[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no” woodmart_inline=”no”]دیابت ممکن است عوارض چشمی مختلفی داشته باشد.ما در ادامه این مقاله می خواهیم به عوارض چشمی دیابت و درمان عوارض چشمی دیابت، بپردازیم.

شایع ترین عارضه چشمی دیابت، رتینوپاتی دیابتی نام دارد. این اختلال بسیار شایع و برای بیمار ناراحت کننده است. در این عارضه شایع به علت تاثیر دیابت بر اعصاب، گاهی حتی چشم فرد نیز نابینا می شود.

[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no” woodmart_inline=”no”]

شایع ترین عارضه چشمی دیابت:

شایع ترین عارضه چشمی دیابت، رتینوپاتی دیابتی است. رتینوپاتی دیابتی یک بیماری چشمی است که به دلیل دیابت رخ می دهد.

این می تواند در نتیجه سطح بالای قند خون که دیابت ایجاد می کند، به وجود بیاید. با گذشت زمان، داشتن مقدار زیادی قند در خون می تواند به عروق خونی در سراسر بدن، از جمله شبکیه چشم، آسیب برساند.

شبکیه، غشایی است که پشت چشم را پوشانده است. شبکیه نور را تشخیص می دهد و از طریق عصب بینایی سیگنال هایی را به مغز می فرستد.

اگر قند، رگ های خونی ریز که به داخل شبکیه می رود را مسدود کند، می تواند باعث ترشح یا خونریزی آن ها شود. سپس ممکن است رگ های خونی جدیدی رشد کنند که ضعیف تر هستند و به راحتی ترشح و یا خونریزی می کنند.

اگر چشم شروع به رشد رگ های خونی جدید کند، این به عنوان رتینوپاتی دیابتی تکثیری شناخته می شود، که متخصصان آن را مرحله پیشرفته تری می دانند. مرحله اولیه به عنوان رتینوپاتی دیابتی غیر تکثیر شناخته می شود.

ممکن است در چشم در مدت طولانی به دلیل قند خون بالا، مایعاتی جمع شود. این تجمع مایع باعث تغییر شکل و انحنای عدسی می شود و باعث تغییر دید می شود. هنگامی که فرد سطح قند خون خود را کنترل می کند، عدسی معمولا به شکل اولیه خود باز می گردد و دید، بهتر می شود.

دیابت همچنین خطر ابتلا به سایر مشکلات چشم از جمله آب مروارید و گلوکوم زاویه باز را در فرد افزایش می دهد.

علائم شایع ترین عارضه چشمی دیابت:

رتینوپاتی دیابتی معمولا در مراحل اولیه علائمی ایجاد نمی کند. وقتی بیماری پیشرفت می کند، علائم ایجاد می شوند.

رتینوپاتی دیابتی تمایل به تاثیر روی هر دو چشم دارد. علائم و نشانه های این بیماری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تاری دید
  • اختلال در دیدن رنگ
  • شناورهای چشم یا لکه های شفاف و رشته های تیره که در میدان دید فرد شناور هستند
  • لکه ها یا رگه هایی که بینایی فرد را مسدود می کنند
  • دید ضعیف در شب
  • دیدن یک نقطه تاریک یا خالی در مرکز بینایی
  • از بین رفتن ناگهانی و کامل بینایی

بدون درمان، رتینوپاتی دیابتی می تواند منجر به عوارض مختلفی شود. وقتی رگ های خونی و ماده اصلی ژله مانند که چشم را پر می کند، خونریزی می کنند، خونریزی زجاجیه نامیده می شود. در موارد خفیف، علائم شامل شناور است اما در موارد شدیدتر می توان به از دست دادن بینایی منجر شود زیرا خون موجود در زجاجیه از ورود نور به چشم جلوگیری می کند. اگر شبکیه آسیب نبیند، خونریزی در زجاجیه می تواند خود را برطرف کند.

در بعضی موارد، رتینوپاتی دیابتی می تواند منجر به جدا شدن شبکیه شود. اگر بافت اسکار، شبکیه را از پشت چشم جدا کند، این عارضه ممکن است اتفاق بیفتد. جدا شدن شبکیه معمولا باعث ایجاد لکه های شناور در بینایی فرد، فلاش نور و کاهش شدید دید می شود. شبکیه جدا شده اگر درمان نشود باعث از دست رفتن بینایی می شود.

درمان شایع ترین عارضه چشمی دیابت:

درمان رتینوپاتی دیابتی به عوامل مختلفی از جمله شدت بیماری و چگونگی پاسخ آن به درمان های قبلی، بستگی دارد.

در مراحل اولیه، یک پزشک ممکن است تصمیم بگیرد چشم های فرد را از نزدیک کنترل کند. این رویکرد به عنوان انتظار مراقب شناخته می شود. در بعضی موارد، ممکن است فرد هر 2 تا 4 ماه یکبار به معاینه چشم نیاز داشته باشد.

افراد برای کنترل دیابت باید با پزشک خود همکاری کنند. کنترل خوب قند خون می تواند پیشرفت رتینوپاتی دیابتی را به طور قابل توجهی، کم کند.

در بیشتر موارد رتینوپاتی دیابتی پیشرفته، فرد نیاز به درمان با جراحی دارد.

گزینه های ذیل در دسترس هستند:

  • لیزر درمانی:

جراحی لیزر پراکنده یا panretinal photocoagulation در مطب پزشک یا کلینیک چشم انجام می شود. یک پزشک از لیزرهای هدفمند برای کوچک شدن رگ های خونی چشم و بستن نشت رگ های غیر طبیعی استفاده می کند. این روش درمانی می تواند نشت خون و تجمع مایعات در چشم را متوقف یا کم کند. افراد ممکن است به بیش از یک جلسه نیاز داشته باشند. این روش شامل قرار دادن داروی بی حس کننده در چشم و سپس هدف قرار دادن یک پرتو نور شدید به داخل چشم با استفاده از لنز مخصوص است. نور شدید می تواند گزش یا احساس ناخوشایندی داشته باشد و تجربه تاری دید در بقیه روز متداول است. لکه های کوچک ممکن است برای چند هفته پس از عمل در قسمت بینایی ظاهر شود. لیزر درمانی با خطرات خاصی مانند از دست دادن دید محیطی، دید رنگی و دید در شب همراه است. فرد می تواند در مورد مزایا و خطرات نسبی این روش درمانی با پزشک خود مشورت کند.

  • داروی تزریقی:

داروهای خاص می توانند تورم را کاهش دهند و نشت رگ های خونی چشم را به حداقل برسانند. داروها ممکن است شامل داروهای آنتی وی جی اف و کورتیکواستروئیدها باشند. تزریق دارو به چشم شامل اقدامات زیر توسط پزشک است:

  • قرار دادن داروی بی حس کننده روی چشم
  • تمیز کردن چشم برای جلوگیری از عفونت
  • قرار دادن دارو در چشم با استفاده از یک سوزن بسیار کوچک

ممکن است افراد نیاز به تزریق منظم داشته باشند اما با گذشت زمان، معمولا به تزریق کمتری نیاز خواهند داشت.

  • جراحی چشم:

اگر شبکیه یا زجاجیه دچار مشکل شده باشند، ممکن است نیاز به ویترکتومی باشد. این روش برداشتن مقداری از زجاجیه از چشم است. یک جراح این روش را در بیمارستان با بیهوشی انجام می دهد. هدف، جایگزینی زجاجیه ابری یا خونی برای بهبود بینایی و کمک به پزشک در یافتن و ترمیم منابع خونریزی شبکیه است. پس از برداشتن زجاجیه ابری یا خونی، جراح مایع یا گاز شفافی را در جای خود وارد می کند. بدن به مرور زمان مایعات یا گاز را جذب کرده و در جای خود، زجاجیه جدیدی ایجاد می کند. پس از جراحی، فرد معمولا باید حدود یک روز از وصله چشم استفاده کند و بعد از آن از قطره های چشمی برای کاهش تورم و جلوگیری از عفونت استفاده کند. اگر پزشک حباب گاز را در چشم قرار دهد، فرد باید اطمینان حاصل کند که حباب در جای درست خود قرار دارد و باید چند روز یا چند هفته سر خود را در یک وضعیت خاص نگه دارد. جراحی، درمانی برای رتینوپاتی دیابتی نیست اما ممکن است پیشرفت علائم را متوقف یا کم کند. دیابت یک بیماری طولانی مدت است و آسیب بعدی در شبکیه چشم و از دست دادن بینایی ممکن است با وجود درمان هنوز هم اتفاق بیفتد.

درمان عوارض دیگر چشمی دیابت:

اکثر اثرات دیابت بر چشم در طولانی مدت بروز می کند. این مسئله ارتباط مستقیمی با ژنتیک، سن و میزان قند خون و وجود سایر بیماری ها دارد.

دیابت در صورت رسیدن به مراحل بالا ممکن است در عین ایجاد اختلالات چشمی برای بیمار، مشکلات کلیوی و اعصاب نیز ایجاد کند.

علاوه بر عوارض دیابت بر روی شبکیه، این بیماری از طریق ایجاد آب مروارید و آب سیاه نیز می تواند منجر به کاهش بینایی فرد شود.

هنگامی که دیابت بر چشم تاثیر می گذارد، کم بینایی و نابینایی یکی از اثرات قطعی است که در صورت بی اطلاعی و عدم پیشگیری و درمان به موقع، در افراد مبتلا به دیابت اتفاق می افتد.

درمان بر اساس نوع عارضه ایجاد شده، متفاوت است.

در صورت ایجاد آب مروارید بدون آسیب شبکیه، از جراحی برای بهبود دید استفاده می شود.

در صورت بروز آب سیاه و افزایش فشار چشم، درمان اولیه به کمک قطره های چشمی و در موارد شدید و مقاوم جراحی جهت کنترل فشار چشم صورت می گیرد.

سخن آخر:

دیابت ممکن است عوارض چشمی مختلفی داشته باشد.

رتینوپاتی دیابتی تمایل به تاثیر روی هر دو چشم دارد. علائم و نشانه های این بیماری ممکن است شامل موارد زیر باشد تاری دید، اختلال در دیدن رنگ، شناورهای چشم، لکه ها یا رگه هایی که بینایی فرد را مسدود می کنند، دید ضعیف در شب، دیدن یک نقطه تاریک یا خالی در مرکز بینایی و از بین رفتن ناگهانی و کامل بینایی.

درمان رتینوپاتی دیابتی به عوامل مختلفی از جمله شدت بیماری و چگونگی پاسخ آن به درمان های قبلی، بستگی دارد.

در بیشتر موارد رتینوپاتی دیابتی پیشرفته، فرد نیاز به درمان با جراحی دارد. گزینه های ذیل برای درمان این بیماری در دسترس هستند: لیزر درمانی، داروی تزریقی و جراحی چشم.

علاوه بر عوارض دیابت بر روی شبکیه، این بیماری از طریق ایجاد آب مروارید و آب سیاه نیز می تواند منجر به کاهش بینایی فرد شود.

تنها راه پیشگیری از عوارض بیماری دیابت بر چشم، کنترل دقیق قند خون و سایر بیماری های همراه از جمله فشار خون و چربی خون است. علاوه بر کنترل دقیق قند خون، انجام منظم حرکات ورزشی نیز از دیگر راهکارهایی است که می تواند از تاثیر دیابت بر روی چشم جلوگیری کند.

منبع:

 

https://www.medicalnewstoday.com/articles/183417#what-is-it[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *