[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

از جمله مشکلات رایجی که بزرگ و کوچک نمیشناسد میتوان مرتبط با عفونت های چشمی دانست که در اکثر مواقع علت آن به باکتری، ویروس، آلرژی یا سایر علل میکروبیولوژیکی بر میگردد و ممکن است یک یا هر دو چشم را تحت‌تأثیر خودش قرار دهد. با لنز مارکت همراه باشید تا با کمک درمان‌های خانگی، این دسته از عفونت های چشمی را از بین ببرید. از گرد و غبار موجود در هوا تا عارضه ای به نام چشم صورتی، می تواند سبب بروز التهابات چشمی شود به نحوی که  شما هرگز نمی توانید پیش بینی کنید که چه زمانی این عضو حساس و ظریف در اثر تماس با یک ماده، شرایط یا رویداد مورد آسیب یا تحریک و سوزش قرار می گیرد. با استفاده از این روش های خانگی میتوانید به عنوان مرهی برای کاهش التهاب و تسکین فوری چشمانتان استفاده کنید اما قبل از اینکه به سراغ این دسته از روش های درمان خانگی عفونت چشمی برویم خالی از لطف نیست که درباره علل و علائم عفونت چشم ها کمی اطلاعات داشته باشیم.

[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

علل و علائم عفونت چشم در چیست؟

ما به طور معمول علل عفونت چشم را در قرمزی چشم، متورم شدن پلک­ها، و ترشحات چرکی ناشی از چشم ها میبینیم، یا اینکه آن‌ قدر ترشح زیاد باشد که صبح‌ها هنگام بیدار شدن، چشم‌ها به سختی باز شوند. چشم عضو حساس و ظریفی از بدن میباشد که اگر روزی دچار اختلال شود، ما با مشکل بسیار بزرگی در زندگیمان روبرو شده ایم که یکی از شایع ترین این اختلالات، عفونت چشم میباشد.

انواع عفونت چشم

  • گل‌ مژه یا Hordeolum (عفونت غدد پلک)
  • بلفاریت (Blepharitis)
  • سلولیت مجاری
  • کراتیت (Keratitis)
  • داکریوسیستیت (Dacryocystitis)

برخی از انواع شایع عفونت چشم

همان طور که گفتیم احساس درد در ناحیه چشم‌، ورم کردن یا خارش و قرمز شدن چشم ها میتواند نشانه های بارز از عفونت چشم باشند که اشکال گوناگونی دارد و به طور کلی با توجه به علت ایجاد عفونت، به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • عفونت چشم ویروسی
  • عفونت چشم باکتریایی
  • عفونت چشم قارچی

هر یک از این نوع عفونت‌ها، روش‌های درمانی خاص خودشان را دارند که در ادامه به معرفی برخی از انواع عفونت چشم، علل ابتلا به آن‌ها و چگونگی درمان‌شان خواهیم پرداخت.

  • صورتی یا قرمز رنگ شدن رنگ سفید کره چشم
  • جمع شدن ترشحات سبز، زرد یا سفید رنگ در گوشه چشم
  • سرریز شدن مرتب اشک از چشم ها
  • احساس وجود چیزی مثل سنگ ریزه یا شن و ماسه، در چشم هنگام پلک زدن
  • خشک شدن پلک ها هنگام خواب
  • ورم در ناحیه پلک ها
  • احساس وجود یک توده دردناک و کوچک قرمز رنگ در ریشه مژه ها
  • همراه بودن نشانه های تب، گلودرد و علایم سرماخوردگی در بعضی موارد به خصوص در عفونت‌های ویروسی چشم

**نکته:  لازم به ذکر است هنگام که چشم ها دچار عفونت میشوند بهتر است تا در کنار استفاده از داروهای تجویز شده و رعایت شدید نکات بهداشت فردی، از بستن چشم ها به علت مسری بودن بیماری جلوگیری شود.

هشدار!!

توصیه می شود پیش از استفاده از داروهای خانگی برای درمان عفونت چشمانتان از یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت و کمک بگیرید چرا که برخی از عفونت های چشمی می توانند خطراتی جدی به همراه داشته باشند. در وهله اول لنز مارکت به شما عزیزان توصیه میکند اگر فکر می کنید خودتا یا فرزندانتان عفونت چشم دارید به جای امتحان کردن این روش های درمانی خانگی، به پزشک مراجعه فرمایید.

درمان خانگی عفونت چشم

۱ درمان عفونت چشم با آب نمک

یکی از مؤثرترین داروهای خانگی در مورد عفونت های چشمی محلول آب نمک میباشد زیرا عملکردی شبیه به اشک دارد و در ضدعفونی کردن چشم اثر بخش است به عبارت دیگر نمک به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد در از بین بردن عفونت ها در طولانی مدت موثر میباشد. شما می توانید محلول نمکی استریل را از داروخانه و یا به صورت آنلاین خریداری کنید.

۲   درمان عفونت چشم با چای کیسه ای

یکی دیگر از روش های موثر برای رفع عفونت و استراحت چشم قرار دادن چای کیسه ای سرد شده بر روی چشم می باشد چرا که دارای خاصیت ضد التهابی و تسکین دهنده میباشند. مطالعات انجام شده ثابت کرده اند که برخی از این گیاهان داروئی مثل چای سبز ، بابونه ، چای رویبوس یا چای قرمز و چای سیاه ، همگی دارای خواص ضد التهابی میباشند.

از همین رو چای کیسه ای می تواند درمانی موثری برای کاهش تورم چشمان شما باشد. به خاطر داشته باشید که در حالی که چنین درمان هایی در تسکین علائم موثرند، اما لازم است در اسرع وقت نسبت به شناسایی علت و درمان عفونت به پزشک و یا متخصص مراجعه نمایید .

۳ درمان عفونت چشم با کمپرس گرم

در صورت احساس درد در ناحیه چشم ها یا مشاهده عفونت چشمی، کمپرس گرم می تواند از جمله راه های موثر در بهبود و تسکین آن برآید. طی اظهارات منتشر شده بر روی داوطلبان، کمپرس گرم می تواند به بهبودی سلامت چشم در افرادی که شامل مشکل خاصی نمیشوند، کمک کند. همچنین طی مطالعات صورت گرفته کمپرس گرم میتواند در بهبود بلفاریت (شرایطی که پلک ملتهب و پوسته پوسته می شود ) موثر واقع شود.

  • نکاتی برای تهیه کمپرس گرم:

یک پارچه تمیز برای پیش گیری از در معرض قرار گرفتن چشم در برابر میکروب­ها تهیه کرده و آن را در آب گرم مرطوب کنید و آن را به آرامی روی چشم خود قرار دهید. دمای آب به گونه ای تنظیم کنید که موجب سوزش نشود و اجازه دهید تا به ارامی این روش به تسکین چشمانتان کمک کند.

۴ درمان عفونت چشم با عسل

مطالعاتی بر پایه تأثیرات مثبتی که عسل در درمان عفونت های چشمی دارد، صورت گرفته است. اگرچه ، این نتایج هنوز به تحقیقات بیشتر نیاز دارد اما در حال حاضر نتایج حاصل درمان عفونت چشم با عسل که در زیر برایتان قرار داده­ایم از اهمیت زیادی برخوردار میباشد:

عسل به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی، میتوان به عنوان یک درمان موثر برای عفونت های چشمی از آن یاد کرد.

گفته میشود که قطره های عسل در چشم، درمانی مؤثر برای کراتوکونژونکتویتیت( نوعی حساسیت چشمی و ناشی از آنتی ژنی به نام آلرژن) میباشد، به عبارت دیگر کراتوکونژونتیویتیت یک بیماری مزمن است که قرنیه چشم به دلیل خشکی دچار التهاب می شود.

استفاده از عسل به صورت قطره چشمی در بیماری خشکی چشم، که مجاری اشک مایع کافی برای روانکاری چشم تولید نمی کنند ، میتواند موثر باشد. طی یک مطالعه تصادفی و کنترل شده که بر روی ۱۱۴ داوطلب صورت گرفت، قطره چشم عسل مانوکا (عسلی از شهد درخت مانوکا) می تواند به کاهش و بهبود ناراحتی های ناشی از عفونت های چشمی کمک بسیاری کند.

**هشدار: به یاد داشته باشید که ریختن عسل در چشم به طور مستقیم اکیداً توصیه نمی شود**

۵ شستشوی ملحفه ها

هنگام بروز عفونت های چشمی توجه داشته باشید حتما نسبت به شستشوی حوله ها، ملحفه ها و روبالشتی ها اقدام نمایید چرا که که این موارد با چشم آلوده در تماس میباشند و می توانند عفونت را به شخص دیگری انتقال دهند که برای اینکار میتوانید از آب گرم و مواد شوینده برای از بین بردن باکتری های باقی مانده استفاده کنید.

۶ پرهیز از لوازم آرایشی

همه ما می دانیم که برای جلوگیری از عفونت های چشمی، می بایست لوازم آرایشی خود را با سایر افراد به اشتراک نگذاریم و همچنین از استفاده لوازم آرایشی مخصوص چشم دیگر افراد، مانند ریمل ، سایه و خط چشم پرهیز کنیم. توجه داشته باشید که در صورت بروز عفونت های چشمی از استفاده از هرگونه لوازم ارایشی صرف نظر کنید تا مجددا دچار عفونت نشوید.

7- زردچوبه

ماده کورکومین اصلی ترین ترکیب موجود در زردچوبه میباشد که به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد میکروبی به تسکین و درمان علائم ناشی از عفونت های چشمی کمک بسزایی می کند. اگرچه در مطالعات اولیه، نتایج رضایت بخشی به دست آمده است، اما با این وجود میبایست مطالعات بیشتری در خصوص کشف خواص درمانی زردچوبه انجام گیرد. از این رو می توان گفت که زردچوبه یک ادویه مناسب برای درمان خانگی عفونت های چشمی محسوب میشود.

8- مکمل های ویتامین

با توجه به اینکه امروزه بیشتر مردم زندگی پر جنب و جوشی دارند، میزان ویتامین ها و مواد ضروری بدنشان کم می شود، در نتیجه بدن مستعد ابتلا به عفونت های چشمی می شود. با توجه به مطالعات صورت گرفته، گفته میشود که ویتامین های  A, C و E برای سلامت چشم های انسان مفید هستند. این مواد مغذی در پیشگیری از ابتلا به هر نوع عفونت یا آسیب دیدگی چشم ها نقش موثری بر عهده دارند. شما میتوانید با خوراکی های غنی از این دسته مواد غذایی و همچنین خوردن سبزیجات برگ دار، مرکبات، غذاهای دریایی، آجیل و خشکبار و پنیر به درمان و پیشگیری از عفونت چشم اقدام نمائید.

**نکته: توصیه میشود برای استفاده از مکمل های غذایی، اول با پزشک خود مشورت کنید**

9- روغن کرچک

اسید ریسینولئیک موجود در روغن کرچک طبق مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده، مشخص میکند که این ماده تاثیر مثبتی بر کم کردن التهاب و عفونت چشم ها دارد. علاوه بر این، روغن کرچک به روان کاری چشم ها کمک بسیاری میکند که در نهایت منجر به تسکین هر گونه سوزش و رنجش از سوی چشم میشود.

10- درمان عفونت چشم با سرکه سیب

اسید مالیک موجود در سرکه سیب به درمان عفونت چشم کمک ویژه ای میکند. این ماده دارای خاصیت ضد میکروبی میباشد که به مبارزه با عفونت باکتریایی چشم، حذف میکروب ها و بهبودی سریعتر چشم میپردازد.

دستور العمل استفاده از سرکه سیب جهت درمان عفونت چشم به این شکل است که باید یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب خام تصفیه‌نشده را در یک لیوان آب تصفیه‌شده مخلوط کنید و سپس یک پنبه را در آن آغشته کنید و چشمی که دچار عفونت شده را با آن شستشو دهید. این کار را هر چند روز در ساعات مختلف تکرار کنید.

نکاتی برای پیشگیری

اقدامات پیشگیرانه که در زیر آورده شده اند کمک بسیاری در جلوگیری از عفونت چشم به شما میکند:

  1. از تماس دست آلوده با چشم خودداری کنید.
  2. دستهای خود را به طور مکرر بشویید.
  3. اگر از لنز استفاده می کنید، نسبت به نگهداری و استفاده اصولی آن کوشا باشید.
  4. از به اشتراک گذاشتن لوازم آرایشی مخصوص چشم خود با دیگران خودداری کنید.

امیدواریم از مطالب گفته شده استفاده کامل را برده باشید و مفید واقع شده باشه، با مراجعه به وب‌سایت لنز مارکت به نشانی  lenzmarket.ir علاوه بر آشنایی بیشتر با عینک‌ها و لنزهای طبی، با دیگر خدمات مربوط به کالاهای اپتیک (عینک طبی، عینک آفتابی و لنزهای چشم) آشنا شوید. لنز مارکت بر این اصل برنامه‌ریزی‌شده تا تمامی توان خود را در جهت جلب رضایت مشتری، تقدیم محصولات با قیمت‌های واقعی کسب رضایت بازدیدکنندگان را بکار بگیرد. در صورت داشتن هرگونه سوالی می‌توانید با تیم پشتیبان لنز مارکت با شماره 36833650 021 ارتباط برقرار کنید. همچنین لنزمارکت معتقد است که انتقادات شما می‌تواند ما را در مسیر تولید محتوای فاخر برای شما مخاطبین عزیز همیاری کند. از این رو اگر در مورد مطلب بالا موضوع خاصی وجود دارد و یا اطلاعات جدیدی را کسب نموده اید که می‌تواند برای ما و دیگر مخاطبین ارزشمند باشد آن را با ما به اشتراک بگذارید.

**از اینکه با لنز مارکت همراه بودید سپاس­گزاریم**

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *