[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]انواع لنزهای عینک برای استفاده‌های گوناگونی ساخته و عرضه می‌شوند که در بسیاری مواقع می‌توان گفت خرید ممکن است دشوار بنظر آید که ان هم به این دلیل است که امروزه پيشرفت دنياي تکنولوژي پاي خود را به توليد انواع لنزها و لنزهای مدرن عینک نيز باز کرده است که صحبت لنزهای الکتریکی و رباتیک که همانند لنزهای عادی و ساده هستند به میان اورده شده است، بطوریکه وقتی بر روی چشمان خود قرار دهید با ردیابی چشم کاربر می توانید بر روی اشیاء دور یا نزدیکی که می خواهید نگاه کنید، متمرکز شوید و از قابلیت فوکوس استفاده نماید.

با تمام این شرایط لازم به ذکر است که اینگونه لنز ها هم مشکلات خاص خود را دارند.

اما سوالی که پیش میآید اینست که تفاوت اين لنزهای مدرن عینک در چيست و بر چه مبنايي بايد آن ها را به لنزهاي قديمي قیاس نمود. همچنين بايد دانست که چه چيزهايي را در زمان خريد و انتخاب لنزهای مدرن عینک در نظر بگیریم. در اين مقاله قصد داريم شما را با انواع لنزهاي مدرن، ضد بخار و ضد آب آشنا کنيم.[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

لنزهاي شيشه اي قدیمی

لنزهاي عينک در گذشته، بر خلاف لنزهاي مدرن عينک امروزي، بيشتر از جنس عدسي هاي شيشه اي ساخته مي شدند که اين عدسي ها مي توانست ساده يا فتوکروم باشد. مهم ترين ويژگي عدسي هاي شيشه اي در اين است که ضخامت و حجم کمتري را اشغال مي کنند.

ولي نسبت به شیشه های مدرن امروز از وزن بیشتری برخوردار میباشند. همچنين میتوان گفت که شيشه ها در برابر خش گرفتن مقاومت بيشتري از خود نشان مي دادند که اين ویژگی انها را از رقبا متمایز میساخت. تفاوت عدسي هاي فتوکروم با عدسي هاي ساده نيز در اين بود که در شيشه اين عدسي ها، از ترکيب شيميايي بهره برده مي شود که در برابر نور، تجزيه شده و سبب میگردد تا شیشه عینک تغيير رنگ داده و تيره شود. اين موضوع براي کساني که نسبت به نور زياد خورشيد حساس هستند یا الرژی دارند، بسيار مفيد و حائز اهمیت شمارده میشد.

لنزهای مدرن عینک را بشناسیم

در برابر لنزهاي شيشه اي گذشته، امروزه نوع جديدي از لنزها به بازار عرضه شده اند که جنس اصلي آن ها از مواد پليمري و اصطلاحاً پلاستيک میباشد بطوریکه لنزهای مدرن عینک از عدسي هاي شيشه اي سبک تر هستند، با این تفاوت که حجم بيشتري را اشغال مي کنند. استفاده از لنزهای مدرن عینک مزایای بسياري دارد و ويژگي هاي خوبي را به عينک هاي مدرن افزوده است. به همين خاطر اغلب افراد تمايل بيشتري به استفاده از لنزهاي پلاستيکي مدرن دارند.

خصوصیات عينک هاي آب گريز

میتوان مهم ترين ويژگي لنزهای مدرن عینک را به حداقل ميزان رسیدن خطاي ديد در عدسي هاي پليمري دانست. اين موضوع سبب ميگردد که از تمامي سطوح عدسي بتوانيد تصاوير را بدون مشکل و انحناء خاص مشاهده کنید. از دیگر ويژگي اين عدسي ها، وزن سبک تر و ظرافت بيشتر بکار رفته در انهاست که جلوه زیبایی به عینک های مدرن بخشیده است. اين موضوع براي کساني که عینک از چشمشان نمی افتد، زیت قابل توجهی میباشد.

همچنين به خاطر فشردگي بيشتر و سطح پيوسته ای که این عدسی ها دارند، خاصيت آب گريزي خود را در هنگام بخار کردن نمايان مي کنند. علاوه بر اين در برابر بازتاب نور آفتاب به دلیل بکار رفتن لايه اي محافظ در سطح آن براي مقابله با خش گيري شيشه، این عدسي را مقاوم ميسازد.

انواع عدسي هاي مدرن پليمري؟!

عدسي هاي پليمري مدرن عينک به طور کلي به سه شکل ساده، آنتي رفلکس و عدسي هاي فتوکروم توليد مي شوند. البته مي توان در يک عدسي هم از خاصيت آنتي رفلکسي و هم فوتوکرومي نيز استفاده نمود. عدسي هاي فتوکروم و ساده در لنزهاي مدرن عينک تقريباً شبيه به عدسي هاي شيشه اي عمل مي کنند. فقط تنها وجه تمايزشان همان سبکي بيشتر و خطاي ديد پايين ترشان میباشد. ديگر ويژگي ممتاز اين عدسي ها اما در رابطه با عدسي هاي آنتي رفلکس متفاوت عمل میکند.

يکي از جديدترين مدل هاي عدسي عدسي هاي مدرن آنتي رفلکس بازار میباشد. اين عدسي ها علاوه بر ظاهر زيباتر از پوشش محافظي برخوردارند که ديد بهتري را به خريدار مي دهد. به همین منظور میتوان ميزان ناچیزی از خطاي ديد و بازتاب نور در عدسي هاي آنتي رفلکس مشاهده نمود. لازم به ذکر است که عدسي هاي مدرن آنتي رفلکس در برابر اشعه فرابنفش خورشيد نيز مقاوم میباشند. همچنين اين لايه محافظ عدسي مدرن عينک شما را در برابر ذرات گرد و غبار نيز مقاوم مي کند.

ویژگی های عینک آنتی رفلکس

  • عینک آنتی رفلکس در روز دید شخص را بهتر و شفاف تر میکند مخصوصا در زمان تابش نور خورشید و همچنین در هنگام رانندگی شبانه.
  • عدسی پلاستیکی در در مقایسه با شیشه ای در عینک آنتی رفلکس، سبک تر و از لحاظ فشرده بودن ظریف تر است.
  • پوشش آنتی استاتیک باعث عدم جذب ذرات گرد و غبار بر روی عدسی عینک آنتی رفلکس شده و به تمیز ماندن آن کمک می کند.
  • پوشش جنس پلاستیک در برابر خط و خش مقاوم تر و بادوام تر است.

عینک آنتی رفلکس با کیفیت دارای لایه های بیشتری است. آنتی رفلکس ها دارای رنگ ها مختلفی مانند سبز، آبی، بنفش و طلایی هستند.

مراقبت از عینک آنتی رفلکس

هنگامی که عینک آنتی رفلکس را تمیز می کنید، فقط باید از محصولی استفاده کنید که عینک سازتان به شما پیشنهاد میدهد. تمیز کننده های لنز با مواد شیمیایی سنگین می توانند به عینک آنتی رفلکس شما آسیب بزنند.

سعی کنید که قبل از اینکه بخواهید شیشه آنتی رفلکس را تمیز کنید، آن را نم دار کنید. استفاده از پارچه خشک بر روی یک لنز خشک می تواند باعث ایجاد خراش بر روی بر روی عینک شود. شیشه های آنتی رفلکس انکسار نوری که پنهان کننده نواقص بر روی سطح لنز است را از بین می برند، پس ایجاد خراش بر روی آن باعث می شود این نواقص بیشتر در لنز های آنتی رفلکس نسبت به شیشه های معمولی پدیدار شود.

مراقب باشید عینک آنتی رفلکس را به جاهایی با حرارت بالا نبرید.

متخصص چشم پزشک می گوید این عینک ها نباید در مقابل جریان های داغ هوا مانند سشوار و یا در مکان های داغ مثل داشبورد اتومبیل ها قرار نگیرد.

شیشه عینک آنتی رفلکس مخصوصا زمانی که در لنزهایی با شاخص بالا استفاده می شود بسیار مفید است زیرا این لنز ها رفلکس بیشتری را نسبت به لنزهای عادی پلاستیکی دارند.به طور کلی، هر چه انکسار مواد لنز بیشتر باشد نور بیشتری از سطح لنز رفلکس می شود.

امروزه شرکت هاي بسياري در اين زمينه مشغول به فعالیت هستند که توصیه میشود اگر قصد خريد لنزهای مدرن عینک را داريد، ابتدا به دکتر چشم پزشک مراجعه نماييد و قبل از ان حتما درباره ويژگي هاي آن، کشور و شرکت سازنده و ديگر موارد مرتبط با آن به خوبي تحقيق و اکتشاف به عمل آورید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *