استفاده و نگهداری صحیح از لنزها و همچنین محفظه لنز بسیار مهم است. استفاده صحیح از تمامی وسایل مربوط به لنزهای چشمی برای سلامتی چشم، ضروری است.

یکی از وسایل مربوط به لنز، محفظه نگهداری آن است. از این محفظه باید خیلی خوب نگهداری شود. در ادامه این مقاله می خواهیم به 8 اشتباه رایج درباره محفظه لنزها بپردازیم.

برای خرید انواع لنز طبی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

8 اشتباه رایج درباره محفظه لنزها:

برخی از کارها و دیدگاه ها در مورد محفظه نگهداری لنز اشتباه است. در زیر به 8 اشتباه رایج درباره محفظه لنزها خواهیم پرداخت:

  1. نشستن دست ها قبل از دست زدن به محفظه لنزها:

    نشستن دست ها قبل از دست زدن به محفظه نگهداری لنز، یک کار اشتباه است. به همین خاطر قبل از دست زدن به وسایل لنز از جمله محفظه لنزها، شستن دست ها با آب و صابون بسیار حائز اهمیت است. اگر قبل از دست زدن به محفظه لنزها، دست های خود را شستشو ندهید، این کار باعث می شود میکروب های موجود در دست به آن منتقل شوند . ممکن است باعث شود که عوامل بیماری زا به چشمان شما وارد شده و سوزش یا عفونت ایجاد کنند. به طور مثال ممکن است با این کار به بیماری ملتحمه دچار شوید. این بیماری بر اثر ورود باکتری ها و میکروارگانیسم ها به چشم، به وجود می آید . باعث پوشش غشای نازک پلک و سفیدی چشم می شود. این بیماری می تواند منجر به انواع علائم ناخواسته مانند قرمزی، خارش و … شود.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

  1. تمیز نکردن محفظه نگهداری لنز بعد از هر بار استفاده:

    لنز چشمی بیش از حد حساس است. زیرا می تواند با هر نوع آلودگی، به چشم ها آسیب برساند. اگر محفظه نگهداری لنز به طور مرتب هر بار پس از استفاده تمیز شود، می توان از ورود باکتری ها به چشم جلوگیری کرد. بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند بعد از هر بار استفاده، محفظه لنز خود را تمیز کنید. این یعنی اینکه محلول قدیمی را دور بریزید . محفظه لنز را با محلول تازه شستشو دهید. سپس با یک دستمال تمیز آن را پاک کنید و اجازه دهید خشک شود.

  2. تعویض نکردن محفظه لنز:

    تعویض نکردن محفظه نگهداری لنز برای یک مدت زمان طولانی یک کار اشتباه است. احتمالا اگر شما محفظه لنز خود را گم نکنید، به این فکر نمی افتید که یک محفظه لنز جدید تهیه کنید اما کارشناسان توصیه می کنند که هر سه ماه یکبار محفظه لنزهای خود را تعویض کنید، حتی اگر هنوز محفظه لنز شما خراب نشده باشد. باکتری ها و میکروارگانیسم ها می توانند ماده ایی به نام بیوفیلم تولید کنند و می توانند به باکتری ها کمک کنند تا از محلول ضدعفونی کننده لنزها دور بمانند، فرد واقعا نمی تواند این بیوفیلم را ببینید، بنابراین بهتر است هر سه ماه یکبار محفظه لنزهای خود را تعویض کنید.

برای خرید انواع لنز هرا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

  1. استفاده نکردن از محلول لنز برای شستشوی محفظه لنز:

    استفاده نکردن از محلول لنز برای شستشوی محفظه نگهداری لنز اشتباه است. هر زمان که می خواهید محفظه نگهداری لنز خود را شستشو دهید باید از محلول لنز چشمی استفاده کنید. مطابق با اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، نباید محفظه لنزهای خود را با آب شیر شستشو دهید زیرا این کار منجر به بیماری کراتیت می شود و باعث می شود بینایی شما از بین برود. میکروبی که در داخل آب وجود دارد می تواند کراتیت ایجاد کند و به لنزهای تماسی شما بچسبد و باعث ایجاد عفونت شود. با این کراتیت ممكن است چشم ها دچار درد، قرمزی و تاری شوند یا احساس کنید جسمی در چشم شما وجود دارد یا به نور حساسیت پیدا کنید. این مهم است که بدانید چه لنزها و چه محفظه نگهداری لنز شما نباید به هیچ وجهی با آب شیر تماس داشته باشند تا دچار کراتیت نشوید.

  2. تمیز کردن و رسیدگی مداوم به محفظه لنزها، لازم نیست:

    اگر می خواهید از لنزهای خود به طور طولانی مدت استفاده کنید و آسیبی هم به چشم های خود وارد نکنید، باید به طور مرتب لنزها و محفظه آن ها را تمیز نگه دارید. این فقط محلول لنزها نیست که باعث سالم ماندن لنزها می شود، بلکه شما باید به محفظه نگهداری لنز خود نیز توجه کنید که تمیز و فارغ از هرگونه باکتری باشد زیرا اگر این کار را نکنید، ممکن است عمر لنزهای شما کوتاه تر شود و همین باعث می شود، هزینه بیشتری برای خرید لنزها بپردازید.

  3. استفاده نکردن از محلول لنز تازه:

    استفاده نکردن از محلول لنز تازه برای محفظه لنزها اشتباه است. برای قرار دادن لنزها داخل محفظه نگهداری لنز، باید محلول لنز قدیمی را دور بریزید و محفظه را با محلول تازه پر کنید. لنزهای خود را هنگام برداشتن از چشم در محلول لنز قدیمی داخل محفظه لنز قرار ندهید زیرا در آن محلول آلودگی ها و باکتری هایی وجود دارد که از قبل از روی لنزهایتان برداشته شده و اگر شما بخواهید لنزهای خود را داخل همان محلول قرار دهید، لنزها آلوده می شوند و باعث صدمات چشمی برای شما می شوند.

برای خرید انواع لنز آستیگمات با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

  1. قرار دادن محفظه لنز در حمام:

    قرار دادن محفظه لنزها داخل حمام اشتباه است، این محفظه ها باید در جای کم مرطوب نگه داشته شوند. محل نگهداری محفظه لنزها باید کمی مرطوب باشد زیرا اگر فضا کاملا خشک باشد، این نه تنها باعث خشکی لنزها و جذب باکتری می شود، بلکه منجر به بیماری های سخت چشمی هم خواهد شد.

  2. تمیز کردن محفظه لنز با الکل:

    تمیز کردن محفظه لنز با الکل اشتباه است. استفاده از مواد شیمیایی قوی برای تمیز کردن محفظه لنزها توصیه نمی شود. در حالی که الکل اغلب به عنوان یک محلول ضد عفونی کننده در نظر گرفته می شود، الکل همچنین ممکن است حاوی مقداری ناخالصی باشد. بنابراین استفاده از آن به عنوان پاک کننده محفظه لنز توصیه نمی شود.

محفظه نگهداری لنزسوالات رایج در مورد محفظه لنزها:

در زیر به سوالات رایج در مورد محفظه لنزها می پردازیم:

  • نحوه تمیز کردن محفظه لنز به چه صورت است؟

    چندین روش برای ضد عفونی کردن محفظه لنزها پیشنهاد شده است اما بیشتر توصیه می شود محفظه لنز را با یک محلول لنز تمیز کنید.

  • آیا می توان محفظه لنزها را با آب جوشاند؟

    مقالات زیادی هستند که جوشاندن محفظه لنزها را با آب بی خطر می دانند اما این مورد درست نیست و باید از انجام آن اکیدا خودداری شود. برخی از مقالات پیشنهاد می کنند که محفظه لنز را با استفاده از ماشین ظرفشویی تمیز کنید. در این روش از آب نیز استفاده می شود و بنابراین به دلیل خطر باکتری هایی که احتمال ایجاد عفونت دارند، توصیه نمی شود.

  • چگونه محفظه لنز خود را تمیز کنم؟

    محفظه لنز باید مورد مراقبت قرار گیرد تا مطمئن شوید که برای نگهداری لنزهای چشمی شما ایمن و بهداشتی هستند. یک سوال متداول این است که چند بار باید محلول داخل محفظه لنز را عوض کرد. اگر بعد از هر بار استفاده از لنزها، محفظه آن ها را به درستی تمیز نکنید، ممکن است لنزها و چشم هایتان را در معرض خطر باکتری های مضر قرار دهید. این می تواند باعث عفونت و تحریک چشم شود. چند مرحله زیر را برای شما شرح می دهیم تا مطمئن شوید محفظه لنزهای خود را به درستی تمیز می کنید:

محفظه لنز خود را خالی کنید و مطمئن شوید که محلولی داخل آن باقی نمانده است.

با استفاده از یک پارچه تمیز بدون پرز یا انگشت تمیز، کل قسمت داخلی محفظه، از جمله درب آن را تمیز کنید. حداقل 5 ثانیه را به مالش هر قسمت از محفظه اختصاص دهید تا مطمئن شوید کاملا ضد عفونی شده است.

محفظه لنز را با محلول چند منظوره تازه بشویید (هرگز از آب شیر استفاده نکنید). یک محلول چند منظوره استفاده از لنز را بسیار آسان می کند زیرا می تواند برای چندین منظور استفاده شود.

محفظه لنزهای خود را روی یک دستمال یا پارچه تمیز قرار دهید و اجازه دهید به طور طبیعی به وسیله هوا خشک شود.

  • چند مدت یک بار باید محفظه لنز را تمیز کرد؟

    برای جلوگیری از گسترش باکتری ها و قارچ های مضر، باید محفظه لنزهای خود را بعد از هر بار استفاده از لنزها با محلول تازه تمیز کنید. عدم تمیز و ضد عفونی کردن محفظه لنزهای چشمی می تواند منجر به عفونت های مختلف چشم از جمله کراتیت آکانتاموبا شود. این یک عفونت دردناک قرنیه است و می تواند بینایی شما را تحت تاثیر قرار بدهد.

سخن آخر:

استفاده و نگهداری صحیح از لنزها و همچنین محفظه آن ها بسیار مهم است.

برخی از کارها و دیدگاه ها در مورد محفظه لنزها اشتباه است، در زیر به 8 اشتباه رایج درباره محفظه لنزها خواهیم پرداخت: 1. نشستن دست ها قبل از دست زدن به محفظه لنزها، 2. تمیز نکردن محفظه لنز بعد از هر بار استفاده، 3. تعویض نکردن محفظه لنز، 4. استفاده نکردن از محلول لنز برای شستشوی محفظه لنز، 5. تمیز کردن و رسیدگی مداوم به محفظه لنزها، لازم نیست، 6. استفاده نکردن از محلول لنز تازه، 7. قرار دادن محفظه لنز در حمام و 8. تمیز کردن محفظه لنز با الکل.

محفظه لنز باید مورد مراقبت قرار گیرد تا مطمئن شوید که برای نگهداری لنزهای چشمی شما ایمن و بهداشتی هستند. اگر بعد از هر بار استفاده از لنزها، محفظه آن ها را به درستی تمیز نکنید، ممکن است لنزها و چشم هایتان را در معرض خطر باکتری های مضر قرار دهید. این می تواند باعث عفونت و تحریک چشم شود.

همانطور که گفتیم محفظه لنزها باید به وسیله محلول لنز تمیز شوند، فروشگاه لنز مارکت عرضه کننده انواع محلول های لنز باکیفیت و درجه یک برای تمیز کردن لنزها و محفظه آن ها است.

 

منبع:

https://www.feelgoodcontacts.com/eye-care-hub/how-to-clean-a-contact-lens-case

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *