[vc_row][vc_column][vc_column_text]از گذشته بسیاری از خانم دوست داشتند و دارند که رنگ چشم های خاص و زیبا داشته باشند، از این رو، برخی از خانم ها به دنبال داشتن رنگ چشم های مورد علاقه خود می باشند، که امروزه لنزهای رنگی این آرزوی بسیاری از خانم ها را به واقعیت تبدیل کرده است و ما شاهده استفاده روزافزون از لنزهای رنگی در بین مردم هستیم، اگر چه این لنزها برای زیبایی افراد بسیار تاثیر گذار هستند ولی نمی توان از ضرر لنز رنگی غافل شد و باید به هنگام خرید و استفاده از ضررهای لنزهای رنگی آگاهی داشت، تا بتوان این ضررها را به حداقل کاهش داد. در مقاله زیر برای شما دوستان عزیز در مورد ضرر لنز رنگی و همچنین مضرات لنزهای رنگی برای چشم ها سخن می گوییم.

 

 

ضرر لنز رنگی چقدره ؟ و دلایل آن چیست ؟


لنز رنگی اگرچه در میان مردم بسیار محبوب هستند و افرادی زیادی برای رسیدن به ظاهر دلخواه از آن استفاده می کنند، ولی ضررهای لنزهای بسیار زیاد است و باید در هنگام استفاده از این ضررها پیشگیری کرد.، البته این روزها بسیاری از افراد با عوارض ناشی از لنزهای آرایشی که بدون نظر متخصصان مورد استفاده قرار می‌گیرد، آشنایی پیدا کرده‌اند، اما هنوز عده زیادی هستند که نمی‌دانند خودسرانه نباید از لنزها استفاده کرد؛ چه لنزهای آرایشی که جنبه زیبایی دارد و چه لنزهای طبی که جایگزین عینک می‌شود. از جمله ضررهای لنزهای رنگی عبارتند از:


1- احتمال عفونت چشم:
افرادی که از لنزهای رنگی استفاده می کنند، در صورتی که نکات بهداشیتی مربوط به طریقه گذاشتن و برداشتن لنز بر روی چشم و همچنین نحوه نگهداری و مراقبت رابه خوبی رعایت نکنند، احتمال دارد، دچار عفونت چشم شوند همچنین لستریل نکردن لنزها در هنگام استفاده و یا استفاده از لنزهای دیگران سبب می شود تا میکروب از طریق لنز به چشم افراد منتقل شود.


2- آسیب دیدن چشم:
افرادی که از لنزهای رنگی استفاده می کنند باید در هنگام بر داشتن و گذاشتن لنز بر روی چشم بسیار دقت نمایند چرا که احتمال دارد قرنیه چشم خراش بردارید و آسیب ببیند و همچنین در هنگام خرید لنز باید به تاریخ انقضای آن توجه کنید آستفاده از لنزهای تاریخ مصرف گذشته هم به چشم آسیب می زنند.
3- ادم قرنیه چشم:
هنگام استفاده طولانی‌مدت از لنز، قرنیه دچار کمبود اکسیژن می‌شود و ورم می‌کند، و یا کسانی‌که اشک چشمشان کم است، دچار این عارضه می‌شوند.


4- انتقال بیماری:
استفاده نادرست از لنز می تواند به چشم آسیب بزند و سبب التهاب و عفونت چشم شود. چنين شرايطي حتي با درمان به موقع عفونت و التيام زخم، سبب كدورت قرنيه و كاهش ديد فرد مي‌شود. همچنین لنزهای نرم رنگی می‌توانند عوارضی از جمله: انتقال عفونت‌ها، ایدز، هپاتیت C و حتی بیماری‌های انگلی را در پی داشته باشد.


5- ایجاد ایسکمی یا کمبود اکسیژن در چشم:
اگر لنز مورد نظر کوچک‌تر از اندازه قرنیه باشد، قرنیه را دچار ایسکمی یا کمبود اکسیژن کرده و اگر بزرگ‌تر از قرنیه باشد، با بالا و پایین رفتن و حرکت، قرنیه را نازک می‌کند. هر چند در لنزهای جدید با تکنولوژی برتر میزان اکسیژن‌رسانی افزایش یافته، اما لنزممکن است در سطح قرنیه خراش ایجاد کند و بتدریج موجب ایجاد زخم و عفونت در چشم ‌شود. چنین شرایطی حتی با درمان بموقع عفونت و التیام زخم، سبب کدورت قرنیه و کاهش دید فرد می‌شود.

 

ضرر لنز رنگی 12


6- ایجاد واکنش های آلرژیک
در ساخت بعضی از لنزهای بدون مجوز، از موادی استفاده شده که می‌تواند منجر به آسیب یا شیوع واکنش‌های آلرژیک چشمی شود. چنین مشکلاتی می‌تواند بینایی را تحت تاثیر قرار دهد و حتی در آینده منجر به نابینایی شود.

 

 

چگونه ضرر لنز رنگی را کم کنیم


با وجود اینکه استفاده از لنزهای طبی چشم تا حد زیادی بی خطر می باشد، ولی گاهی به دلایل مختلف لنزهای طبی ضرر در پی دارد، که برای کاهش آن می توان به نکات زیر توجه نمود.


1- استفاده زیر نظر پزشک متخصص
اگر چه استفاده از لنزهای رنگی دارای ضررهای خود می باشد، ولی اگر استفاده از این لنزها زیر نظر پزشک باشد و نکات ایمنی آن رعایت شود، ضررهای لنز رنگی کاهش می یابد و می توان گفت که ضرری ندارد. و اگر زیر نظر چشم پزشک گذاشته شود و بیمار به چشم پزشک مراجعه منظم داشته باشد، معمولاً کاربرد لنزهای رنگی هیچ ضرری برای چشم ندارد ولی اگر خود سرانه فردی شروع به استفاده از لنزهای رنگی کند، آسیب هایی ممکن است چشم ببنید.


2- خریداری از مراکز معتبر
از طرف دیگر برای کاهش ضررهای لنزهای رنگی حتماً باید آن را از مراکز معتبر تهیه کنید و در هنگام خرید لنزهای به تاریخ و سلامت آن توجه کنید، متاسفانه امروز بسیار از آرایشگاه ها و مزون های عروسی اقدام به فروش لنزهای رنگی می کنند و برای مشتریان خود توصیه به استفاده از لنز رنگی می نمایند، در حالی که خرید لنزهای طبی رنگی از مراکز غیر مجاز اصلا درست نمی باشد. به همین دلیل در هنگام خردید لنزهای چشم را از مراکر معتبر خریداری کنید. متخصصان و کارشناسان توصیه به شهروندان توصیه می کنند که لنزهای تماسی اعم از طبی، رنگی و یا طبی- رنگی را به هیچ وجه از انستیتوهای زیبایی و حتی داروخانه ‌ها تهیه نکنند.


3- استفاده از برندهای معروف
یکی دیگر از راه های کاهش ضرر لنز رنگی استفاده از برندهای مطرح و معروف می باشد، در حالی که لنزهای رنگی چشم را می توان از سالن های زیبایی و حتی از برخی سوپر مارکت ها خرید، ولی به گفته پزشکان و متخصصان خرید لنزهایی که نیاز به تجویز و نسخه پزشک ندارد اصلا توصیه نمی شود. اگر لنزی را با تجویز و نشخه پزشک خریداری کنید ضررهای آن بسیار کم و حتی بی خطر می باشد.


4- مراقبت صحیح از لنز:
از راه های دیگر کم کردن عوارض و ضررهای لنزهای چشمی مراقبت خوب از آن می باشد. معمولا در زمانی که لنز را خریداری می کنید، بروشوری در داخل آن قرار دارد که طریقه مراقبت و راهنمایی های لازم برای استفاده و تاریخ مصرف لنز را نشان می دهد. برای تهیه و خریدار لنزهای تماسی چشم پزشکان پس از معاینه چشم بیمار و تجویز لنزهای مناسب، بر رعایت بهداشت فردی تاکید می‌کنند و نکات ضروری را از جمله نخوابیدن با لنز، پرهیز از استحمام و نرفتن به استخر با لنزهای تماسی و مراجعه به پزشک در صورت بروز علایم و نشانه‌هایی چون قرمزی و احساس درد در چشم را یادآور می‌شوند.


5- استفاده از لنزهای روزانه
بسیاری از مردم در استفاده از لنز به داوم آن بسیار اهمیت می دهند، و دوست دارند لنزهایی را انتخاب کنند و بخرند که از دوام بالایی برخوردار باشند، چرا که لنزها به لنز روزانه، هفتگی و ماهانه و حتی لنز سالانه تقسیم می شوند، اگر چه بسیاری از مردم لنزهای ماهانه و سالانه را دوست دارند، ولی برای کاهش آسیب و ضرر لنز رنگی استفاده از لنزهای روزانه توصیه می شود. چون این لنزها هم سالم تر هستند و هم اینکه نیاز به مراقبت زیادی ندارند که در نتیجه کوتاهی در مراقبت چشم آسیب ببیند. چون هر چه قدر هم تلاش کنید که میکروب ها را از روی لنز پاک کنید، از بین بردن تمام میکروب ها تقریبا محال است به همین دلیل احتمال آسیب چشم در افرادی که از لنزهای سالانه یا ماهانه استفاده می کنند در مقایسه با افرادی که از لنزهای روزانه استفاده می کنند بسیار زیاد می باشد.


6- تعویض زود به زود لنز
هرچه زودتر لنزهایتان را تعویض كنید چشمهای شما سالمتر خواهند ماند. موادی مانند پروتئین،كلسیم و چربی كه به طور طبیعی در اشك شما وجود دارند میتوانند روی لنز شما رسوب كنند و هم باعث ناراحتی در چشم شما شوند و هم چشمتان را مستعد عفونت كنند. ممكن است بگوئید من همیشه از لنزهایم به میزان كافی مراقبت میكنم و آنها را همیشه تمیز و ضدعفونی شده نگه میدارم اما این كافی نیست. حتی برنامه تعویض لنز نسبت به چشم فرد استفاده كننده نیز ممكن است متفاوت باشد. مثلا برخی چشمها پروتئین و چربی بیشتری تولید میكنند پس لنز باید زودتر جایگزین شود همچنین اگر فرد آلرژی داشته باشد باید زود به زود لنزش را عوض كند به هر حال ارزیابی دقیق و كامل توسط یك چشم پزشك باتجربه میتواند بهترین مارک لنز طبی را به شما پیشنهاد كند.

 

ضرر لنز رنگی 43

 

ضررهای لنز رنگی برای خانم ها

خانم های در مقایسه با آقایان خیلی خیلی بیشتر از لنزهای رنگی استفاده می کنند و به همین دلیل بیشتر از آقایان هم دچار آسیب و ضرر لنز رنگی می شوند. عفونت و کاهش دید از عوارض استفاده نامناسب از لنزهای رنگی است که غالبا در انستیتوهای زیبایی به صورت مشترک استفاده می شود رایج و شایع می باشد. لنزهای تماسی رنگی که معمولا با هدف زیبایی در آرایشگاهها استفاده می‌شوند گاه برای چندین نفر کار گذاشته می‌شوند. از این رو عفونتهای چشمی از شایع‌ترین عوارض این لنزها است و حتی در صورت درمان دیرهنگام موجب کاهش شدید بینایی فرد خواهد شد.


یکی دیگر از مضرات لنزهای رنگی آرایش کردن با لنز می باشد، از این رو، توصیه می شود که خانم ها و مخصوصا دختران جوان قبل از مواد آرایشی لنز را درون چشم قرار دهند زیرا در اثر برخورد لنز با مژه ها ممکن است مواد آرایشی وارد چشمها شود که خرابی لنز، رسوب آن و ایجاد عفونت را به دنبال خواهد داشت.

 

ضرر لنز رنگی در دراز مدت

استفاده از لنزهای رنگی اگر چه در صورت عدم رعایت شرایط و نکات بهداشتی و غیره دارای ضررهای بسیاری می باشد، ولی در صورت استفاده مدام و طولانی مدت از لنزهای رنگی مضرات دیگری هم ایجاد می شود.


یکی از مهم ترین ضرر لنز رنگی استفاده دراز مدت از لنزهای رنگی التهاب در پلک بالایی می باشد. یعنی اکثر افرادی که طولانی مدت از لنزهای رنگی استفاده می کنند، دچار التهاب در پلک بالایی می شوند. بر اساس نظر کارشناسان و متخصصان یک لنز را نباید به صورت طولانی مدت استفاده کرد، حتی لنزهای یک بار مصرف را نیز نباید چند بار مصرف نمود، چرا که این لنزها در صورت استفاده طولانی مدت، سبب رسوب پذیری سطح لنز و کاهش اکسیژن رسانی به قرنیه چشم می شوند. به ویژه امروزه که آلودگی هوا در بسیاری از شهرها وجود دارد، خوابیدن و استفاده طولانی مدت اصلا درست نمی باشد، چرا که آلودگی هوا لنزها سبب ایجاد رسوب بر روی لنز می شود و آن را دو چندان می کند.


از دیگر ضرر لنز رنگی استفاده دراز مدت و بیش از حد در لنزها ایجاد تاری دید و یا حرکت کردن لنز در چشم می باشد. همچنین یکی دیگر از مضرات استفاده طولانی مدت از لنز که ممکن است به دلیل استفاده نابجا و نادرست لنز رخ دهد، جمع شدن یا بزرگتر از حد معمولی دیدن شدن چشم می باشد. استفاده طولانی مدت و دائمی از لنز چشم می تواند منجر به سندرم خشکی چشم نیز شود. که استفاده از لنز در طول شب و هنگام خواب، این فرآیند را سرعت می بخشد.


در نهایت باید گفت که لنز رنگی اگر چه ممكن است از نگاه مصرف كننده تنها یك وسیله زیبائی و آرایشی محسوب شود اما باید بدانید كه این وسیله یك وسیله طبی است و مانند همه آنچه در طب وجود دارد خالی از عارضه نیست. همه پزشكان به عوارض این لنزها كاملا واقفند و در هنگام تجویز لنز تمام جوانب قضیه را در نظر میگیرند و نكات زیادی را به بیمارانشان یادآور میشوند. نحوه گذاشتن، برداشتن، زمان استفاده، مدت مجاز مصرف و طرز نگهداری لنزها را نكته به نكته به تمام بیمارانشان آموزش میدهند و علائم و نشانه های هشدار دهنده را بارها و بارها متذكر می شوند.

ما معتقدیم که نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما می تواند به ما کمک نماید تا بتوانیم برای شما دوستان و مخاطبین گرامی هر چه بهتر و با کیفیت تر به تولید محتوایی فاخر و جامع پرداخته و در راستای پیشبرد دانش گام برداریم. از این رو اگر در مورد موضوعات مندرج در مقاله بالا نقد و یا ابهامی وجود دارد که می تواند به بهتر شدن مقاله کمک نماید در قسمت پیشنهادات قرار دهید.


همچنین اگر در ارتباط با موضوع مقاله ضرر لنز رنگی دانش جدیدی دارید و می توانید به تکمیل نمودن محتوای تولید شده کمک کنید ما و دیگر مخاطبین محترم را از ان آگاه گردانید.

درضمن شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در همین زمینه نگاهی به مقالات آموزشی زیر بیندازید :

بهترین برندهای لنز چشمی را چگونه بشناسیم | بهترین مارک لنز چشمی چیه ؟

لنز چشم فرشلوک چه خصوصیتی دارد ؟؟ آیا لنز فرشلوک مناسب است ؟

لنز رنگی طبیعی چیست | انواع و قیمت لنز رنگی طبیعی در ایران

لنز چشم عسلی چیست | قیمت و انواع لنز چشم عسلی

جدیدترین لنز چشم | جدیدترین فناوری لنز چشمی

هر آنچه باید در مورد لنز چشمی طوسی بدانید

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][woodmart_products layout=”carousel” spacing=”10″ element_title=”لنزهای رنگی با استاندارد های لازم” taxonomies=”357″ slides_per_view=”5″ autoplay=”no” hide_pagination_control=”no” hide_prev_next_buttons=”no” center_mode=”no” wrap=”no” sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no” scroll_carousel_init=”no”][/vc_column][/vc_row]

2 دیدگاه در “ضرر لنز رنگی | مضراتی که لنزهای رنگی برای چشمان ما دارند!

  1. عباسعلی خرازی گفت:

    سلام واقعا اگر لنز چپ و راست رو جا به جا بزاریم موجب بیماری میشه ؟

    1. سلام دوست عزیز وقت بخیر
      از تاخیر احتمالی بابت جوابگویی عذرخواهی میکنم .
      اگر متوجهش نشید و نمره 2 تا چشمتون خیلی متفاوت باشه طبیعتا روی هر 2 چشم تاثیر میزاره
      —————————————————————————————————————————————————
      برای اطمینان بیشتر نسخه ی دکتر را برای همکارانم ارسال کنید تا مشاوره ی بهتری به شما بدهند .
      شماره واتس آپ : 09399333093
      شماره تماس : 65011529

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *