بهترین راه حل حذف رسوب لنز 

لنزهای چشمی به منظور ارائه دید واضح و شفاف ارائه می شوند اما پس از گذشت مدت زمانی از استفاده آن ها شروع به تیره شدن خواهند کرد. چندین راه حل برای حذف رسوب لنز و تجمع چربی از لنزها به منظور حفظ وضوح دید وجود دارد.

در ادامه این مقاله از لنز مارکت به این موضوع می پردازیم که چگونه رسوب لنز را از بین ببریم.

چگونگی تشکیل رسوب لنز ها :

رسوبات پروتئینی برای بسیاری از افرادی که از لنزهای چشمی استفاده می کنند، یک مشکل بزرگ است.

هنگامی که لنزهای چشمی نرم روی چشم شما قرار می گیرند، توسط غشا اشکی که از پروتئین ها، موسین، آب، الکترولیت ها و لیپیدها تشکیل شده است، احاطه می شوند. بسته به کیفیت و کمیت غشا اشک آور شما در ترکیب با مواد لنز چشمی، اجزایی مانند پروتئین ها روی سطح لنزها راحت تر جمع می شوند.

هنگامی که رسوبات پروتئینی روی لنز شروع به تجمع می کند، لنز احساس صاف بودن خود را از دست می دهد و شروع به کدر شدن می کند. همانطور که به لنز نگاه می کنید و یا از زیر میکروسکوپ به آن دقت می کنید، می توانید نقاط کوچک نیمه شفاف را در سطح آن مشاهده کنید. در بسیاری از لنزها وقتی نور را به رسوبات می تابانید، سفید یا خاکستری می شوند.

ساختار اسفنجی لنزهای چشمی نرم، بیشتر مستعد تجمع مولکول های کوچکی مانند لیزوزیم بر روی سطح لنز هستند.

 

رسوب لنز

 

این ممکن است در مورد لنزهای RGP نیز اتفاق بیفتد اما معمولا ساختار مولکولی کوچک در ترکیب با حالت بار مثبت آن به راحتی روی بسترهای دارای بار منفی با محتوای آب زیاد مانند لنزهای نرم رسوب می کند. لیزوزیم 40 درصد از کل پروتئین های اشک را تشکیل می دهد.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

 

مشاهده بهترین راه حل رفع رسوب لنز

چرا رسوب لنز ها ممکن است مشکل ساز باشند ؟

علیرغم از دست دادن موقت بینایی، خصوصیات بدتری مانند خشکی چشم و وجود جسم خارجی در چشم، مشکلات عمده رسوبات پروتئینی روی لنزهای چشمی است.

پروتئین های تغییر شکل یافته وجود دارند که احتمال علائم بالینی مانند واکنش های آلرژیک مرتبط با رسوب پروتئین روی لنزهای چشمی را افزایش می دهند. عوامل موثر بر تغییر رنگ پروتئین عبارتند از:

  • محلول های مراقبت از لنز
  • سن لنز چشمی
  • نور فرابنفش
  • درجه حرارت

این رسوبات با پروتئین های تغییر شکل یافته حتی می تواند باعث واکنش ایمنی شود که می تواند منجر به ملتحمه پاپیلاری لنز چشمی (CLPC) نیز شود.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

چگونه از رسوب پروتئین روی لنزها پیشگیری کنیم ؟

ساده ترین راه برای جلوگیری از تجمع پروتئین روی لنز این است که به پروتئین ها زمان ندهید تا رسوبات را تجمع دهند. این می تواند به معنای افزایش دفعات استفاده از پاک کننده های مخصوص باشد که لنزها را ضد عفونی نمی کند اما همچنین رسوبات پروتئینی را از بین می برد. زیرا هر محلول تمیز کننده لنز این کار را نمی کند.

همچنین می توانید زمان استفاده از لنزهای چشمی روی چشم خود را کاهش دهید. در اینجا ایده آل لنزهای چشمی برای استفاده، لنزهای یکبار مصرف روزانه هستند. حتی زمانی که از آن ها برای ساعت های طولانی استفاده می کنید و رسوبات روی سطح لنز انباشته شوند، روز بعد دوباره با یک لنز تازه شروع به کار می کنید.

در مقایسه، لنزهای چشمی دو هفته ایی یا ماهانه اغلب می توانند متفاوت باشند و به همان خوبی نیستند که برای اولین بار روی چشم خود قرار داده اید. این به این دلیل است که مواد لنزهای چشمی در طول زمان تغییر می کنند. و یکی از دلایل این از دست دادن راحتی استفاده، تجمع رسوبات پروتئینی است که سطح لنز را تغییر می دهد.

توصیه می شود روزانه لنزهای استفاده روزمره خود را با انگشتان خود مالش دهید تا از تجمع رسوبات روی سطح آن ها جلوگیری کنید. این کار باید با انگشتان دست شما به مدت حداقل 30 ثانیه با محلول لنز انجام شود.

رسوب لنز

چگونه رسوب لنز را از بین ببریم ؟

بسته به میزان تجمع رسوبات روی سطح لنزهای چشمی، باید از روش های مختلفی برای حذف رسوبات پروتئینی استفاده کرد. هنگامی که سطح لنز چشمی دارای رسوبات پروتئینی کم تا متوسطی است، می توانید از موارد زیر برای از بین بردن آن استفاده کنید:

  • قرص های لنز مانندAmo Ultrazyme Enzyme و  Avizor Enzyme برای لنزهای نرم
  • محلول پاک کننده Progent برای لنزهای RGP
  • محلول تمیز کننده Boston advance برای لنزهای RGP

اما قبل از خرید این پاک کننده های پروتئینی، مطمئن شوید که لنز شما با آن ها سازگار است. به عنوان مثال، محلول پاک کننده Progent منجر به شکست سریع پوشش لنزهای Hydra PEG می شود. و محلول تمیز کننده Boston Advance به بسیاری از لنزهای Menicon آسیب می رساند.

پوشش روی بسیاری از لنزهای چشمی برای پاک کننده های ساینده ساخته نشده است. اما پاک کننده های ذکر شده فقط مقادیر متوسط تا کم رسوباتی را که روی سطح لنزهای چشمی قرار دارد، حذف می کنند.

اگر شما نیاز به تمیز کردن لنزهای چشمی دارید که مقدار زیادی رسوب پروتئین روی آن ها وجود دارد. خب، کارهای زیادی نمی توانید انجام دهید اما فشار زیادی روی مواد برای حذف رسوبات وارد کنید. یکی از راه ها این است که لنزهای خود را در محلول 10 درصد پراکسید هیدروژن قرار دهید. در ترکیب با گرما، مواد لنزها متورم می شوند. این فرآیند منجر به کندن رسوبات از مواد لنزها خواهد شد.

این روش برای حذف رسوبات پروتئینی بسیار موثر است. اما متاسفانه، لنزهای چشمی ممکن است آسیب ببینند. با وجود تغییر ویژگی های رطوبت، شکل لنز چشمی می تواند به عنوان رنگ آن تغییر کند. پراکسید موجود در چنین محتویاتی می تواند لنزهای چشمی را کمی صورتی کند.

همانطور که می بینید، بهتر است که رسوبات تجمع نداشته باشند و به طور هفتگی از شر آن ها خلاص شوید. این امر خطر کمتری برای از دست دادن راحتی و حتی واکنش آلرژیک را تضمین می کند.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

روش های دیگر از بین بردن رسوب لنز ها : 

در زیر به روش های دیگر از بین بردن رسوبات لنزها اشاره خواهیم کرد:

  • پاک کننده آنزیمی :

    پاک کننده های آنزیمی برای از بین بردن رسوبات پروتئین از لنزهای شما است. این کار را باید فقط به صورت هفتگی انجام دهید. طبق دستورالعمل باید قرص ها را با محلول نمک یا محلول ضدعفونی کننده (چند منظوره یا پراکسید هیدروژن) استفاده کنید. همیشه قبل از استفاده از پاک کننده آنزیمی، لنزهای خود را با سایر محصولات تمیز کرده و آبکشی کنید.

  • لنزهای یکبار مصرف روزانه با کمترین رسوب لنز :

    این لنزها می توانند راه حلی برای استفاده کنندگان از لنزهای چشمی باشند که با تجمع پروتئین همچنان مشکل دارند. وقتی از لنزهای با استفاده طولانی مدت تر استفاده می شود، خطر تجمع پروتئین و عفونت قرنیه که به بافت چشم آسیب می رساند، بیشتر است.

  • قطره های چشمی :

    قطره های چشمی (در این مورد باید قطره های چرب کننده چشم باشد) می تواند لنزهای شما را تمیز کرده و با روانکاری چشم ها از تجمع پروتئین جلوگیری کند اما فشار مداوم و باد همچنان می تواند باعث انسداد شود.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

بهترین محلول برای حذف رسوبات پروتئین از روی لنزها کدام است؟

  • محلول چند منظوره جهت جلوگیری از ایجاد نشدن رسوب لنز :

    این محلول ها با تجزیه پروتئین و لیپید، مواد زائد را از بین می برند. این نه تنها لنزهای چشمی شما را تمیز کرده و شستشو می دهد بلکه با تجمع باکتری ها نیز مبارزه می کند. با این حال، یک محلول چند منظوره حاوی مواد نگهدارنده است که گاهی اوقات برای برخی از افراد بسیار مناسب نیست. به آن ها توصیه می شود که از محلول پراکسید هیدروژن استفاده کنند زیرا فاقد مواد نگهدارنده است.

  • محلول پراکسید هیدروژن پاک کننده ی قوی رسوب لنز :

    محلول پراکسید هیدروژن برای تمیز کردن، شستشو و ضد عفونی لنزهای چشمی استفاده می شود اما این یک فرآیند یک مرحله ایی نیست. هرگز لنزهای خود را پس از تمیز کردن با این محلول، مستقیما در چشم خود قرار ندهید زیرا این ماده شیمیایی می تواند باعث سوختگی و صدمات جدی به قرنیه شما شود.

  • برای اینکه دوباره از لنزهای خود استفاده کنید، نیاز به یک فرآیند خنثی سازی دارند. پراکسید هیدروژن اغلب دارای یک کیف مخصوص با سبد خنثی کننده است. این دارای یک دیسک داخلی است که مولکول های پراکسید هیدروژن را به آب و اکسیژن تجزیه می کند و استفاده از لنزها را برای شما ایمن می کند.
  • در موارد دیگر، ممکن است به قرص های خنثی کننده نیاز داشته باشید که یک قدم به برنامه پاکسازی روزانه لنزهای شما می افزاید.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

  • محلول نمکی جهت از بین بردن رسوب لنز :

    محلول نمکی، محلول آب مقطر و نمک است. این محلول، لنزها را با خیال راحت شستشو و نگهداری می کند اما نه می تواند لنزهای شما را از تجمع پروتئین پاک کند و نه آن ها را از آلودگی باکتریایی ضد عفونی می کند. بهتر است برای ضدعفونی کردن لنزهای خود، از محلول های دیگر استفاده کنید تا هیدراته بمانند.

سخن آخر درمورد رسوب لنز و جرم گیری آن :

هنگامی که رسوبات پروتئینی روی لنز شروع به تجمع می کند، لنز احساس صاف بودن خود را از دست می دهد و شروع به کدر شدن می کند.

علیرغم از دست دادن موقت بینایی، خصوصیات بدتری مانند خشکی چشم و وجود جسم خارجی در چشم، مشکلات عمده رسوبات پروتئینی روی لنزهای چشمی است.

ساده ترین راه برای جلوگیری از تجمع پروتئین روی لنز این است که به پروتئین ها زمان ندهید تا رسوبات را تجمع دهند.

از پاک کننده های آنزیمی و قطره های چشمی می توان برای از بین بردن رسوبات لنزهای چشمی استفاده کرد. همچنین می توان برای به حداقل رساندن خطر رسوبات از لنزهای یکبار مصرف روزانه استفاده کرد.

منابع مقاله ی حذف رسوب لنز :

https://progressive-glasses.com/protein-deposits-on-contacts-what-it-is-and-how-to-get-rid-of-them/

https://blog.uniqso.com/how-to-remove-protein-buildup-from-contact-lenses/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *