همه می دانند که عینک آفتابی در یک روز آفتابی چه در جاده و چه در ساحل، دیدن را آسان تر می کند. با این حال، طبق آکادمی چشم پزشکی آمریکا، استفاده از عینک آفتابی مناسب دفاع بزرگی در برابر اشعه ماورا بنفش (UV) است که می تواند باعث آسیب دیدگی کوتاه مدت و طولانی مدت در چشم شود.

گزینه های بسیاری برای انتخاب عینک آفتابی وجود دارد.  که می تواند روند کار را سرگرم کننده و همچنین کمی دلهره آور کند. شما می توانید با انتخاب اندازه و سبک مناسب فریم ها برای فرم صورت خود شروع کنید. از آنجا می توانید تصمیم بگیرید که چه رنگی از لنزهای عینک آفتابی متناسب با نیاز شما است.

ما در این مقاله می خواهیم به نحوه انتخاب عینک آفتابی خوب بپردازیم.

نحوه انتخاب عینک آفتابی خوب:

در زیر به مهمترین عواملی که باید هنگام خرید عینک آفتابی برای محافظت از چشم در برابر آفتاب در نظر بگیرید، اشاره می کنیم:

  • عینک آفتابی باید دارای محافظت 100 درصد باشد:

مهمترین نکته ایی که هنگام خرید عینک آفتابی برای محافظت از چشم خود باید به دنبال آن باشید، برچسبی است که نشان می دهد این عینک، 100 درصد اشعه UV را مسدود می کند. با این حال، طبق نظرسنجی آکادمی چشم پزشکی ملی که در سال 2014 انجام شد، کمتر از نیمی از افرادی که عینک آفتابی خریداری می کنند زحمت بررسی این مسئله را به خود می دهند . که آیا عینک از چشم ها در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می کند یا خیر.

  • عینک آفتابی هرچه بزرگتر باشد، بهتر است:

هرچه پوشش عینک آفتابی بیشتر باشد، آسیبی که نور خورشید به چشم وارد می کند، کمتر است. خرید عینک های بزرگ را در نظر بگیرید که به کاهش اشعه ماورا بنفش وارد شده به چشم از کنار کمک می کنند.

  • لزوما عینک های آفتابی با لنزهای تیره محافظت بهتری ندارند:

اگرچه لنزهای بسیار تیره عینک های آفتابی ممکن است جذاب به نظر برسند . اما لزوما جلوی اشعه ماورا بنفش را نمی گیرند.

  • رنگ عینک خیلی آفتابی مهم نیست:

برخی از عینک های آفتابی دارای لنزهایی به رنگ کهربایی، سبز یا خاکستری هستند. آن ها مانع نور آفتاب بیشتر نمی شوند . اما می توانند باعث افزایش کنتراست شوند که ممکن است برای ورزشکارانی که از جمله بیس بال یا گلف بازی می کنند، مفید باشد.

  • عینک های آفتابی با لنزهای پلاریزه باعث قطع تابش خیره کننده نور می شوند، نه اشعه ماورا بنفش:

پلاریزاسیون باعث کاهش تابش خیره کننده از سطح بازتابنده مانند آب یا جاده ها می شود. این عینک ها محافظت بیشتری در برابر آفتاب ایجاد نمی کنند . اما می توانند فعالیت هایی مانند رانندگی یا قرار گرفتن در نزدیک آب را ایمن تر یا لذت بخش تر کنند.

  • قیمت عینک آفتابی نباید معیار انتخاب قرار بگیرد:

برای عملکرد خوب عینک آفتابی لازم نیست هزینه زیادی بپردازید. عینک های آفتابی هستند که 100 درصد اشعه ماورا بنفش را مسدود می کنند و خیلی هم گران نیستند و می توانند به همان اندازه گزینه های گران قیمت، موثر باشند.

انتخاب عینک آفتابی مناسب براساس فرم صورت:

در زیر به انتخاب عینک آفتابی مناسب براساس فرم صورت می پردازیم:

1. اگر فرم صورت بیضی شکل دارید، عینک های آفتابی با قاب های بزرگ قهوه ایی یا مشکی را انتخاب کنید.

همچنین با داشتن صورت های بیضی شکل، می توانید از هر عینک آفتابی که دلخواهتان است نیز استفاده کنید. عینک های آفتابی با لنزهای تیره تر، استخوان های گونه را برجسته نشان می دهند.

اگر صورت شما بیضی شکل اما لاغر است، به جای انتخاب فریم های خیلی بزرگ، از عینک های آفتابی با فریم های کوچکتر استفاده کنید تا ویژگی های صورت شما پنهان نشود. قاب های Wayfarer، hingeless، مستطیل و بدون زهوار گزینه های خوبی برای بررسی هستند.

با صورت بیضی شکل، ممکن است بخواهید بیشتر به رنگ مو و رنگ پوست خود توجه کنید. به عنوان مثال، اگر پوست رنگ پریده ایی دارید، عینک آفتابی قهوه ایی می تواند به زیبایی با پوست روشن شما بازی کند. اگر پوست تیره تری دارید، عینک های آفتابی با قاب های مشکی بسیار زیباتر به نظر می رسند. عینک آفتابی با رنگ سبز می تواند در برابر پوست رنگ پریده و عینک آفتابی با رنگ زرد می تواند در برابر پوست تیره، عالی به نظر برسد. چند گزینه را امتحان کنید تا ببینید کدام یک به نظر بهتر است.

2. اگر فرم صورت قلبی شکل دارید، قاب های کوچکتر یا عینک چشم گربه ایی را انتخاب کنید.

صورت های قلبی شکل تمایل به داشتن ابروهای پرتر و چانه کوچکتر دارند. عینک آفتابی بسیار بزرگ، صورت شما را گرفته و حجیم به نظر می رسد. علاوه بر عینک های آفتابی با فریم های چشم گربه ایی، عینک های گرد، عینک های مستطیلی کوچکتر و عینک های بدون زهوار گزینه های خوبی برای انتخاب هستند.

رنگ عینکی را انتخاب کنید که متناسب با رنگ پوست شما باشد. به عنوان مثال، اگر پوست شما ته رنگ قرمز دارد، از عینک با رنگ های قرمز یا صورتی دور شوید و رنگ های سردتری مانند آبی یا بنفش را انتخاب کنید.

3. اگر صورت مربع شکل دارید به سراغ عینک آفتابی با قاب بزرگتر و گردتر بروید.

اگر استخوان گونه پهن، پیشانی پهن و فک بزرگی دارید، به احتمال زیاد صورت شما به شکل مربع است. اگر از عینک های آفتابی با فریم های کوچک استفاده کنید. می تواند چهره شما را بزرگتر از آنچه که هست نشان دهد. همچنین از انتخاب عینک های آفتابی با زاویه های زیاد خودداری کنید . زیرا باعث می شود صورت شما به شکل جعبه به نظر برسد.

اگر چهره ایی مربع شکل دارید، انتخاب عینک های آفتابی با قاب های هواپیمایی کلاسیک یا مربع انتخاب بسیار خوبی هستند.

عینک های آفتابی با قاب های تیره، بزرگتر از قاب های رنگی به نظر می رسند. اگر نمی خواهید از عینک های آفتابی تیره استفاده کنید، رنگ های عمیق تری مانند خاکستری، بنفش و یا حتی سبز تیره را انتخاب کنید.

4. اگر صورت گرد دارید، یک عینک آفتابی با قاب عریض و زاویه دار انتخاب کنید.

صورت های گرد از نظر طول و عرض تقریبا مساوی هستند . بنابراین انتخاب عینک های آفتابی که کمی عریضتر از صورت شما باشد، بسیار مهم است. عینک آفتابی مستطیلی و مربعی گزینه های مناسبی برای این فرم صورت هستند.

از عینک های آفتابی با فریم های دایره ایی شکل خودداری کنید . زیرا باعث می شود صورت شما گردتر به نظر برسد.

انتخاب رنگ لنز عینک آفتابی:

در زیر به نکاتی برای انتخاب رنگ لنز عینک آفتابی می پردازیم:

  1. اگر می خواهید فواصل دور را به راحتی ببینید، عینک آفتابی با لنزهای قهوه ایی یا کهربایی را انتخاب کنید.
  2. اگر گلف بازی می کنید، وقت خود را در بیرون از منزل برای پیاده روی می گذرانید، قایق سواری می کنید یا کار دیگری انجام می دهید که به شما در مسافت های طولانی احتیاج دارد، لنزهای کهربایی می توانند درک عمق شما را بهبود بخشند و چشمان شما را کمتر از لنزهای دیگر خسته کنند.
  3. اگر در یک منطقه کاملا آفتابی و یا ابری زندگی می کنید، عینک های آفتابی با لنزهای خاکستری یا سیاه را انتخاب کنید. لنزهای تیره، نور را کاهش می دهند، از چشمان شما محافظت می کنند و از خستگی چشم جلوگیری می کنند. اگر فعالیت های زیادی در فضای باز مانند دویدن، دوچرخه سواری یا ماهیگیری انجام دهید، انتخاب عینک آفتابی با لنزهای تیره انتخاب خوبی است و همچنین انتخاب مناسبی برای استفاده در هنگام رانندگی است.
  • عینک های آفتابی با لنزهای خاکستری همچنین برای افرادی که عاشق گذراندن وقت در طبیعت هستند بسیار مناسب است، شما هنوز هم باید بتوانید چیزهای اطراف خود را با طبیعی ترین رنگ آن ها ببینید.
  1. با انتخاب عینک های آفتابی با لنزهای آبی در عین محافظت از چشم های خود، شیک هم به نظر می رسید. لنزهای آبی میزان تابش خیره کننده را کاهش می دهند و به شما کمک می کنند جزئیات را با وضوح بیشتری ببینید و برای هر دو شرایط آفتابی و ابری مناسب هستند. به علاوه، آن ها مد روز نیز هستند.
  • لنزهای آبی در بین افرادی که از ورزش های برفی مانند اسنوبورد و اسکی لذت می برند، محبوب هستند زیرا این لنزها از آنجا که باعث کاهش تابش خورشید می شوند، به شما کمک می کنند تا در شرایط یخی و برفی بهتر ببینید.

سخن آخر:

گزینه های بسیاری برای انتخاب عینک آفتابی وجود دارد. شما می توانید با انتخاب اندازه و سبک مناسب فریم ها برای فرم صورت خود شروع کنید. از آنجا می توانید تصمیم بگیرید که چه رنگی از لنزهای عینک آفتابی متناسب با نیاز شما است.

مهمترین عواملی که باید هنگام خرید عینک آفتابی برای محافظت از چشم در برابر آفتاب در نظر بگیرید، اشاره می کنیم:

عینک آفتابی باید دارای محافظت 100 درصد باشد . عینک آفتابی هرچه بزرگتر باشد، بهتر است . لزوما عینک های آفتابی با لنزهای تیره محافظت بهتری ندارند . رنگ عینک آفتابی مهم نیست. عینک های آفتابی با لنزهای پلاریزه باعث قطع تابش خیره کننده نور می شوند، نه اشعه ماورا بنفش و قیمت عینک آفتابی نباید معیار انتخاب قرار بگیرد.

عینک آفتابی را باید متناسب با فرم صورت خود انتخاب کنید. مثلا اگر فرم صورت بیضی شکل دارید، عینک های آفتابی با قاب های بزرگ قهوه ایی یا مشکی را انتخاب کنید.

همچنین بهتر است رنگ عینک آفتابی را براساس هدف و کاری که می خواهید انجام دهید، انتخاب کنید. مثلا اگر در یک منطقه کاملا آفتابی و یا ابری زندگی می کنید، عینک های آفتابی با لنزهای خاکستری یا سیاه را انتخاب کنید.

 

منابع:

 

https://www.aao.org/eye-health/tips-prevention/top-sunglasses-tips

https://www.wikihow.com/Pick-Sunglasses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *