اگر بالای 40 سال سن دارید، ممکن است احساس کنید که برای خواندن واضح منو رستوران یا روزنامه به یک جفت بازوی بلندتر نیاز دارید. اگر چنین است، به دنیای پیرچشمی خوش آمدید. به طور خلاصه، پیرچشمی یک بیماری چشمی است که به محض رسیدن به سن 40 تا 45 سالگی همه را تحت تاثیر قرار می دهد. در این بیماری، اجسام نزدیک شروع به تار شدن می کنند. برای دیدن کتابی که سعی می کنید به وضوح بخوانید، ممکن است مجبور باشید بازوها را از چشم خود دورتر کنید.

یکی از راه های درمان پیرچشمی استفاده از لنز است. در ادامه این مقاله از لنز مارکت به درمان پیرچشمی با لنز می پردازیم.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

پیرچشمی چیست؟

همانطور که گفتیم، پیرچشمی بر روی همه ما (100 درصد)، در یک سن خاص تاثیر می گذارد. پیر چشمی رایج است و خوشبختانه به راحتی قابل اصلاح و درمان است. اما شما احتمالا می پرسید که چه چیزی باعث می شود پیرچشمی در اواسط چهل سالگی ما رخ دهد.

درون چشم ما، درست زیر عنبیه، عدسی کریستالی قرار گرفته است. این امر به انکسار یا خم شدن نور در چشم ما کمک کرده و آن را به شبکیه منتقل می کند. تقریبا می توانید آن را به عنوان یک لنز دوربین در نظر بگیرید که برای فوکوس تنظیم می شود. با افزایش سن، عدسی کریستالی خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و تا رسیدن به سن 60 سالگی بدتر می شود. این باعث می شود که چشمان شما مانند گذشته در جوانی تمرکز نکنند.

از لحظه ایی که صبح از خواب بیدار می شوید، چشم های شما بی وقفه کار می کنند تا شب که آن ها را می بندید. بنابراین تعجب آور نیست که با افزایش سن، عدسی چشم خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و در نتیجه به تدریج دیدن چیزها از نزدیک مشکل می شود.

اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش آید که آیا تمرینات چشمی برای پیرچشمی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از این امر انجام دهید؟ متاسفانه، نه. اما گام هایی وجود دارد که می توانید برای درمان مشکل به محض بروز آن اقدام کنید.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

نحوه درمان پیرچشمی:

اگر شما یا اعضای خانواده تان شرایطی مانند علائم پیرچشمی را تجربه می کنید، ممکن است تاری دید داشته باشید یا تمرکز بر روی اجسام از نزدیک برای شما مشکل باشد، بنابراین باید به چشم پزشک خود مراجعه کنید.

به خاطر داشته باشید که پیرچشمی در افراد بالای 40 سال ایجاد می شود و اگر کسی زیر 40 سال سن داشته باشد، ممکن است به دور بینی مبتلا باشد. علائم ممکن است مشابه به نظر برسند، اما شرایط متفاوت است. آستیگماتیسم نیز می تواند یک احتمال باشد.

وقتی مطمئن شدید که پیرچشمی دارید، وقت آن است که گزینه های خود را برای درمان آن بررسی کنید:

  • عینک برای پیرچشمی:

    بسته به شرایط شما، ممکن است بتوانید از عینک خود فقط در هنگام مطالعه استفاده کنید. به همین دلیل، بسیاری از مردم از این نوع عینک به عنوان عینک مطالعه یاد می کنند.

  • لنزهای تماسی برای پیرچشمی:

    لنزهای چند کانونی می توانند به شما در دیدن اجسام نزدیک و دور و همچنین نگه داشتن عینک ها در جیب کمک کنند. لنزهای سیلیکون هیدروژل امروزی بسیار راحت تر هستند و می توانند بیشتر از یک دهه قبل مورد استفاده قرار بگیرند.

  • جراحی پیرچشمی:

    گزینه های جراحی نیز وجود دارد که می توانید برای درمان این وضعیت در نظر بگیرید. لیزیک یا CK می تواند راه حلی را در بیماری تک چشم برای پیرچشمی ایجاد کند. در اصل، در این درمان یک چشم را برای تمرکز روی اجسام دور و چشم دیگر را برای هر چیزی که در نزدیکی شما باشد، به شما می دهد. اگر بخواهیم به قیاس دوربین خود بازگردیم، شبیه استفاده از دو لنز است که یکی تله فوتو برای فاصله دور و دیگری لنز ماکرو برای اجسام کوچک از نزدیک است. لنزهای تماسی تک چشم برای پیرچشمی نیز همین کار را انجام می دهند.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

لنزهای تماسی پیرچشمی باید از چه چیزی ساخته شوند؟

لنزهای تماسی چند کانونی برای پیرچشمی معمولا از دو ماده مختلف ساخته می شوند: مواد نرم و مواد سخت نفوذپذیر به گاز. لنزهای نرم انعطاف پذیر هستند، بنابراین می توان آن ها را به راحتی با چشم تطبیق داد و برای استفاده بسیار راحت هستند. این لنزها اغلب به عنوان لنز یکبار مصرف روزانه، لنزهای دو هفتگی، لنزهای ماهانه و لنزهای استفاده طولانی مدت در دسترس هستند. همچنین یک ماده لنز جدیدتر به نام سیلیکون هیدروژل وجود دارد که اکسیژن بیشتری را به چشم ها می رساند و راحتی و سلامت چشم را بیشتر می کند.

از طرف دیگر، لنزهای تماسی نفوذپذیر چند کانونی (GP) از یک ماده محکم و بادوام ساخته شده اند که به اکسیژن اجازه عبور می دهند و هنگام پلک زدن شکل خود را حفظ می کنند و در مقایسه با لنزهای تماسی نرم، وضوح بیشتری را ارائه می دهند. با این حال، این نوع لنزها هنگام اولین استفاده، نیاز به یک دوره تنظیم اولیه دارند و در ابتدا ممکن است نسبت به گزینه های لنزهای تماسی نرم، سخت تر به نظر برسند.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

لنزهای پیر چشمی چقدر راحت هستند؟

پس از دانستن اینکه چه نوع لنزی برای شما مناسب است، مهمترین قسمت در انتخاب یک جفت لنز این است که از راحتی روزانه آن ها مطمئن شوید. لنزهای تماسی استاندارد هیدروژل چند کانونی برای پیرچشمی به راحتی تطبیق داده می شوند و برای استفاده مداوم در چشم راحت هستند. این لنزها برای کارهای روزمره مانند مطالعه، رانندگی و کار با رایانه مناسب هستند.درمان پیر چشمی با لنز 2

برای راحتی بیشتر، لنزهای سیلیکونی هیدروژل ممکن است بهترین گزینه برای شما باشند، زیرا از مواد قابل تنفس بیشتری ساخته شده اند و حتی برای مدت زمان استفاده طولانی، بسیار راحت به نظر می رسند.

همچنین ضروری است که لنزهای شما به طور صحیح استفاده شوند. لنزهای چند کانونی برای پیرچشمی، طراحی پیچیده تری نسبت به لنزهای معمولی دارند و به همین دلیل برای راحتی مطلوب به استفاده دقیق تری نیاز دارند. این فرآیند ممکن است کمی زمان ببرد، اما یافتن بهترین لنزهای تماسی چند کانونی برای پیرچشمی ضروری است.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

در صورت ابتلا به آستیگماتیسم چه باید کرد:

آستیگماتیسم وضعیتی است که به دلیل شکل نامنظم چشم، باعث تاری دید می شود. این را می توان به راحتی با لنزهای آستیگماتیسم خاص مانند لنزهای تماسی آسفریک (توریک) تصحیح کرد و اگر هم آستیگماتیسم و هم پیرچشمی دارید، لنزهای تماسی چند کانونی آسفریک می توانند تصحیح بینایی را برای هر دو مشکل، ارائه دهند.

این لنزها دارای تغییر تدریجی قدرت هستند که به ارائه دید واضح در همه فواصل کمک می کنند. برای راحتی بیشتر، لنز های چندمنظوره آسفریک یکبار مصرف روزانه به شما این امکان را می دهند بدون نیاز به مراقبت از لنز، تصحیح بینایی مورد نیاز خود را انجام دهید اما این گزینه می تواند گرانتر باشد و شما باید روزانه آن ها را تعویض کنید.

ویتامین هایی که به درمان پیر چشمی کمک می کنند؟

اگر ترجیح می دهید برای کمک به درمان پیر چشمی، ویتامین های خاصی را مصرف کنید یا ویتامین های خود را به روش طبیعی دریافت کنید، بیشتر اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین C، ویتامین A، لوتئین و روی را در نظر بگیرید.

دریافت اسیدهای چرب امگا 3 بسیار آسان است، فقط ماهی بخورید! خوردن وعده های غذایی سالم ماهی کبابی حدود سه بار در هفته، دوز توصیه شده امگا 3 را برای شما به ارمغان می آورد. اگر ماهی دوست ندارید، مکمل روغن ماهی مصرف کنید.

ویتامین C را می توان در منابع مختلفی از جمله پرتقال، فلفل و کلم پیچ یافت. تا زمانی که از وعده توصیه شده میوه یا سبزیجات سبز تیره در روز استفاده می کنید، باید ویتامین C کافی برای حمایت از سلامت چشم خود را دریافت کنید.

ویتامین A همچنین برای سلامت چشم ضروری است، بنابراین در صورت داشتن پیرچشمی مطمئن شوید که به میزان کافی ویتامین A مصرف می کنید! برخی از منابع طبیعی این ویتامین شامل سیب زمینی شیرین، اسفناج، سبزیجات و کاهو است. اگر نمی توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید، یک مکمل ویتامین A در نظر بگیرید!

زرده تخم مرغ و ذرت منابع عالی لوتئین و سایر مواد مغذی هستند که می توانند به پیرچشمی شما کمک کنند. در نهایت، برای دریافت روی، سیب زمینی، برنج قهوه ایی، ماست، نان گندم کامل و پنیر بخورید و شیر بیشتری بنوشید!

سخن آخر:

نیازی نیست اجازه دهید مشکلات بینایی پیرچشمی، شما را از بین ببرد. پیرچشمی برای همه ما اتفاق می افتد و همانطور که بررسی کرده ایم، چندین گزینه برای اصلاح و درمان آن وجود دارد. اگر بیش از 40 سال سن دارید و نمی دانید آیا پیرچشمی دارید، همین حالا با چشم پزشک خود تماس بگیرید. اگر آن را درمان نکنید، این وضعیت فقط بدتر می شود و هیچ دلیلی برای تحمل سردردها و مشکلاتی که با تاری دید همراه است، وجود ندارد. گام های لازم را بردارید تا دنیای خود را به وضوح ببینید.

گزینه های درمان و اصلاح پیرچشمی شامل عینک، لنزهای تماسی و جراحی است.

لنزهای تماسی چند کانونی برای پیرچشمی معمولا از دو ماده مختلف ساخته می شوند: مواد نرم و مواد سخت نفوذپذیر به گاز.

اگر هم آستیگماتیسم و هم پیرچشمی دارید، لنزهای تماسی چند کانونی آسفریک می توانند تصحیح بینایی را برای هر دو مشکل، ارائه دهند.

اگر ترجیح می دهید برای کمک به درمان پیرچشمی، ویتامین های خاصی را مصرف کنید، بیشتر اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین C، ویتامین A، لوتئین و روی را در نظر بگیرید.

منابع:

https://coopervision.com.sg/eye-health-and-vision/what-is-presbyopia

https://www.specsavers.co.uk/contact-lenses/eye-conditions-symptoms/presbyopia-correction

https://www.rebuildyourvision.com/blog/vision-conditions/presbyopia/eye-vitamins-for-presbyopia-aging-vision/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *