[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no” woodmart_inline=”no”]لنزهای اصلاحی پتانسیل زیادی برای بهبود دید شما و لذت بردن از دنیای اطراف شما دارند. با تغییر بینایی، ممکن است بخواهید گزینه های جدیدی را برای اصلاح بینایی جستجو کنید.ما در ادامه این مقاله می خواهیم در مورد مشخصات لنزهای تماسی Bifocal و Multifocal مطالب بیشتری را بیاموزیم.

برخی از لنزهای تماسی شامل نسخه های مختلفی هستند، این ها لنزهای تماسی دو کانونی و لنزهای تماسی چند کانونی هستند.

از آنجا که افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، اغلب حتی در هنگام پیرچشمی نیز به استفاده از آن ها ادامه می دهند، انتظارات در مورد لنزهای دو کانونی افزایش پیدا کرده است.

لنزهای Bifocal بیش از 70 سال سابقه طولانی دارند. اخیرا، لنزهای bifocal پیشرفت چشمگیری داشته اند.

[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no” woodmart_inline=”no”]

انواع لنزهای تماسی:

لنزهای تماسی صفحه های پلاستیکی دارای انحنا، مدور، نازک و شفافی هستند که بر روی قرنیه قرارمی گیرند و روی لایه اشکی که قرنیه را می پوشاند، شناور می شوند. قرنیه چشم تنها عضوی در بدن است که اکسیژن را مستقیما از طریق هوا دریافت می ‌کند بنابراین لنز های تماسی باید قابلیت عبور اکسیژن را از خود داشته باشند که چشم دچار کمبود اکسیژن و نهایتا آسیب به قرنیه نگردد.

انواع لنزهای تماسی شامل موارد زیر هستند:

  • لنزهای تماسی نرم:

لنزهای تماسی نرم متداول برای استفاده به صورت نیمه وقت طراحی شده اند. آن ها راحت هستند و چشم ها نسبتا سریع با آن ها سازگار می شوند.

  • لنزهای تماسی نرم سیلیکون هیدروژل:

لنزهای نرم سیلیکون هیدروژل حتی بیشتر از لنزهای نرم متداول، اکسیژن وارد چشم شما می کنند.

  • لنزهای تماسی سخت نفوذپذیر به گاز:

لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز اجازه می دهند اکسیژن به چشم شما برسد. این لنزها می توانند چشم شما را سالم نگه دارند اما ممکن است زمان بیشتری برای راحتی چشم با آن ها، نیاز باشد. این لنزها طوری طراحی شده اند که می توان هر روز از آن ها استفاده کرد.

  • لنزهای تماسی یکبار مصرف:

لنزهای یکبار مصرف باید در فواصل منظمی از چشم خارج شوند و سپس با لنزهای تازه، جایگزین شوند.

  • لنزهای تماسی ترکیبی:

لنزهای ترکیبی دارای یک بخش سخت نفوذپذیر به گاز در وسط و مواد نرم تر در خارج هستند تا راحتی را افزایش دهند و سازگاری چشم با لنزها را آسان تر کنند.

هر موقعیتی منحصر به فرد است و ممکن است لنزهایی که برای دوست شما کار می کنند برای شما راحت نباشند. نوع لنزهای شما به بینایی، سلامتی، سن، اولویت شخصی و موارد دیگر شما، بستگی دارند. چشم پزشک می تواند به شما کمک کند تا گزینه های خود را بسنجید و بهترین راه حل را انتخاب کنید. در بعضی موارد ممکن است لازم باشد قبل از تعیین بهترین لنز برای شما، انواع لنزها را امتحان کنید.

لنزهای تماسی Bifocal و Multifocal چه لنزهایی هستند؟

با افزایش سن، بینایی شما تغییر می کند. حتی اگر در جوانی بینایی خوبی داشته باشید، در نهایت دچار پیرچشمی می شوید. این شرایطی است که دید نزدیک ضعیف می شود و خواندن و یا تمرکز روی اشیا نزدیک مشکل می شود.

برخی از افراد جوان نیز به لنزهای Multifocal احتیاج دارند اما با افزایش سن، نیاز به آن ها افزایش می یابد. به طور کلی، افراد در حدود 40 سالگی دچار پیرچشمی می شوند. بارزترین نشانه پیرچشمی نیاز به دور نگه داشتن کتاب مورد مطالعه از صورت برای تمرکز است. همچنین ممکن است سردرد داشته باشید یا احساس کنید چشم هایتان خسته است.

لنزهای تماسیBifocal  (دو کانونی) به طور کلی دارای دو نسخه یا قدرت در یک لنز هستند. از این دو نسخه برای اصلاح بینایی نزدیک و بینایی دور استفاده می شود.

هر لنز تماسی با دو یا چند نسخه یا قدرت، یک لنز Multifocal (چند کانونی) محسوب می شود این بدان معنی است که همه لنزهای دو کانونی نیز لنزهای چند کانونی محسوب می شوند اما همه لنزهای چند کانونی، دو کانونی نیستند. از لنزهای Multifocal نیز برای اصلاح مشکلات بینایی از دور و نزدیک، استفاده می شود.

لنزهای دو کانونی و چند کانونی با مواد اولیه مختلفی موجود هستند.

خصوصیات کلی لنزهای تماسی دو کانونی (Bifocal):

تجویز لنزهای تماسی دو کانونی (Bifocal) به طور کلی دشوار تلقی می شود و میزان موفقیت آن پایین است. این احتمالا به این دلیل است که طرح ها و انواع مختلف لنزهای تماسیBifocal   موجود است و دلایل دیگر آن شامل موارد زیر است: دید نزدیک را به خوبی پوشش نمی دهد، کنتراست آن ضعیف است و دید در مکان های تاریک را دشوار می کند، تابش خیره کننده ممکن است مشکل ساز باشد، بینایی نسبت به آنچه که توسط لنز تماسی monofocal ارائه می شود کمتر است، این لنزها گران ترند و و تکنیک های خاصی برای تجویز مناسب آن ها مورد نیاز است.

لنز تماسیBifocal  فقط باید با در نظر گرفتن سابقه استفاده از لنز تماسی تجویز شود و پس از تایید با سوالات کافی مشخص شود که چرا فرد مورد نظر می خواهد از این نوع لنز استفاده کند و آیا بینایی دور و یا نزدیک او از اهمیت بیشتری برخوردار است.

از آنجا که هم نسخه و هم نوع لنز اغلب باید تغییر کند، چندین نوع لنز باید امتحان شوند و برای رسیدن به موفقیت، صبر زیادی لازم است. گزارش شده است که میزان موفقیت در تجویز لنز تماسیBifocal  پس از 3 ماه پیگیری 67 تا 83 درصد بوده است که خیلی هم کم نیست. با این حال، اخیرا گزارش شده است که میزان موفقیت واقعی افراد در طولانی مدت کمتر است و در بیشتر موارد حدود 30 تا 40 درصد بوده است.

ویژگی های لنزهای تماسی چند کانونی (Multifocal):

لنزهای تماسی Multifocal، لنزهای هیدروژل سیلیکونی هستند که به افراد مبتلا به پیرچشمی راه حلی ایده آل برای دید طبیعی و واضح ارائه می دهند. بسیاری از بیماران از وجود لنزهای چند کانونی اطلاعی ندارند.

از این لنز برای اصلاح آمتروپی انکساری (نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم) و پیرچشمی در افراد فاکیک (فاکیک یعنی چشمی که هنوز عدسی طبیعی خود را دارا می باشد) و یا غیرفاکیک استفاده می شود.

کیفیت بینایی استثنایی متوسط در کل محدوده بین 16 تا 48 اینچی، با استفاده از مشخصات قدرت در لنزهای چند کانونی موفقیت آمیز بوده است.

با لنزهای تماسی Multifocal، تصحیح پیرچشمی طبیعی تر اتفاق می افتد زیرا با انتقال ساده که توسط طراحی کروی نزدیک به مرکز انجام می شود، این امر امکان پذیر است.

لنزهای تماسی Multifocal آسایش استثنایی برای بیمارانی که به دلیل نیمرخ لبه گرد و صاف دچار خشکی لنز می شوند، به همراه دارد.

لنزهای تماسی Bifocal و Multifocal چگونه کار می کنند؟

هنگام انتخاب لنزهای تماسی دو کانونی یا چند کانونی، شما معمولا دو گزینه دارید: لنزهای دید همزمان یا لنزهای دید متناوب.

لنزهای دید متناوب به شما این امکان را می دهند تا در حالی که مردمک چشم شما به سمت بالا و پایین می رود، دید شما بین دو قدرت رفت و برگشت کند. در این حال می توانید یا در بخش لنز با قدرت مشاهده از راه دور نگاه کنید یا در قسمت لنز با قدرت مشاهده نزدیک نگاه کنید. لنزهای تماسی Bifocal به روشی مشابه عینک های دو کانونی کار می کنند. در این لنزها یک خط جداسازی وجود دارد و آنچه شما نگاه می کنید، تعیین می کند از کدام قسمت از لنز استفاده می کنید.

لنزهای دید همزمان چشمان شما را وادار می کنند تا همزمان از راه دور و نزدیک نگاه کنید. چشمان شما به این لنزها عادت کرده و یاد می گیرند که بسته به آنچه که نگاه می کنید، از قدرت تصحیح استفاده کنند. این لنزها به مغز شما نیاز دارند تا یاد بگیرند چگونه آنچه را که می بینید، تنظیم کنند. لنزهای دید همزمان معمولا یا با طرح های حلقه ایی متحدالمرکز یا با طرح های کروی ارائه می شوند.

لنزهای دید همزمان حلقه ایی متحدالمرکز از تعدادی حلقه با قدرت های مختلف تشکیل شده اند، حلقه ها بین قدرت دید نزدیک و دور در گردش هستند. لنزهای دید همزمان کروی، قدرت های مختلف را با یکدیگر در لنز ترکیب می کنند، بنابراین یک تغییر تدریجی از قدرت نزدیک به قدرت دور وجود دارد.

سخن آخر:

برخی از لنزهای تماسی شامل نسخه های مختلفی هستند، این ها لنزهای تماسی دو کانونی و لنزهای تماسی چند کانونی هستند.

انواع لنزهای تماسی شامل موارد زیر هستند: لنزهای تماسی نرم، لنزهای تماسی نرم سیلیکون هیدروژل، لنزهای تماسی سخت نفوذپذیر به گاز، لنزهای تماسی یکبار مصرف و لنزهای تماسی ترکیبی. نوع لنزهای شما به بینایی، سلامتی، سن، اولویت شخصی و موارد دیگر شما، بستگی دارند

لنزهای تماسیBifocal  (دو کانونی) به طور کلی دارای دو نسخه یا قدرت در یک لنز هستند. از این دو نسخه برای اصلاح بینایی نزدیک و بینایی دور استفاده می شود.

هر لنز تماسی با دو یا چند نسخه یا قدرت، یک لنز Multifocal (چند کانونی) محسوب می شود. از لنزهای Multifocal نیز برای اصلاح مشکلات بینایی از دور و نزدیک، استفاده می شود.

میزان موفقیت در تجویز لنز تماسیBifocal  پس از 3 ماه پیگیری 67 تا 83 درصد بوده است که خیلی هم کم نیست. لنزهای تماسی Multifocal آسایش استثنایی برای بیمارانی که به دلیل نیمرخ لبه گرد و صاف دچار خشکی لنز می شوند، به همراه دارد.

هنگام انتخاب لنزهای تماسی دو کانونی یا چند کانونی، شما معمولا دو گزینه دارید: لنزهای دید همزمان یا لنزهای دید متناوب.

برخی از افراد جوان نیز به لنزهای Multifocal احتیاج دارند اما با افزایش سن، نیاز به آن ها افزایش می یابد.

منابع:

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2699779/

https://www.vspdirect.com/vision-hub/how-do-bifocal-and-multifocal-contact-lenses-work

https://www.researchgate.net/publication/26730031_Bifocal_contact_lenses_History_types_characteristics_and_actual_state_and_problems

https://www.bausch.com/ecp/our-products/contact-lenses/presbyopia/purevision-multi-focal[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *