[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no” woodmart_inline=”no”]عینک های آفتابی فقط برای تابستان نیستند، برای محافظت از چشم خود در برابر اشعه های مضر ماورابنفش، باید از آن ها در روزهای دیگر سال نیز استفاده کنید.ما در ادامه این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که چگونه یک عینک آفتابی مناسب چشم انتخاب کنیم.

همه می دانند که عینک آفتابی در یک روز آفتابی، چه در جاده و چه در ساحل، دیدن را آسان تر می کند. با این حال، طبق آکادمی چشم پزشکی آمریکا، استفاده از عینک آفتابی مناسب دفاع بزرگی در برابر اشعه ماورا بنفش است که می تواند باعث آسیب دیدگی کوتاه مدت و طولانی مدت چشم ها شود.

[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no” woodmart_inline=”no”]

اثرات منفی نور خورشید بر چشم:

برخی از اثرات بالقوه منفی نور خورشید بر روی چشم عبارتند از:

  • آب مروارید:

ابری است که می تواند بینایی را تار کند. تخمین زده می شود که 20 درصد از آب مروارید در اثر قرار گرفتن در معرض UV ایجاد می شود.

  • از بین رفتن ماکولا:

این عارضه در نتیجه آسیب به شبکیه رخ می دهد و بینایی مرکزی را از بین می برد. از بین رفتن ماکولا علت اصلی نابینایی در ایالات متحده است.

  • ناخنک چشم:

رشد بافت روی قسمت سفید سطح چشم، ناخنک نامیده می شود که می تواند منحنی کره چشم را تغییر دهد و باعث آستیگماتیسم شود.

  • سرطان پوست پلک یا چشم:

با استفاده مداوم از عینک آفتابی، می توان تا حدی از سرطان پوست پلک یا چشم جلوگیری کرد.

نکاتی برای انتخاب عینک آفتابی مناسب چشم:

اگر آخرین عینک آفتابی که خریداری کرده اید سال ها قبل در تعطیلات بوده است و از آن ها دیگر استفاده نمی کنید، وقت آن است که به روز شوید. در زیر به نکاتی برای انتخاب عینک آفتابی مناسب چشم، می پردازیم:

  • مهمترین عامل در عینک آفتابی جدید شما باید محافظت باشد:

برای این منظور شما حداقل به 99 درصد پوشش ماورا بنفش (UV) و یا هر دو UVA و UVB نیاز دارید. اکثر عینک های آفتابی دارای برچسبی هستند که حاوی اطلاعات UV است اما مراقب باشید به برچسب عینک های ارزان قیمتی که در بازارها و یا فروشگاه های محلی می بینید، اعتماد نکنید. بهتر است کمی به روزتر رفتار کنید، به یک فروشگاه بزرگ اپتیک یا مرکز خرید بروید، جایی که هزینه عینک ها بالاتر است اما امنیت بیشتری نیز دارند و فقط پلاستیک های رنگی نیستند.

  • هنگام خرید، عینک آفتابی مورد علاقه خود را با خود ببرید:

به این ترتیب شما می توانید شکل و اندازه را مقایسه کنید، پل بینی و عرض عینک از گوش تا گوش مهمترین فاکتورها برای مناسب بودن عینک هستند. مدل عینک آفتابی ها زیاد است بنابراین طولی نمی کشد که خستگی در انتخاب ایجاد می شود، بنابراین بهتر است که عینک آفتابی مورد علاقه خود را با خود ببرید.

  • اگر نسخه ایی دارید، آن را به همراه خود نزد عینک ساز ببرید:

اگر عینکی را که در حال حاضر استفاده می کنید دوست دارید، یک متخصص بینایی باید بتواند لنزهای عینک را با نسخه پزشکی جایگزین کند. اگر هنگام خرید عینک آفتابی نزد یک اپتیک و یا یک عینک ساز بروید، او گزینه هایی مانند عینک های آنتی رفلکس را در اختیار شما قرار می دهد، ممکن است نتوانید هنگام انتخاب عینک آفتابی از قفسه داروخانه ها این گزینه ها را بدست آورید. مطمئنا می توانید یک جفت عینک آفتابی کاملا جدید و مناسب تهیه کنید و یک مزیت دیگر مراجعه به یک اپتیک این است که او می تواند در پیدا کردن عینکی که برای صورت شما مناسب است، به شما کمک کند.

  • باید بدانید که می خواهید از چه سبک عینکی استفاده کنید:

قانون کلی این است که عینک برعکس شکل صورت شما باشد. اگر صورت شما گرد است، یک عینک آفتابی به شکل مربع یا مستطیل را انتخاب کنید. عینک های مربعی، صورت گرد را کامل می کنند. صورت های بلند چطور؟ به دنبال قاب هایی باشید که نسبت طول به عرض آن ها 1: 1 باشد و اجازه ندهید شیشه عینک از چشم های شما فراتر برود، این فقط باعث می شود که صورت شما بلندتر به نظر برسد. اگر صورت شما به شکل مثلث است، عینک های آفتابی مستطیلی برای شما مناسب هستند. برای صورت های مربعی به فکر عینک های گرد باشید. مطمئنا شما آزاد هستید که همه این ویژگی ها را کنار بگذارید و فقط سبک مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

رنگ لنز عینک فقط برای نمایش نیست، رنگ های مختلف نمایانگر خصوصیات مختلفی هستند:

 

  • لنز خاکستری:

لنزهای خاکستری عینک های آفتابی بدون تاثیر روی کنتراست یا تحریف رنگ، شدت نور را کاهش می دهند.

  • لنز قهوه ای:

لنزهای قهوه ای عینک های آفتابی با جلوگیری از برخی از نورهای آبی تا حدی کنتراست را افزایش می دهند و برای ورزش های برفی مناسب هستند.

  • لنز زرد:

لنزهای کهربایی و یا زرد عینک های آفتابی به طور قابل توجهی کنتراست را افزایش می دهند زیرا بیشتر یا کل نور آبی را مسدود می کنند. این لنزها همچنین برای ورزش های برفی نیز مناسب هستند.

  • لنز قرمز و نارنجی:

لنزهای قرمز و نارنجی عینک های آفتابی برای ورزش های برفی اما فقط در روزهای ابری مناسب هستند.

  • لنز مسی رنگ:

عینک آفتابی مسی رنگ، رنگ آسمان و چمن را فیلتر می کند.

  • لنز آبی و سبز:

  • عینک آفتابی آبی و سبز، رنگ توپ زرد تنیس را فیلتر می کند.

متناسب بودن عینک آفتابی مهم است:

اگر بدون کمک یک اپتیک خرید می کنید، چند اصل مهم را باید به خاطر بسپارید:

  • به دنبال مرکز چشم ها باشید:

ضخامت شیشه عینک نیز می تواند تحت تاثیر قرار گیرد اگر چشم در پشت شیشه بسیار نزدیک به هم باشد یا فاصله زیادی از شیشه داشته باشد و باعث ایجاد ضخامت و تحریف در لبه های خارجی شود.

  • پل قطعه بینی باید کاملا متناسب باشد:

وقتی پل بینی عینک خیلی کوچک است می تواند باعث درد شود. وقتی خیلی بزرگ باشد، می تواند باعث تحریک بینی شود و یا کاملا بلغزد.

  • دسته های قاب عینک باید موازی باشند:

اگر این دسته ها خیلی کوچک باشند، به سمت بیرون خم می شوند و کش می آیند و اگر خیلی بزرگ باشند، عینک آفتابی به جلو می افتد.

  • گوشه انتهایی دسته عینک باید کاملا در پشت گوش قرار بگیرد تا عینک در جای مناسب خود محکم شود.

  • هزینه اضافی برای عینک های پلاریزه خرج کنید:

  • پلاریزه باعث کاهش تابش خیره کننده ناشی از برف، آب و شیشه های ماشین ها می شود. این به شما کمک می کند تا چشم ها را در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید بهتر از لنزهای استاندارد UVA و UVB محافظت کنید و نه تنها در روزهای آفتابی بلکه در روزهای ابری نیز به کاهش خستگی چشم ها کمک کنید زیرا خورشید در روزهای ابری نیز همچنان قوی است و می تواند آسیب رسان باشد. با این حال، مراقب عینک های آفتابی ارزان پلاریزه باشید که می تواند چشم را تار کند و باعث خستگی چشم، سردرد یا ناراحتی چشم شود.
  • از عینک آفتابی خود مراقبت کنید:

  • قیمت یک عینک آفتابی خوب کمی بالا است، بنابراین باید از سرمایه گذاری خود محافظت کنید. همیشه آن ها را در یک محفظه نگهداری حمل کنید و آن ها را در اتومبیل گرم، رها نکنید. اگر به نظر می رسد که عینک شما در حال تغییر شکل است، ممکن است در اثر گرما این اتفاق افتاده باشد، بنابراین آن ها را برای یک بررسی نزد اپتیک ببرید. آن ها را به جز با شوینده های مخصوص ساخته شده، با چیز دیگری تمیز نکنید و فقط از پارچه نرم برای خشک کردن آن ها استفاده کنید. اپتیک شما می تواند پاک کننده مناسب را به شما توصیه کند.
  • کودکان را فراموش نکنید:

  • همه اصول بالا باید در مورد كودكانی كه احتمالا در روزهای آفتابی وقت زیادی را در فضای باز می گذرانند، اعمال شود. ممکن است وسوسه شوید که یک جفت عینک آفتابی ارزان قیمت را برای آن ها خریداری کنید اما به یاد داشته باشید که قرار گرفتن در معرض اشعه های آسیب رسان برای آن ها نیز دردسر ساز است. به آن ها بیاموزید از عینک آفتابی خود درست استفاده کنند و نحوه مراقبت از آن ها را درست مانند شما بیاموزند.

سخن آخر:

عینک های آفتابی فقط برای تابستان نیستند، برای محافظت از چشم خود در برابر اشعه های مضر ماورابنفش، باید از آن ها در روزهای دیگر سال نیز استفاده کنید.

برخی از اثرات بالقوه منفی نور خورشید بر روی چشم عبارتند از: ایجاد آب مروارید، از بین رفتن ماکولا، ایجاد ناخنک چشم و سرطان پوست پلک و چشم.

برخی از نکات برای انتخاب عینک آفتابی مناسب چشم شامل موارد زیر است: عینک آفتابی مناسب باید محافظت کاملی در برابر اشعه خورشید داشته باشد، هنگام خرید، عینک آفتابی مورد علاقه خود را با خود ببرید، اگر نسخه ایی دارید، آن را به همراه خود نزد عینک ساز ببرید، باید بدانید که می خواهید از چه سبک عینکی استفاده کنید، رنگ لنز عینک فقط برای نمایش نیست، رنگ های مختلف نمایانگر خصوصیات مختلفی هستند، متناسب بودن عینک آفتابی مهم است، سعی کنید از عینک های پلاریزه استفاده کنید، از عینک آفتابی خود مراقبت کنید و خرید عینک آفتابی برای کودکان را فراموش نکنید.

چند اصل مهم در متناسب بودن عینک شامل موارد زیر است: به دنبال مرکز چشم ها باشید، پل قطعه بینی باید کاملا متناسب باشد، دسته های قاب عینک باید موازی باشند و گوشه انتهایی دسته عینک باید کاملا در پشت گوش قرار بگیرد تا عینک در جای مناسب خود محکم شود.

منابع:

https://www.2020onsite.com/blog/9-tips-on-how-to-pick-the-right-sunglasses-for-your-eyes

https://www.aao.org/eye-health/tips-prevention/top-sunglasses-tips[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *