عده ایی از افراد به بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم مبتلا می شوند. بیماری گریوز چشمی، یک بیماری خود ایمنی است. در این بیماری سلول های ایمنی به غده تیروئید حمله می کنند.

در ادامه این مقاله از لنز مارکت می خواهیم به شرح بیشتری در مورد بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم بپردازیم.

برای خرید انواع لنز طبی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم چیست؟

بیماری گریوز چشمی که به بیماری چشمی تیروئید نیز معروف است. یک بیماری خود ایمنی است که در آن سلول های ایمنی به غده تیروئید حمله می کنند. او با ترشح مقدار اضافی هورمون تیروئید به آن پاسخ می دهد. در نتیجه، غده تیروئید بزرگ می شود و هورمون های اضافی متابولیسم را افزایش می دهد.

افزایش متابولیسم با افزایش ضربان قلب، تپش قلب، تعریق زیاد، فشار خون بالا، تحریک پذیری، خستگی، کاهش وزن، عدم تحمل گرما و ریزش مو و تغییر در کیفیت مو مشخص می شود.

هنگامی که سیستم ایمنی به بافت های اطراف چشم حمله می کند، باعث گسترش ماهیچه ها یا چربی چشم می شود.

چشم ها به ویژه در برابر بیماری چشمی گریوز آسیب پذیر هستند. زیرا حمله خود ایمنی، اغلب ماهیچه های چشم و بافت همبند درون حفره چشم را هدف قرار می دهد. این احتمالا به این دلیل رخ می دهد که این بافت ها حاوی پروتئین هایی هستند که شبیه به سیستم ایمنی مانند غده تیروئید هستند.

علائم چشمی بیماری گریوز یا بیرون زدگی چشم، می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. اما فقط 10 تا 20 درصد از بیماران دارای بیماری تهدید کننده بینایی هستند. بافت دیگری که می تواند در حمله ایمنی بیماری چشم گریوز دخیل باشد، پوست ساق پا است.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

علائم و نشانه های بیماری گریوز چشمی:

در بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم، بافت اطراف چشم مورد حمله قرار می گیرد. در نتیجه التهاب و تورم ایجاد می شود که باعث موارد زیر می شود:

  • قرمزی و درد چشم
  • پف دور چشم
  • برآمدگی چشم ها
  • خشکی چشم و سوزش زمانی رخ می دهد که پلک ها نمی توانند به طور کامل روی چشم های برآمده، بسته شوند

تورم پیشرونده ممکن است باعث موارد زیر شود:

  • افزایش فشار داخل حفره چشم
  • درد، فشار یا سردرد زیاد که با حرکات چشم بدتر می شود
  • کاهش بینایی، هنگامی که بافت های متورم بر عصب بینایی فشار می آورند

ماهیچه های اطراف چشم به ویژه در معرض حمله لنفوسیت ها هستند. با سفت شدن و از دست دادن توانایی کششی، این علائم ممکن است رخ دهد:

  • چشم در حفره خود به جلو رانده می شود و ظاهر خیره ایی به خود می گیرد
  • محدودیت حرکات طبیعی چشم و در نتیجه دو بینی

با افزایش علائم، بسیاری از بیماران می ترسند که بینایی خود را از دست بدهند. خوشبختانه، بیماران تقریبا هرگز از بیماری گریوز چشمی، کور نمی شوند.

برای خرید انواع لنز هرا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

علل بیماری گریوز چشمی:

هنگامی که سیستم ایمنی بدن به ماهیچه ها و سایر بافت های چشمی در حفره چشم حمله می کند، تورم و زخم ناشی از التهاب باعث علائم و نشانه های ذکر شده در بالا می شود. در موارد شدید، پوشش واضح چشم (قرنیه) ممکن است زخم شود. یا عصب بینایی آسیب ببیند که در صورت عدم درمان مناسب، هر یک از آن ها ممکن است منجر به از دست دادن دائمی بینایی شود. حالت اول اغلب به دلیل ترک خورده شدن چشم ها به جلو و ایجاد زخم در نتیجه عقب کشیدن پلک ها است. دومی به دلیل ضخیم شدن، ملتهب و یا زخم شدن ماهیچه ها است که به عصب بینایی در پشت حفره چشم برخورد می کند.

بسیاری از بیماران مبتلا به گریوز چشمی خفیف تا متوسط در طی دو تا سه سال بهبود خود به خودی را تجربه می کنند یا با این ناهنجاری سازگار می شوند. گریوز چشمی شدید، 10 درصد از بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد. علت آن التهاب ماهیچه ها است. باعث تورم آن ها می شود. ماهیچه ها همچنین می توانند سفت (زخم) شوند که در حرکت چشم ها اختلال ایجاد می کند. و باعث دو بینی یا برخورد با عصب بینایی می شود و همچنین باعث از بین رفتن بینایی می شود.

در برخی از بیماران، بیرون زدگی چشم، بسته شدن صحیح پلک ها را دشوار می کند. و قرنیه در معرض دید و آسیب پذیر می شود. هنگامی که عصب بینایی به خطر می افتد، از دست دادن بینایی پیشرونده و برگشت ناپذیر رخ می دهد. به ندرت، تورم مداری ممکن است باعث گلوکوم شود که بر عصب بینایی نیز تاثیر می گذارد.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

عوامل خطر بیماری گریوز چشمی:

سالانه تقریبا یک میلیون آمریکایی مبتلا به بیماری بیرون زدگی چشم تشخیص داده می شوند. زنان، پنج تا شش برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند.

افراد سیگاری در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند و در صورت ابتلا، اغلب واکنش های شدیدتر و طولانی تری دارند که بینایی را تهدید می کند.

اگرچه بیماری گریوز و بیماری چشمی گریوز هر دو از حمله سیستم ایمنی بدن به بافت سالم نشأت می گیرند اما یک بیماری مستقیما باعث بیماری دیگر نمی شود. به همین دلیل است که درمان غده تیروئید، اگرچه مهم است اما بیماری چشمی را بهبود نمی بخشد. این دو بیماری دوره های جداگانه خود را طی می کنند و لزوما همزمان رخ نمی دهند.

بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم چیست؟آزمایشات و تشخیص بیماری گریوز چشمی:

اگر پزشک شما مشکوک است که شما غده تیروئید بیش از حد فعال دارید، ابتدا عملکرد تیروئید شما باید توسط متخصص داخلی که در این زمینه آموزش دیده، ارزیابی و درمان شود.

درمان ها شامل داروهایی برای سرکوب تولید هورمون توسط غده تیروئید، ید رادیواکتیو برای از بین بردن سلول های تولید کننده هورمون و جراحی برای برداشتن بافت تیروئید است.

در بیشتر موارد، جایگزینی هورمون تیروئید پس از سیر طبیعی حمله خود ایمنی گریوز به غده تیروئید یا تحت درمان موثر، مورد نیاز است. هنگامی که عملکرد تیروئید شما تحت درمان قرار گرفت و به حالت عادی بازگشت، بیماری چشم باید تحت نظر باشد زیرا اغلب به پیشرفت خود ادامه می دهد.

درگیری چشم باید به طور مداوم توسط یک چشم پزشک در طول مرحله فعال بیماری ارزیابی شود. و در صورت لزوم تحت درمان قرار گیرد. اگرچه علائم غالبا خود به خود برطرف می شوند اما فعالیت، زخم و از دست دادن بینایی که به آسانی برای بیمار آشکار نمی شود. در غیر این صورت ممکن است مورد توجه قرار نگیرد و باعث تغییرات دائمی شود.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

درمان و داروهای بیماری گریوز چشمی:

درمان بیماری تیروئید چشم به طور کلی در دو مرحله انجام می شود. مرحله اول شامل درمان بیماری چشم فعال است. این دوره فعال معمولا دو تا سه سال به طول می انجامد و تا زمان پایداری، نیاز به نظارت دقیق دارد. درمان در مرحله فعال بیماری بر حفظ بینایی و یکپارچگی قرنیه و همچنین ارائه درمان برای دو بینی در صورت اختلال در عملکرد روزانه و آزار دهنده، تمرکز دارد.

اکثر بیماران با استفاده از اشک مصنوعی در طول روز و ژل یا پماد در شب از خشکی چشم رهایی می یابند. برخی از بیماران نیز در شب از روکش چشم استفاده می کنند. یا چشمان خود را با دست می بندند تا در صورتی که پلک ها به درستی بسته نشوند، خشک نشوند. خشکی چشم به این دلیل اتفاق می افتد که پلک ها جمع می شوند. زیرا غدد اشک آور تحت تاثیر فرآیند خود ایمنی قرار گرفته و به خوبی کار نمی کنند. یا به دلیل برجستگی جلو چشم ها از پوشاندن کامل آن ها توسط چشم، جلوگیری می کند.

در برخی موارد، تورم حاد که باعث دو بینی یا از دست دادن بینایی می شود، ممکن است برای مدت محدودی با پردنیزون درمان شود.

درمان در مرحله بهبودی که در اکثر موارد به طور نامحدود ادامه می یابد. شامل اصلاح تغییرات غیرقابل قبول دائمی است که پس از تثبیت شرایط چشمی مرحله فعال ادامه می یابد. در مرحله دوم، درمان تغییرات دائمی ممکن است نیاز به جراحی برای اصلاح دو بینی و کاهش انقباض پلک داشته باشد. جراحی، ممکن است در برگرداندن چشم به حالت طبیعی داخل حفره (رفع فشار از طریق مداری) مفید باشد.

ترک سیگار به منظور کاهش شدت، مدت فعالیت، میزان اسکار و خطر درگیری عصب بینایی بسیار مهم است و موفقیت در درمان بیماری چشم گریوز را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

برای خرید انواع لنز آستیگمات با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

سخن آخر:

بیماری گریوز چشمی، یک بیماری خود ایمنی است که در آن سلول های ایمنی به غده تیروئید حمله می کنند و او با ترشح مقدار اضافی هورمون تیروئید به آن پاسخ می دهد.

علائم چشمی بیماری گریوز یا بیرون زدگی چشم، می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

برخی از علائم بیماری گریوز چشمی شامل موارد زیر است: قرمزی و درد چشم، پف دور چشم، برآمدگی چشم ها، خشکی چشم و سوزش و … .

بسیاری از بیماران مبتلا به گریوز چشمی خفیف تا متوسط در طی دو تا سه سال بهبود خود به خودی را تجربه می کنند یا با این ناهنجاری سازگار می شوند.

زنان، پنج تا شش برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند.

درگیری چشم به بیماری گریوز باید به طور مداوم توسط یک چشم پزشک در طول مرحله فعال بیماری ارزیابی شود و در صورت لزوم تحت درمان قرار گیرد.

درمان بیماری تیروئید چشم به طور کلی در دو مرحله انجام می شود. مرحله اول شامل درمان بیماری چشم فعال است. در مرحله دوم، درمان تغییرات دائمی ممکن است نیاز به جراحی برای اصلاح دوبینی و کاهش انقباض پلک داشته باشد.

منبع:

https://www.umkelloggeye.org/conditions-treatments/thyroid-eye-disease

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *