[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]در این مقاله از سایت لنزمارکت قصد داریم به برسی مدت استفاده از لنز های مختلف مانند لنزهای رنگی ، طبی و لنزهای تماسی بپردازیم.

برای درمان عیوب انکساری چشم از قطعه ای کوچک پلاستیکی به نام  لنز تماسی استفاده میشود. به طور کلی باید بدانید انواع لنزهای تماسی در دسته های مختلف قرار گرفته که هر کدام از آنها ویژگی های خاص خودشان را دارند. حال جهت آشنایی بیشتر با این لنز ها و مدت زمان استفاده از آن بهتر است در ادامه با لنز مارکت همراه باشید.[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

انواع لنز های تماسی نرم

در خصوص موارد استفاده از انواع لنز تماسی گفته شد به طور کلی باید بدانید این لنز ها در دسته های مختلف قرار می گیرد که یکی از انواع آن، لنزهای تماسی نرم می باشد. این لنز ها که اغلب با نام لنزهای هیدروفیل نیز شناخته می شوند طیف وسیعی از محصول را در بر گرفته به طوری که قادر به اصلاح دوربینی، نزدیک بینی و آستیگمات هستند. لنزهای نرم بسیار نازک است و سطح قرینه را به صورت کامل پوشش می ‌دهد و جنس آن از پلاستیک قابل انعطاف بوده و از آنجایی که آب بیشتری را جذب می کند اکسیژن بیشتری نیز به قرنیه می رسد.

یکی از انواع لنزهای تماسی نرم لنز روزانه است که ارزان ترین نوع محصول بوده که شب هنگام خواب برداشته شده و صبح روز بعد مجددا در چشم گذاشته می شود. دسته دیگری از لنزهای نرم، لنز های طولانی مدت هستند که می‌ توان شب ها موقع خوابیدن نیز از آن استفاده کرد اما به طور کلی حداقل هفته ای یک بار باید آنها را از چشم درآورد و کاملا تمیز و ضدعفونی نمود.

لنز های یکبار مصرف

لنز های یکبار مصرف گرانتر هستند ولی کاربردی مناسب تر و راحت تر دارند. این لنز ها شب و در هنگام خواب درآورده شده و صبح روز بعد دوباره در چشم گذاشته می شود که هفته ای یا ماهی یکبار باید دور انداخته شده و لنز نو جایگزین آنها شود. دقت داشته باشید این نوع لنز تماسی برای افرادی که آلرژی دارند پیشنهاد می شود. که در اینجا لنزهای رنگی نیز می ‌توان از نوع یکبار مصرف باشد. لنز تماس رنگی همانطور که گفته شد رنگ چشم شما را تغییر می دهد. همچنین لنزهای تماسی دو کانونی و لنز های تماسی توریک نیز از دیگر انواع لنزهای تماسی نرم به شمار می رود.

انواع لنزهای تماسی سخت

لنز های سخت از دیگر لنز های تماسی میباشند که به طور کلی باید بدانید کمتر از یک درصد افرادی که از لنز تماسی استفاده می کنند این لنز را انتخاب می‌ نمایند. لنزهای سخت از پلاستیک سخت ساخته شده و دیدی کاملا واضح و دقیق را ایجاد می کند اما با وجود اینکه این نوع لنز اکسیژن رسانی به قرنیه را دشوار می‌ کند به جای اینکه اکسیژن خون از میان قرنیه بکند از اطراف آن گذر می ‌کند. با این حال تطبیق یافتن با لنز سخت نسبت به سایر انواع آن دشوارتر بوده و طبیعتا عادت کردن با آن چند روزی زمان نیاز دارد.

یک لنز حداکثر چه مدت میتوان استفاده کرد؟

یا بهتر است بگوییم لنز چند ساعت باید در چشم باشد ؟ علاوه بر این سوال، به دیگر سوالات احتمالی شما در مورد لنز طبی یا رنگی هم پاسخ داده‌ایم. بنابراین همراهمان باشید.

بعضی افراد مجبور می‌شوند از لنز استفاده کنند. ممکن است چشم‌پزشک استفاده از لنز به‌جای عینک را برای این افراد تجویز کرده باشد یا به جهت زیبایی و رنگ خاص لنزها آن‌ها را انتخاب کرده باشند.

مدت استفاده از لنز های طبی!

لنزهای طبی را می‌توانید ۱۶ ساعت پیاپی بپوشید و به هیچ عنوان هم حس نکنید که چیزی در چشم‌هایتان هست. یعنی صبح لنز را بگذارید و شب از چشم درآورید و درون محلول لنز نگهداری کنید.

لنزهایی که از جنس سیلیکون هایدروژل ساخته شده‌اند نسبت به دیگر لنزهای موجود در بازار، اکسیژن‌رسانی و تنفس‌پذیری بیشتری دارد.

این لنزها تا ۶ برابر بیشتر از لنزهای هایدوژل معمولی اکسیژن‌رسانی به سطح چشم دارند. به همین خاطر است که در تمام ساعاتی که در طول روز از این لنز استفاده می‌کنید، چشم‌ها کاملا نفس می‌کشند و رطوبت کامل خود را هم حفظ می‌کنند.

مدت استفاده از لنز های رنگی!

باید بدانید که لنز رنگی با لنز معمولی فرق می‌کند و باید زمان مصرف آن باید کوتاه باشد. لنز طبی را می‌توان صبح تا شب استفاده کرد و این مدت قابل تحمل است، اما از لنز رنگی می‌توان در مهمانی یا عروسی حداکثر به مدت چهار ساعت استفاده کرد.

اگر از لنز رنگی بیشتر از این استفاده شود، چشم آسیب می‌‌بیند. چرا؟ چون لنز تماسی به گونه‌ای است که هنگام استفاده از خلل و فرج آن اکسیژن عبور می‌کند. چون اگر خون به قرنیه نرسد، ناراحتی در چشم ایجاد می‌شود. اما لنز‌های رنگی این‌طور نیستند، یعنی از لنز رنگی اکسیژن عبور نمی‌کند. پس توصیه می‌شود افراد از لنز رنگی کمتر استفاده کنند یا وقتی استفاده می‌کنند، مدت آن کوتاه باشد

از نظر متخصصان لنز چشم تا چه مدت قابل استفاده است؟

تا هر زمان که پزشکتان صلاح ببیند، نیازی به تعویض لنزها نخواهید داشت. اگر از لنزهای یک‌بارمصرف استفاده می‌کنید، باید بعد از هر بار استفاده آن‌ها را دور بیندازید؛ حتی اگر حس می‌کنید لنزهایتان تازه و بی‌عیب هستند.

بهتر است با لنزها به رختخواب نروید، چون باعث عفونت چشم، شکسته شدن لنز در چشم و… خواهد شد.

عمر مفید لنزها

حتما می دانید که عمر مفید لنز به عواملی مثل روش صحیح استفاده و شست‌وشوی درست آنها هم بستگی دارد. شما باید حتما محلولی که متناسب این لنز است و توسط پزشک تجویز شده را خریداری کنید. لنز را هر شب از چشم در آورید، آنها را با محلول شوینده تمیز کنید و درون قابش بگذارید. صبح‌ها هم پیش از گذاشتن لنز، حتما دست‌های خود را تمیز با آب و صابون بشویید و با حوله‌ی بدون پرز خشک کنید. سپس لنز را در چشم قرار دهید.

چگونه و چه مدت باید از لنز استفاده کرد تا کم‌ترین آسیب به چشم برسد؟

معمولاً در کشورهای اروپایی لنزهایی به صورت یک بار مصرف می‌باشند. نکته قابل توجه در این است که هر چقدر درصد آب لنز بیشتر باشد، آسیب کمتری به چشم وارد می‌کند.در ایران معمولاً از لنزهایی استفاده می‌شود که عمر بیشتری دارند، و تا زمانی که به چشم آسیب نزنند و چشم را دچار خارش نکنند یا ایجاد حساسیت نکنند و همچنین باعث قرمزی چشم نشوند، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.توصیه می‌شود که بیماران حتماً موقع خواب لنز را از داخل چشم خارج کنند و هیچ وقت با لنز نخوابند و بلافاصله لنز را در جا لنزی مناسب خود قرار داده و داخل آن مایع ضدعفونی کننده خاص خود را بریزند. هیچ ‌وقت با دست‌های آلوده به لنز دست نزنند و حتماً تمام مسائل بهداشتی را در استفاده از لنز به کار گیرند.

تاریخ انقضا لنز

هر کارخانه، هر لنزی که تولید می‌کند را به همراه مایع نگهدارنده آن باید مورد آزمایش قرار دهد و مشخص کند که لنز طبی و محلول آن تا چند سال در حالت بسته‌بندی‌شده سالم باقی می‌مانند. به‌طور مثال، یک محصول ۵ سال پس از تاریخ تولید قابلیت استفاده دارد. بنابراین، خریدار پس از این مدت زمان نباید از لنز استفاده کند زیرا کارشناسان استفاده از آن را فقط برای ۵ سال تایید کرده‌اند و ممکن است پس از این دوره‌ی زمانی، استفاده از لنز برای چشم خطرناک باشد.

لنز مارکت

لنز مارکت بر این اصل برنامه‌ریزی‌شده تا تمامی توان خود را در جهت جلب رضایت مشتری، تقدیم محصولات با قیمت‌های واقعی کسب رضایت بازدیدکنندگان را بکار بگیرد. در صورت داشتن هرگونه سوالی می‌توانید با تیم پشتیبان لنز مارکت با شماره 36833650 – 021 ارتباط برقرار کنید. لنزمارکت معتقد است که انتقادات شما می‌تواند ما را در مسیر تولید محتوای فاخر برای شما مخاطبین عزیز همیاری کند. از این رو اگر در مورد مطلب بالا موضوع خاصی وجود دارد و یا اطلاعات جدیدی را کسب نموده اید که می‌تواند برای ما و دیگر مخاطبین ارزشمند باشد آن را با ما به اشتراک بگذارید.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *