[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]سوالی که در ممکن است پیش بیاید اینست که تبدیل شماره عینک به لنز  چگونه است  یا به عبارت دیگه چه لنزی برای چه نمره چشمی مناسب است؟

اگر درحال خواندن این مقاله هستید و چشم های ضعیفی هم دارید و از عینک استفاده می کنید حتما تا به امروز بارها به این موضوع فکر کرده اید که چه چطور از دست عینک خلاص بشم و لنز های طبی را جایگزین کنم!؟

به طور معمول آقایون از لنزهای طبی رنگی استفاده نمی کنند و ترجیح می دهند اگر بخواهند لنز طبی را جایگزین عینک  کنند از لنز طبی بی رنگ استفاده کنند هرچند که این یک مساله ی کاملا شخصی و سلیقه ای است.

[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]قبل از اینکه مستقیما سراغ تبدیل شماره عینک به لنز برویم بهتر است سری به نسخه های لنزهای تماسی بزنیم که شامل مشخصات خاصی میباشند که این موارد عبارتند از:

نسخه های لنزهای تماسی

منحنی پایه:

  • منحنی پایه به معنای اندازه گیری انحنای لنز میباشد که با شکل واقعی چشم شما تعیین میگردد و اتصالات لنز مناسب چشم شما را ایجاد می کند.

قطر:

  • تعیین اندازه گیری کلی لنز را بر عهده دارد و به همراه منحنی پایه، چگونگی قرار گرفتن لنز بر روی چشم را نشان می دهد.

 

مواد لنز:

  • در گذشته، عینک ها از شیشه واقعی ساخته می شدند اما امروزه اکثر عینک ها از پلاستیک سبک ساخته میشوند. از طرف دیگر لنزهای تماسی از طیف وسیعی از هایدروژل ها ایجاد شده که به دو نوع فناوری، هایدروژل و هایدروژل سیلیکون گروه بندی میشوند.

 

تناسب و احساس هر لنز به چشم هر فرد مصرف کننده مرتبط میباشد، چرا که کسانی که چشم های حساس یا خشک دارند، معمولاً با لنزهای هایدروژل سیلیکون میانه بهتری دارند به دلیل اینکه سطح بیشتری از اکسیژن و هیدراتاسیون را در چشم ایجاد میشود.

چطور تشخیص دهیم که عدسی پیشنهاد شده مناسب چشم شماست؟

خب، برایتان توضیح می‌دهیم. هر کدام از لنزهای پیشنهادی از نمونه‌های استاندارد گرفته تا های‌ایندکس‌ ها، از تک دید تا عدسی چند کانونی، همگی با تعداد محدودی نمره چشم سازگاری دارند. بنابراین، بر اساس همین محدودیت‌ها، می‌توان گزینه‌های اضافی را حذف کرده و باریک‌ترین و متناسب‌ترین لنز را برای انتخاب به مشتری پیشنهاد داد.

در تصویر زیر می‌توانید ببینید شماره‌های مختلف چشم برای چه نوع لنزهایی مناسب هستند.

شماره‌های مختلف چشم

به طور مثال، چشم‌هایی که مشکل چند کانونی دارند باید از لنزهای دو کانونی یا پراگرسیو استفاده کنند.

عدسی دو کانونی و عدسی‌ پِراگرسیو هر دو این امکان برای فرد بوجود میآورند که با یک عینک هم فاصله دور را بتواند به‌راحتی ببیند و هم از آن برای فعالیت در فاصله های نزدیک مثل مطالعه استفاده کند.

در حالیکه عدسی دو کانونی دارای یک بخش مخصوص مطالعه (اغلب به شکل حرف D) است، عدسی پراگرسیو هیچ مرز و خط مشخصی ندارد و همزمان برای دور بینی و نزدیک‌بینی مناسب است. به همین خاطر از لنز پراگرسیو می‌توان در تمام طول روز استفاده نمود.

نزدیک بینی یا دور بینی چشم‌ها بر اساس اعداد موجود در Sphere (SPH) در نسخه پزشک اصلاح می‌شوند. به طور مثال، برای افرادی که چشم تک دید (سینگل ویژن) دارند، نسخه برای نزدیک‌بینی حداکثر-20,000 و برای دوربینی حداکثر +1200 تجویز می‌شود.

دوربینی همانند نزدیک بینی و آستیکماتیسم مشکلی است که به بازتاب نور در چشم مربوط می‌شود. دوربینی سبب می‌شود تا اشعه نور به درستی وارد چشم نشود و در نهایت تصاویر برای دیده شدن به درستی به مغز نرسند. در حالت ایده‌آل، قرنیه و عدسی چشم در همکاری با هم تصاویر را با وضوح بالا روی سطح عدسی چشم متمرکز می‌کنند. اگر عمق چشم بسیار کوچک باشد یا اینکه جهت تمرکز روی اجسام مشکل داشته باشد، تصاویر در پشت شبکیه چشم تشکیل خواهد شد که در این صورت تصویری که به شبکیه منتقل می‌شود تار است و در نتیجه مغز هم تصاویر را تار می‌بیند.

گفتنیست، این تداخل در بینایی عموما ارثی میباشد و اغلب بیماران از بدو تولد به آن مبتلا هستند.

نزدیک بینی هم درست برعکس دوربینی است. اگر دچار نزدیک‌بینی شده باشید نمی‌توانید علائم راهنمایی و رانندگی را بخوانید و اجسام دور را به‌راحتی ببینید ولی اجسام نزدیک خود را به‌راحتی می‌توانید ببینید.

در جدول زیر میتوانید نحوه تبدیل شماره عینک به لنز را مشاهده بفرمائید.

نحوه تبدیل شماره عینک به لنزتبدیل شماره عینک به لنز  برای افراد آستیگمات

اگر آستیگماتیسم داشته باشید، این مشکل در نسخه با پر کردن بخش‌های Cylinder (CYL) و Axis  (که گاهی به اختصار X نوشته می‌شود) مشخص می‌شود. برای نسخه‌های چشم تک دید، یعنی آنهایی که در بخش NV-ADD یا ADD (نزدیک بینی) چیزی نوشته نشده است، سیلندر (CYL) حداکثر تا مثبت یا منفی ۶٫۰۰ پیشنهاد می‌شوند.

اعداد موجود در Axis  یا بخش X فقط به زاویه‌ی سیلندر (CYL) بستگی دارد.

شمار اندکی از بیماران به اشکال منشوری چشم مبتلا هستند و پزشک این را در نسخه می‌نویسد. فروشگاه‌های عینک برای این افراد اگر تک دید باشد (نه چند کانونی) نسخه‌ی حداکثر تا ۵٫۰۰ را برای هر جهت پایه (بالا، پایین، داخل و بیرون) پیشنهاد می‌دهد.

تبدیل شماره عینک به لنز برای افرادی که بخش NV-ADD نسخه چشمشان پر است و باید عینک چند کانونی یا دو کانونی خریداری کنند که بخش مخصوص مطالعه هم در زیر لنز وجود داشته باشد، اغلب برای نزدیک بینی حداکثر تا ۹٫۰۰- و برای دور بینی حداکثر تا ۶٫۰۰+ تجویز می‌شود.

آیا می‌توان لنز بدون نسخه را خریداری کرد؟

طبق قانون خرید تمام انواع لنز، نیاز به یک نسخه معتبر دارد که توسط اپتومتریست نوشته شده باشد. این قانون شامل لنزهای آرایشی، زیبایی و لنزهای مخصوص جلوه‌های ویژه هم می‌شود. تنها اپتومتریست می‌تواند بعد از معاینه چشم و امتحان لنز، برایتان نسخه بنویسد و زمان استفاده از لنز را مشخص کند. همچنین بار اول هم ممکن است برای قرار دادن لنز، نیاز به کمک اپتومتریست داشته باشید.

بعضی از لنزهای رنگی و زیبایی هستند بدون نسخه پزشک به فروش می‌رسند. این لنزها معمولاً جنس‌های مرغوبی ندارند و مانع رسیدن اکسیژن کافی به قرنیه می‌شوند. ازین رو بهتر است برای حفظ سلامت چشم، حتما به مشاورین آگاه این امر مشورت نمایید و از مراکز معتبر و قابل پیگیری لنزتان را تهیه نمایید.

بعد از تعیین شماره لنز به چه نکاتی توجه کنیم؟

بعد از مراجعه به اپتومتریست و دریافت نسخه‌ی معتبر شماره لنز و سایر جزئیات، نوبت به خرید لنز می‌رسد. تنوع زیاد لنزها، به شما امکان می‌دهد با توجه به نیاز چشم و سایر شرایط، مناسبت‌ترین لنز را انتخاب کنید. لنزها معمولاً در دسترس هستند و از طریق منابع مختلفی به فروش می‌رسند؛ از جمله اپتومتریست‌ها، فروشگاه عینک، انبارها، فروشندگان انبوه و خرده‌فروش‌های آنلاین.

نکته‌ی مهم در مورد خرید لنز، انتخاب منبع درست، معتبر و قانونی است. فروشندگانی که بدون نسخه لنز می‌فروشند، علاوه بر نقض قانون، سلامت چشمتان را هم به خطر می‌اندازند. فراموش نکنید که خرید از چنین فروشندگانی هیچ تضمینی به دنبال ندارد.

نتیجه گیری تبدیل شماره عینک به لنز

لنز یکی از پرکاربردترین راه‌های درمانی و یکی از پرطرفدارین وسایل زیبایی میباشد که تاثیر زیادی روی سلامتی و بینایی مطلوب شما دارد. شماره لنز باید کاملاً مطابق نیازهایتان باشد و با معاینه اپتومتریست تعیین شود. عدم توجه به نکات بهداشتی و پزشکی در انتخاب لنز، باعث می‌شود نه‌تنها مشکلات بینایی‌تان رفع نشود، بلکه زمینه خطرات و بیماری‌های چشمی را بدنبال داشته باشد. بنابراین با دقت در مراحل انتخاب و خرید لنز، سلامت چشمتان را تضمین کنید.

برای خرید لنز طبی به صورت آنلاین می توانید در سایت لنز مارکت نمره ی چشم خود را تعیین کنید و یا نسخه ی پزشک را برای ما ارسال نمایید.

تمامی لنزهای موجود در فروشگاه لنز مارکت متعلق به برندهای مطرح با مجوز بهداشتی بین المللی می باشد که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *