لنزهای چشمی یک گزینه جایگزین عینک برای ارائه دید واضح هستند. هنگام انتخاب لنزها، باید بدانید که می خواهید از لنزهای چشمی سخت استفاده کنید یا لنزهای نرم را می خواهید. گرفتن این تصمیم آنقدرها هم که به نظر می رسد آسان نیست. زیرا پاسخ، نه تنها به ترجیحات فرد بلکه به نتیجه معاینه چشم نیز بستگی دارد. همچنین اینکه آیا لنزهای چشمی گزینه خوبی برای شما خواهند بود یا خیر.

در این مقاله از لنز مارکت می خواهیم به تفاوت لنز سخت و لنز نرم بپردازیم.

برای خرید انواع لنز طبی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

تفاوت لنز سخت و لنز نرم:

استفاده از لنزها در صورت مشکل بینایی به دلیل نزدیک بینی یا دوربینی، می تواند به اصلاح مشکل بینایی شما کمک کند. وقتی برای این لنزها به چشم پزشک یا بینایی سنج مراجعه می کنید، باید بین انتخاب لنزهای نرم و لنزهای سخت تصمیم بگیرید. درک تفاوت بین این نوع لنزها می تواند به شما در انتخاب نوع مناسب تری از لنزها برای چشم شما کمک کند.

در زیر به تفاوت لنز سخت و لنز نرم می پردازیم:

  • لنزهای نرم:

    لنزهای چشمی نرم بسیار راحت هستند و به راحتی قابل استفاده هستند. این نوع لنزهای چشمی در جای خود می مانند. تنظیم آن ها راحت تر از لنزهای چشمی سخت است. لنزهای نرم از یک پلاستیک انعطاف پذیر ساخته شده اند. انها با آب ترکیب شده و باعث می شود اکسیژن از طریق لنز و قرنیه جریان پیدا کند. این، باعث افزایش راحتی و حفظ سلامت چشم ها می شود. در بیشتر موارد، از لنزهای نرم برای اصلاح دید استفاده می شود. این اصلاح دید شامل نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و تاری دید است. لنزهای نرم، کمی بزرگتر و انعطاف پذیرتر از لنزهای سفت و سخت هستند. لنزهای نرم، یکبار مصرف هستند. انواع مختلفی از لنزهای نرم موجود است. می توان چند روز از آن ها استفاده کرد تا نیاز به برداشتن و دور انداختن داشته باشند.

لنزهای نرم چند عیب دارند که باید در نظر گرفته شوند. آن ها به اندازه لنزهای سخت دوام ندارند. به این معنی که ممکن است مجبور شوید آن ها را بیشتر تعویض کنید. این لنزها در مقایسه با لنزهای سخت با خطرات بالاتری از عفونت همراه هستند.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

  • لنزهای سخت:

    این لنزها، لنزهای چشمی اصلی بودند که چند دهه پیش از پلاستیکی به نام PMMA ساخته شده بودند. لنزهای چشمی سخت، گزینه دوم لنزهای چشمی موجود هستند. این لنزها از دهه 1970 پیشرفت زیادی داشته اند. امروزه لنزهای سخت، لنزهای نفوذپذیر سفت و سختی هستند که باعث می شوند انعطاف پذیری و اکسیژن بیشتری از طریق عدسی به قرنیه منتقل شود. در حالی که هنوز شکل خود را روی چشم حفظ می کنند. لنزهای سخت نفوذ پذیر به گاز، به کاهش رشد نزدیک بینی در بزرگسالان جوان و افرادی که از لنزهای چشمی استفاده می کنند، کمک می کند. علاوه بر این، این لنزها بسیار بادوام هستند. مراقبت از آن ها و نگهداری و استفاده از آن ها آسان است. آن ها بینایی واضحتر را ارائه می دهند و می توانند آستیگماتیسم شدیدتری را اصلاح کنند.

چند عیب لنزهای چشمی سخت عبارتند از:

  • لنزهای سخت در برابر خط و خش آسیب پذیر هستند.
  • لنزهای سخت به راحتی می توانند از مرکز چشم خارج شوند.
  • برای اینکه به لنزهای سخت عادت کنید، باید از آن ها به طور مداوم استفاده کنید.

برای خرید انواع لنز هرا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

تفاوت لنز سخت و لنز نرم 2انتخاب بین لنزهای روزانه و ماهانه:

بسیاری از افراد، استفاده از لنزها را نسبت به عینک ترجیح می دهند. در حقیقت، تقریبا 45 میلیون آمریکایی از لنزهای چشمی استفاده می کنند. با این حال، همه لنزها یکسان نیستند. همه افراد نیازهای متفاوتی دارند و برخی از چشم ها نسبت به دیگران حساس تر هستند.

هنگام انتخاب بین لنزهای نرم روزانه و ماهانه، چند نکته را باید در نظر بگیرید.

  • مزایای لنزهای یکبار مصرف روزانه: بیایید ابتدا مزایای استفاده از لنزهای نرم یکبار مصرف روزانه را در نظر بگیریم:
  • لنزهای نرم یکبار مصرف روزانه راحت تر هستند: استفاده از این لنزها راحت تر است زیرا نیازی نیست هر روز وقت بگذارید و آن ها را تمیز کنید. هر شب، آن ها را به سادگی بیرون آورده و دور می اندازید. نیازی به خرید محلول لنز یا نگرانی در مورد نگهداری این لنزها نیست. طرز رفتار با لنزهای نرم یکبار مصرف، یک فرآیند سریع و ساده است.
  • رسوبات کمتری ایجاد می کنند: از آنجا که این لنزها فقط برای یک روز استفاده می شوند، تجمع رسوبات کمتری ایجاد می کنند. این امر هرگونه عارضه ایی را که اغلب در اثر لنزهای طولانی مدت ایجاد می شد را کاهش می دهد. لنزهای نرم یکبار مصرف روزانه معمولا راحت تر هستند و برای افرادی که دچار خشکی چشم یا حساسیت هستند، انتخاب خوبی هستند.
  • پیگیری استفاده از این لنزها آسان است: یکی از مزایای بزرگ لنزهای نرم روزانه این است که مجبور نیستید زمان شروع به استفاده از آن ها را به خاطر بسپارید. شما به سادگی آن ها را هنگام بیدار شدن در چشم قرار می دهید و سپس قبل از خواب آن ها را برداشته و دور می اندازید.
  • معایب لنزهای یکبار مصرف روزانه: متاسفانه، استفاده از لنزهای یکبار مصرف روزانه، معایبی نیز دارد:
  • این لنزها کمی گرانتر هستند: لنزهای یکبار مصرف روزانه از بقیه لنزها کمی گرانتر هستند. در حقیقت، قیمت آن ها بیشتر از سایر انواع لنزها است. اما باید در نظر داشته باشید که به اقلام کمتری برای مراقبت از لنز احتیاج دارید. شما مجبور نخواهید بود روی محلول لنز سرمایه گذاری کنید. همچنین به احتمال زیاد برای مدیریت علائم ناراحتی لنزهای چشمی، هزینه کمتری صرف خواهید کرد زیرا این لنزها، احتمال تحریک را کاهش می دهند.
  • این لنزها برای خوابیدن ایمن نیستند: یکی از معایب لنزهای یکبار مصرف روزانه این است که برای استفاده در هنگام خواب مورد تایید FDA نیستند. آن ها برای این کار طراحی نشده اند، بنابراین خوابیدن با آن ها می تواند به چشم شما آسیب جدی برساند!
  • می توان این لنزهای نرم یکبار مصرف را کمتر دوستدار محیط زیست دانست: واقعیت ساده این است که شما هر روز از یک جفت لنز جدید به جای یک جفت در ماه استفاده می کنید. این امر باعث می شود لنزهای بیشتری در محل دفن زباله دور ریخته شوند.
  • مزایای لنزهای نرم ماهانه: اکنون اجازه دهید نگاهی به برخی از مزایای استفاده از لنزهای چشمی ماهانه بیندازیم:
  • این لنزهای نرم، کمتر گران هستند: لنزهای ماهانه معمولا نیازمند هزینه کمتری هستند. اما شما همچنین باید هزینه محلول و قاب های لنز را در نظر بگیرید. اگر تصمیم می گیرید به صورت ماهانه از لنزها استفاده کنید، باید از دستورالعمل های بینایی سنج خود برای مراقبت از لنزها و چشم خود پیروی کنید.
  • این لنزها دوستدار محیط زیست هستند: در مورد لنزها، هنگامی که معمولا فقط از 12 جفت در طول سال استفاده می کنید، تعداد کمتری لنز را دور می اندازید. این منجر به تولید زباله کمتری می شود که برای کره زمین نیز مفید است.
  • این لنزهای نرم، اکسیژن بیشتر برای چشم شما فراهم می کنند: لنزهای ماهانه تمایل به استفاده از هیدروژل سیلیکون دارند. این، به چشم های شما اجازه می دهد بیشتر نفس بکشند. این لنزها اجازه می دهند اکسیژن بیشتری به راحتی برای چشمان شما جریان پیدا کند.
  • معایب لنزهای ماهانه: در نهایت، اجازه دهید نگاهی به معایب استفاده از لنزهای نرم ماهانه بیندازیم:
  • این لنزها به مواد مصرفی بیشتری نیاز دارند: از آنجا که این لنزهای نرم را بیشتر استفاده می کنید، به این معنی است که باید روتین تمیز کردن، ضد عفونی و نگهداری از آن ها را به شدت رعایت کنید. شما باید به طور منظم، محلول لنز و محفظه های نگهداری لنز را خریداری کنید.
  • این لنزهای نرم، مستعد تجمع رسوبات هستند: چشمان شما لیپیدها و پروتئین هایی را تولید می کنند که در طول زمان روی لنزهای شما جمع می شوند. محصولات مخصوص مراقبت از لنز وجود دارد که این رسوبات را از بین می برد. اما اگر چشم های شما حساس هستند، باید مکررا لنزهای خود را عوض کنید.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

سخن آخر:

برای تعیین مناسب بودن لنزهای تماسی، باید به متخصص بینایی سنجی خود مراجعه کنید.

استفاده دقیق از لنزهای چشمی برای ارائه شفاف ترین و راحت ترین بینایی، بدون به خطر انداختن سلامت چشم ها، ضروری است.

هنگام تصمیم گیری نهایی در مورد انتخاب لنز چشمی، موارد زیادی مانند وضعیت چشم، شیوه زندگی، بودجه و ترجیحات شخصی باید در نظر گرفته شوند.

در برخی موارد، ممکن است فرد از لنزهای نرم شروع کند و سپس تصمیم بگیرد که انتخاب خود را به لنزهای چشمی سخت تغییر دهد.

لنزهای نرم و سخت دارای تفاوت های مختلفی با هم هستند، مثلا تنظیم لنزهای نرم راحت تر از لنزهای چشمی سخت است، لنزهای نرم کمی بزرگتر و انعطاف پذیرتر از لنزهای سخت هستند، لنزهای نرم به اندازه لنزهای سخت دوام ندارند، لنزهای نرم در مقایسه با لنزهای سخت با خطرات بالاتری از عفونت همراه هستند، برای اینکه به لنزهای سخت عادت کنید باید از آن ها به طور مداوم استفاده کنید ولی استفاده از لنزهای نرم اینگونه نیست.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

کیفیت لنزهای چشمی نیز در استفاده از آن ها بسیار مهم است. لنزهای چشمی باید از یک مرکز معتبر خریداری شوند، یکی از معتبرترین مراکز عرضه کننده لنزهای چشمی، لنز مارکت است.

لنز مارکت عرضه کننده انواع لنزهای چشمی براساس شرایط و سلیقه های مختلف است.

منابع:

https://www.innovativeeyecare.com.au/what-we-do/contact-lenses/

https://www.stantonoptical.com/blog/hard-vs-soft-contact-lenses/

http://www.hydeeyecare.com/blog/83524-what-is-the-difference-between-hard-and-soft-contact-lenses

http://www.myeyesoptometry.com/sp_faq/what-is-the-difference-between-soft-and-hard-contact-lenses/

https://www.lenspure.com/articles/daily-vs-monthly-contacts-quick-guide

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *