اگر از عینک زدن خسته شده اید اما کاملا آماده انجام عمل جراحی انکساری برای اصلاح بینایی نیستید، لنزهای تماسی یک راه حل عالی برای این کار هستند. بر اساس CDC، بیش از 30 میلیون آمریکایی از لنزهای تماسی استفاده می کنند. محبوبیت آن ها نشان دهنده این واقعیت است که استفاده کنندگان از لنزهای تماسی از نتایج استفاده از آن، بسیار خوشحال هستند. اما این بدان معنا نیست که لنزهای تماسی بدون مشکل هستند.
در ادامه این مقاله از لنز مارکت به نکاتی برای جلوگیری از درد و ناراحتی لنزهای تماسی می پردازیم.

نکاتی برای جلوگیری از درد و ناراحتی لنزهای تماسی:

یکی از رایج ترین مسائلی که استفاده کنندگان از لنزهای تماسی با آن دست و پنجه نرم می کنند، ناراحتی و درد است. علائم ناراحتی لنز تماسی می تواند شامل مواردی مانند سوزش، خارش، درد، قرمزی، آبریزش، تاری دید، حساسیت به نور، خشکی چشم و غیره باشد. این علائم ممکن است نشان دهنده چیزی به خفیف بودن یک مشکل محیطی یا مشکل در تناسب یا چیزی به اندازه عفونت یا زخم قرنیه باشد.
چه خفیف و چه جدی، ناراحتی لنزهای تماسی می تواند از چند جهت مشکل ساز باشد. شما حتی نباید متوجه باشید که لنزها در چشمان شما هستند. اما این بدان معنا نیست که عوامل مختلف نمی توانند در طولانی مدت منجر به ناراحتی شوند. در زیر به نکاتی برای جلوگیری از درد و ناراحتی لنزهای تماسی می پردازیم:

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

• تناسب بهتری با لنزهای تماسی خود داشته باشید:

لنزهای تماسی مستقیما بر روی چشمان شما قرار می گیرند که توسط لایه اشکی که یک محافظ چند لایه (روغن، آب و موسین) است، شناور می شوند. چشم پزشک شما یک معاینه کامل برای ارزیابی اندازه و شکل منحصر به فرد چشمان شما انجام می دهد تا لنز تماسی مناسب شما را تعیین کند. بیشتر انواع لنزهای تماسی به گونه ایی طراحی شده اند که کل قرنیه را بپوشانند (لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز، استثنا هستند). اندازه گیری های مختلفی انجام می شود تا لنز تماسی شما مناسب باشد. با این حال، این اندازه گیری ها همیشه کامل نیستند. اگر لنز تماسی نامناسب باعث ناراحتی شما شود، چشم پزشک می تواند چشمان شما را مجددا معاینه کند و اندازه گیری ها را مجددا انجام دهد تا تناسب بهتری برای شما فراهم کند.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

• استفاده از اشک مصنوعی:

یکی از عوامل اصلی که بر راحتی لنزهای تماسی تاثیر می گذارد این است که چه مقدار از لنز روی لایه اشکی نازکی که قرنیه را می پوشاند، قرار می گیرد. اگر ناراحتی شما ناشی از خشکی چشم است، قطره اشک مصنوعی می تواند با صاف کردن و روان کردن لایه اشک، مشکل را برطرف کند. با این حال، ضروری است که قبل از استفاده از اشک مصنوعی با لنزهای تماسی خود، با چشم پزشک خود صحبت کنید.

• استفاده از پلاگین:

اگر خشکی چشم شما در نتیجه مشکل تولید اشک ایجاد شده باشد، بعید است که اشک مصنوعی تسکین طولانی مدتی برای شما ایجاد کند. چشم پزشک شما ممکن است بتواند مشکل اساسی را پیدا کرده و بر اساس آن درمان کند. اگر مشکل تخلیه اشک دارید، چشم پزشک شما ممکن است برای جلوگیری از تخلیه اشک، یک پلاگین در مجاری اشک شما قرار دهد. پلاگین اجازه می دهد تا لایه اشکی در چشم جمع شود و لایه ضخیم تری برای قرار گرفتن لنز تماسی ایجاد شود. گاهی اوقات ابتدا یک پلاگین آب شدنی برای ارزیابی اینکه آیا به حل مشکل کمک می کند یا خیر وارد چشم می شود.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

• تغذیه مناسب:

تولید ناکافی اشک تنها ناهنجاری مربوط به اشک نیست که می تواند باعث خشکی چشم شود. اگر ترکیب شیمیایی اشک شما از بین رفته باشد، ممکن است بیشتر در معرض تبخیر بیش از حد اشک باشید. تحقیقات نشان داده است که مکمل رژیم غذایی با اسیدهای چرب امگا 3 و روغن بذر کتان، ترکیب روغنی اشک را بهبود می بخشند، به جلوگیری از تبخیر غیرعادی کمک می کنند و به لنزهای تماسی اجازه می دهند راحت تر روی لایه اشکی قرار بگیرند.

• امتحان کردن نوع دیگری از لنزهای تماسی:

اگر ناراحتی غیرمرتبط با تناسب لنز یا نوع دیگری از مشکلات تولید اشک را تجربه می کنید، ساده ترین راه حل ممکن، تغییر به نوع دیگری از لنزهای تماسی است.
کمبود اکسیژن چشم چگونه باعث ناراحتی با لنزهای تماسی می شود؟
قرنیه (لایه بیرونی شفاف جلوی چشم) رگ های خونی ندارد و باید اکسیژن مورد نیاز خود را از هوای اطراف به دست آورد. لنزهای تماسی، دسترسی به این هوا را تغییر می دهند و بنابراین میزان اکسیژن موجود را کاهش می دهند.
هنگامی که قرنیه سطوح اکسیژن را کاهش می دهد، این می تواند منجر به تورم قرنیه شود. قرنیه متورم می تواند علائم ناراحت کننده ایی مانند خشکی، قرمزی چشم و تاری دید را نشان دهد.
لنزهای تماسی نرم ساخته شده از ماده ایی به نام هیدروژل سیلیکون در مقایسه با لنزهایی که با استفاده از هیدروژل ساخته شده اند، نفوذپذیری اکسیژن بسیار بالاتری دارند. امروزه طیف وسیعی از لنزهای تماسی هیدروژل سیلیکونی عرضه می شوند که استفاده از آن ها برای مدت طولانی، ایمن و راحت است.
با این حال، ضروری است که چشمان خود را به طور منظم از لنزهای تماسی استراحت دهید. بینایی‌ سنج به شما در مورد زمان ایده‌آل برای استفاده از لنز و زمان استراحت، توصیه هایی را ارائه می‌ دهد.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

جلوگیری از درد و ناراحتی لنزهای تماسی-2مراقبت های بعد از استفاده از لنزهای تماسی چه نقشی در مدیریت ناراحتی دارند؟

یک روال منظم می تواند به جلوگیری از ناراحتی و درد لنزهای تماسی کمک کند.

 این برای کاربران لنزهای یکبار مصرف روزانه، شامل موارد زیر است:

• اطمینان حاصل کنید که قبل و بعد از گذاشتن لنزها و بیرون آوردن آن ها دست های خود را بشویید
• عدم استفاده مجدد از لنزهای تماسی یکبار مصرف روزانه
• عدم استفاده از لنزهایی که شکافته یا آسیب دیده اند. از آنجایی که این لنزها از مواد بسیار نرم ساخته شده‌اند، در مقایسه با سایر انواع لنزها، راحت ‌تر پاره می ‌شوند.
• از لنزهای تماسی خود فقط برای مدت زمانی که بینایی‌ سنج توصیه می ‌کند، استفاده کنید.
 برای کسانی که ماهانه از لنزهای تماسی استفاده می کنند، یک روال مراقبت پس از آن شامل موارد زیر است:
• باز هم، بهداشت خوب، شستن کامل دست ها قبل از دست زدن به لنزهای تماسی
• استفاده از محلول لنز تماسی مناسبی که بینایی ‌سنج شما توصیه کرده است. حتی اگر محلول شما تمام شده باشد، آب معمولی می ‌تواند بیشتر از فایده دارای ضرر برای شما باشد.
• لنزهای خود را در طول شب در محلول خیس کنید نه درست قبل از استفاده
• برای کاهش احتمال عفونت، محفظه لنز تماسی خود را به طور مرتب تمیز کنید.

مراقبت از لنزهای تماسی:

بر اساس CDC، 40 تا 90 درصد از کسانی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، به اندازه کافی از لنزهای خود مراقبت نمی کنند. مراقبت ناکافی می تواند منجر به عفونت های جدی چشم مانند کراتیت شود. چشم پزشک تمام الزامات مراقبتی لازم برای لنزهای تماسی شما را بررسی می کند، اما موارد زیر را در نظر داشته باشید:
• قبل از اینکه لنزهای تماسی خود را لمس کنید، دست های خود را کاملا بشویید و آن ها را کاملا خشک کنید.
• لنزهای تماسی را هنگام دوش گرفتن، حمام کردن یا شنا کردن، از چشمان خود خارج کنید (به طور کلی آب را از آن ها دور نگه دارید).
• هنگام خواب از لنزهای تماسی خود استفاده نکنید (مگر اینکه لنزهای شما برای این کار ساخته شده باشند).
• دستورالعمل های جایگزینی برای لنزهای تماسی خود را دنبال کنید (مثلا از لنزهای یکبار مصرف روزانه، مجددا استفاده نکنید).
• هر چند ماه یکبار، محفظه نگهداری از لنزهای خود را تعویض کنید.
• فقط از محلول های لنز تماسی استفاده کنید که توسط چشم پزشک شما پیشنهاد شده است.
• هرگز محلول های لنز تماسی را با هم مخلوط نکنید.
• معاینات منظم را با چشم پزشک خود انجام دهید.
به خاطر داشته باشید که بیشتر لنزهای تماسی، کل قرنیه را می پوشانند که اساسا جریان سالم اکسیژن را به چشم ها محدود می کند. لنزهای خاصی مانند لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز و لنزهای هیدروژل سیلیکون به کاهش کمبود اکسیژن کمک می کنند اما استفاده مناسب از آن ها برای حفظ سلامت چشم ها ضروری است.

سخن آخر:

یکی از رایج ترین مسائلی که استفاده کنندگان از لنزهای تماسی با آن دست و پنجه نرم می کنند، ناراحتی است. علائم ناراحتی لنز تماسی می تواند شامل مواردی مانند سوزش، خارش و غیره باشد.
اگر لنز تماسی نامناسب باعث ناراحتی شما شود، چشم پزشک می تواند چشمان شما را مجددا معاینه کند و اندازه گیری ها را مجددا انجام دهد تا تناسب بهتری برای شما فراهم کند.
اگر ناراحتی شما ناشی از خشکی چشم است، قطره اشک مصنوعی می تواند با صاف کردن و روان کردن لایه اشک، مشکل را برطرف کند.
اگر ناراحتی غیرمرتبط با تناسب لنز یا نوع دیگری از مشکلات تولید اشک را تجربه می کنید، ساده ترین راه حل ممکن است تغییر به نوع دیگری از لنز است.
تحقیقات نشان داده است که مکمل رژیم غذایی با اسیدهای چرب امگا 3 و روغن بذر کتان، ترکیب روغنی اشک را بهبود می بخشند و به لنزهای تماسی اجازه می دهد راحت تر روی لایه اشکی قرار بگیرند.
40 تا 90 درصد از کسانی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، به اندازه کافی از لنزهای خود مراقبت نمی کنند. مراقبت ناکافی می تواند منجر به عفونت های جدی چشم مانند کراتیت شود.

منابع:

https://www.bettervisionguide.com/6-tips-beating-contact-lens-discomfort/
https://www.specsavers.co.uk/contact-lens-discomfort-tips

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *