شما چکمه های خود را انتخاب کرده اید، کوله پشتی خود را نیز آماده کرده اید و تغذیه بین راهی خود را نیز انتخاب کرده اید اما صبر کنید، آیا به عینک کوهنوردی فکر کرده اید؟ اگر به کوه برفی می روید، بهتر است بهترین عینک آفتابی کوهنوردی را برای محافظت از چشم های خود داشته باشید!

کوهنوردان به عینکی مقاوم احتیاج دارند که هنگام افتادن، خراب نشود و اشعه ماورا بنفش را از بین ببرد و همچنین باعث شود آن ها ظاهر خوبی داشته باشند. یک عینک آفتابی کوهنوردی خوب برای چشم شما مانند یک ضد آفتاب خوب برای پوست است.

برای خرید انواع لنز طبی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

در ادامه این مقاله می خواهیم به 10 نکته که در خرید عینک کوهنوردی باید به آن ها توجه کرد، اشاره کنیم.

10 نکته در خرید عینک کوهنوردی:

انتخاب عینک کوهنوردی مناسب، یکی از نکات مهم برای یک کوهنوردی عالی است. در زیر به 10 نکته که باید در هنگام خرید عینک کوهنوردی در نظر بگیرید، اشاره می کنیم:

  • داشتن محافظت کامل از چشم ها:

محافظت از چشم هنگام کوهنوردی در ارتفاعات بسیار مهم است زیرا با کم شدن هوا، اشعه UVB قویتر می شود و همانطور که پوست شما می تواند بسوزد، چشمان شما نیز می توانند بسوزند. شرایطی که در مسیر دنبال می کنید، متفاوت خواهد بود، آب و هوا در طبیعت معمولا پایدار نیست، بنابراین فقط به این دلیل که وجود ابر را پیش بینی می کنید، به این معنی نیست که نور خورشید شما را تا اواسط روز کور نخواهد کرد.

اگرچه نمی توانید ضخامت لایه ازن را پیش بینی کنید اما اگر این نکات را دنبال کنید و روی باد، خورشید و برف تمرکز کنید، می توانید با اطمینان از چشم های خود محافظت کنید. قبل از اینکه ذهنیت خود را به سبک یا مارکی معطوف کنید، به مکانی که در آن هستید و شرایطی که احتمالا با آن ها روبرو خواهید شد، توجه کنید. عینکی که در پایین دست برای شما مناسب است، شاید در ارتفاعات مناسب نباشد زیرا در ارتفاعات هوا کمتر می شود و تابش خورشید بیشتر می شود.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

  • محافظت در برابر اشعه ماورابنفش:

هرچه بالاتر بروید، جو نازک تر می شود. باید با اشعه ماورا بنفش بیشتر کنار بیایید. این اشعه در هر 1000 متر حدود 10 تا 12 درصد افزایش می یابد و و از روی سطح برف یا یخ پوشیده شده نیز برمی خیزد. این بدان معنی است که اگر می خواهید از فوتوکراتیت (برف کوری) جلوگیری کنید، عینک کوهنوردی شما باید بتواند اشعه ماورا بنفش را از بالا، پایین و حتی طرفین مسدود کند.

  • جلوگیری از برف کوری:

برای تجربه برف در کوه لازم نیست به مناطق قطبی بروید، برف در عین زیبایی، می تواند چشمان شما را ویران کند. “فوتوکراتیت” نام علمی است اما ما معمولا از آن به عنوان برف کوری یاد می کنیم. این یک وضعیت بسیار دردناک است که معادل آفتاب سوختگی کره چشم است. این عارضه باعث ایجاد کوری موقت می شود. این اتفاق اغلب در کوه ها می افتد زیرا برف بیشتر از 80٪ از اشعه خورشید را منعکس می کند. اشعه ها در ارتفاعات بیشتر می شوند. به طور مشابه، آب و شن و ماسه سفید نیز می توانند اثر یکسانی داشته باشند. عینک کوهنوردی مناسب باید بتواند از چشم ها در برابر برف کوری محافظت کند.

  • محافظت در برابر UVC، UVB و UVA:

  یو وی به معنای اشعه ماورا بنفش است و این چیزی است که اکثر مردم با آن آشنا هستند. نور ماورابنفش در واقع از سه باند UVC ، UVB و UVA تشکیل شده است. خوشبختانه، UVC به دلیل بازدارندگی جو نگران کننده نیست اما UVA و UVB می توانند قرنیه شما را داغ کنند. دومی در ارتفاعات به طور قابل توجهی افزایش می یابد و در حالت ایده آل، شما یک عینک می خواهید که بتواند هر سه را کنترل کند و از 100٪ محافظت برخوردار باشد.

برای خرید انواع لنز هرا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

  • توجه به دسته بندی عینک ها:

لنزهای عینک کوهنوردی بسته به میزان محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش، در مقیاس 1 تا 4 درجه بندی می شوند. لنزهای عینک دسته 1 به طور کلی عینک های “مد” محسوب می شوند و خیلی مسدود کننده نیستند. این دسته معمولا اجازه می دهند بین 45 تا 80 درصد نور ماورابنفش وارد شود. عینک های گروه 2 معمولا اجازه می دهند بین 20 تا 45 درصد نور ماورابنفش وارد شود.

عینک های گروه 3، 80 درصد از اشعه ماورابنفش را مسدود می کنند. یک عینک دسته 3 با کیفیت خوب، از چشمان شما در بیشتر شرایط محافظت می کند. تعداد زیادی عینک آفتابی کوهنوردی در این گروه وجود دارد. اگر می خواهید واقعا ایمن باشید و به ارتفاعات بیشتری می روید، بهتر است لنز دسته 4 را انتخاب کنید. این لنزها بیشترین محافظت را در برابر اشعه های مضر دارند. این لنزها اجازه ورود 3 تا 8 درصد اشعه ماورابنفش را می دهند و بهتر است در کوه، دریاچه و دریا استفاده شوند.

برای خرید انواع لنز آستیگمات با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

  • عدم انتخاب عینک های کوهنوردی دارای پلاریزاسیون:

یکی دیگر از مشخصات عینک ها، پلاریزاسیون است. خب، اگر در دریاچه ماهیگیری می کنید، این شرط عالی است اما لزوما برای قله ها یا دامنه ها ایده آل نیست. پلاریزاسیون باعث کاهش تابش خیره کننده می شود، روشی که نور خورشید از سطح بازتابنده مانند آب و برف باز می گردد. عدسی عینک حاوی یک فیلتر است که نور شدید و منعکس شده را مسدود می کند و تصویری واضح تر ارائه می دهد و جمع کردن چشم ها را کاهش می دهد. عینک های پلاریزه، تشخیص یخ از برف را دشوار می کنند، بنابراین برای این شرایط مناسب نیستند.

  • در نظر گرفتن عینک کوهنوردی ضد خراش و ضد اشعه ایکس:

عینک کوهنوردی دارای پوشش ضد خراش یکی از محبوب ترین عینک ها در نظر گرفته می شود. پوشش ضد مه نیز در کنار یک پوشش آبگریز یک گزینه محبوب است. یک پوشش ضد اشعه ایکس برای شرایط مرطوب یا مناطق مرطوب ایده آل است.

  • توجه به رنگ عدسی عینک کوهنوردی:

یکی از گزینه ها عینک آینه ایی است اما این عینک تمایل به تاریک کردن اطراف دارد. رنگ های خاکستری و سبز تمایل به حفظ رنگ حتی در هنگام کاهش تابش خیره کننده دارند. آن ها چشمان شما را شاداب نگه می دارند و یک انتخاب عالی در کنار عدسی قهوه ایی هستند. عدسی های قهوه ایی می توانند عمق بیشتری ایجاد کنند، اگرچه رنگ را کمی تغییر می دهند.

وقتی صحبت از رنگ های کم رنگ تر مانند زرد، کهربایی یا قرمز می شود، اوضاع به میزان قابل توجهی تغییر می کند. عدسی های زرد برای نور کم یا شرایط مه آلود مناسب هستند در حالی که عدسی های قرمز برای شرایط برفی عالی هستند. در مورد عدسی های آبی و بنفش نیز می توانید همین را بگویید زیرا آزمایش شده و نشان داده شده است که آن ها درک عمق شما را افزایش می دهند و برای کوهنوردی یا اسکی ایده آل هستند.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

  • راحتی عینک های کوهنوردی:

عینک های کوهنوردی نباید سنگین باشند، عینک های سنگین ممکن است از روی صورت بلغزند. عینک ها بهتر است کمی سبک باشند. همچنین آن ها نباید شل باشند، چون اگر دسته عینک شل باشد، فرد باید هر چند دقیقه یکبار پل بینی را به سمت صورت خود فشار دهد.

  • پوشش مناسب عینک کوهنوردی:

فارغ از اینکه قاب ها از چه چیزی ساخته شده اند، باید پوشش مناسبی را برای شخص فراهم کنند. هنگامی که پوست شما در معرض دید قرار می گیرد، به ویژه در ارتفاعات، باد دشمن شما است. طراحی عینک کوهنوردی می تواند کمک کننده باشد زیرا عینک هایی که دسته های ضخیمی دارند، می توانند به شما یک دفاع اضافی در کنار صورت خود بدهند. بهترین محافظ، محافظ های جانبی است، چیزی که در بهترین عینک آفتابی کوهنوردی پیدا خواهید کرد.

 

10 نکته در خرید عینک کوهنوردیعینک های کوهنوردی از چه موادی ساخته می شوند؟

تولیدکنندگان عینک آفتابی سال هاست از فلز (فولاد، آلومینیوم و تیتانیوم) و پلاستیک (استات، پلی کربنات و نایلون) استفاده کرده اند و امروزه هر دو در عینک های چشم، معمول هستند.

وقتی به عینک های آفتابی مخصوص توجه می کنیم، مواد سازنده آن ها به مراتب جالب تر می شوند زیرا شرکت ها به سمت مواد عجیب و غریب و فلزاتی مانند تیتانیوم روی می آورند. مواد کامپوزیتی نیز مانند همیشه محبوب هستند و به کاهش وزن عینک کمک می کنند.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

تیتانیوم، سبک ترین وزن را با بیشترین دوام ترکیب می کند.

سخن آخر:

عینک مخصوص کوهنوردی یکی از لوازم ضروری برای سفرهای کوهنوردی است. یک عینک آفتابی کوهنوردی خوب برای چشم شما مانند یک ضد آفتاب خوب برای پوست است.

در این مقاله در لنز مارکت به 10 نکته که باید در هنگام خرید عینک کوهنوردی در نظر بگیرید، اشاره می کنیم: 1. عینک کوهنوردی باید دارای محافظت کامل از چشم ها باشد، 2. عینک کوهنوردی باید در برابر اشعه ماورابنفش از چشم ها محافظت کند، 3. عینک کوهنوردی باید از برف کوری جلوگیری کند، 4. عینک کوهنوردی باید در برابر UVC، UVB و UVA از چشم ها محافظت کند، 5. در هنگام خرید عینک کوهنوردی باید به دسته بندی عینک ها توجه شود، 6. نباید عینک های کوهنوردی دارای پلاریزاسیون انتخاب شوند، 7. باید عینک های ضد خراش و ضد اشعه ایکس انتخاب شود، 8. در هنگام خرید عینک کوهنوردی باید به رنگ عدسی عینک توجه شود، 9. راحتی عینک های کوهنوردی باید لحاظ شود و 10. عینک های کوهنوردی باید دارای پوشش مناسبی باشند.

 

منبع:

 

https://thehikingadventure.com/best-mountaineering-sunglasses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *