طول عمر لنز طبی و رنگی با هم متفاوته ؟

لنزهای طبی دارای تاریخ انقضا مشخصی هستند.

 لنزهای طبی به راحتی می توانند آلوده شوند و احتمالاً به چشم آسیب برسانند. تاریخ انقضا و طول عمر لنز طبی بسته به نوع و اندازه لنزهای طبی از چند ماه تا دو سال متفاوت است. 

پس از آن تاریخ، تولیدکنندگان دیگر نمی توانند ایمنی لنزها را تضمین کنند. ما در این مقاله می خواهیم بدانیم طول عمر لنز طبی چقدر است.

طول عمر لنز طبی چقدر است :

لنزهای طبی و به طور کلی لنزهای چشمی دارای طول عمر مشخصی هستند.

 لنزهای منقضی شده می توانند پیامدهای خطرناک بی شماری داشته باشند. استفاده از لنزهای طبی بعد از تاریخ انقضا می تواند عوارض جبران ناپذیری ایجاد کند. عفونت و زخم شایع ترین مشکلات استفاده از لنزهای طبی منقضی هستند. 

انجام این کار در موارد شدیدتر، می تواند حتی باعث نابینایی شود. علاوه بر این، خوابیدن با لنزهای طبی توصیه نمی شود مگر اینکه این کار، مورد تایید چشم پزشک شما باشد.

طول عمر لنز طبی

طول عمر لنز طبی به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند:

لنزهای طبی یکبار مصرف: این گزینه اجازه می دهد تا لنزها به طور مداوم تغییر کنند. در واقع، شما باید لنزهای خود را پس از 7 تا 30 روز استفاده، دور بیندازید. این لنزها در انواع و اندازه های مختلف موجود هستند. این لنزهای طبی خود به لنزهای روزانه، هفتگی، دو هفتگی و ماهانه تقسیم بندی می شوند.

لنزهای طبی رنگی یکبار مصرف:

این لنزها برای اهداف آرایشی و اصلاحی در رنگ های مختلف، در دسترس هستند. این لنزها نیز برای استفاده 7 تا 30 روز، مناسب هستند. این لنزهای طبی رنگی خود به لنزهای روزانه، هفتگی، دو هفتگی و ماهانه تقسیم بندی می شوند.

لنزهای طبی فصلی: از این لنزهای طبی برای مدت یک فصل یا سه ماه می توان استفاده کرد و بعد از این زمان، دور انداخته می شوند.

لنزهای طبی سالانه: از این لنزهای طبی برای مدت یک سال یا 365 روز می توان استفاده کرد و بعد از این زمان، دور انداخته می شوند.

لنزهای دو کانونی: اخیراً با پیشرفت های تکنولوژیکی، لنزهایی برای افرادی که به دو قدرت نوری متمایز نیاز دارند، وارد بازار شده است. آن ها به بیمار اجازه می دهند تا لنزهای خود را در موقعیت های مختلف از خواندن گرفته، تا کار با کامپیوتر و دیدن از فاصله دور، نگه دارند.

طول عمر لنز طبی

طول عمر لنز طبی لنز سخت :

با مراقبت مناسب، اگر بینایی سنج نسخه شما را تغییر ندهد، این لنزها می توانند تا دو سال دوام بیاورند. این لنزها با نام لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز نیز شناخته می شوند ولی در بازار زیاد محبوب نیستند.

 

این لنزها حتی اگر دو سال دوام داشته باشد، چشم را از نفس کشیدن باز می دارند و برای اطمینان از سلامت چشم ها به نگهداری مداوم نیاز دارند.

لنزهای نرم تمدید شونده: برخلاف لنزهای سخت، اکسیژن قادر به عبور از این لنزها است، زیرا این لنزها، پلاستیک نرم هستند. طول عمر این لنزها حدود یک سال پس از ساخت است.

 

این لنزها که به بیماران امکان می دهد تا به طور مداوم از لنزهای طبی خود استفاده کنند، از 40 سال پیش معرفی شده اند.

 

پیش از آن بیماران موظف بودند لنزهای طبی خود را که به آن ها لنزهای روزانه می گویند، از چشم خارج کرده و هر روز تمیز کنند. با استفاده از این لنزها، بیماران می توانند به مدت یک هفته از لنزها بدون خارج کردن از چشم، استفاده کنند.

لنزهای مسدود کننده UV: برای افرادی که حساسیت بیشتری دارند، این لنزها برای محافظت از چشم در برابر اشعه UV استفاده می شوند.

 

از آنجا که لنز فقط بخشی از قرنیه را می پوشاند، استفاده از عینک آفتابی در فضای باز برای محافظت کامل در برابر آفتاب، بسیار مهم است.

طول عمر لنز طبی

6 نشانه طول عمر لنز طبی :

از کجا می دانید لنزهای طبی شما باید تعویض شوند؟ 6 نشانه زیر به شما کمک خواهند کرد که بدانید زمان تعویض لنزهای شما فرارسیده است:

1.لنزهای شما منقضی شده است:

این یکی از بارزترین نشانه ها است. تعدادی از استفاده کنندگان از لنزهای طبی تمایل دارند بیش از تاریخ انقضا از لنزهای خود استفاده کنند اما این کار، درست نیست.

 

هر لنز طبی برای یک مدت زمان مشخص، چه روزانه، هفتگی و یا ماهانه، دوام می آورد.

 

این تاریخ انقضا به یک دلیل تعیین شده است، استفاده از لنزهای تاریخ گذشته می تواند منجر به آسیب هایی شود که سلامت چشم شما را تحت تأثیر قرار دهد.

2.لنزهای طبی شما باعث تحریک چشمتان شده و احساس ناراحتی می کنید:

در استفاده از لنزهای طبی هرگز نباید احساس ناراحتی کنید. اگر بعد از قرار دادن آن ها در چشم خود احساس کردید که به نوعی چشم های شما را تحریک می کنند، پس ممکن است زمان تعویض آن ها فرا رسیده باشد. لنزها را از چشم خارج کرده و آن ها را بررسی کنید.

 

در صورت مشاهده آسیب به لنزها مانند خراش، استفاده از آن ها را متوقف کنید. اگر لنزها از لحاظ ظاهری خوب به نظر می رسند، آن ها را تمیز کنید.

 

ممکن است ذراتی روی آن ها جمع شده باشد که چشم شما را آزار می دهد. اگر با تمیز کردن آن ها مشکل شما برطرف نشد، ممکن است آسیب هایی داشته باشد که نمی توانید آن ها را ببینید.

 

باید آن ها را با یک جفت لنز طبی جدید، عوض کنید.

3.لنزهای شما کدر به نظر می رسند:

اگر لنزهای طبی تجویز شده شما کدر به نظر می رسد، آن ها را از چشم خارج کرده و با مایع لنز مناسب تمیز کنید. اگر آن ها را دوباره در چشم خود قرار دادید اما پاک نشده بودند، وقت آن رسیده که آن ها را دور بیندازید.

 

لنزهای طبی به دلیل تجمع باکتری ها، کدر می شوند. اگر به استفاده از آن ها ادامه دهید، در معرض عفونت چشم، خشکی چشم یا حتی زخم های قرنیه قرار می گیرید.

4.لنزهای طبی شما، تغییر شکل داده اند:

خراش ها تنها راهی نیستند که می توانند به لنزهای طبی شما آسیب برسانند. در صورت مشاهده خمیدگی و فرورفتگی در لنزهای خود، استفاده از آن ها را متوقف کنید.

 

حتی اگر فکر می کنید که آن ها به اندازه کافی خوب کار می کنند، این لنزهای نامناسب خطر بیشتری برای آسیب رساندن به چشم شما دارند. لنزهای خمیده باعث می شوند باکتری ها و سایر بقایای ناخواسته از داخل آن ها عبور کنند.

5.لنزهای شما از چشمانتان در برابر اشعه UV محافظت نمی کنند:

لنزهای جدید از بسیاری جهات بسیار بهتر از محصولات قبلی هستند. لنزهای جدید محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش را برای چشم های شما فراهم می کنند و از نوع جدیدی از مواد اولیه ساخته می شوند.

 

اگر لنزهای طبی شما از چشمانتان در برابر اشعه UV محافظت نمی کنند، بهتر است آن ها را تعویض کنید.

6.شما به نسخه جدید نیاز دارید:

اگر لنزهای شما کاملاً جدید و بی عیب و نقص باشند اما به نظر می رسد هنوز مشکلاتی ایجاد می کنند، چه می کنید؟

 

سردرد، خستگی چشم یا تاری دید، همگی نشانه هایی هستند که نشان می دهند شما نیاز به نسخه جدید دارید. وقتی این اتفاق می افتد، باید نسخه جدیدی دریافت کنید.

بهره مندی از طول عمر لنز طبی:

طول عمر همه لنزهای طبی، به مراقبت از آن ها نیز بستگی دارد.

 

در حقیقت، وقتی لنزها به خوبی نگهداری شوند، طول عمر بیشتری دارند زیرا هیچ آلودگی یا عفونتی را به خود جذب نمی کنند.

 

برای جلوگیری از هرگونه عارضه ناخواسته، برخی اقدامات احتیاطی برای حفظ لنزهای طبی ضروری است.

مراحل مراقبت از لنزهای طبی به شرح زیر است:
  • برای شروع، لازم است قبل از قرار دادن لنزها در چشم، دستان خود را با صابون بدون بو بشویید.
  • لنزهای خود را با مایع لنز مناسب، شستشو دهید.
  • هر شب، محفظه نگهداری لنز خود را با محلول لنز تازه و تمیز پر کنید. از محلول های لنز کهنه، مجددا استفاده نکنید.
  • برای جلوگیری از عفونت، بهتر است که غالباً محفظه نگهداری لنز خود را تعویض کنید.
  • لنزها را در دمای اتاق نگهداری کنید. در صورت یخ زدگی یا گرم شدن بیش از حد لنزها را هرگز در اتومبیل رها نکنید.

برای انتخاب لنزهای طبی صحیح از یک بینایی سنج کمک بگیرید. برای استفاده از لنزهای طبی، بیمار باید تحت معاینه چشم قرار گیرد.

 

این معاینه باید سالانه انجام شود تا وضعیت چشم شما ارزیابی شود و نسخه شما برای لنزهای طبی، عینک اصلاحی و عینک آفتابی تجدید شود.

اگر چشم های شما تحریک، دردناک یا خراشیده شد از یک چشم پزشک کمک بگیرید. در این موارد، باید لنزها را از چشم خارج کنید تا زمانی که دستورالعمل ها را از دکتر دریافت کنید.


طول عمر لنز طبی

سخن آخر مقاله ی طول عمر لنز طبی :

لنزهای طبی دارای طول عمر و تاریخ انقضای مشخصی هستند. طول عمر لنز طبی با توجه به نوع و اندازه آن می تواند متفاوت باشد.

لنزهای طبی برای مدت مشخص، مثلا یک روز، یک هفته، یک ماه، یک فصل و یا یک سال طراحی شده اند و بعد از آن تاریخ باید دور انداخته شده و جایگزین شوند وگرنه صدمات جبران ناپذیری به چشم وارد خواهند کرد.

شش نشانه که شما به لنزهای طبی جدید نیاز دارید، عبارتنداز :

منقضی شدن لنزها ، لنزها باعث تحریک چشم شده و احساس ناراحتی می کنید، کدر به نظر رسیدن لنزها، تغییر شکل لنزها، لنزها از چشمانتان در برابر اشعه UV محافظت نمی کنند و نیاز به نسخه جدید.

یکی از مطمئن ترین راه های خرید لنزهای طبی ، خرید آن ها از فروشگاه اینترنتی لنز مارکت است.

لنزمارکت بزرگترین فروشگاه عرضه کننده انواع لنزهای چشمی در ایران است. لنزهای طبی عرضه شده در فروشگاه لنز مارکت دارای بهترین کیفیت ها بوده و قیمت های بسیار مناسبی نیز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *