چشم مصنوعی برای افرادی که چشم های خود را از دست داده اند، یک گزینه درمانی بسیار رایج است.

امروزه افرادی که چشم های خود را به هر طریقی از دست داده اند، از چشم های مصنوعی استفاده می کنند.

ما در این مقاله می خواهیم به نکات مهم چشم مصنوعی کودکان و بزرگسالان بپردازیم.

چشم مصنوعی چیست؟

پس از برداشتن چشم طبیعی کودکان و بزرگسالان یا در بعضی موارد، هر دو چشم، به دلیل آسیب دیدگی آن ها، بیماری یا بدشکلی چشم یا صورت، افراد در هر سنی و جنسیتی برای دریافت چشم مصنوعی آماده می شوند.

هدف از ایجاد پروتز چشم، ایجاد ظاهری متعادل در صورت و افزایش راحتی در حفره چشمی است که از دست رفته است.

مردم هزاران سال است که چشم مصنوعی می سازند و استفاده می کنند. چشم های مصنوعی اولیه از خشت ساخته شده بود که رنگ آمیزی شده و به یک پارچه متصل شده بود. قرن ها بعد، مردم شروع به ساختن چشم های مصنوعی کروی از شیشه کردند.

امروزه چشم های مصنوعی دیگر از کره شیشه ایی ساخته نمی شوند. در عوض، یک چشم مصنوعی شامل یک ایمپلنت گرد متخلخل است که به داخل حفره چشم وارد می شود و با بافت چشم موسوم به ملتحمه پوشانده می شود.

چشم های مصنوعی از یک دیسک اکریلیک نازک، منحنی و براق نقاشی شده ساخته می شوند که به نظر می رسد مانند یک چشم طبیعی است که همراه با عنبیه، مردمک چشم، سفیدی چشم و حتی رگ های خونی روی ایمپلنت قرار می گیرند. در صورت لزوم می توان دیسک را برداشته، تمیز و جایگزین کرد.

اگر به چشم مصنوعی نیاز دارید، می توانید یک چشم آماده خریداری کنید، که به صورت انبوه تولید می شود و رنگ سفارشی ندارد. یا می توانید یک چشم مصنوعی سفارشی که فقط توسط یک چشم ساز مصنوعی ساخته شده است، سفارش دهید. چشم سفارشی، متناسب تر است و رنگ آمیزی طبیعی تری دارد تا با چشم باقیمانده فرد مطابقت داشته باشد.

در طی جراحی چشم مصنوعی چه اتفاقی می افتد؟

برای اکثر افراد مبتلا به بیماری چشمی و یا دارای چشم های آسیب دیده یا بدشکل، جراحی برای برداشتن چشم قبل از قرار دادن چشم مصنوعی ضروری است.

رایج ترین نوع برداشتن چشم با جراحی، هسته زدایی نام دارد. این روش شامل برداشتن کل کره چشم از جمله سفیدی چشم (صلبیه) است. به جای چشم، جراح کاشت یا ایمپلنت متخلخل گرد و ساخته شده از مرجان یا یک ماده مصنوعی را وارد حفره چشم می کند.

در نوع دیگری از روش های جراحی برداشتن چشم، به نام تهی سازی، صلبیه برداشته نمی شود. در عوض از آن برای پوشاندن کاشت متخلخل در داخل چشم استفاده می شود. انجام این عمل در برخی از افراد ساده تر از روش هسته زدایی است . به طور معمول زمان بهبودی سریع تری دارد.

در طی هر یک از این جراحی ها، یک پوسته پلاستیکی شفاف به طور موقت در پشت پلک شما قرار می گیرد. این امر از منقبض شدن حفره چشم طی چند هفته اول پس از جراحی جلوگیری می کند.

پس از بهبودی، حدود 6 تا 10 هفته پس از جراحی، می توانید به چشم پزشک خود مراجعه کنید تا برای چشم مصنوعی آماده شوید. چشم پزشک شما از یک ماده اسفنجی استفاده می کند . تا برداشتی از حفره چشم شما داشته باشد تا یک چشم مصنوعی ایجاد کند. پوسته پلاستیکی برداشته می شود و سه تا چهار ماه پس از جراحی، وقتی کاملا بهبود یافتید، چشم مصنوعی خود را برای استفاده روزانه دریافت خواهید کرد.

در طی جراحی، جراح شما ایمپلنت چشم شما را با بافت چشم می پوشاند . آن ها عضلات چشم را به این بافت چشم متصل می کنند تا حرکت طبیعی چشم را امکان پذیر کنند. چشم مصنوعی شما باید با چشم سالم هماهنگ شود . اما توجه داشته باشید که چشم مصنوعی شما به اندازه چشم طبیعی شما حرکت نخواهد کرد.

نکات مهم چشم مصنوعی کودکان و بزرگسالان:

در زیر به نکات مهم چشم مصنوعی کودکان و بزرگسالان می پردازیم:

  • شکل اکثر چشم های مصنوعی کودکان و بزرگسالان مقعر است . آن ها شبیه لنزهای تماسی اما بسیار ضخیم تر هستند و مانند لنزها شفاف نیستند. چشم مصنوعی با چشم طبیعی افراد مطابقت دارد و با دست رنگ آمیزی می شود. یک چشم مصنوعی از یک رزین مصنوعی ساخته می شود که نمی شکند. این ماده روی کاشت چشمی قرار می گیرد که در حفره چشم باقی می ماند.
  • هرچه چشم مصنوعی بیشتر برداشته شود، خطر عفونت بیشتر است . با این حال، باید چشم مصنوعی و حفره چشم تمیز باشد، بنابراین لازم است تعادل مناسبی بین این دو پیدا کنید. برخی از افراد هر روز چشم مصنوعی خود را برمی دارند و مانند تمیز كردن دندان، آن ها را شستشو می دهند. بسیار مهم است که کودکان را به فرآیند برداشتن چشم های مصنوعی عادت دهید . تمیز کردن چشم ها را به آن ها یاد دهید.
  • وقتی چشم اصلی برداشته می شود، یک ایمپلنت چشمی که مانند یک توپ کوچک است، وارد حفره چشم می شود . سپس به عضلات چشم متصل می شود. ایمپلنت سپس با چشم باقی مانده هماهنگ حرکت می کند. هرچه تناسب چشم مصنوعی بهتر باشد، احتمال حرکت بیشتر نیز وجود دارد. راحتی و تناسب یک چشم مصنوعی در طول زندگی متفاوت خواهد بود . ممکن است تحت تاثیر سرماخوردگی، استرس، پریشانی، بلوغ و یائسگی و غیره قرار بگیرد.
  • برخی از متخصصان می گویند کودکان برای محافظت از چشم مصنوعی خود نیاز به کاری ندارند . اما باید از ورزش های تماسی خودداری کنند. دیگران ممکن است توصیه کنند که تا زمانی که از عینک یا عینک محافظ مخصوص استفاده می شود می توان همه ورزش ها را انجام داد.
  • در بیشتر قرار ملاقات ها با پزشک، چشم های مصنوعی برداشته می شوند، تمیز می شوند، از نظر سایش یا رسوب بررسی می شوند و جلا می یابند. در صورت نیاز، ممکن است یک چشم جدید ایجاد شود. هنگامی که فرد در این مرحله است، یک قالب از حفره چشم او گرفته می شود و یک چشم مصنوعی جدید از آن ایجاد می شود. ممکن است زمان لازم باشد تا فرد برای این مرحله آماده شود.
  • کودکان و بزرگسالان می توانند از چشم مصنوعی خود در طول فعالیت های روزمره خود از جمله دوش گرفتن و در هنگام ورزش هایی مانند اسکی و شنا استفاده کنند.
  • کودکان و بزرگسالان می توانند در حالی که از چشم مصنوعی استفاده می کنند، گریه کنند زیرا چشم ها در پلک های افراد اشک تولید می کنند.
  • افراد پس از دریافت چشم مصنوعی، همچنان می توانند پروتز خود را برای داشتن ظاهری طبیعی همگام سازی کنید.

خطرات احتمالی و عوارض جانبی جراحی چشم مصنوعی:

جراحی همیشه خطراتی را به همراه دارد و جراحی چشم نیز از این قاعده مستثنی نیست. در موارد نادر، یک نوع التهاب غیر معمول به نام سمپاتیک چشمی می تواند به چشم سالم شما آسیب برساند. در حالی که این التهاب بیشتر قابل درمان است اما می تواند منجر به کاهش بینایی در چشم سالم شما شود.

همیشه خطر عفونت در محل جراحی وجود دارد. با این حال، عفونت ها غیر معمول هستند . با استفاده از قطره های آنتی بیوتیک یا آنتی بیوتیک خوراکی به راحتی درمان می شوند.

هنگامی که استفاده از چشم مصنوعی خود را شروع می کنید، ممکن است احساس ناراحتی یا گرفتگی موقتی در چشم خود کنید. اما با گذشت زمان، شما به پروتز چشمی عادت خواهید کرد.

پس از جراحی، به ویژه در 72 ساعت اول، احتمالا درد، تورم و حالت تهوع خواهید داشت. جراح شما ممکن است داروهای تسکین دهنده درد و داروهایی دیگری را برای احساس راحتی بیشتر شما تجویز کند.

مراقبت از چشم های مصنوعی:

حفظ چشم مصنوعی به مراقبت های حداقل اما منظم نیاز دارد. در زیر به چند نکته در این مورد می پردازیم:

  • قسمت اکریلیک چشم مصنوعی خود را ماهانه یک بار برداشته و به خوبی با آب و صابون بشویید. قبل از قرار دادن مجدد آن در حفره چشم، آن را خشک کنید.
  • می توانید با چشم مصنوعی خود بخوابید، مگر اینکه پزشک به شما توصیه دیگری کرده باشد.
  • چشم مصنوعی خود را با استفاده از یک پیستون طراحی شده برای این منظور در جای خود قرار دهید.
  • از قطره های چرب کننده چشمی روی پروتز آکریلیک خود استفاده کنید.
  • چشم مصنوعی خود را سالانه توسط متخصص چشم خود جلا دهید.
  • چشم مصنوعی خود را هر پنج سال یک بار یا در صورت لزوم زودتر عوض کنید.

سخن آخر:

چشم های مصنوعی برای افرادی که چشم های خود را از دست داده اند، یک گزینه درمانی بسیار رایج است.

پس از برداشتن چشم طبیعی کودکان و بزرگسالان یا در بعضی موارد، هر دو چشم، به دلیل آسیب دیدگی آن ها، بیماری یا بدشکلی چشم یا صورت، افراد در هر سنی و جنسیتی برای دریافت چشم مصنوعی آماده می شوند.

برای اکثر افراد مبتلا به بیماری چشمی و یا دارای چشم های آسیب دیده یا بدشکل، جراحی برای برداشتن چشم قبل از قرار دادن چشم مصنوعی ضروری است. در طی جراحی، جراح شما ایمپلنت چشم شما را با بافت چشم می پوشاند. آن ها عضلات چشم را به این بافت چشم متصل می کنند تا حرکت طبیعی چشم را امکان پذیر کنند.

کودکان و بزرگسالان می توانند از چشم مصنوعی خود در طول فعالیت های روزمره خود از جمله دوش گرفتن و در هنگام ورزش هایی مانند اسکی و شنا استفاده کنند.

هنگامی که استفاده از چشم مصنوعی خود را شروع می کنید، ممکن است احساس ناراحتی یا گرفتگی موقتی در چشم خود کنید. اما با گذشت زمان، شما به پروتز چشمی عادت خواهید کرد.

 

 

منابع:

https://chect.org.uk/about-retinoblastoma-2/artificial-eyes/

https://www.healthline.com/health/prosthetic-eye

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *