قبل از انتخاب بین عینک طبی و لنز طبی، توصیه می کنیم بدانید که چه تفاوتی بین لنزهای طبی و عینک های طبی وجود دارد. لنزها روی چشمان شما قرار می گیرند در حالی که عینک ها از چشم ها فاصله دارند.

برای کسانی که نیاز به اصلاح بینایی دارند، گزینه های زیادی پیش رو است. به عنوان مثال، ممکن است از یک عینک عالی با قاب شیک لذت ببرند یا اگر می خواهند واقعیت نیاز به اصلاح بینایی را پنهان کنند، می توانند لنزهای تماسی را انتخاب کنند.

برای خرید انواع لنز طبی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

در ادامه این مقاله از لنز مارکت می خواهیم به یک مقایسه کامل بین عینک طبی و لنز طبی بپردازیم.

تفاوت نسخه عینک طبی و لنز طبی:

همانند نسخه عینک طبی، نسخه لنز تماسی نیز شامل نیروی لنز مورد نیاز برای اصلاح عیوب انکساری، چه نزدیک بینی، چه دور بینی و چه آستیگماتیسم است اما بسته به درجه خطای شکست و نوع لنز تجویز شده، قدرت تعیین شده در نسخه لنزهای تماسی ممکن است به طور قابل توجهی متفاوت از موارد موجود در نسخه عینک باشد تا بهترین دید ممکن را برای شما ایجاد کند.

همچنین، یک نسخه لنز طبی حاوی مشخصات اضافی است که در نسخه عینک وجود ندارد و فقط پس از یک آزمایش جامع و گذاشتن لنز در چشم، می توان این موارد را تعیین کرد. آن ها عبارتنداز موارد زیر:

  • منحنی پایه:

    این اندازه گیری انحنای سطح پشت لنز طبی است. منحنی پایه مناسب با توجه به شکل قرنیه فرد تعیین می شود.

  • قطر:

    قطر لنز (DIA) اندازه کلی لنز را مشخص می کند و همراه با منحنی پایه، چگونگی متناسب بودن لنز را نیز تعیین می کند. در بیشتر موارد، قطر لنزهای تماسی نرم از 13.5 تا 14.5 میلی متر و قطر لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز (GP) از 8.5 تا 9.5 میلی متر است.

  • برند و مواد تشکیل دهنده لنز:

    برند و مواد تشکیل دهنده لنز نیز باید در نسخه لنز طبی مشخص شود زیرا هر ماده لنز دارای درجه خاصی از نفوذپذیری اکسیژن است. این امر به ویژه اگر می خواهید لنزهای استفاده مجدد را خریداری کنید و یا اینکه گاهی اوقات ممکن است هنگام پوشیدن لنزها به خواب بروید، بسیار مهم است.

  • تاریخ انقضا:

    نسخه لنزهای طبی، شامل تاریخ انقضا نیز است.

هرکسی که به عینک طبی نیاز دارد، نمی تواند با موفقیت از لنز استفاده کند. شرایطی مانند خشکی چشم یا بلفاریت می تواند استفاده از لنز را ناخوشایند یا ناایمن کند. حتی بدون وجود شرایط چشمی از قبل، بعضی از افراد دارای قرنیه حساس هستند و به راحتی نمی توانند با لنزهای تماسی سازگار شوند.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

مقایسه ایی کامل بین عینک طبی و لنز طبی:

تفاوت ها:

در جدول زیر به تفاوت های بین عینک طبی و لنز طبی می پردازیم:

لنز طبی عینک طبی
لنز طبی برای دید طبیعی تر، درست روی چشم استفاده می شود. فاصله بین چشم و عدسی عینک طبی گاهی باعث ایجاد انحراف در دید می شود.
در لنز طبی تمام قسمت دید شما در کانون توجه است. این امر به ویژه در ورزش و رانندگی بسیار مهم است، جایی که باید هرچه بیشتر اطراف خود را ببینید. عینک باعث دید ضعیف محیطی (جانبی) می شود.
در هنگام استفاده از لنز طبی، هیچ مانع یا بازتاب آزار دهنده ایی مشاهده نمی شود. در هنگام استفاده از عینک طبی فرد باید به طور مداوم از قاب و لبه عدسی و همچنین بازتاب های پشت آن آگاه باشد.
لنز طبی وزنی ندارد و در نتیجه مشکلی از این بابت ایجاد نخواهد کرد. در هنگام استفاده از لنز طبی، هیچ فریمی به طور مداوم از بینی شما سر نمی خورد. عینک طبی، وزن ناراحت کننده ایی روی صورت و گوش های فرد می اندازد. همچنین آن ها نیاز دوره ایی برای سفت شدن و تنظیم کردن دارند.
لنزهای طبی دچار مه گرفتگی نمی شوند. شیشه های عینک با تغییر دما دچار مه گرفتگی می شوند.
لنزهای طبی باعث حواس پرتی فرد نمی شوند بنابراین آن ها مورد علاقه ورزشکاران قرار دارند. عینک طبی باعث حواس پرتی در هنگام بازی و ورزش می شود.
لنزهای طبی با هرچیزی که می پوشید، مطابقت دارند. از نظر ظاهر عینک طبی باید تکمیل کننده ظاهر فرد باشد. به عنوان مثال، فریم های مورد استفاده شما ممکن است مناسب لباس شب شما نباشند یا ممکن است رنگ ها با هم متضاد باشند.
لنزهای طبی باعث جمع شدن آب باران و تار شدن دید شما نمی شوند. استفاده از عینک طبی در باران یا برف، آزار دهنده است.
لنزهای طبی از ظاهر طبیعی شما کم نمی کنند. آن ها به مردم اجازه می دهند تا چشمان شما را ببینند. عینک طبی، سدی غیر طبیعی و منحرف کننده بین چشم و دنیای بیرون است.

 

شباهت ها:

تفاوت های زیادی بین عینک طبی و لنز طبی وجود دارد اما آن ها شباهت هایی نیز دارند که شامل موارد زیر است:

  • هر دوی لنز و عینک طبی نیاز به رسیدگی و تمیز کردن دقیق دارند:

    عدسی های عینک باید چندین بار در روز اسپری شده و پاک شوند، در حالی که لنزها بسته به نوع آن ها به مراقبت های مختلفی احتیاج دارند. تمیز کردن لنزهای تماسی GP به ویژه سریع و آسان است.

برای خرید انواع لنز هرا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

  • هر دو آن ها می توانند آستیگماتیسم را اصلاح کنند:

    آستیگماتیسم یک شکل قرنیه نامنظم است که بینایی را منحرف می کند. بسیاری از مردم فکر می کنند که فقط عینک می تواند آستیگماتیسم را اصلاح کند اما لنزهای تماسی نیز همین کار را می کنند. از لنزهای مخصوصی به نام لنزهای توریک برای اصلاح آستیگماتیسم استفاده می شود.

  • هر دو آن ها مقرون به صرفه هستند:

    وقتی در نظر می گیرید که هر روز از زندگی خود از عینک یا لنز استفاده می کنید، مبلغی که برای آن ها هزینه می کنید بسیار کمتر از هر کالای دیگری در کمد لباس شما است. آن ها با توجه به اهمیتشان در کیفیت زندگی شما، بسیار ارزشمند هستند.

برای خرید انواع لنز آستیگمات با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

لنزهای طبیسوالات متداول در مورد لنزهای طبی:

  • چگونه می توانم تصمیم بگیرم که آیا لنزها برای من مناسب هستند؟

    اگر به فکر خرید لنزهای تماسی هستید، ابتدا باید دو کار را انجام دهید:

  • حقایق مربوط به لنزهای طبی را بیاموزید.
  • به چشم پزشک خود مراجعه کنید.

لنزهای طبی جایگزین مناسبی برای عینک هستند. آن ها بیش از 100 سال پیش اختراع شده اند، ابتدا از شیشه و بعدا از پلاستیک سخت ساخته شدند.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

امروزه لنزهای تماسی از پلاستیک نرم ساخته می شوند. آن ها دیسک های کوچک و نازکی هستند که به گونه ایی طراحی شده اند که می توانید آن ها را مستقیما روی سطح (قرنیه) چشم قرار دهید. در بیشتر مواقع، پزشکان چشم یا سایر متخصصان مجاز مراقبت از چشم، لنزهای تماسی را برای مشکلات بینایی مانند نزدیک بینی، دور بینی و تمرکز ناهموار تجویز می کنند (آستیگماتیسم). پزشکان چشم همچنین ممکن است آن ها را برای درمان برخی بیماری های چشم نیز تجویز کنند. به عنوان مثال، افرادی که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته اند و کاشت لنز انجام نداده اند، ممکن است از لنزهای تماسی خاص استفاده کنند.

  • اگر می خواهم از لنز طبی استفاده کنم، چرا باید به چشم پزشک مراجعه کنم؟

    اگر می خواهید از لنزهای تماسی استفاده کنید، ابتدا باید برای ملاقات با یک چشم پزشک برنامه ریزی کنید. از آنجا که لنزهای تماسی، وسیله های پزشکی هستند، لازم است توسط یک متخصص مراقبت از چشم به درستی تجویز شوند.

  • آیا هر کسی می تواند از لنزهای طبی استفاده کند؟

    هرکسی که به عینک نیاز دارد، نمی تواند از لنز طبی استفاده کند اما از هر 10 نفری که می خواهد از آن استفاده کند، 9 نفرشان می توانند این کار را انجام دهند. با این حال، لنزهای تماسی برای افراد زیر مناسب نیستند:

  • به طور مکرر دچار عفونت چشم شده اند
  • از واکنش های شدید آلرژیک رنج می برند
  • در معرض مقدار زیادی گرد و غبار، آلودگی یا دود هستند، مشکل بینایی خاصی دارند یا به لنزهای خاصی نیاز دارند.

سخن آخر:

اینکه شما برای اصلاح بینایی از عینک یا از لنز استفاده می کنید، بیشتر به خود شما بستگی دارد. سبک زندگی، راحتی، بودجه و زیبایی باید در روند تصمیم گیری شما نقش داشته باشد.

قبل از انتخاب بین عینک طبی و لنز طبی، توصیه می کنیم بدانید که چه تفاوتی بین لنزهای طبی و عینک های طبی وجود دارد. قبل از تصمیم گیری در مورد انتخاب لنز یا عینک، به یاد داشته باشید که یکی لزوما بهتر از دیگری نیست. هر کدام از آن ها از نظر دید، سهولت استفاده و سلامت چشم مزایا و معایب خود را دارند.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

عینک های طبی و لنزهای طبی دارای شباهت ها و تفاوت هایی با هم هستند. از تفاوت های آن ها می توان به این مورد اشاره کرد که مثلا لنزهای طبی مستقیم روی چشم قرار می گیرند، این در حالی است که عینک ها با چشم فاصله دارند. از شباهت های بین عینک و لنز طبی می توان به موارد زیر اشاره کرد: هر دوی لنز و عینک طبی نیاز به رسیدگی و تمیز کردن دقیق دارند، هر دو آن ها می توانند آستیگماتیسم را اصلاح کنند و هر دو آن ها مقرون به صرفه هستند.

لنزهای تماسی برای افراد زیر مناسب نیستند: به طور مکرر دچار عفونت چشم شده اند، از واکنش های شدید آلرژیک رنج می برند و در معرض مقدار زیادی گرد و غبار، آلودگی یا دود هستند، مشکل بینایی خاصی دارند یا به لنزهای خاصی نیاز دارند.

 

منابع:

 

https://www.foreyes.com/blog/what-is-the-difference-between-a-contact-lens-prescription-and-eyeglasses/

https://www.contactlenses.org/clsglasses.htm

https://www.allaboutvision.com/contacts/faq/cls-vs-glasses-rx.htm

https://www.allaboutvision.com/contacts/faq/contacts-vs-glasses.htm

https://preventblindness.org/wearing-contact-lenses/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *