[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]ما در این مقاله می خواهیم در مورد انواع تاریخ انقضای لنزهای چشمی ، مطالب بیشتری را بیاموزیم.

لنزهای چشمی می توانند نرم و سخت باشند و برای استفاده طولانی یا یکبار مصرف ساخته شده باشند. لنزهای چشمی نرم دارای تاریخ انقضا هستند.لنزهای چشمی براساس تاریخ انقضا به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند.

[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

انواع لنزهای چشمی و تاریخ انقضا آن ها:

لنزهای چشمی انواع مختلفی دارند که می توانند مشکلات بینایی مختلفی را برطرف کنند.

انواع لنزهای چشمی و تاریخ انقضا آن ها، به موارد زیر تقسیم بندی می شوند:

  • لنزهای چشمی نرم:

لنزهای چشمی نرم از پلاستیک های نرم و انعطاف پذیر تولید می شوند. این مواد اجازه می دهند، اکسیژن به قرنیه برسد. استفاده از لنزهای چشمی نرم آسان است، همچنین استفاده از آن ها راحت تر از لنزهای سخت نفوذ پذیر به گاز است. لنزهای چشمی نرم یکبار مصرف روزانه معمولا به صورت روزانه استفاده می شوند و پس از هر بار استفاده، دور انداخته می شوند.

  • لنزهای نفوذپذیر به گاز (RGP):

لنزهای صلب چشمی نفوذپذیر به گاز نسبت به لنزهای چشمی نرم، دوام و مقاومت بیشتری در برابر تجمعات دارند. لنزهای سخت معمولا همچنین دید واضح و تمیزتری را ایجاد می کنند. این لنزها در طولانی مدت از لنزهای نرم، مقرون به صرفه تر هستند زیرا عمر آن ها طولانی تر است. اینگونه لنزها در صورت مراقبت صحیح، می توانند تا دو سال یا حتی بیشتر دوام بیاورند. کار با این لنزها راحت تر است و همچنین کمتر از لنزهای نرم، شکسته یا پاره می شوند. با این حال، لنزهای نفوذپذیر به گاز به راحتی لنزهای نرم نیستند.

  • لنزهای تمدید شونده:

استفاده از لنزهای تمدید شونده برای استفاده شبانه یا مداوم توصیه می شود. از این لنزها می توان از یک تا شش شب یا تا 30 روز استفاده کرد. لنزهای تمدید شونده معمولا نرم هستند. با این حال، لنزهای سختی نیز وجود دارند که برای استفاده در طول شب توصیه می شوند. مدت زمان استفاده از لنزهای تمدید شونده به نوع لنز و ارزیابی چشم شما توسط بینایی سنج، بستگی دارد.

  • لنزهای یکبار مصرف:

بیشتر لنزهای چشمی نرم، یکبار مصرف هستند. یکبار مصرف به این معنی است که می توان از این لنزها در طول روز استفاده کرد و شب ها آن ها را برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن، از چشم خارج کرد. بسته به برنامه استفاده، یک جفت لنز یکبار مصرف معمولا به مدت 1 هفته یا حداکثر 1 ماه دوام می آورد.

  • لنزهای توریک:

آستیگماتیسم نوعی نقص در انحنای عدسی چشم یا قرنیه است که منجر به مشکلاتی در دید نزدیک و دور می شود. بسیاری از انواع لنزهای چشمی نرم نمی توانند این مسئله را اصلاح کنند اما لنزهای چشمی نرم توریک به طور خاص برای حل این مشکل ساخته شده اند.

  • لنزهای چشمی چند کانونی:

بیشتر لنزهای نرم، لنزهای تک دید هستند. این بدان معنی است که آن ها می توانند مشکلاتی مانند نزدیک بینی یا دور بینی، نه هر دو، را اصلاح کنند اما لنزهای چشمی چند کانونی می توانند کارهای بیشتری انجام دهند. اگرچه کیفیت بینایی ممکن است کمی آسیب ببیند اما می توان از این لنزها برای اصلاح در بیش از یک فاصله کانونی، استفاده کرد. از این لنزها می توان برای اصلاح نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم در ترکیب با پیرچشمی استفاده کرد.

  • لنزهای زینتی:

لنزهای زینتی باعث تغییر ظاهر چشم شما می شوند. از این لنزها معمولا برای اصلاح بینایی استفاده نمی شود. این لنزها می توانند به طور موقت ظاهر چشمان شما را به رنگ ها، اشکال یا سبک های مختلف تغییر دهند. همان قوانین و مقررات مربوط به مراقبت و انقضا منظم لنزهای چشمی در مورد لنزهای زینتی نیز که چه برای اهداف پزشکی و چه برای زیبایی استفاده می شوند، اعمال می شود.

انواع لنزهای چشمی نرم براساس تاریخ انقضا:

لنزهای نرم خاصیت انعطاف پذیری زیادی دارند و رضایت مصرف کننده ها را بیشتر به خود جلب می کنند. لنز نرم، توانایی جذب محلول نمکی اشک چشم را دارد. به دلیل نرمی بالا و طبیعی بودن، تحمل لنز نرم بسیار راحت تر از لنزهای سخت است. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، بیش از 30 میلیون آمریکایی از لنزهای چشمی استفاده می کنند و تقریبا 80 درصد افرادی که از لنزها استفاده می کنند، لنزهای چشمی نرم را انتخاب می کنند. انواع مختلفی از لنزهای چشمی نرم در دسترس هستند و بررسی آن ها می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید کدام یک از آن ها بهترین گزینه برای شما هستند.

انواع لنزهای چشمی نرم براساس تاریخ انقضا، عبارتنداز:

  • لنزهای نرم یکبار مصرف:

این نوع لنزها برای مصرف در طول یک روز مناسب هستند و بعد از آن، باید دور انداخته شوند. از این لنزها با عنوان لنزهای یک بار مصرف یا لنز های روزانه نام می برند. لنزهای یکبار مصرف نیازی به تمیز کردن و استفاده از محلول لنز ندارند اما در صورتی که چشم شما خشک است، می توانید از چند قطره اشک مصنوعی برای ایجاد نم در چشم استفاده کنید. این گونه لنزها برای افراد پرمشغله که زمان بسیار کمی برای تمیز کردن لنزها دارند، افرادی که فقط در بازه زمانی خاصی می خواهند از لنزها استفاده کنند و افرادی که از آلرژی رنج می ‌برند، بسیار مناسب هستند.

  • لنزهای نرم هفتگی:

لنزهای هفتگی برای استفاده یک روز تا یک هفته، مناسب هستند و بعد از آن باید دور انداخته شده و جایگزین شوند. این لنز ها باید به طور روزانه تمیز و نگهداری شوند. اینگونه لنزها برای آن دسته از افرادی که از خشکی چشم رنج می ‌برند و توانایی استفاده بلند مدت از لنزها را ندارند، مناسب هستند.

  • لنزهای نرم ماهانه:

لنزهای نرم ماهانه برای استفاده تا یک ماه مناسب هستند و بعد از آن، باید دور انداخته شده و جایگزین شوند. این نوع لنزها مانند لنزهای هفتگی نیاز به مراقبت دارند.

  • لنزهای نرم فصلی:

لنزهای نرم فصلی برای استفاده یک فصل و یا نود روز مناسب هستند و بعد از آن، باید دور انداخته شوند. این لنزها نیاز به مراقبت روزانه دارند.

  • لنزهای نرم سالانه:

لنزهای نرم سالانه برای استفاده یک سال و یا 365 روز مناسب هستند و بعد از این مدت زمان، باید دور انداخته شوند. این لنزها به تمیز کردن و نگهداری مداوم و روزانه نیاز دارند.

همه این لنزها باید در هنگام خواب، از چشم خارج شوند زیرا برای استفاده در هنگام خواب، مناسب نیستند.

آیا استفاده از لنزهای چشمی تاریخ انقضا گذشته، خطرناک است؟

استفاده از لنزهای چشمی تاریخ انقضا گذشته، خطرات مختلفی را به همراه دارد.

مراقبت نامناسب از لنزهای چشمی و نادیده گرفتن تاریخ انقضا آن ها، دو دلیل اصلی عفونت چشم مرتبط با استفاده از لنزهای چشمی است. بهداشت ضعیف لنزهای چشمی یک عامل خطر قابل توجه برای سلامت چشم ها است.

خطرات استفاده از لنزهای منقضی شده، شامل موارد زیر هستند:

  • التهاب و قرمزی چشم
  • درد متوسط تا شدید چشم
  • از بین رفتن جزئی یا کلی بینایی
  • حساسیت به نور
  • عفونت چشم
  • خراش چشم

برای جلوگیری از این مشکلات چشمی، همیشه تاریخ انقضا لنزهای چشمی خود را بررسی و دنبال کنید. حتی لنزهای چشمی باز نشده که منقضی شده اند، می توانند رسوبات را روی خود جمع کنند و استفاده از آن ها، ایمن نیست.

استفاده از لنزهای چشمی مناسب باعث می شود تا احتمال بروز خطرات مرتبط با لنزهای چشمی، کاهش پیدا کند.

بهداشت مناسب لنز شامل موارد زیر است:

  • تمیز کردن کامل لنزها با محلول مناسب ضدعفونی کننده
  • برای تمیز کردن لنزهای خود هرگز از محلول نمکی یا بزاق دهان استفاده نکنید.
  • لنزها را به درستی در یک محفظه لنز مناسب، نگهداری کنید.
  • تعویض مرتب محفظه لنزها
  • اجازه دهید چشمانتان اغلب بدون لنز استراحت کنند.
  • هرگز سعی نکنید از لنزها بیش از زمان تاریخ انقضایشان، استفاده کنید.

هرچه مدت زمان بیشتری از لنزها استفاده کنید، میکروب ها، پروتئین ها و باقی مانده های بیشتری روی سطح لنزهای شما، جمع می شوند. با گذشت زمان، این رسوبات می توانند چشم شما را تحت تاثیر قرار دهند.

برای جلوگیری از تحریک ناشی از لنزهای چشمی قدیمی، جایگزینی آن ها طبق توصیه پزشک چشم یا بینایی سنجی ضروری است. حتی اگر مراقبت از چشم و بهداشت لنزهای چشمی را نیز به درستی انجام دهید، لنزها باید بعد از اتمام تاریخ انقضا، کنار گذاشته شوند و طبق دستورالعمل ها، جایگزین شوند.

سخن آخر:

لنزهای چشمی نرم دارای تاریخ انقضا هستند.

انواع لنزهای چشمی و تاریخ انقضا آن ها، به موارد زیر تقسیم بندی می شوند: لنزهای چشمی نرم، لنزهای نفوذپذیر به گاز (RGP)، لنزهای تمدید شونده، لنزهای یکبار مصرف، لنزهای توریک، لنزهای چشمی چند کانونی و لنزهای زینتی.

لنزهای نرم خاصیت انعطاف پذیری زیادی دارند و رضایت مصرف کننده ها را بیشتر به خود جلب می کنند.

انواع لنزهای چشمی نرم براساس تاریخ انقضا، عبارتنداز: لنزهای نرم یکبار مصرف، لنزهای نرم هفتگی، لنزهای نرم ماهانه، لنزهای نرم فصلی و لنزهای نرم سالانه.

استفاده از لنزهای چشمی تاریخ انقضا گذشته، خطرات مختلفی را به همراه دارد.

مراقبت نامناسب از لنزهای چشمی و نادیده گرفتن تاریخ انقضا آن ها، دو دلیل اصلی عفونت چشم مرتبط با استفاده از لنزهای چشمی است.

خطرات استفاده از لنزهای منقضی شده، شامل موارد زیر هستند: التهاب و قرمزی چشم، درد متوسط تا شدید چشم، از بین رفتن جزئی یا کلی بینایی، حساسیت به نور، عفونت چشم و خراش چشم.

استفاده از لنزهای چشمی مناسب باعث می شود تا احتمال بروز خطرات مرتبط با لنزهای چشمی، کاهش پیدا کند.

یکی از مراکز معتبر برای خرید لنزهای چشمی، لنز مارکت است. لنز مارکت بزرگترین و برترین فروشگاه آنلاین عرضه کننده لنزهای چشمی در ایران است.

 

منابع:

 

https://www.visioncenter.org/contacts/expiration/

https://heffingtons.com/types-of-soft-contact-lenses/[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *