند اشکال دیگر نقص بینایی مانند آستیگماتیسم و پیرچشمی را نیز اصلاح کنند. لنزهای چشمی را می توان به لنزهای نرم و سخت دسته بندی کرد. لنزهای چشمی نرم بر اساس مدت زمان استفاده از آن ها، دسته بندی می شوند. در حال حاضر این لنزها به روش های مختلفی دسته بندی می شوند:

لنز هایی هستند که می توان به مدت یک روز از آن ها استفاده کرد، همچنین لنزهایی هستند که نیاز به تعویض دو هفته ایی، ماهانه، 6 ماهه و سالانه دارند و همچنین لنزهای چشمی با سایش طولانی مدت هستند که می توان بدون نیاز به برداشتن از آن ها تا 30 روز استفاده کرد. لنزهای چشمی سخت به دو نوع اصلی تقسیم بندی می شوند: لنزهای چشمی استاندارد که شخصا بر روی چشمان فرد استفاده می شوند و بسته به نوع مواد، می توان از آن ها به مدت یک تا دو سال استفاده کرد. این لنزها در طول روز استفاده می شوند و در شب برداشته می شوند. نوع دیگر لنزهای چشمی ارتوکراتولوژی هستند که می توان هنگام خواب از آن ها استفاده کرد.

2. تمیز کردن لنزها، اولویت شماره یک برای دارندگان لنزها است.

تمیز کردن و مراقبت از لنزهای چشمی، اولویت های اصلی هستند زیرا لنزها مستقیما روی چشم قرار می گیرند. مهم نیست که لنزها چقدر تمیز به نظر می رسند، این مهم است که قبل از قرار دادن یا خارج کردن آن ها، دستان خود را بشویید. آب شیر، استریل نیست. بنابراین، همیشه برای شستشوی لنزهای خود از یک محلول نمکی و یک محلول تمیز کننده مناسب برای تمیز کردن لنزها و محفظه آن ها استفاده کنید.

3. نباید در تمام طول روز از لنزها استفاده کنید.

به چشمان خود اجازه استراحت بدهید. کارشناسان به طور کلی توصیه می کنند که از لنزهای چشمی بیش از هشت ساعت استفاده نکنید. با این حال، قانون مشخصی وجود ندارد زیرا مدت زمان استفاده از لنزها به هر فرد و نوع و کیفیت لنزها نیز بستگی دارد. اطمینان حاصل کنید که زمان استفاده مشخص، دستورالعمل های تمیز کردن و تاریخ انقضا را رعایت کنید تا مطمئن شوید لنزها، چشمان شما را تحریک نمی کنند.

4. نمی توان انکار کرد که لنزها، آزادی و استقلال بیشتری را به فرد ارائه می دهند اما باعث ایجاد یک مشکل در بعضی از افراد می شوند و آن، خشکی چشم است.

قطره چشم ممکن است در اینجا کمک کننده باشد. اما همه قطره های چشم، مناسب نیستند. از چشم پزشک خود بپرسید که کدام قطره های چشمی برای استفاده با لنزهای تماسی مناسب هستند و چند بار می توان از آن ها استفاده کرد.

5. آیا دوست دارید در یک مراسم خاص با چشم های آبی توجه دیگران را به خود جلب کنید یا در یک مهمانی شام با چشم های اغواگر سبز، عالی به نظر برسید؟

همه این ها با لنزهای چشمی رنگی امکان پذیر است. جسور باشید و آن ها را امتحان کنید! چشم ها گاهی بیش از هزار کلمه حرف برای گفتن دارند. برای لنزهای رنگی باید همان مراقبت ها را انجام دهید که برای لنزهای طبی خود انجام می دهید، تمیز کردن کامل این لنزها با مواد تمیز کننده مناسب برای اطمینان از سلامت چشم بسیار حیاتی است.

6. برای قرار دادن لنز ها هر بار با همان چشم اولی شروع کنید تا لنزهای راست و چپ را با هم مخلوط نکنید.

با انگشت اشاره خود لنز را از داخل بسته یا کیف بیرون بیاورید و به کف دست خود بکشید. لنز را با محلول توصیه شده توسط چشم پزشک بشویید. لنز را بر روی نوک انگشت اشاره خود قرار دهید. پلک پایینی خود را با انگشت وسط همان دست به پایین بکشید و پلک بالایی خود را با دست دیگر بگیرید. لنز را مستقیم روی عنبیه چشم قرار دهید. پلک های خود را به آرامی آزاد کنید و پلک بزنید.

7. محفظه لنز دارای اهمیت زیادی است. همانطور که لنزها را تمیز می کنید، باید محفظه لنز خود را نیز تمیز کنید.

باید آن را حداقل هر شب با محلول ضد عفونی کننده بشویید. محفظه لنز خود را با دستمال پاک کرده و بگذارید تا در هوا خشک شود تا از شر باکتری های طولانی مدت خلاص شود. محفظه لنز خود را هر 3 ماه یکبار تعویض کنید.

8. اگر چیزی روی لنز یا زیر آن قرار داشته باشد یا داخل آن باشد، ممکن است احساس راحتی نکنید.

لنز را بیرون بیاورید و آن را با قطره های آغشته یا محلول غیر پراکسید بشویید تا آلودگی یا گرد و غبار را از بین ببرید. در صورت ناراحتی از لنزهای تماسی خود استفاده نکنید. وقتی چشم هایتان قرمز و تحریک شده است از لنزها استفاده نکنید. اگر بعد از استفاده نکردن از آن ها بهتر نشدید، به یک چشم پزشک مراجعه کنید.

9. نوجوانان بالغ می توانند از لنزها استفاده کنند به شرطی که یاد بگیرند از آن ها مراقبت کنند و بتوانند تمام دستورالعمل های مراقبت را دقیقا دنبال کنند.

لنزهای یکبار مصرف روزانه که فقط 1 بار در روز استفاده می شوند، گزینه خوبی برای این اشخاص هستند زیرا آن ها نیاز به هیچگونه نظافت و مراقبتی ندارند. با چشم پزشک خود همکاری کنید تا بهترین لنزها را به شما توصیه کند. هرگز لنزهای یک شخص دیگر را امتحان نکنید.

10. برای بیشتر ورزش ها و فعالیت های خود می توانید از لنزها استفاده کنید.

آن ها به ندرت حرکت می کنند یا می افتند. به علاوه آن ها مانند عینک دچار مه گرفتگی نمی شوند و دید محیطی بهتری به افراد می دهند. اگر شنا می کنید، به خصوص در دریاچه ها، از استفاده از لنزها داخل آب، خودداری کنید. حتی با عینک های ضد آب نیز می توانید از طریق آب به عفونت چشم مبتلا شوید و در صورت خیس شدن، لنزهای شما به سختی از چشم ها خارج می شوند.

اگر به طور تصادفی از آن ها در آب استفاده کردید، از قطره ها استفاده کنید تا آن ها را نرم کرده و در اسرع وقت آن ها را خارج کنید. سپس لنزها را تمیز و ضد عفونی کنید. اگر می خواهید با لنزهای چشمی خود شنا کنید، بهتر است از لنزهای یکبار مصرف روزانه استفاده کرده و پس از شنا آن ها را دور بیندازید. وان های آبگرم و دریاچه ها، خطرناک ترین منابع آب برای میکروب ها هستند.

نکات آرایشی برای استفاده از لنز ها:

در زیر به برخی از نکات آرایشی برای استفاده کنندگان از لنزهای چشمی می پردازیم:

  • اگر از لنزهای نرم استفاده می کنید، قبل از آرایش کردن آن ها را در چشم خود قرار دهید اما اگر از لنزهای سخت استفاده می کنید، بعد از آرایش کردن آن ها را در چشم خود قرار دهید.
  • همیشه قبل از آرایش، لنزها را چه لنزهای نرم و چه لنزهای سخت از چشمان خود خارج کنید.
  • از مواد آرایشی غیر حساسیت زا استفاده کنید. از سایه چشم و خط چشم های براق و ریمل مژه ضد آب استفاده نکنید. این ها می توانند لنزهای شما را تحریک یا لکه دار کنند.
  • خط چشم را روی مژه های داخلی خود و بین مژه ها و چشم ها نکشید.
  • حداقل هر 3 ماه یکبار مواد آرایش چشم خود را جایگزین کنید.

سخن آخر:

در بالا به 10 توصیه مهم برای همه کسانی که از لنزها استفاده می کنند، اشاره کردیم.

تمیز کردن لنزها، اولویت شماره یک برای دارندگان لنزها است. تمیز کردن و مراقبت از لنزهای چشمی، اولویت های اصلی هستند زیرا لنزها مستقیما روی چشم قرار می گیرند.

برای بیشتر ورزش ها و فعالیت های خود می توانید از لنزها استفاده کنید. آن ها به ندرت حرکت می کنند یا می افتند. به علاوه آنها مانند عینک دچار مه گرفتگی نمی شوند و دید محیطی بهتری به افراد می دهند.

لنزهای طبی، مشکلات بینایی شخص را برطرف می کنند و لنزهای رنگی، رنگ چشم اشخاص را جذاب تر نشان می دهند.

برای خرید لنزهای طبی، لنزهای طبی رنگی و لنزهای رنگی بهتر است که به یک فروشگاه معتبر مراجعه کنید. سایت فروشگاهی لنز مارکت یکی از جاهایی است که برای خرید لنزهای خود می توانید به طور کامل به آن ها اعتماد کنید.

سایت لنز مارکت یکی از بزرگترین سایت های عرضه کننده لنزهای چشمی در ایران است. متخصصان این سایت دارای تجربه کاری زیادی هستند و می توانند اشخاص را در هنگام خرید لنزها به طور کامل و درست راهنمایی کنند.

 

منابع:

 

https://www.zeiss.com/vision-care/int/better-vision/health-prevention/10-tips-for-wearing-contact-lenses.html

https://www.webmd.com/eye-health/ss/slideshow-contact-lens-tips

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *