[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]تشخیص شماره چشم کودکان به وسیله معاینه چشم انجام می شود.

معاینه چشم کودکان یک ارزیابی تخصصی از سلامت چشم و بینایی کودک است که توسط متخصص بینایی یا چشم پزشک کودکان انجام می شود.

فقط چشم پزشکان و بینایی سنجان دارای آموزش پیشرفته و ابزار بالینی برای ارزیابی دقیق چشم و بینایی کودک، مناسب هستند.

ما در این مقاله می خواهیم به موضوع تشخیص شماره چشم کودکان بپردازیم.[/vc_column_text]

[vc_column_text text_larger=”no”]

چرا معاینه چشم کودکان مهم است؟

معاینات چشم برای کودکان برای اطمینان از سلامت چشم آن ها بسیار مهم است و باید مشخص شود کودک چه مشکلات بینایی دارد که عملکرد درس و مدرسه وی را مختل نکند و به طور بالقوه بر ایمنی کودک تأثیر نگذارد.

معاینات زودرس چشم نیز از اهمیت زیادی برخوردار هستند زیرا کودکان به مهارت های بصری زیر نیاز دارند که برای یادگیری بهینه ضروری است:

  • دقت بینایی بسیار عالی در تمام فاصله ها
  • مهارت های دقیق چشم
  • مهارت های دقیق حرکت چشم
  • مهارت تمرکز دقیق و راحت

کودکان باید در 6 ماهگی، اولین معاینه چشم خود را انجام دهند. در این صورت باید در 3 سالگی و بعد دقیقاً قبل از ورود به کلاس اول، در حدود 5 یا 6 سالگی، چشم آن ها را معاینه کرد.

در صورت عدم نیاز به اصلاح بینایی، کودکان در سن مدرسه باید هر دو سال یک بار معاینه چشم داشته باشند. کودکانی که به عینک یا لنز چشمی نیاز دارند، باید سالانه یا طبق توصیه چشم پزشک، معاینه شوند.

برنامه ریزی معاینه چشم کودکان:

هنگام تعیین معاینه چشم برای کودک، زمانی را انتخاب کنید که او معمولاً هوشیار و خوشحال باشد.

مشخصات نحوه انجام معاینات چشمی به سن کودک بستگی دارد اما به طور کلی یک معاینه، شامل سابقه فرد، آزمایش بینایی، تعیین نیاز به عینک یا لنز چشمی، آزمایش تراز بندی چشم، ارزیابی سلامت چشم و در صورت لزوم تجویز عینک یا لنز چشمی است.

برخی از اقدامات مراقبت از چشم حتی در وب سایت خود فرم هایی دارند که می توانید قبل از مراجعه خود در خانه بارگیری و چاپ کنید یا ممکن است زمانی که به مطب دکتر مراجعه می کنید، فرم دریافت کنید.

در فرم تاریخچه پرونده در مورد سابقه تولد کودک، از جمله وزن هنگام تولد و اینکه آیا کودک، 9 ماهه به دنیا آمده است یا نه، سوال می کنند. چشم پزشک همچنین ممکن است سوال کند که آیا عوارضی در دوران بارداری یا زایمان برای مادر کودک رخ داده است یا خیر. سوالات دیگر مربوط به سابقه پزشکی کودک خواهد بود، از جمله داروهای فعلی و آلرژی های گذشته یا حال.

اگر کودک دارای یکی از موارد زیر است، حتماً به چشم پزشک اطلاع دهید:

  • به دنیا آمدن زودرس کودک
  • تاخیر در رشد
  • مالش مکرر چشم
  • پلک زدن بیش از حد
  • عدم برقراری تماس چشمی
  • مهارت ضعیف ردیابی چشم

همچنین، اگر کودک در غربالگری بینایی در مدرسه یا مراجعه به متخصص اطفال خود موفق به انجام آزمایش بینایی نشده است، حتماً ذکر کنید.

چشم پزشک همچنین می خواهد در مورد مشکلات و معالجه قبلی چشمی شما مانند جراحی ها و عینک یا استفاده از لنزهای چشمی، اطلاعاتی کسب کند. همچنین حتماً در مورد هرگونه سابقه خانوادگی در زمینه عیوب انکساری، دو بینی، تاری چشم یا بیماری های چشم به چشم پزشک اطلاع دهید.

تشخیص شماره چشم کودکانتشخیص شماره چشم کودکان:

تشخیص شماره چشم کودکان به وسیله تست ها و آزمایش هایی که روی چشم آن ها انجام می گیرد، انجام می شود.

تست های انجام گرفته روی چشم نوزادان و کودکان، با هم متفاوت است.

  • آزمایش چشم برای نوزادان

نوزادان باید از نظر توانایی تمرکز، دیدن رنگ ها و درک عمق تا 6 ماهگی مانند بزرگسالان، ببینند.

برای ارزیابی اینکه آیا چشم نوزاد شما به طور طبیعی در حال رشد است، پزشک به طور معمول از آزمایش های زیر استفاده می کند:

  • آزمایشات پاسخ مردمک چشم: این آزمایش ها ارزیابی می کند که مردمک چشم در حضور یا عدم وجود نور به درستی باز و بسته می شود.
  • آزمایش رفع و پیگیری: این آزمایش تعیین می کند که آیا چشمان کودک قادر به ثابت نگه داشتن شیئی مانند نور در هنگام حرکت است. نوزادان باید بتوانند پس از تولد نگاه خود را بر روی جسمی ثابت نگه دارند و تا 3 ماهگی یک شی را دنبال کنند.
  • آزمایش نگاه ترجیحی: این آزمایش شامل استفاده از کارت هایی است که از یک طرف خالی و دارای خطوط راه راه در طرف دیگر هستند تا نگاه نوزاد را به سمت خطوط راه راه بکشانند. به این ترتیب می توان قابلیت های بینایی را بدون استفاده از نمودار چشم معمول، ارزیابی کرد.
  • آزمایش چشم برای کودکان

برخی از آزمایش های معمول چشم که برای کودکان به کار می رود شامل موارد زیر است:
  • نمادهای LEA: این آزمایش برای کودکان خردسال مانند آزمایشات منظم چشم با استفاده از نمودارهایی با حروف است، با این تفاوت که نمادهای ویژه در این آزمایشات شامل یک سیب، خانه، مربع و دایره است.
  • رتینوسکوپی: آزمایشی است که شامل تاباندن نور به داخل برای مشاهده انعکاس از پشت چشم است. این آزمایش کمک می کند تا مشخص شود آیا کودک دارای هرگونه کدر شدن عدسی چشم (آب مروارید مادرزادی) یا عیوب انکساری قابل توجه است یا خیر.
  • آزمایش سه بعدی نقطه تصادفی: در این آزمایش از الگوهای ویژه ایی از نقطه ها و عینک های سه بعدی استفاده می کنند تا میزان کار تیمی چشمان کودک را اندازه گیری کنند.

بعد از انجام آزمایشات بالا، شماره چشم کودک را تشخیص می دهند.

مشکلات رایج بینایی کودکان:

علاوه بر نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم، مشکلات رایج بینایی کودکان مدرسه ایی عبارتند از:

  • تنبلی چشم: چشم پزشک می خواهد تنبلی چشم کودک را کاهش دهد، تنبلی چشم یعنی کاهش دید در یک یا هر دو چشم بدون آسیب آناتومیکی قابل تشخیص. متأسفانه، تنبلی چشم با استفاده از عینک یا لنزهای چشمی همیشه قابل اصلاح نیست و کودک برای تقویت ضعف چشم ممکن است نیاز به ترمیم چشم داشته باشد.
  • عدم انطباق چشم ها (انحراف چشم): چشمان ضربدری یا نامرتب می توانند دلایل مختلفی مانند مشکلات کنترل عضله در چشم یا چشم آسیب دیده، داشته باشند. انحراف چشم یکی از دلایل عمده تنبلی چشم است و باید در اوایل کودکی تحت درمان قرار گیرد تا مهارت های تیمی بینایی و چشم به طور طبیعی رشد کند.
  • ناتوانی تقارب: این عدم توانایی در حفظ تراز چشم هنگام مشاهده در اشیا نزدیک است. ناتوانی تقارب می تواند باعث ناراحتی چشم و حتی دید دو برابر هنگام خواندن شود.
  • مشکلات تمرکز، درک عمق ضعیف و کور رنگی: چشم پزشک همچنین ممکن است توانایی تمرکز کودک، درک عمق، دید رنگ و موارد دیگر را آزمایش کند.
  • مشکلات سلامتی چشم: چشم پزشک، پلک های کودک را از نزدیک بررسی می کند تا به دنبال فولیکول های مژه، برجستگی، ترشح چشم و تورم غیر طبیعی یا آلوده (ورم) باشد. پزشک همچنین قرنیه، عنبیه و عدسی را بررسی می کند تا به دنبال کدر شدن یا سایر بی نظمی ها برود.

تشخیص شماره چشم کودکانسخن آخر:

تشخیص شماره چشم کودکان به وسیله معاینه چشم انجام می شود.

معاینات چشم برای کودکان برای اطمینان از سلامت چشم آن ها بسیار مهم است. کودک به مهارت های بصری، دقت بینایی بسیار عالی در تمام فواصل، مهارت های دقیق چشم، مهارت های دقیق حرکت چشم و مهارت تمرکز دقیق و راحت نیاز دارد تا یادگیری صحیحی داشته باشد.

مشخصات نحوه انجام معاینات چشمی به سن کودک بستگی دارد اما به طور کلی یک معاینه، شامل سابقه فرد، آزمایش بینایی، تعیین نیاز به عینک یا لنز چشمی، آزمایش تراز بندی چشم، ارزیابی سلامت چشم و در صورت لزوم تجویز عینک یا لنز چشمی است.

اگر کودک دارای یکی از موارد روبرو است، حتماً به چشم پزشک اطلاع دهید: به دنیا آمدن زودرس کودک، تاخیر در رشد، مالش مکرر چشم، پلک زدن بیش از حد، عدم برقراری تماس چشمی و مهارت ضعیف ردیابی چشم.

تشخیص شماره چشم کودکان به وسیله تست ها و آزمایش هایی که روی چشم آن ها انجام می گیرد، انجام می شود. تست های انجام گرفته روی چشم نوزادان و کودکان، با هم متفاوت است. تست های انجام گرفته روی چشم نوزادان، شامل: آزمایشات پاسخ مردمک چشم، آزمایش رفع و پیگیری و آزمایش نگاه ترجیحی است. تست های انجام گرفته روی چشم کودکان، شامل: نمادهای LEA، رتینوسکوپی و آزمایش سه بعدی نقطه تصادفی است. بعد از انجام این آزمایشات، شماره چشم کودک را تشخیص می دهند.

مشکلات رایج

مشکلات رایج بینایی کودکان علاوه بر نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم، عبارتند از: تنبلی چشم، عدم انطباق چشم ها (انحراف چشم)، ناتوانی تقارب، مشکلات تمرکز، درک عمق ضعیف و کور رنگی و مشکلات سلامتی چشم.

به یاد داشته باشید که آزمایش مناسب بینایی در سنین پایین برای اطمینان از اینکه کودک، مهارت های بینایی لازم برای عملکرد خوب در مدرسه را دارد، امری اساسی است. کودکی که قادر به دیدن چاپ یا دیدن تخته سیاه نیست، می تواند به راحتی ناامید شود و منجر به عملکرد ضعیف تحصیلی شود.

برخی از مشکلات بینایی، مانند تنبلی چشم، در صورت شناسایی و اصلاح در اسرع وقت در حالی که سیستم بینایی کودک هنوز در حال رشد است، بهتر است.

لنز مارکت

تعدادی از مشکلات چشمی، به وسیله لنزهای چشمی اصلاح می شود. یکی از راه های خرید لنزهای چشمی، خرید آن ها از سایت لنز مارکت است.

لنزهای عرضه شده در سایت لنز مارکت، دارای کیفیت های فوق العاده ایی بوده و دارای قیمت های بسیار مناسبی هستند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *