لنزهای داخل چشمی (IOL) لنزهای پزشکی هستند که در داخل چشم برای جایگزینی عدسی طبیعی در هنگام جراحی آب مروارید در چشم قرار می گیرند. کاشت لنز چشم یک نوع جراحی اصلاح بینایی به شمار می رود.

اگر در چشم خود دچار آب مروارید هستید یا دچار نزدیک بینی یا دور بینی قابل توجهی هستید و لیزیک برای شما چندان موثر نیست، کاشت لنز داخل چشم ممکن است روشی باشد که قابل تامل است.

ما در این مقاله به نحوه کاشت لنز چشم می پردازیم.

کاشت لنزهای داخل چشم چیست؟

از لنزهای داخل چشم تایید شده توسط FDA از اوایل دهه 1980 استفاده می شود. قبل از استفاده از لنزهای داخلی، اگر جراحی آب مروارید انجام داده اید، احتمالا بایستی از عینک های بسیار ضخیم یا لنزهای ویژه بعد از جراحی آب مروارید استفاده نمایید زیرا هیچ لنزی در چشم، جایگزین قدرت تمرکز عدسی طبیعی نمی باشد.

کاشت لنز داخل چشمی (IOL) یک جایگزین اکریلیک برای عدسی طبیعی چشم شخص است و عملکرد تمرکز تصویر را در چشم ها به عهده می گیرد. IOL دقیقا مانند عدسی های طبیعی نور را در داخل چشم متمرکز می کند.

لنزهای داخل چشمی (IOL) می توانند طیف وسیعی از مشکلات بینایی را نسبت به سایر جراحی های اصلاح بینایی، اصلاح کنند. می توان از آن ها برای اصلاح نزدیک بینی، دور بینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی (مشکل تمرکز از نزدیک که از حدود 40 سالگی شروع می شود) استفاده کرد. با این حال، لنزهای داخل چشمی معمولا برای اصلاح بینایی به عنوان بخشی از عمل جراحی آب مروارید یا تبادل لنز انکساری، استفاده می شوند.

لنز داخل چشمی (IOL) تقریبا یک سوم اندازه یک سکه است. این لنز در مرکز مدور است و در هر دو طرف بازوهایی به نام “haptics” دارد که آن را در جای خود نگه می دارد.

تبادل لنز انکساری چیست؟

تبادل لنز انکساری (Refracting Lens Exchange) روشی است که برای کسی که از فناوری IOL برای بهبود دید خود در صورت نبود آب مروارید استفاده می کند، استفاده می شود.

این روش به همان روش کاشت لنز چشم انجام می شود و نتایج آن ها یکسان است. تنها تفاوت در این است که شخصی که تبادل لنز انکساری را انجام می دهد، دارای آب مروارید نیست و به محض انجام آن، دیگر دچار آب مروارید نیز نمی شود.

نحوه کاشت لنز چشم چگونه است؟

لنزهای داخل چشمی جایگزین عدسی های طبیعی چشم می شوند. عدسی ابتدا توسط فرایندی به نام فاكومولسیفیكاسیون (نرم کردن عدسی چشم به وسیله عمل جراحی جهت سهولت در آوردن آن) برداشته می شود. یک برش کوچک در لبه قرنیه ایجاد می شود. سپس عدسی به قطعات کوچک شکسته شده و از چشم شسته می شود. IOL تا شده و از طریق برش کوچک وارد می شود به طوری که در همان کپسول شفاف، همان جایی که عدسی های طبیعی قبلا قرار داشت، قرار می گیرد.

طول چشم، انحنای قرنیه و موقعیت عدسی درون چشم همه در هنگام تعیین قدرت مطلوب برای کاشت لنز چشم در نظر گرفته می شوند. برای تنظیم دقیق این اندازه ها، اندازه گیری های گسترده ایی قبل و حین جراحی انجام می شود.

با افزایش سن، پروتئین های شفاف موجود در عدسی طبیعی چشم افراد ممکن است تغییر کرده و قسمت هایی از عدسی را کدر کنند. این وضعیت به عنوان آب مروارید شناخته می شود، که می تواند بینایی را تار و مختل کرده و به مرور زمان بدتر شود. آب مروارید به طرز باورنکردنی رایج است و علت اصلی نابینایی به ویژه در افراد مسن تر است. تخمین زده می شود که بیش از نیمی از افراد تا رسیدن به 80 سالگی تحت عمل جراحی آب مروارید قرار می گیرند.

از کاشت لنز داخل چشمی به طور معمول در حین جراحی آب مروارید استفاده می شود. لنزهای داخل چشمی تقریبا به همان روشی که عدسی های طبیعی کار می کنند، عمل می کنند.

با ورود پرتوهای نور بهIOL ، نورها خم می شوند یا می شکنند، اشعه های نور برای کمک به افراد در دیدن دقیق کمک می کنند. کاشت لنز ممکن است قدرت های تمرکز مختلفی داشته باشد، دقیقا مانند لنزهای چشمی یا عینک.

کدام لنز داخل چشمی بهترین است؟

از لنز داخل چشمی می توان برای رفع نزدیک بینی، دور بینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی استفاده کرد. بسته به موارد خاص چشم و نتیجه مطلوب، انواع مختلفی از IOL برای انتخاب وجود دارد:

  • IOL های تک کانونی:

    یک IOL تک کانونی فقط یک نقطه کانونی دارد. می توان تنظیم کرد که این لنزها بر اساس ترجیح افراد روی دید نزدیک، متوسط یا راه دور متمرکز شوند. بینایی از راه دور، متداول ترین انتخاب است. در این صورت، از عینک مطالعه برای خواندن یا دیدن از نزدیک استفاده می شود.

  • IOL های سه کانونی:

    IOL های سه کانونی به افراد کمک می کنند تا در فاصله متوسط (فاصله رایانه) و نزدیک (فاصله خواندن) بهتر ببینید. برخلاف لنزهای دو کانونی که باید برای دیدن از نزدیک به پایین نگاه کرد، IOL های سه کانونی به شما این امکان را می دهند هنگام مشاهده به هر جهتی هم دور و هم نزدیک را ببینید.

  • IOL توریک:

    اگر چشم افراد آستیگماتیسم قابل توجهی داشته باشد، این گزینه برای آن ها مناسب است. آستیگماتیسم زمانی شکل می گیرد که قرنیه از یک جهت مانند یک توپ فوتبال صاف باشد. آستیگماتیسم به طور معمول بینایی را در تمام فواصل تحت تاثیر قرار می دهد. IOL توریک برای اصلاح آستیگماتیسم طراحی شده است و به شما این امکان را می دهد بدون عینک دید عالی داشته باشید. IOL های تصحیح کننده آستیگماتیسم، می توانند تک کانونی یا سه کانونی باشند. قبل از جراحی، جراح چشم شما اندازه گیری می کند تا مفیدترین قدرت IOL توریک و جهت گیری خاص لازم برای چشم برای اصلاح آستیگماتیسم را تعیین کند.

  • لنزهای Phakic:

    لنزهای Phakic، IOL نیستند بلکه ICL هستند. Phakic ICL، عدسی های طبیعی را دست نخورده و سالم نگه می دارد و معمولا برای اصلاح نزدیک بینی متوسط تا شدید استفاده می شود. یک Phakic ICL یک لنز شفاف است که با جراحی در پشت عنبیه، مقابل عدسی طبیعی قرار می گیرد. این ایمپلنت باعث می شود نور بدون نیاز به عینک اصلاح اضافی، به درستی بر روی شبکیه متمرکز شود. یک Phakic ICL در درجه اول برای افرادی که بسیار برای انجام لیزیک و کراتکتومی فوتورفراکتیو، نزدیک بین هستند، طراحی شده است.

کاشت لنز چشم چه مدت تاریخ انقضا دارد؟

ایمپلنت های IOL از موادی ساخته می شوند که در طول زندگی فرد خراب نمی شوند و تاریخ انقضا ندارند، بنابراین خوشبختانه نیازی به تعویض آن ها نیست.

با این حال، درمان برگشت پذیر است، بنابراین اگر بهبود قابل قبولی در بینایی خود ندارید، می توانید کاشت لنز خود را تعویض کنید.

آیا کاشت (ایمپلنت) لنز ایمن است؟

در حالی که هر نوع خطر مرتبط با جراحی وجود دارد، به ندرت تجربه عوارض پس از عمل کاشت لنز داخل چشمی وجود دارد.

قبل از هرگونه جراحی، چشم پزشک چشم های شما را معاینه می کند و با دقت سابقه پزشکی شما را ارزیابی می کند تا مشخص شود که آیا شما کاندید مناسبی برای انجام عمل کاشت لنز چشم هستید. این به شما کمک می کند تا عواملی را در نظر بگیرید که باعث افزایش حساسیت شما به خطرات IOL می شود.

عوارض جانبی این روش ممکن است شامل برخی از خونریزی ها، قرمزی و التهاب باشد که همه آن ها به سرعت برطرف می شوند. خطرات جدی تر جراحی شامل جدا شدن شبکیه، عفونت یا التهاب شدید است که می تواند منجر به کاهش بینایی شود.

چشم پزشک بعد از جراحی قطره های دارویی را توصیه می کند. برای جلوگیری از عفونت یا التهاب استفاده از این قطره ها بسیار مهم است.

زمان بهبودی برای روش کاشت لنز چشم چقدر است؟

امکان دارد که ایمپلنت از موقعیت خود خارج شود که این امر نیاز به یک روش پیگیری برای اصلاح تراز لنزهای داخل چشم در چشم افراد دارد.

بینایی اغلب بلافاصله پس از جراحی تار می شود و طی چند روز بعد از آن، این تاری برطرف می شود. توصیه می شود طی 2 هفته اول پس از جراحی از دست زدن زیاد به چشم ها و مالیدن آن ها، خودداری کنید.هزینه کاشت

سخن آخر:

کاشت لنز چشم یک نوع جراحی اصلاح بینایی به شمار می رود.ک

کاشت لنز داخل چشمی (IOL) یک جایگزین برای عدسی طبیعی چشم شخص است. IOL دقیقا مانند عدسی های طبیعی نور را در داخل چشم متمرکز می کند.

لنزهای داخل چشمی (IOL) می توانند طیف وسیعی از مشکلات بینایی را نسبت به سایر جراحی های اصلاح بینایی، اصلاح کنند. می توان از آن ها برای اصلاح نزدیک بینی، دور بینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی استفاده کرد.

طول چشم، انحنای قرنیه و موقعیت عدسی درون چشم همه در هنگام تعیین قدرت مطلوب برای کاشت لنز چشم در نظر گرفته می شوند.

بسته به موارد خاص چشم و نتیجه مطلوب، انواع مختلفی از IOL برای انتخاب وجود دارد: IOL های تک کانونی، IOL های سه کانونی، IOL توریک و لنزهای Phakic.

ایمپلنت های IOL از موادی ساخته می شوند که در طول زندگی فرد خراب نمی شوند، بنابراین خوشبختانه نیازی به تعویض آن ها نیست.

عوارض جانبی کاشت لنز چشم ممکن است شامل برخی از خونریزی ها، قرمزی و التهاب باشد که همه آن ها به سرعت برطرف می شوند.

بینایی اغلب بلافاصله پس از جراحی کاشت لنز چشم تار می شود و طی چند روز بعد از آن، این تاری برطرف می شود.

 

منبع:

https://www.heartoftexaseye.com/blog/iol-implants/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *