تصور می شود که آب مروارید فقط افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد اما این بیماری گاهی اوقات نیز می تواند کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. ما در این مقاله می خواهیم به موضوع آب مروارید در کودکان بپردازیم.

آب مروارید در کودکان چیست؟

آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم است. عدسی چشم به طور معمول، واضح و شفاف است.

آب مروارید باعث می شود که پرتوهای نور از عدسی عبور نکنند و روی شبکیه متمرکز نشوند. شبکیه، بافتی است که در پشت چشم قرار دارد و به نور حساس است. هنگامی که پروتئین سازنده عدسی کدر شود، ممکن است آب مروارید اتفاق بیفتد. آب مروارید روی بینایی کودک تأثیر می گذارد.

آب مروارید در کودکان نادر است. آب مروارید می تواند روی یک چشم (یک طرفه) یا هر دو چشم (دو طرفه) تأثیر بگذارد.

بعضی از آب مرواریدها کم هستند و در بینایی مشکلی ایجاد نمی کنند. آب مروارید پیشرفته می تواند در کودکان باعث مشکلات بینایی شود.

آب مروارید در بزرگسالان بیشتر به دلیل افزایش سن رخ می دهد. کودکان ممکن است انواع دیگری از آب مروارید داشته باشند. آب مروارید کودکان می تواند شامل موارد زیر باشد:

آب مروارید مادرزادی:

برخی از نوزادان با آب مروارید متولد می شوند یا در طفولیت به آن مبتلا می شوند. این نوع از آب مروارید اغلب در هر دو چشم اتفاق می افتد. این نوع از آب مروارید ممکن است بر بینایی کودک تأثیر بگذارد.

آب مروارید ثانویه:

این نوع از آب مروارید به دلیل بیماری های دیگری ایجاد می شود. این بیماری ها می تواند شامل دیابت یا مشکلات چشمی باشد. در برخی موارد، داروهایی مانند استروئیدها می توانند باعث ایجاد این نوع آب مروارید شوند.

آب مروارید ناشی از ضربه یا آسیب:

آب مروارید همچنین می تواند به دلیل آسیب دیدگی چشم اتفاق بیفتد. آب مروارید می تواند بلافاصله بعد از آسیب دیدن چشم کودک و یا سال ها بعد اتفاق بیفتد.

آب مروارید تابشی:

برخی از آب مرواریدها پس از قرار گرفتن در معرض برخی از انواع تابش ها شروع می شوند.

چه عواملی باعث آب مروارید در کودکان می شود؟

ممکن است کودکی با آب مروارید (مادرزادی) متولد شود یا ممکن است بعداً در طول زندگی به صورت اکتسابی در او ایجاد شود. موارد زیر ممکن است باعث آب مروارید در کودکان شود:

  • جراحت
  • دیابت
  • مسمومیت
  • استفاده از داروهای استروئیدی
  • بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید
  • عوارض ناشی از سایر بیماری های چشم مانند گلوکوم
  • برخی از عفونت هایی که توسط مادر در دوران بارداری گرفته شده است، از جمله سرخچه و آبله مرغان
  • یک نقص ژنتیکی که از والدین کودک به ارث رسیده است که باعث رشد غیر عادی عدسی می شود

بیشتر آب مرواریدهایی که کودکان با آن به دنیا می آیند همراه با سایر مشکلات چشم یا سلامتی اتفاق می افتد. این نوع از آب مروارید، ممکن است از عوامل ژنتیکی باشد. این می تواند شامل یک اختلال متابولیکی ناشی از کمبود آنزیم ارثی باشد. همچنین می تواند به دلیل مشکل کروموزومی مانند سندرم داون اتفاق بیفتد.

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود کودک در حالی که کوچک است با آب مروارید متولد شود یا به آن مبتلا شود. اما در بسیاری از موارد تعیین علت دقیق امکان پذیر نیست.

علائم آب مروارید در کودکان چیست؟

علائم می تواند برای هر کودک، کمی متفاوت باشد. علائم آب مروارید در کودکان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • وقتی چراغ قوه را به مردمک چشم بتابانند، سفید به نظر می رسد.
  • چشمانی که در موقعیت مناسبی نیستند
  • حرکات موزون چشم که قابل کنترل نیستند (نیستاگموس نامیده می شود). چشم ها ممکن است به عقب و جلو، بالا و پایین و یا اطراف حرکت کنند.
  • دید تار یا ابری
  • مشکل در بینایی
  • چراغ هایی که بیش از حد روشن به نظر می رسند یا دارای تابش خیره کننده هستند
  • دیدن دایره نور به دور یک جسم (هاله)

علائم آب مروارید، ممکن است مانند علائم سایر مشکلات سلامتی باشد. هنگامی که کودک، بسیار کوچک است، تشخیص علائم آب مروارید مشکل است. اما چشمان کودک طی 72 ساعت پس از تولد و دوباره در 6 تا 8 هفتگی به طور معمول بررسی می شوند. گاهی اوقات پس از این آزمایشات غربالگری ممکن است آب مروارید در کودکان تشخیص داده شود.

تشخیص سریع آب مروارید در کودکان از اهمیت ویژه ایی برخوردار است زیرا درمان زود هنگام می تواند خطر مشکلات بینایی طولانی مدت را کاهش دهد.

آب مروارید در کودکانآب مروارید چگونه در کودکان تشخیص داده می شود؟

ارائه دهنده خدمات بهداشتی کودک از والدین در مورد سابقه سلامتی کودک سوال می کند. سپس معاینه چشم کودک را انجام می دهد.

ممکن است لازم باشد، کودک آزمایش های زیر را انجام دهد:

  • تست بینایی: این تست یک نمودار چشمی است. این تست توانایی کودک را برای دیدن از فواصل مختلف بررسی می کند.
  • آزمایش گشادی مردمک چشم: به کودک قطره چشمی داده می شود. این قطره، مردمک چشم را گشادتر می کند. این کار به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی اجازه می دهد از نزدیک، عدسی چشم، شبکیه و عصب بینایی را مشاهده کند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به دنبال نشانه هایی از آسیب یا سایر مشکلات چشمی خواهد بود.

همچنین ممکن است کودک به آزمایشات دیگری نیز نیاز داشته باشد.

نحوه درمان آب مروارید در کودکان:

آب مروارید در کودکان غالباً بد نیست و بر روی بینایی آن ها تأثیر کمی دارد یا هیچ تأثیری ندارد اما اگر آب مروارید بر بینایی کودک تأثیر بگذارد، می تواند رشد طبیعی بینایی او را کند یا متوقف کند.

درمان آب مروارید به علائم، سن و سلامت عمومی کودک بستگی دارد. همچنین بستگی به شدت بیماری نیز دارد.

در موارد شدید معمولاً در اسرع وقت جراحی برای برداشتن عدسی های آسیب دیده توصیه می شود. جایگزینی قدرت فوکوس عدسی به اندازه جراحی برداشتن عدسی، مهم است.

عدسی های آسیب دیده ممکن است گاهی در حین جراحی با یک عدسی مصنوعی جایگزین شوند، اگر چه استفاده از لنزهای چشمی یا عینک برای کودک بعد از جراحی برای جبران لنز برداشته شده، بیشتر اتفاق می افتد.

پیش بینی دقیق بهبود بینایی کودک، بعد از درمان دشوار است، اگرچه احتمالاً همیشه در چشم آسیب دیده درجه ایی از بینایی کاهش می یابد اما بسیاری از کودکان مبتلا به آب مروارید در دوران کودکی قادر به زندگی کامل و طبیعی هستند.

آب مرواریدی که بینایی را تحت تأثیر قرار دهد و به سرعت درمان نشود، گاهی اوقات باعث آسیب های برگشت ناپذیری از جمله تنبلی چشم برای همیشه و حتی نابینایی خواهد شد. جراحی آب مروارید به طور کلی موفقیت آمیز است و خطر عوارض جدی آن، کم است. یکی از خطرات مهم بعد از جراحی، گلوکوم است، بیماری که باعث ایجاد فشار در داخل چشم می شود. بدون درمان موفقیت آمیز آب مروارید، گلوکوم می تواند به ساختارهای کلیدی چشم، آسیب جبران ناپذیری بزند.

اگرچه برخی از عوارض احتمالی جراحی آب مروارید می تواند بینایی کودک را تحت تأثیر قرار دهد اما اغلب آن ها می توانند با دارو یا جراحی های بیشتر، درمان شوند.

آیا می توان از آب مروارید در کودکان جلوگیری کرد؟

پیشگیری از آب مروارید، به ویژه در موارد ارثی، معمولاً امکان پذیر نیست.

اما پیروی از توصیه های ماما یا پزشک عمومی برای جلوگیری از عفونت در دوران بارداری (از جمله اطمینان از به روز بودن همه واکسن های خود قبل از بارداری) ممکن است احتمال تولد کودک با آب مروارید را کاهش دهد.

اگر قبلاً کودکی با آب مروارید داشته اید و قصد بارداری مجدد را دارید، ممکن است بخواهید با پزشک عمومی خود در مورد استفاده از مشاوره ژنتیک صحبت کنید.

مشاوره ژنتیک می تواند به زوجینی که ممکن است در معرض خطر انتقال بیماری موروثی به فرزند خود باشند، کمک کند.

آب مروارید در کودکانسخن آخر:

آب مروارید همیشه در افراد مسن اتفاق نمی افتد، گاهی اوقات کودکان و حتی نوزادان نیز به آب مروارید مبتلا می شوند.

آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم است و می تواند در یک یا هر دو چشم، اتفاق بیفتد.

از انواع آب مروارید می توان به: آب مروارید مادرزادی، آب مروارید ثانویه، آب مروارید ناشی از ضربه یا آسیب و آب مروارید تابشی، اشاره کرد.

عواملی مانند جراحی، دیابت، مسمومیت، استفاده از داروهای استروئیدی، بیماری های خاص، عفونت مادر در دوران بارداری و … می تواند باعث آب مروارید کودک شود.

آب مروارید در کودکان به وسیله تست بینایی و آزمایش گشادی مردمک چشم، تشخیص داده می شود اما ممکن است کودک به آزمایشات دیگری نیز برای تشخیص آب مروارید، نیاز داشته باشد.

درمان آب مروارید به علائم، سن و سلامت عمومی کودک بستگی دارد. همچنین بستگی به شدت بیماری نیز دارد. در موارد شدید معمولاً در اسرع وقت جراحی برای برداشتن عدسی های آسیب دیده توصیه می شود. پیش بینی دقیق بهبود بینایی کودک، بعد از درمان دشوار است، اگرچه احتمالاً همیشه در چشم آسیب دیده درجه ایی از بینایی کاهش می یابد اما بسیاری از کودکان مبتلا به آب مروارید در دوران کودکی قادر به زندگی کامل و طبیعی هستند.

پیروی از توصیه های ماما یا پزشک عمومی برای جلوگیری از عفونت در دوران بارداری ممکن است احتمال تولد کودک با آب مروارید را کاهش دهد.

لنز مارکت

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، یکی از راه های کاهش اثرات جراحی، استفاده از لنزهای چشمی است. همچنین یکی از بهترین راه های خرید لنزهای چشمی، خرید آن ها از سایت لنز مارکت است.

سایت لنز مارکت ارائه دهنده انواع لنزهای طبی برای اصلاح عیوب انکساری چشم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *