[vc_row][vc_column][vc_column_text]استفاده از لنزهای تماسی دیگر امروزه چیز عجیب و غریب و دور از دست رس نمی باشد، زمانی زنان غربی به راحتی می توانستند، رنگ چشمان خود را بر اساس پوشش خود تغییر دهند و موجب غبطه بسیاری از افراد دیگر شوند، اما امروزه شرکت های بزرگ دنیا انواع لنزها را تولید می کنند. در مقاله زیر در مورد لنزهای طبی، خرید لنزهای طبی و نکاتی اساسی در خرید لنزهای طبی می پردازیم.

استفاده از لنزهای طبی برای اصلاح بینایی

به طور کلی، سه روش برای اصلاح ضعف بینایی وجود دارد: استفاده از عینک، لنزهای تماسی و عمل جراحی. اما امروزه، این روش های به صورت کامل جایگزین یکدیگر نمی شوند، آنها هر کدام خصوصیات منفی و مثبت دارند، مثلا افرادی که عینک می زنند، برای بازی تنیس و یا برای شکار کردن از لنز چشم استفاده می کنند و یا افرادی که بالای 40 سال دارند، با عمل جراحی لیزر می توانند و عینک را بر دارند و بدون عینک اتومبیل برانند، ولی در زمان مطالعه حتماً باید از عینک استفاده کنند.

در دوره معاصر خرید لنزهای طبی برای اصلاح بینایی بسیار شایع شده است. در بازارهای محلی می تواند لنزهای تولید کشورهای خارجی و وسایل نگهداری و مراقبت از آنها را به فراوانی مشاهده کرد. اکثر افراد عینکی، که عینک خود را با لنزهای طبی جایگزین می کنند و خرید لنزهای طبی را انجام مب دهند، می توان سبک زندگی فعال تری داشتنه باشند. آنها به راحتی با ورزش مشغول می شوند، خود را کاملاً آزاد و راحت حس می کنند.

انواع لنزهای طبی

در خرید لنزهای طبی باید بسیار دفت کنید چون لنزهای طبی انواع مختلفی دارند که ممکن است برای شما مناسب نباشند. لنزها از زمان اولیه تولید خود تاکنون بسیار پیشرفت کرده اند، لنزهای اولیه ضخیم بودند و بر روی توانایی بینایی تاثیر منفی می گذاشتند. اما لنزهایی که امروزه تولید می شوند، بسیار نازک هستند و در صورت استفاده صحیح به چشم آسیبی نمی زنند. لنزهای امروزی از لحاظ مواد سازنده به دو دسته سخت و نرم تقسیم می شوند.

لنزهای سخت باز به دو دسته لنزهای استاندارد و لنزهای سخت ناقد اکسیژن تقسیم می شود، لنزهای سخت استاندارد قادر به انتقال اکسیژن نیستند و قرنیه برای داشتن اکسیژن نیاز به پمپاز اکسیژن میان لنز و قرنیه می باشند. اما لنز سالانه نافذ اکسیژن امکان نفوذ اکسیژن را می دهد و برای افرادی که قوز قرنیه دارند مناسب می باشد.

نوع دیگری از لنزهای، لنزهای نرم می باشند. این لنزها نسل جدیدتری از لنز می باشند و این لنزهای نرم بودن که در صنعت لنزهای تماسی انقلاب ایجاد کردند، چون که این لنزها در مقایسه با لنزهای قبلی راحت می باشند، به همین دلیل افرادی که از عینک استفاده می کنند، به استفاده از این لنزها اهمیت می دهند، لنزهای تماسی نرم دارای تغییرات سنتی و برنامه ریزی شدن هستند، لنزهای سنتی طولانی مدت (به مدت چند ماه) استفاده می شوند. در این لنزها نیاز به مراقبت و تمیز کردن ویژه ای می باشد. لنزهای که برنامه ریزی شده تغییر کرده اند چند نوع می باشند و به صورت متمادی در یک ماه یک الی دو بار عوض می شوند. بعد استفاده مدت مشخصی از این لنزها آنها دور انداخته می شوند و با لنزهای تازه و تمیز جایگزین می شوند. به همین دلیل نگهداری از آنها آسان می باشد. لنزهای نرم نیز دارای انواع مختلفی هستند که می توان به لنزهای نرم روزانه، یک بار مصرف و طولانی مدت اشاره کرد.

بیشتر بیماران از لنزهای طبی نرم استفاده می کنند، اما برای برخی از افرادی که دارای بیماری چشمی مانند آستیگماتیسم هستند توصیه می شود از لنزهای سخت استفاده نمایند. خرید لنزهای طبی حتماًٌ باید با مشورت پزشک باشد. قبل از خرید لنز طبی به چشم پزشک باید مراجعه نمود و میزان ضعف بینایی و نوع آن و غیره را مشخص کنید و با تجویز و راهنمای پزشک لنز بخرید.

اکثر افرادی که دارای ضعف بینایی هستند می توانند از لنز استفاده کنند، با این حال بسیاری از افرادی که دچار آب مرواید، نا منظمی قرنیه چشم، قوز قرنیه، اصلاح عیوب انکساری و یا کسانی که دچار بیماری قرنیه هستند می توانند از لنزهای نرم و یا سخت استفاده کنند. اما افرادی که دچار خشکی چشم، آلرژی و حساسیت فصلی، عفونت چشمی و یا به بیماری هایی مانند دیابت، پرکاری تیروئید مبتلا هستند نمی توانند از لنز استفاده کنند.

خرید لنز طبی 44

طریقه گذاشتن لنز بر روی چشم

1- لنز را بر روی انگشت اشاره گذاشته و دقت داشته باشید که لنز بر عکس باشد.

2- با همان دست که لنز بر روی آن است، پلک پایینی را به پایین بکشید.

3- با دست دیگر پلک بالایی را به بالا بکشید و لنز را بر روی قرنیه چشم بگذارید.

4- بعد به آرامی پلک خود را رها کنید و پلک بزنید، تا لنز در جای خود قرار گیرد.

– نحوه خارج کردن لنز از چشم

1- چشم ها را به سمت بالا ببرید (به بالا نگاه کنید)، و با انگشت وسطی پلک پایین را به سمت پایین بکشید.

2- با انگشت اشاره لنز را از روی قرنیه به سمت سفیدی چشم هل دهید.

3- با احتیاط و با انگشت شصت و انگشت اشاره لنز را بردارید.

4- لنز را که خارج کرده و بر روی کف دست بگذارید.

5- از محلول هایی که برای تمیز کردن لنز در نظر گرفته شده، چند قطره بر روی لنز بریزید و با دست دیگر لنز را به مدت 15 ثانیه با احتیاط تمیز کنید. (این روش برای لنز رنگی مد نظر نیست)

6- با محلول تمیز کننده هر دو طرف لنز طبی رنگی را به خوبی بشورید.

7- لنز را در جعبه مخصوص خود بگذارید و آن را با محلول ویژه پر کنید و در آن را ببنید.

8- همین روش را برای لنز دیگر هم انجام دهید.

لنزها برای استفاده در روز در نظر گرفته شده اند، آنها صبح بر روی چشم گذاشته می شوند و شب قبل از خواب باید از چشم خارج شوند. البته در دوره اخیر لنزهایی تولید شده که در زمان خواب هم نیازی به خارج کردن آنها نیست. اما بعد از استفاده طولانی مدت عوارض متعددی ایجاد می کنند، با این حال چشم پزشکان خوابیدن با لنز را توصیه نمی کنند، چرا که وقتی پلک ها بسته می شود، لنزها تحت فشار قرار می گیرند و این هم تغذیه چشم را مختل می کند.

همچنین به گفته پزشکان پنجاه درصد افراد بعد از مدت معینی نمی توانند از لنز استفاده کنند، چرا که لنزها در چشم مانند یک جسم خارجی محسوب می شوند و بعد از مدت زمان مشخصی سبب تحریک چشم شده و حساسیت چشم و ارتباط چشم با بیرون را از بین می برند در حالی که چشم همیشه نیاز به اکسیژن دارد.

به همین دلیل استفاده همیشگی و مداوم از لنز برای جوان های توصیه نمی شود. لذا می توان روزها از لنز و شب ها از عینک استفاده کرد.

نکاتی بسیار حیاتی در خرید لنز طبی

مزایا و خصوصیات مثبت در هنگام خرید لنزهای طبی

مردم به دلیل مشکل بینایی، پیش از این از عینک استفاده می کردند. اما امروزه خرید لنزهای طبی و استفاده از لنزهای تماسی روز به روز در بین مردم بیشتر می شود، بی شک آنها دارای ابعاد مثبت و منفی می باشند. که از جمله خصوصیات مثبت آنها عبارتند از:

– افرادی از نزدیک بینی اذیت می شوند، بینایی شان را کامل بهبود می دهد.

– امکان اصلاح دوربینی را هم دارد و همچنین اگر چشم راست و چپ درجه بینایی متفاوتی دارند، لنزهای تماسی امکان اصلاح آن را می دهند.

– حتی در سخت ترین آستیگماتیسم هم استفاده می شود.

– انسان را از عوض کردن دو عینک دور بینی و نزدیک بینی، راحت می کند.

– چشم ها حالت طبیعی خود را حفظ می کنند.

– در شرایط مختلف آب هوایی بارانی، برفی و غیره ناراحتی ایجاد نمی کنند.

– امکان پوشیدن لباس ورزشی را می دهند.

– افزودن بر اینکه راحت است، نیاز به محافظت از آسیب های جانبی را ندارد.

– امکان تغییر رنگ چشم ها را می دهد.

– معایب در نظر گرفته شده در هنگام خرید لنزهای طبی

در هنگام استفاده از لنز، باید دقت ویژه ای به آنها داشت (شستن در آب مخصوص خود، رعایت کردن قواعد نگهداری و غیره)

– در مقایسه با عینک ها نیاز به مراقبت های زیادی دارد.

– لنزهای گران قیمت هستند ولی با این وجود، باید به شکل منظم تعویض شوند و برای از بین بردن معایب آن باید از وسایل ویژه استفاده کرد.

– حتی اگر گران ترین لنزها را هم بخرید در نهایت می توانید سه سال استفاده کنید.

– در زمان استفاده از لنزها حتماً با چشم پزشک مشورت کنید و تحت مراقبت چشم پزشک باشید.

لازم به ذکر است که لنزها را نباید در زمان سرماخوردگی و عفونت های ویروسی استفاده کرد، در زمانی که به این بیماری ها دچار شدید، از عینک استفاده کنید.

موارد اصلی و مهم در خرید لنز طبی

– همیشه به همراه از جا لنزی و مایع مخصوص لنز را داشته باشید، چرا که در طول روز امکان دارد با گرد و غبار تماس داشته باشید و لنز کثیف شود و سبب ایجاد عفونت گردد.

– لنزها را حتما قبل و بعد از گذاشتن بر روی چشم با سرم و یا محلول ویژه بشورید.

– ماهی یکبار برای از بین بردن رسوبات لنز از قرص لنز استفاده کنید.

– پیش از دست زدن به چشم حتماً دست های خود را بشورید.

– هر سه ماه یک بار محفظه نگهداری لنز خود را تعویض کنید و بعد از هربار استفاده آن را بشورید و همچنین محفظه را به طور کامل تخلیه و با محلول جدید پر کنید.

– در زمانی که حمام می کنید و یا در حال شنا هستید از لنزهای تماسی استفاده نکنید چون قرار گرفتن در معرض آب چشم را اسیب پذیر می کند.

– هر بار که لنزها را از چشم خارج می کنید، آنها را بشورید.

– لنزهای را بعد از اینکه از بسته های نگهداری خود خارج کردید آنها را با محلول ویژه بشورید و خشک کنید.

– به توصیه هایی که در مورد نگهداری از لنزهای طبی است، به صورت جدی عمل کنید.

– محلول هایی که برای تمیز کردن و شستشوی لنزها در نظر گرفته شده اند را با محلول های دیگر عوض نکنید. چون که دیگر محلول های خاصیت ضد عفونی کنندگی ندارند.

– لنزها باید همیشه در بهترین شرایط باشند، اگر آسیبی به این لنزها وارد شود، باید آنها را عوض کنید.

– از لنز طبی دیگران استفاده نکنید و لنزهای خود را نیز به دیگران امانت ندهید.

– اگر مجبور هستید به طور مداوم از لنز طبی استفاده کنید، هر روز آن را استریل کنید.

– لنز طبی یکبار مصرف را استریل نکنید و پس از استفاده آن را دور بیندازید.

– در صورتی که زمان استفاده از لنز طبی، با مشکلاتی از قبیل تاری در دید، احساس خراشیدگی در چشم، درد و ناراحتی در چشم، ترشح و یا اشک بیش از حد، خارش، سوزش، ورم و … مواجه شدید، به چشم پزشک مراجعه کنید.

نکات مهم برای خرید لنز طبی

– در زمانی که می خواهید از لنز استفاده کنید، قبل از هر کاری به چشم پزشک مراجعه کنید و با او در این مورد مشورت کنید و یا از یک مرکز بینایی سنجی معتبر تست بینایی بگیرید حتی اگر فکر می کنید بینایی تان بسیار خوب است.

– در مورد انواع لنزها، شرایط و خصوصیات، مزایا و معایب و … مطالعاتی داشته باشید و  یک نسخه معتبر تهیه کنید که شامل برند و ابعاد لنز باشد

– در هنگام خرید لنزهای طبی حتماً به بسته بندی آن توجه کنید و لنز خود را بسته بندی شده تحویل بگیرید و از تحویل لنزی که از جا لنزی جدا شده است اجتناب کنید.

– از ریختن محلول قدیمی خود در داخل جالنزی و یا شستشوی لنز توسط محلول فروشنده خودداری کنید. محلول لنز بعد از باز کردن درب محلول تنها تا یک ماه قابل استفاده می باشد.

– به تاریخ انقضای لنز توجه نمایید لنزهای فصلی از تاریخ باز شدن لنز باید سه ماه زمان استفاده یه شما بدهند و لنزهای سالانه بعد از باز شدن و از زمان شروع استفاده باید یک سال تا تاریخ انقضای آنها زمان باقی مانده باشد.

– از قواعد تعیین شده برای تمیز کردن، ضدعفونی کردن و استفاده از لنزها پیروی کنید و هر چند وقت یک بار برای معاینه پیش یک بینایی سنج یا پزشک بروید.

– برای اینکه از اصالت لنز خریداری شده خود مطمئن شوید می توانید به سایت اداره کل تجهیزات پزشکی مراجعه کنید و از اصالت کالا و قیمت آن مطمئن شوید.

– حتما در موقع خرید لنز از پلمپ بودن ظرف لنز خود مطمئن شوید و از خرید لنزهای بدون پلمپ جدا خودداری نمایید . چون در مواردی به خصوص در بوتیک ها – فروشگاهها مواد آرایش و بهداشتی – داروخانه ها و حتی آرایشگاههای زنانه مشاهده میشود که لنز باز شده را به افراد میدهند که این امر میتواند در مواردی بسیار خطرناک باشد.

– همیشه این نکته را مد نظر داشته باشید که باید لنزهای خود را از مراکز معتبر خریداری کنید، چرا که لنزها بای یکی از حساس ترین نقاط بدن انسان در تماس است.

[/vc_column_text][woodmart_products layout=”carousel” spacing=”10″ element_title=”پرطرفدارترین لنزهای طبی بهمراه قیمت” taxonomies=”356″ slides_per_view=”5″ autoplay=”no” hide_pagination_control=”no” hide_prev_next_buttons=”no” center_mode=”no” wrap=”no” sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no” scroll_carousel_init=”no”][/vc_column][/vc_row]

2 دیدگاه در “نکات مهم در خرید لنزهای طبی | لنز طبی با چه مشخصاتی بخریم ؟

  1. زهرا حکیم گفت:

    سلام لنز های طبی هم قطر های متفاوت دارن ؟ یا فقط ایم ویژگی برای لنز های رنگیه ؟

    1. سلام دوست عزیز وقت بخیر
      از تاخیر احتمالی بابت جوابگویی عذرخواهی میکنم .
      بله برندهای متفاوت سایز های متفاوتی دارند و بسته به نیازتون میتونید خریدتون و انجام بدید .
      —————————————————————————————————————————————————
      برای اطمینان بیشتر نسخه ی دکتر را برای همکارانم ارسال کنید تا مشاوره ی بهتری به شما بدهند .
      شماره واتس آپ : 09399333093
      شماره تماس : 65011529

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *