در ادامه این مقاله از لنز مارکت می خواهیم به این مبحث بپردازیم که آیا کور شدن با لنز امکان دارد یا خیر.

میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا از لنزهای چشمی استفاده می کنند. استفاده، بهداشت و نگهداری از لنزها، ملزومات مختص به خود را دارد.

برای خرید انواع لنز طبی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

لنزهای نرم از چه چیزی ساخته شده اند؟

سه دسته اصلی از لنزهای چشمی، بر اساس موادی که از آن ها ساخته شده است، وجود دارند:

  • لنزهای نرم
  •  لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز (GP)
  • و لنزهای چشمی ترکیبی.

لنزهای نرم از پلاستیک های آب دوست (دوستدار آب) به نام هیدروژل ساخته می شوند. هیدروژل ها مقدار قابل توجهی آب را جذب می کنند تا لنزها نرم و انعطاف پذیر باشند.

به دلیل این ویژگی آب دوستی، میزان آب لنزهای چشمی هیدروژل مختلف می تواند بین 38 تا 75 درصد (از نظر وزن) متغیر باشد.

به طور کلی، لنزهای نرم هیدروژل بر اساس میزان آب آن ها در این دسته بندی ها موجود هستند:

  • میزان آب کم (کمتر از 40 درصد آب)
  • میزان متوسط آب (50 تا 60 درصد آب)
  • میزان آب زیاد (بیش از 60 درصد آب)

محتوای آب لنزهای نرم به اکسیژن اجازه می دهد از لنزها عبور کرده و قرنیه را در حین استفاده از لنزهای چشمی، سالم نگه دارد.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

برندهای مختلف لنزهای چشمی نرم دارای محتوای آب و ضخامت های متفاوتی هستند. به طور کلی، لنزهای هیدروژل که محتوای آب کمی دارند، نازک تر از لنزهای نرم هستند که دارای محتوای آب زیادی هستند.

تغییرات قابل توجهی در ضخامت و میزان آب لنزهای چشمی هیدروژل وجود دارد زیرا واکنش افراد به مواد متفاوت است. برخی از افرادی که از لنزهای چشمی استفاده می کنند، راحت تر از لنزهای نازک و کم آب استفاده می کنند. دیگران راحت تر از لنزهای ضخیم تر، متوسط و با آب زیاد استفاده می کنند.

ویژگی دیگر مواد هیدروژل مورد استفاده برای لنزهای چشمی نرم، بار سطحی آن ها است. این ویژگی می تواند بر سرعت تشکیل رسوبات پروتئینی روی لنزها در حین استفاده تاثیر بگذارد.

هیدروژل ها به دو دسته یونی و غیر یونی طبقه بندی می شوند. مواد یونی دارای سطح بار منفی هستند. بنابراین ممکن است پروتئین های دارای بار مثبت را در غشا اشکی جذب کنند. هیدروژل های غیر یونی برای کاهش این بار سطحی منفی آماده می شوند. بنابراین ممکن است کمتر مستعد جذب رسوبات پروتئینی باشند.

برای خرید انواع لنز هرا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

FDA از چهار دسته برای طبقه بندی مواد لنز نرم استفاده می کند:

  • دسته 1: کم آب، غیر یونی
  • دسته 2: آب زیاد، غیر یونی
  • دسته 3: کم آب، یونی
  • دسته 4: آب زیاد، یونی

لنزهای چشمی نرم جدید به نام لنزهای هیدروژل سیلیکونی به سرعت در حال محبوب شدن هستند. این لنزها شامل سیلیکون درون ماده هیدروژل برای افزایش قابلیت انتقال اکسیژن لنزها هستند.

در واقع، مطالعات نشان می دهد که لنزهای سیلیکونی هیدروژل تا شش برابر بیشتر از لنزهای نرم، اکسیژن به قرنیه منتقل می کنند. این ویژگی باعث می شود که لنزهای سیلیکونی هیدروژل برای استفاده به عنوان لنزها، ایمن تر باشند.

برای خرید انواع لنز آستیگمات با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

بسیاری از لنزهای نرم جدید همچنین شامل درمان سطحی هستند که به لنزها کمک می کند تا محتوای آب خود را بهتر حفظ کنند. آنها از خشک شدن برای راحتی بیشتر در طول روز جلوگیری کنند.

لنزهای سخت نفوذپذیر از چه ماده ایی ساخته شده اند؟

لنزهای نفوذپذیر به گاز که به آن ها لنزهای GP یا RGP نیز گفته می شود، لنزهای سفت و سختی هستند.

مانند هیدروژل هایی که برای لنزهای نرم استفاده می شود، موادی که برای تولید لنزهای چشمی GP استفاده می شود نیز “نفوذپذیر به گاز” هستند و به اکسیژن اجازه می دهند از لنزها به قرنیه منتقل شود.

بر خلاف لنزهای نرم، لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز، مقدار زیادی آب ندارند. در عوض، لنزهای GP به ماهیت متخلخل میکروسکوپی خود برای انتقال اکسیژن به قرنیه متکی هستند.

قبل از توسعه لنزهای GP در دهه 1970، لنزهای معمولی سخت از یک ماده پلاستیکی صلب به نام پلی متیل متاکریلات (PMMA) ساخته می شدند.

مواد لنزهای چشمی نفوذپذیر به طور کلی با توجه به مقدار “Dk” آن ها که معیار نفوذپذیری اکسیژن است، طبقه بندی می شوند. مواد با Dk بالا اکسیژن بیشتری را نسبت به مواد با مقدار Dk پایین چشم منتقل می کنند.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

آیا کور شدن با لنز امکان دارد؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده هشدار می دهد که لنزهای چشمی به طور کلی ایمن تلقی می شوند. اما استفاده از آن ها در هنگام خواب به طور قابل توجهی خطر ابتلا به عوارض جدی را افزایش می دهد. همچنین احتمال کور شدن با لنز نز وجود دارد.

در یک مورد، یک مرد 34 ساله که با لنزهای چشمی خود شنا می کرد و از آن ها سه تا چهار شب در هفته استفاده می کرد. آنگاه دچار نوعی کراتیت نادر اما به طور بالقوه کور کننده شد که توسط یک ارگانیسم میکروسکوپی ایجاد شده بود.

طبق گفته CDC، حدود یک میلیون مراجعه سالانه افراد به اورژانس ها مربوط به کراتیت و التهاب قرنیه است.

مورد دیگر، مردی 57 ساله بود که تقریبا بینایی یک چشم خود را پس از استفاده مداوم از لنزهای نرم خود به مدت دو هفته بدون تمیز کردن روزانه از دست داده بود. در این صورت، بیمار در نهایت پس از ابتلا به عفونت باکتریایی و سوراخ شدن قرنیه، نیاز به پیوند قرنیه در چشم راست خود داشت.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

بنابراین برای پاسخ به این سوال که آیا کور شدن با لنز امکان دارد؟ می توانیم بگوییم اگر فرد استفاده کننده از لنز تمامی موارد بهداشتی مربوط به لنزها را رعایت کند و از لنزهای چشمی خود به خوبی مراقبت کند، احتمالی وجود ندارد که به کوری به وسیله لنزها دچار شود. اما اگر نکات بهداشتی مربوط به بهداشت، استفاده و نگهداری لنزها رعایت نشود، احتمال این وجود خواهد داشت.ممکن است فرد به وسیله لنزها به مشکلات جدی بینایی و حتی کوری مبتلا شود.

آیا کور شدن با لنز امکان دارد؟ناراحتی با لنزهای چشمی:

به طور کلی لنزهای چشمی نرم از ابتدای استفاده راحت هستند. ناراحتی با لنزهای چشمی ممکن است رخ دهد اما معمولا به راحتی برطرف می شود.

ناراحتی لنز چشمی می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. برای اینکه لنزها همانطور که باید کار کنند، مهم است که از آن ها طبق برنامه نگهداری و تعویض توصیه شده توسط متخصص مراقبت از چشم، مواظبت کنید.

این دستورالعمل ها به حفظ سلامت و راحتی چشم با لنزهای چشمی کمک می کند. در صورت عدم رعایت آن ها، مشکلات بینایی، ناراحتی و سایر مسائل ایمنی ممکن است ایجاد شود.

باید توجه داشته باشید که در صورت رعایت نکردن دستورالعمل های مربوط به لنز، مشکلات زیر ممکن است رخ دهد:

  • سوزش چشم، خارش یا سایر دردهای چشم
  • احساس غیر طبیعی وجود چیزی در چشم
  • آبریزش بیش از حد از چشم
  • ترشحات غیر معمول چشم
  • قرمزی چشم
  • کاهش وضوح بینایی (بینایی ضعیف)
  • تاری دید، دیدن رنگین کمان یا هاله در اطراف اجسام
  • حساسیت به نور (فوتوفوبی)
  • خشکی چشم

در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق:

لنزهای خود را فورا بردارید. اگر ناراحتی یا مشکل متوقف شد، به لنز دقیق نگاه کنید. اگر لنز به هر شکلی آسیب دیده است، لنز را دوباره روی چشم خود قرار ندهید. لنز را در محفظه نگهداری قرار دهید و با متخصص مراقبت از چشم خود تماس بگیرید. اگر لنز دارای کثیفی، مژه یا جسم خارجی دیگر است یا مشکل متوقف شده و لنز بدون آسیب دیده می شود، باید کاملا لنزها را تمیز، شستشو و ضد عفونی کنید. سپس دوباره آن ها را وارد چشم خود کنید. پس از وارد کردن مجدد، اگر مشکل همچنان ادامه داشت، باید فورا لنزها را بردارید و با متخصص مراقبت از چشم خود مشورت کنید.

اگر علائم فوق پس از برداشتن لنز یا با قرار دادن مجدد یک لنز جدید ادامه یابد، ممکن است یک بیماری جدی مانند عفونت، زخم قرنیه، عروق نوری یا التهاب عنبیه وجود داشته باشد. شما باید لنز را از چشم خود دور کرده و بلافاصله به دنبال تشخیص تخصصی این مشکل و درمان سریع باشید تا از آسیب جدی چشم جلوگیری شود.

اطمینان حاصل کنید که توصیه های سازنده را دنبال می کنید. لنزهای خود را با هر بار استفاده تمیز کنید و آن ها را طبق برنامه ایی که متخصص مراقبت از چشم برای شما توصیه کرده است، جایگزین کنید. این بهترین راه برای اطمینان از راحتی لنزها و سلامت چشم شما است.

سخن آخر:

سه دسته اصلی از لنزهای چشمی، بر اساس موادی که از آن ها ساخته شده است، وجود دارد: لنزهای نرم، لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز (GP) و لنزهای چشمی ترکیبی.

لنزهای نرم از پلاستیک های آب دوست به نام هیدروژل ساخته می شوند. لنزهای GP به ماهیت متخلخل میکروسکوپی خود برای انتقال اکسیژن به قرنیه متکی هستند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده هشدار می دهد که لنزهای چشمی به طور کلی ایمن تلقی می شوند.

اگر فرد استفاده کننده از لنز تمامی موارد بهداشتی مربوط به لنزها را رعایت کند و از لنزهای چشمی خود به خوبی مراقبت کند، احتمالی وجود ندارد که به کوری به وسیله لنزها دچار شود اما اگر نکات بهداشتی مربوط به بهداشت، استفاده و نگهداری لنزها رعایت نشود، احتمال این وجود خواهد داشت که فرد به وسیله لنزها به مشکلات جدی بینایی و حتی کوری مبتلا شود.

غیر از نکات بالا لنزها باید از مواد درجه یک ساخته شده باشند و از یک مکان معتبر خریداری شده باشند تا بتعث کور شدن با لنز نشوند. یکی از مراکز معتبر که عرضه کننده لنزهای چشمی درجه یک و باکیفیت است، لنز مارکت است.

منابع:

https://www.webmd.com/eye-health/news/20181219/wear-contacts-24-7-you-risk-infection-blindness

https://www.bausch.com/your-eye-concerns/eye-infections-irritations/contact-lens-discomfort

https://www.allaboutvision.com/contacts/faq/contact-materials.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *